others/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
نسخه قابل چاپ

دکتر ولایتی: موج اسلام خواهی در تمامی کشورها شکل گرفته است

دکتر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به بیداری اسلامی در جهان، گفت: اسلام‌خواهی بیشترین گرایش دینی در آمریکا است.
دکتر علی اکبر ولایتی عصر یکشنبه در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای افزود: بر خلاف هزینه‌های زیاد واتیکان در کشورهای مختلف، موج اسلام‌خواهی در تمامی کشورها شکل گرفته است و مردم حیات حقیقی را در اسلام یافته‌اند.
وی در تحلیل تاریخ اسلام و مراحل بیداری اسلامی تا به امروز ، «دوره‌های دعوت، تشکیل حکومت و گسترش اسلام» را سه مرحله اولیه تاریخ اسلام برشمرد و ادامه داد: هم‌مرز شدن اسلام با تمدن‌های آن روز باعث نقل و انتقال فرهنگی شد، به گونه‌ای که تمدن اسلامی و سعه صدر مسلمانان توانست ارزش‌های موجود در این تمدن‌ها را جذب کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با نفی مقابله اسلام با فرهنگ تمدن‌های دیگر اظهار داشت: اسلام دارای جاذبه بوده است و مسلمانان با ترجمه کتب و آثار دانشمندان تمدن‌های دیگر بر توانایی‌های خود افزوده‌اند.
وی نیمه دوم قرن پنجم را شروع رکود حکومت اسلامی خواند که از زمان حمله صلیبی آغاز و تا حمله مغول‌ها یعنی نیمه اول قرن هفتم ادامه داشت.
مشاور رهبر انقلاب اسلامی، شیب سقوط حکومت اسلامی را به هنگام هجوم همه جانبه استعمار به کشورهای اسلامی تند خواند و گفت: بین قرن دوازده و سیزده سکون داریم و در آستانه قرن چهارده شاهد روند صعودی هستیم که با آغاز بیداری اسلامی مصادف است.
وی مرحله بیداری اسلامی را مترادف با دعوت مجدد به اسلام دانست و گفت: به نظر می‌رسد به عصر دعوت برگشته‌ایم و در این زمان وقایع صدر اسلام در حال تکرار است.
دکتر ولایتی بازگشت به ارزش‌های اسلامی را تعبیر دیگر بیداری اسلامی برشمرد و افزود: مرحله بعدی این دعوت، تشکیل حکومت اسلامی است و شاهد هستیم که موریتانی بعد از استقلال، اولین جمهوری اسلامی راتشکیل داد.
وی علت جدایی جنوب سودان را برنتابیدن اجرای احکام اسلام از سوی استعمارگران دانست و اضافه کرد: تمامی این موارد نشان‌دهنده خواست مردم برای بازگشت به اسلام، تشکیل حکومت اسلامی و گسترش آن است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پایان مرحله بعدی تاریخ اسلام را تجدید بنای تمدن و فرهنگ اسلامی نامید و گفت: با پیشرفت بیداری اسلامی، تاریخ اسلام تکرار می شود و از همین رو پیش بینی می کنیم که این روند صعودی ادامه خواهد یافت.
در اين رابطه بخوانید :
....
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی