others/content
نسخه قابل چاپ

اخبار روزانه از خاورمیانه

حضور پررنگ «حزب‌الله» در دولت جدید لبنان

اعلام اسامی کابینه جدید دولت لبنان پس از 5 پنج ماه و واکنش دولت لیبی به پیشنهاد صلح اتحادیه آفریقا از مهم‌ترین وقایع منطقه است. نگاهی داریم به اخبار خاورمیانه در روز دوشنبه 1390/3/23

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif یک مقام دولت مصر: اسرائیل در حال دخالت در مصر است
«اهرام‌آنلاین» به نقل از النشرة نوشت: یحی الجمال، معاون نخست‌وزیر مصر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مسئول برخی خشونت‌های فرقه‌ای در مصر است. الجمال تأکید کرد: نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند دست از سر مصر بردارند. وی احتمال همیاری ایالات متحده آمریکا به اسرائیل در مداخله در مصر را رد نکرد. چندی پیش، خشونت‌های فرقه‌ای در بخش‌های از مصر بروز پیدا کرد با ورود به موقع ارتش و هم‌چنین سران مذهبی کشور، تا حدودی تنش به وجود آمده آرام گرفت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif جبهه عمل اسلامی: سخنرانی ملک عبدالله چیز جدیدی نداشت
مخالفان اسلام‌گرای دولت اردن نسبت به وعده‌های ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، جهت اصلاحات در این کشور اظهار بدبینی کرده‌اند. زکی بن‌رشید، رئیس دفتر سیاسی جبهه عمل اسلامی اردن تأکید کرد که سخنرانی ملک عبدالله، هیچ چیز جدیدی نداشته است.
در عین حال سخنگوی دولت اردن نیز گزارش‌های حمله به کاروان حامل ملک عبدالله دوم در شهر طفیله را رد کرد. پیش از آن، رسانه‌ها از حمله جوانان به خودرو پادشاه اردن با سنگ و شیشه و بطری خبر داده بودند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif دولت لیبی نسبت به پیشنهاد صلح اتحادیه آفریقا واکنش نشان داد
دولت لیبی وعده داده تا پیشنهادات اتحادیه آفریقا برای پایان درگیری‌ها در این کشور را با آغاز نسخه مقدماتی قانون اساسی و دیگر قوانین، اجرا نماید. هیئت دولت لیبی ضمن اتخاذ این تصمیم، کارگروهی را تشکیل داده تا کار برای تدوین قانون اساسی، قانون مطبوعات و قانون مدنی را آغاز نمایند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif گزارشات ضد و نقیض از مذاکره با معاون رئیس‌جمهور یمن
رویترز گزارش داد که مذاکرت میان مخالفین یمن و عبد ربوح منصور هادی، معاون رئیس‌جمهور یمن بر سر پیشنهاد خروج فوری علی‌ عبدالله صالح، رئیس‌جمهور، از قدرت متوقف گردید. سلطان العطوانی، مسئول این مذاکرات گفت: هادی از مباحثه بر سر وضعیت رئیس‌جمهور یمن خودداری کرده است. در این جلسه، امنیت، برق یمن و وضعیت بازارهای غذایی یمن نیز به بحث گذاشته شده اما هیچ توافقی بر سر مسائل سیاسی به دست نرسیده است.
این در حالی است که پیش از این، آسوشیتدپرس از توافق مخالفین با هادی بر سر انتقال قدرت به وی توافق کرده بودند. گزارش‌ها از خیابان‌های یمن حاکی از این است که حضور نیروهای امنیتی تشدید شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت دفاع یمن اعلام کرد که علی عبدالله صالح به زودی خطاب به یمنی‌ها، سخنرانی خواهد کرد. عبدالکریم راسعی، وزیر بهداشت یمن نیز با صالح که اکنون برای مداوا در عربستان سعودی به سر می‌برد، دیدار کرده است. صالح به خاطر درمان جراحات و سوختگی‌های ناشی از حمله به کاخ‌اش به عربستان سفر کرد. تحقیقات اولیه در این رابطه، انگشت اتهام را به سمت برادر ناتنی صالح نشانه رفته است. علی صالح، برادر ناتنی رئیس‌جمهور به اتهام حمله به کاخ محل اقامت برادرش بازداشت شده و در عین حال احمد الغدیر، امام جماعت مسجد ریاست‌جمهوری یمن نیز که بعد از حمله به آلمان سفر کرده است، از دیگر متهمان است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بیش از سی پزشک دیگر در بحرین محاکمه می‌شوند
دادگاه امنیتی ویژه بحرین، محاکمه ۳۴ کادر درمانی شامل پزشک و پرستار را به اتهام حمایت از قیام مردم و مشارکت در توطئه‌های علیه حکومت در اصلی‌ترین بیمارستان دولتی این کشور، آغاز کرد. این دادگاه دسته‌جمعی، بخشی از تلاش‌های فزاینده برای صدور احکام در این دادگاه برپا شده به وسیله حکام بحرین است در حالی که آن‌ها مدعی گفت‌وگو ملی شده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اکثریت دولت لبنان را نزدیکان قوی‌ترین گروه سیاسی لبنان تشکیل می‌دهند
حزب‌الله و هم‌پیمانان‌اش با تشکیل دولت جدید لبنان، نفوذ و تسلط بیشتری در سیاست این کشور پیدا کردند. پس از پنج ماه بی‌دولتی در لبنان، نخست‌وزیر این کشور بالاخره کابینه‌ای را اعلام کرد که اکثریت اعضای آن از حزب‌الله و یا هم‌پیمانان‌اش هستند. آسوشیتدپرس معتقد است این ترکیب، یکی از نشانه‌های اوج‌گیری مداوم این گروه است که مقاومت‌اش در مقابل اسرائیل، آن را یکی از قوی‌ترین نیروهای حال حاضر لبنان تبدیل کرده است.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی