others/content
نسخه قابل چاپ

گاردین:

معامله ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا با بحرین

در مرور اخبار روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ خاورمیانه، نگاهی خواهیم داشت به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا از فروش ادوات نظامی:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif معامله ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا با بحرین در سال ۲۰۱۰
انتشار گزارشی که فروش ۲۰۰ میلیون دلاری ادوات نظامی شرکت‌های آمریکایی به بحرین را افشا می‌کند، انتقادات از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را بیش‌تر خواهد کرد. به نوشته گاردین، دولت آمریکا این معامله را تنها چند ماه پیش از آغاز سرکوب خشن دولت بحرین علیه مردم این کشور تأیید کرد. گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با فروش ادوات نظامی آمریکایی نشان می‌دهد که این معاملات با بحرین، شاهد رشد ۱۱۲ میلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ بوده است. این ادوات مربوط به جنگنده‌ها و تجهیزات الکترونیکی بوده است. در عین حال ۷۶۰ هزار دلار اسلحه نیز معامله‌ای جداگانه میان بحرین و آمریکا بوده که ظاهراً از این تسلیحات در سرکوب مردم بحرین نیز استفاده شده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif از سرگیری تظاهرات در بحرین
بیش از ده‌هزار نفر، اولین تظاهرات عمومی بحرین پس از ماه‌ها سرکوب را تشکیل دادند. این تظاهرات را یک حزب سیاسی شیعه در شمال غربی منامه، پایتخت بحرین برگزار کرد. گزارشی از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان منتشر نشده است. در عین حال، اپوزوسیون بحرین به انتقاد از انتصاب رئیس مجلس این کشور به هدایت گفت‌وگو آشتی ملی پس از سرکوب بیداری اسلامی در این کشور پرداختند.

خلیفه الدهرانی، رئیس مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرده که «تمام طرفین» را بتواند به مذاکره دعوت کند، اما حزب وفاق تأکید کرد که پادشاه بحرین و یا شاهزاده این کشور باید طرف مذاکرات باشند. خلیل المرزوق گفت: «مذاکره واقعی باید بین پادشاه یا شاهزاده با مخالفان صورت گیرد؛ چراکه این مذاکرات شامل مسائل کلیدی از جمله اختلافات مردم با خانواده حاکم خواهد بود.»

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آغاز تمرینات توان‌بخشی رئیس‌جمهور یمن
تیم پزشکی رئیس‌جمهور یمن در عربستان سعودی، از آغاز تمرینات توان‌بخشی آقای علی‌عبدالله صالح خبر دادند. به گفته پزشکان صالح، وی در «وضعیت خوبی» قرار دارد و این تمرینات، نشانه‌ای قوی از بهبود سلامت وی است. صالح درپی حمله به کاخ‌اش دچار جراحت و سوختگی شد که برای درمان، به عربستان سعودی رفت.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif اردوغان: آنکارا آماده کمک به قذافی است
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت که این کشور به معمر قذافی در ازای ترک لیبی، تضمینات لازم را ارائه داده است. اردوغان توضیحی در مورد این تضمین‌ها نداده اما تأکید کرد که قذافی پاسخی به این پیشنهاد نداده است. به گفته نخست‌وزیر ترکیه، حاکم لیبی چاره‌ای جز ترک این کشور ندارد و آنکارا حاضر است به وی کمک کند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نامه قذافی به آمریکا: کمک کنید
معمر قذافی، نامه‌ای سه صفحه‌ای به رهبران اکثریت و اقلیت کنگره آمریکا و کاخ سفید فرستاده و از واشنگتن به‌خاطر بررسی‌های تأمل‌برانگیز حضور آمریکا در دخالت ناتو در امور لیبی تشکر کرده و خواهان برقراری آتش‌بس، ارائه کمک‌های بشردوستانه و همیاری جهت تعامل میان نیروهای مخالف در لیبی شده است. وی در این نامه نوشت که آماده مذاکره با «طرفین به هدایت ایالات متحده آمریکا» است. اعتبار این نامه هنوز تأیید نشده اما تاریخ آن مربوط به روز پنج‌شنبه بوده و به امضای قذافی رسیده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif جنجال در رابطه بغداد - واشنگتن
مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که تمایلی به استقبال از هیئت کنگره آمریکا ندارند. عراقی‌ها دلیل این امر را «اظهارات غیرمسئولانه‌ای» خواندند که رئیس این هیئت در رابطه با لزوم جبران جنگ آمریکا در عراق توسط بغداد گفته است. سخنگوی دولت عراق گفت که این اظهارات، مسائل جنجالی‌ای در مورد رابطه عراق و آمریکا مطرح می‌کند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif درگیری پیچیده در یمن
در تلاش سربازان یمنی برای عقب راندن مبارزان مسلمان از شهرهای جنوبی این کشور، چهل تن در دو سوی درگیری‌ها کشته شدند. نکته جالب توجه این است که این سربازان را افسرانی فرماندهی می‌کنند که چندی پیش از معترضان حمایت کرده و از رئیس‌جمهور یمن جدا شده بودند. این افسران، رئیس‌جمهور یمن را به انفعال در قبال تحولات یمن متهم می‌کنند تا این‌که وی آمریکا و دیگر کشورهای غربی را مجبور به مداخله به دلیل ترس از القاعده نماید.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی