others/content
نسخه قابل چاپ

|اخبار روزانه از خاورمیانه|

اعلام هویت جاسوس اسرائیلی-آمریکایی


گرچه جاسوس موساد در مصر به دام افتاد، اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کماکان به مداخله در امور خاورمیانه ادامه می‌دهد. در مرور اخبار روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ خاورمیانه، نگاهی خواهیم داشت به تسریع ساخت پایگاه هوایی این سازمان در خلیج فارس، تحولات یمن و انتقادات از سیاست اوباما در قبال قیام مردم خاورمیانه:


https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تسریع ساخت پایگاه هوایی سی‌آی‌ای در خلیج فارس
آسوشیتدپرس گزارش کرد که دولت آمریکا به دنبال تسریع در احداث پایگاه هوایی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در خلیح فارس جهت آمادگی برای اجرای «بدترین سناریوی ممکن در یمن است.» بنابراین گزارش، افسران این سازمان اطلاعاتی اکنون به یمن اعزام شده‌اند و برنامه ساخت این پایگاه از دو سال به هشت ماه کاهش یافته تا به سرعت آماده استفاده گردد. یکی از دلایل احتمالی استفاده از این پایگاه، ادامه عملیات بمباران مناطق یمن بدون موافقت دولت این کشور است. این در حالی است که دولت یمن اخیراً از حملات آمریکا به یمن برای «شکار عوامل القاعده» استقبال کرده تا هم حمایت این دولت را داشته باشد و هم بتواند به نام مبارزه با تروریسم، مردم خود را سرکوب نماید. ساخت این پایگاه را می‌توان در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در خاورمیانه دانست.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اعلام هویت جاسوس اسرائیلی-آمریکایی
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: فردی که به اتهام جاسوسی موساد در مصر دستگیر شد، تابعیت آمریکایی نیز دارد. براساس اسناد افشا شده، مقامات امنیتی مصر این فرد را مدتی بود که زیر نظر داشته‌اند. اتهام گراپل، خراب‌کاری در مصر و انقلاب مصر و گمراه کردن افراد بوده است. لیان گراپل ۲۷ ساله در سال ۲۰۰۵ از نیویورک آمریکا به اسرائیل مهاجرت کرده و حتی در سال ۲۰۰۶ نیز در جنگ ۳۳ روزه نیز شرکت کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نگاهی به چالش‌های عربستان سعودی
مؤسسه تحلیلی استرتفور در تحلیلی در رابطه با آینده عربستان سعودی نوشت: گرچه این کشور چالش‌های بسیاری را مهار کرده اما اکنون با یک چالش اساسی جدید در قالب درخواست‌های منطقه‌ای برای تغییر و نحوه جانشینی در دربار سعودی روبرو است. به عقیده این مؤسسه، عربستان سعودی هیچ‌گاه نمی‌تواند مطمئن باشد که تحت تأثیر تغییرات منطقه قرار نخواهد گرفت و باید این را در نظر داشت که دربار سعودی شاهد تغییر نسل است.

عمده اعضای خانواده سلطنتی و شاهزاده‌های رده بالا، شامل شاهزاده سلطان (وزیر دفاع ۸۵ ساله که هفته‌های گذشته با سرطان مقابله می‌کرد) سن زیادی دارند. منابع استرتفور گفته‌اند حال عمومی شاهزاده‌های کهن‌سال دربار سعودی خوب نیست، به عنوان مثال، شاهزاده سلطان به دنبال وخامت حال‌اش برای درمان به نیویورک رفته است. شاهزاده سلمان ۷۵ ساله که فرمانداری ریاض را برعهده دارد، وی را همراهی می‌کند؛ اما نکته دیگر این است که شاهزاده سلطان نیز حدود یک ماه است که در انظار عمومی دیده نشده و در جلسات هیئت دولت و حتی تشییع جنازه دخترش شرکت نکرده است. سلطان، بانفوذترین چهره خاندان آل‌سعود پس از ملک‌عبدالله شناخته می‌شود اما اکنون دیگر فعال نیست و عمدتاً مشغول استراحت در مراکش و یا مداوا در آمریکا است. درگذشت او می‌تواند چالشی جدی برای حکومت عربستان سعودی ایجاد کند و تعادل قدرت در خاندان آل‌سعود و شیوه جانشینی را بر هم بزند.

استرتفور در پایان نوشته گرچه بعید است ساختار حکومت آل‌سعود بر این اساس و با پس‌لرزه‌های قیام مردم خاورمیانه از هم بپاشد، اما چالشی عظیم برای این حکومت ایجاد خواهد کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif غزه، بالاترین نرخ بیکاری جهان را دارد
براساس گزارش سازمان ملل متحد، نرخ بیکاری ۴۵.۲ درصدی بیکاری در غزه در اواخر سال ۲۰۱۰، یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در جهان است. این میزان بیکاری در حالی افزایش پیدا کرده که نوار غزه برای پنجمین سال پیاپی در حصر کامل بوسیله رژیم صهیونیستی قرار دارد. میزان دست‌مزدها نیز در این منطقه به یک‌سوم رسیده است. گزارش سازمان ملل متحد با اشاره به ممنوعیت کامل مبادله کالا با خارج غزه، تائید می‌کند که عملاً اقتصاد غزه به شدت آسیب دیده است. اما حصر غیرانسانی غزه، تنها عوارض اقتصادی نداشته بلکه حتی سازمان‌های بین‌المللی که سابقه حمایت از اسرائیل را در کارنامه خود دارند، نتایج آن را یک فاجعه انسانی دانسته‌اند که باید متوقف شود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif انتقاد از سیاست اوباما در قبال بیداری اسلامی
روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به انتقاد از استراتژی غیرمنسجم آمریکا در قبال وقایع خاورمیانه می‌پردازد و در مورد آن می‌نویسد «این عملکرد محکوم به شکست است و بعدها گریبان ما را خواهد گرفت». این مقاله با اشاره به وضعیت تونس، مصر و لیبی و موقعیت حامیان مدل آمریکایی در مقابل با اسلام‌گرایان، نوشت: می‌توان به إخوان‌المسلمین مصر اشاره کرد که از این رو باید منتظر ظهور دولت ضدآمریکایی شبیه ایران باشیم.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif حمله غافل‌گیرانه شبهه نظامیان یمن
شبهه‌نظامیان یمن، صبح روز گذشته حمله‌ای غافل‌گیرانه به شهر حوت در جنوب یمن صورت دادند که درپی تبادل آتش با نیروهای دولتی، توانستند این منطقه را به تصرف خود دربیاورند. در عین حال دیگر اخبار حاکی از این است که این گروه از مخالفان دولت یمن توانسته‌اند بخشی از بندر عدن را نیز به تصرف خود درآورند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif شورشیان لیبی به پایتخت نزدیک می‌شوند
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شورشیان لیبی در سی کیلومتری طرابلس، پایتخت لیبی مشغول گشت‌زنی مشاهده شده‌اند. ظاهراً نیروهای مخالف قذافی توانسته‌اند نیروهای ارتش لیبی را از این نقطه به عقب برانند. گزارش رسانه‌ها از این احتمال حکایت دارد که به زودی پایتخت لیبی به تصرف شورشیان درآید. یک شهروند لیبیایی به بی‌بی‌سی گفت: بعید است قذافی دوام بیاورد، اما با ایستادن مقابل ناتو به دنبال این است که این کشور را بیش‌تر خراب کند تا چیزی از آن باقی نماند.

سفر رهبران فلسطینی به مصر
صاعب عریقات و دیگر مقامات ارشد فتح با وزیر امور خارجه مصر دیدار کردند. موضوع این دیدار، آینده فلسطین و دولت وحدت حماس و فتح بود. در عین حال وزیر امور خارجه مصر در این دیدار به بحث در رابطه با اطمینان حاصل کردن از موفقیت تلاش دولت فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در رأی‌گیری شهریور ماه در سازمان ملل متحد پرداخته است.
برچسب‌ها: بیداری اسلامی؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی