others/content
نسخه قابل چاپ

خاورمیانه در هفته‌ای که گذشت

تایم: باید احساس حقارت کنیم

بیداری اسلامی کماکان در خاورمیانه، مردم را به جوش و خروش واداشته است. در کنار نگاهی به تحرکات مردم در هفته گذشته، به برخی اخبار و تحلیل‌ها در این رابطه نیز خواهیم پرداخت:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مراکش: تظاهرات هزاران نفر علیه قانون اساسی پیشنهادی
روز یک‌شنبه ۲۹ خرداد، ده‌هزار نفر در منطقه درب سلطان، پایتخت مراکش علیه قانون اساسی پیشنهادی این کشور اعتراض کردند. آن‌ها معتقد بودند که «اصلاحات ارائه شده در این پیشنهاد، تمام قدرت را در اختیار شاه نگه می‌دارد.» حدود پانصد تن از حامیان دولت مراکش نیز در مقابل این افراد به تظاهرات پرداختند. پادشاه مراکش برای آنچه که «تمکین به خواست مردم مراکش» قلمداد می‌شود، مجموعه‌ای از اصلاحات برای قانون اساسی فعلی این کشور را بنا بر پیشنهادات کمیته‌ای، اعلام کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بحرین: صدور احکام حبس ابد برای چند تن از مخالفان
گرچه حدود یک ماه است که خشونت‌ها در بحرین به پایان رسیده است اما دولت این کشور کماکان به سرکوب مردم ادامه می‌دهد. همچنین هشت فعال شیعه به اتهام توطئه برای کودتا، به حبس ابد محکوم شدند. در عین حال، ابراهیم شریف، از رهبران سنی حزب وعد نیز به پنج سال زندان محکوم شده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سوریه: راه‌پیمایی بزرگ در حمایت از بشار اسد
ده‌ها هزار تن از مردم سوریه در شهرهای اصلی این کشور در حمایت از بشار الاسد، رئیس‌جمهور این کشور دست به تظاهرات زدند. در عین حال، پیش از این تظاهرات گسترده، آقای اسد ضمن تأکید بر لزوم برخی تحولات در سوریه، تصریح کرد وقایع اخیر این کشور، توطئه خارجی بوده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تونس: دیکتاتور فراری به ۳۵ سال زندان محکوم شد
دادگاهی در تونس، زین‌العابدین علی، رئیس‌جمهور سابق این کشور و همسرش لیلا را به تحمل ۳۵ سال زندان به اتهام اختلاس و سوءاستفاده از منابع مالی عمومی محکوم کرد. این دو تن که پس از بیداری اسلامی مردم تونس به عربستان سعودی فرار کردند، به پرداخت شصت و شش میلیون دلار پول نقد نیز محکوم شدند. محاکمه غیابی حاکمان بلامنازع ۲۵ سال اخیر تونس، مربوط به کشف دست‌کم ۲۷ میلیون دلار جواهر و پول نقد در یکی از کاخ‌های آقای بن‌علی بوده است. بن‌علی، این محاکمه را «مسخره» دانسته است. هفته آینده نیز پرونده اتهام قاچاق اسلحه و مواد مخدر این دو تن، در دادگاه مطرح خواهد شد. پنج ماه پس از فرار زین‌العابدین بن‌علی و لیلا طرابلسی از تونس، کماکان تحقیق در مورد سوءاستفاده‌های مالی و جنایات آنان در این کشور ادامه دارد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مصر: مبارک به سرطان مبتلا شده است
وکیل مدافع حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر گفت که مبارک، مبتلا به سرطان است. گفته فرید الدیب مبنی بر این‌که «آخرین گزارش پزشکی در مورد سلامت آقای مبارک، ابتلا وی به سرطان را تائید کرده است»، تلاش مقامات مصر پس از مبارک برای محاکمه وی را دچار پیچیدگی کرده است. به گفته الدیب، «مبارک رو به موت نیست اما شاید به زودی به این مرحله برسد.» بنابر اعلام مقامات دادستانی مصر، قرار است حسنی مبارک به اتهام سوءاستفاده از قدرت و قتل معترضان، روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ در دادگاه محاکمه شود. محاکمه «نامبارک مصر» و اطرافیان وی، از جمله خواسته‌های جنبش بیداری اسلامی بوده و مردم مصر بارها پس از پیروزی در اخراج مبارک از مصر، برای دست‌یابی به این خواسته دست به تظاهرات زدند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تایم: اروپا و آمریکا به یک اندازه در قبال خاورمیانه مقصر هستند
نشریه تایم در گزارشی یا موضوع پناهندگان عرب در اروپا نوشت: «درحالی جهان عرب شاهد تحولات اخیر است که در اروپا، آزادی اعراب محدود شده است.» اشاره این مقاله به اظهارات سیاست‌مداران غربی و مسئله ممنوعیت حجاب در فرانسه است. استفال فیول، یکی از مقامات اتحادیه اروپا هم به این مجله گفت که «ما باید از رفتار گذشته خود نسبت به اعراب، احساس حقارت کنیم.» تایم تأکید کرد که اعراب، سهم اروپا و آمریکا در مشکلات خاورمیانه را یکسان می‌دانند. این نشریه با اشاره به واکنش نامناسب اروپا به تحولات جهان عرب و همچنین برخورد ناشایست با مهاجران عرب که به دلیل درگیری‌ها از کشورهای خود به اروپا رفته‌اند، تأکید کرد که بازیابی اعتبار اروپا نزد اعراب بسیار سخت است. تایم در ادامه ضمن برشمردن رفتارهای دولت‌های اروپایی نسبت به مهاجران عرب، واکنش منفعلانه این دولت‌ها به بیداری اسلامی را نیز بررسی کرده است.
برچسب‌ها: بیداری اسلامی؛
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی