others/content
نسخه قابل چاپ

|ارائه گزارش|

اولین پیروزی دفاع مقدس، کار عشایر ایلام بود

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان ایلام، درباره سابقه استان ایلام در دفاع مقدس فرمودند: «استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود. درست است که بعضی از شهرها و بعضی از مناطق این استان بین دو طرف جنگ، و یک برهه‌ای به دست خبیث منافقین دست‌به‌دست شد ، لکن این استان مثل کوه، مثل همان قلّه‌ی میمک در مقابل دشمنِ صدّامیِ خبیث ایستاد. اوّلاً از همه‌ جای کشور زودتر در معرض جنگ قرار گرفت. دشمن قبل از اینکه به تهران و جاهای دیگر به طور رسمی حمله بکند، به ایلام حمله کرد. اوّلین شهید هم قبل از شروع جنگ در ایلام به شهادت رسید، یعنی کلّ استان ایلام جزو اَلسّابقون در دفاع مقدّس است.» ۱۴۰۰/۰۸/۳۰

در ابتدای این دیدار برخی از مسئولین استان ایلام گزارش‌ها و نکاتی درباره استان ایلام ارائه کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR آنها را منتشر می‌کند. متن زیر صحبت‌های
حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله رب العالمین.

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان و سه هزار شهید گلگون‌کفن استان ایلام. در ابتدا سلام گرم صمیمانه و عاشقانه مردم ولایت‌مدار استان ایلام را خدمت حضرت‌عالی تقدیم می‌کنم.
 
رهبر انقلاب: علیکم‌السلام

جا دارد یادی کنم از مرحوم آیت‌الله حیدری ایلامی، مجتهد مجاهدی که با آغاز جنگ تحمیلی ایلات و عشایر غیور و مرزبانان را سازماندهی کرد و با تشکیل خط پدافندی دشمن را زمین‌گیر کرد. بیستم شهریورماه ۵۹، میمک سقوط کرد و اوّلین فرمانده عملیات سپاه استان در همین روز به شهادت رسید. تاریخ شاهد است که در آن غربتِ آغاز دفاع مقدس، اوّلین مسئولی که در جبهه ایلام حضور یافت و حضور گرمش دل‌گرم‌کننده مردم بود و روح مقاومت در کالبد رزمندگان دمید، امام جمعه عزیز تهران و نماینده معزز حضرت امام رحمةالله‌علیه در شورای‌عالی دفاع، حضرت‌عالی بودید.

حضور حضرت‌عالی در جبهه ایلام موجب شد، چند روز پس از آن، رزمندگان اسلام با پس‌گیری پاسگاه سنگی در منطقه عمومی میمک برای اوّلین‌بار در تاریخ دفاع مقدس گروه بیست‌وشش‌ نفره‌ای از متجاوزان بعثی را به اسارت درآورند. شاهکار عشایر ایلام چهار ماه پس از آغاز جنگ، فتح ارتفاعات سوق‌الجیشی میمک است. آن مجاهدان قبل از عملیات، با خون انگشت سبابه طومار شهادت خود را در لبیک‌گویی به سید و سالار شهیدان امضاء و برای اوّلین‌بار طعم تلخ شکست را به دشمن چشاندند.

این پیروزی روح امید را در نیروهای خودی ایجاد و راهبرد تهاجمی دشمن را به دفاعی تبدیل کرد. در طول دفاع مقدس، مردم ولایت‌مدار ایلام در زیر بمباران‌های وحشیانه دشمن ماندند و به کوه‌ها و جنگل‌ها پناه بردند، ولی آواره استان‌های دیگر نشدند. به عشق امام، انقلاب و اسلام مقاومت کردند؛ حتی برخی خانواده‌ها با تقدیم هفت شهید و ده شهید و چهار جانباز که بازماندگان آنان در این جلسه حضور دارند، روح تدین و پایمردی خود را جلوه‌گر ساختند. خانواده‌ای که چهارده نفر بودند، پدر و مادر و هشت فرزند هم‌زمان به شهادت رسیدند و چهار فرزند باقی‌مانده هم جانباز شدند.

در روزهای غربت آخر جنگ که ایلام به محاصره افتاد، جوانان ایلامی با خلق حماسه‌های ماندگار ایثار و شجاعت آرزوی دشمن را برای اشغال ایلام با خلق حماسه‌های ماندگار ایثار و شجاعت نقش برآب نمودند. از برکت آن مقاومت، امروز مسیر اربعین حسینی و افتخار خادمی زائرین امام حسین علیه‌السلام روزی مردم شریف استان ایلام گشته است. مردم این استان به عشق ولایت در صحنه مانده‌اند و می‌مانند.

آخرین نماد خوش عهدی آنان، مشارکت بیش از شصت‌وسه درصدی در انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ بود که به‌رغم مشکلات موجود، وفاداری و ولایت‌مداری خود را به نمایش گذاشتند. اکنون رایحه دل‌نواز یادواره و کنگره بلندآوازه استان فضای دیارمان را معطر و وحدت ایلی و قبیلگی را تعمیق و نام و یاد شهیدان مایه فخر و مباهات شهر و روستاها گشته است.

فرصت را غنیمت‌شمرده و استدعا دارد به پاس شهدای بسیج عشایر و جاودانه‌ماندن نام و حماسه آنان در صورت صلاحدید، مقرر فرمایید نوزدهم دی‌ماه به‌عنوان «روز عشایر» در دفاع مقدس در تقویم ملی کشور نام‌گذاری شود. همچنین پیشنهاد می‌گردد در صورت صلاحدید یادمان مشهد شهدای شرهانی و قلاویزان را با قدوم مبارک خود مزین فرمایید تا حضور مبارکتان آهن‌ربای قلوب عاشقان شهدا به آن دیار گردد.

با درود مجدد به ارواح مطهر شهدای مهاجر و انصار که در مهران و دهلران، موسیان و دشت عباس، فکه و شرهانی و چنگوله و چیلات آسمانی شدند.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

رهبر انقلاب: و علیکم‌السلام و رحمةالله. طیب‌الله انفاسکم.
....
نام پرونده : ایلام، دژ مستحکم
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی