others/content
نسخه قابل چاپ

همت مضاعف، کار مضاعف

راهبرد جنگ نرم

همت مضاعف، کار مضاعف
غلام‌حسین اسلامی‌فرد*
یکی از اهداف مشخص دشمن در تنگاتنگ نبرد نرم، به اسارت گرفتن دامنه‌ی افکار عمومی با ابزارهای خود‌‌‌ساخته و متزلزل ساختن انگیزه‌ها در جامعه است. چنانچه قدرت نرم در سطوح میانی بر عنصر مردمی و قدرت ملی کشور تأکید دارد،‌ سلب اراده و انگیزه از مردم و بی‌تفاوت نمودن آنان و سپس تبدیل آن‌ها به جمعیت‌های معارض، مخالف و مسئله‌دار نیز از جمله اهداف جنگ نرم است. در سطوح تاکتیکی نیز غایت هدف دشمن سلب اراده و روحیه‌ی مقاومت در جبهه‌ی حریف خواهد بود.

با این مقدمه و با بررسی شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی که در این برهه از تاریخ، از یک‌سو با نبرد هوشمند دشمنان در حوزه‌ی تحریم‌ها و سم‌پاشی‌های سیاسی آنان در منطقه و جهان روبرو است و از سوی دیگر با جنگ نرم تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان راهبردی «همت مضاعف و کار مضاعف» از راهبردهای دقیق و جهت‌دار در مقابل روند خزنده و آرام جنگ روانی دشمن است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نام‌گذاری با درایتی دقیق و با بینشی موشکافانه نسبت به آنچه که در اعماق ذهن دشمنان می‌گذرد، سال جدید را با نام همت مضاعف و کار مضاعف نام‌گذاری کردند تا اذهان جامعه از بازی‌های تعریف شده و نمایشی بیگانگان و از آنچه دشمن برای سست نمودن اراده‌ی‌ مردم اراده کرده است، به سمت جوش و خروش و کار و همت بلند گسیل شود.

جامعه‌ی ایرانی نیز با وجود بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای انسانی و همچنین ظرفیت‌های عظیم ملی، بدون همت مضاعف و کار مضاعف هیچ توفیقی در عرصه‌های رشد و پیشرفت نخواهد داشت.

نکته‌ی مهم دیگر آن است که «همت مضاعف و کار مضاعف» همانند «اصلاح الگوی مصرف» و «نوآوری و شکوفایی» همگی بخش‌های مختلف یک مجموعه‌ی به‌هم‌پیوسته هستند و عناوینی زمان‌دار و مربوط به دوره‌ای مشخص نیستند. از این رو باید در خصوص آنها عزمی جدی و اقدامی بنیادین صورت داد و تا تحقق کامل همه‌ی اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی نظام جمهوری اسلامی، همه‌ی سال‌هایی را که در پیش داریم، سال همت مضاعف و کار مضاعف محسوب نمود. بر همین اساس ‌باید مسئله‌ی همت و اراده را که در جامعه به صورت اراده‌های فردی و جمعی بروز می‌یابد، به صورت ریشه‌ای و جامعه‌شناسانه مورد مداقه و بازبینی قرار داد و در خصوص آن به کارهای بنیادین در عرصه‌ی فرهنگ عمومی پرداخت.

همت مضاعف همیشه نیازمند بسترهای فرهنگی و آموزشی با محوریت خدامحوری، انگیزه‌های بلند، امیدواری و اعتماد به نفس و نگاه صحیح و بینش اصولی است. کار مضاعف نیز همواره در جامعه‌ای بروز و ظهور می‌یابد که همت فردی و عمومی در رشد و ارتقای جامعه شکل گرفته باشد و جامعه از آفت‌های بزرگی همچون راحت‌طلبی، ولنگاری و علاقمندی به استراحت و خواب و مرخصی به دور باشد. یکی از مهم‌ترین ثمرات نام‌گذاری سال جدید نوعی مدیریت ارزش‌ها در جامعه‌ است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اقدام نموده‌اند. بدین گونه که زیاد کار کردن باید در جامعه جزو مزیت‌ها تلقی گردد و نه معذوریت‌ها. باید همیشه کار مضاعف و همت مضاعف در صدر ارزش‌های اجتماعی باشد و نه عکس آن.

به همین جهت باید ابعاد مختلف این نام‌گذاری در بخش‌ها و سطوح گوناگون را شناخت و بر آن تمرکز نمود تا یکی از اهداف اصلی دشمنان در نبرد نرم با جمهوری اسلامی ناکام بماند که همانا سست نمودن اراده‌ی جامعه و گسیل آن به سوی خواب‌آلودگی است.

* مدرس ارتباطات و روزنامه‌نگار
در اين رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی