others/content
نسخه قابل چاپ

|گزارش روزانه از بیداری اسلامی منطقه|

گاردین: قیام‌های منطقه، خطری جدی برای آل سعود

روزنامه گاردین به بررسی نقش عربستان سعودی در مهار و سرکوب بیداری اسلامی در منطقه پرداخته است. در مرور اخبار روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ خاورمیانه، نگاهی خواهیم داشت به این مقاله روزنامه گاردین:

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif گاردین: به عربستان سعودی ضربه وارد شده است
روزنامه گاردین در مقاله‌ای نوشته عربستان سعودی خیال می‌کرد از طرف تهران یا نفوذ ایران در بغداد ضربه بخورد، اما این انقلاب مردم مصر بود که منجر به فرار حسنی مبارک از مصر شد تا عربستان، «قدیمی‌ترین یار عرب خود» و «حامی‌ای قوی» را از دست بدهد و تعادل قدرت در منطقه به هم بریزد. گاردین افزود که این انقلاب‌های مردمی جهان عرب هستند که اساسی‌ترین چالش برای عربستان سعودی را به وجود آورده است.

گاردین با اشاره به اقدامات عربستان سعودی مانند اشغال نظامی بحرین، می‌نویسد: «عربستان سعودی از هیچ هزینه‌ای برای مهار و یا سرکوب و پیش‌گیری قیام مردم دریغ نمی‌کند». این روزنامه معتقد است قیام مردم در جهان عرب، خطری جدی برای موجودیت خانواده سلطنتی عربستان سعودی محسوب می‌شود و تلاش‌های عربستان برای مهار و سرکوب بیداری اسلامی را «نه فقط برای حفظ هم‌پیمانان» بلکه برای جلوگیری سرنوشت مشابه برای عربستان سعودی می‌داند.

گاردین در ادامه، وضعیت فعلی خاورمیانه را مانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی می‌داند که عربستان سعودی، اردن، ایران، ترکیه، عراق و پاکستان به مقابله با قیام مردمی مصر علیه پادشاهی‌های حامی آمریکا برخاستند؛ با این تفاوت که اکنون بازیگران (ایران، ترکیه، عراق و مصر و...) عوض شده‌اند و ملی‌گرایی عربی هم جای خود را به اسلام‌گرایی داده است. گاردین در پایان می‌نویسد که عربستان سعودی با استفاده از پول، به جنگ سرد با تغییر می‌پردازد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif تعویق انتخابات تونس
الباجی قائد السبسی، نخست‌وزیر تونس اعلام کرد که اولین انتخابات مجلس قانون اساسی تا اول آبان سال جاری به تعویق افتاد. این انتخابات، اولین انتخابات پس از انقلاب مردم تونس و فرار  زین‌العابدین علی، رئیس‌جمهور سابق این کشور خواهد بود. مجلس قانون اساسی تونس، وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را برعهده خواهد داشت که چارچوب برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تونس را مشخص می‌نماید.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif نفت عربستان در جیب یمن
رویترز گزارش داد که عربستان سعودی، سه میلیون بشکه نفت خام به یمن داده است. وزیر نفت عربستان سعودی، دلیل این اقدام را «تقویت اقتصاد داخلی یمن» و «جبران کمبود محصولات پتروشیمی» اعلام کرده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آمریکا به دنبال دخالت در یمن است
در حالی که تا چندی پیش، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن که اکنون دست به سرکوب مردم خود زده است، از هم‌پیمانان نزدیک ایالات متحده آمریکا بوده است، اکنون آمریکا به عبدربه منصور هادی، معاون آقای صالح پیام داده که غیبت علی عبدالله صالح، فرصت مناسبی برای انتقال قدرت در یمن را به وجود آورده است. صالح درپی حمله به کاخ ریاست‌جمهوری یمن مجروح شده و برای مداوا به عربستان سعودی سفر کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که معلوم نیست صالح چه مدت در عربستان بماند یا اصلاً به یمن بازخواهد گشت یا خیر. پنتاگون هم برای حفظ آبرو اعلام کرده موقتاً برنامه آموزش نیروهای ارتش یمن را متوقف کرده و «پس از بهبود اوضاع» آن را از سر خواهد گرفت. رسانه‌ها اخیراً گزارشات افشاگرانه‌ای را از نقش دستگاه‌های نظامی- امنیتی غربی در آموزش نیروهای عربستان سعودی، یمن و بحرین منتشر کرده‌اند که اکنون مشغول سرکوب بیداری اسلامی مردم هستند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif محاکمه پزشکان و پرستاران بحرینی
بی‌بی‌سی گزارش داد صدها پزشک و پرستار که معترضان بحرینی مصدوم را مداوا کرده‌اند، به اتهام براندازی در دادگاه امنیتی بحرین محاکمه می‌شوند. ۴۷ نیروی درمانی بحرینی شامل پزشک و پرستار، به این اتهام در دادگاه نظامی منامه حاضر شدند. «مشارکت در تظاهرات غیرقانونی با اهداف جنایی»، «براندازی نظام حاکم»، «نفرت‌پراکنی علیه نظام حاکم»، «نگه‌داری سلاح غیرمجاز»، «اشغال مجتمع پزشکی سلمانیه»، «دزدیدن ابزار پزشکی» و «ارائه عمدی اطلاعات غلط در مورد مصدومان به رسانه‌ها» از جمله این اتهامات است.

این پزشکان در طول دوران حکومت نظامی در بحرین، مشغول ارائه خدمات به معترضان بودند و در همان زمان دستگیر شدند. حکومت نظامی و شرایط اضطراری بحرین، هفته گذشته لغو شد. در طول دوران حکومت نظامی، صدها بحرینی درپی سرکوب گسترده نیروهای بحرینی و عربستان سعودی و امارات متحده عربی دستگیر شدند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif سفیر مستعفی سوری، تقلبی از آب درآمد
روز سه‌شنبه، سفیر سوریه در فرانسه طی تماسی تلفنی به شبکه فرانس۲۴ اعلام کرد که از سمت خود استعفا داده است. اما سفیر سوریه در فرانسه تأکید کرد وی استعفا نداده و فرد دیگری هویت وی را دزدیده است و خود را جای خانم لامیا شکور جا زده است. فرانس۲۴ اعلام کرده در این رابطه تحقیق خواهد کرد. خانم شکور گفت که از این شبکه به دلیل ارائه اطلاعات غلط، شکایت خواهد کرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مسابقات «فرمول یک» در بحرین قابل برگزاری نیست
برنی اکلستون،‌ رئیس مسابقات فرمول یک به بی‌بی‌سی گفت: مسابقات بحرین به دلیل مخالفت تیم‌ها برگزار نخواهد شد. این در حالی است که این مسابقات بخشی از تلاش گسترده دولت بحرین برای کسب آبرو و وجهه بین‌المللی و درآمد اقتصادی بوده است که درپی سرکوب گسترده مردم، به تعویق افتاده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif قذافی، تلافی حمله ناتو را بر سر مردم خالی کرد!
معمر قذافی، حاکم لیبی درپی بمباران شهرهای ناتو به وسیله جنگنده‌های لیبی، شهر مصراته را بمباران کرد که منجر به کشته شدن ۱۰ تن از معترضین شد.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی