others/content
نسخه قابل چاپ

دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی؛ ۱۳۹۸

سخنان دکتر امیر فرشچی مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی شب سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ در دیدار ۲۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور، تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریمها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع میکنم.
در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد دکتر امیر فرشچی، مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد بود. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن و فیلم این سخنان را به شرح زیر منتشر می‌کند.
 

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم

حضار محترم سلام و شب بخیر عرض میکنم و امیدوارم که خداوند این فرصتی که به ما داده که امشب خدمت رهبر انقلاب باشیم برای پیشرفت و توسعه‌ی صنعت کشور بیشترین دستاوردها را داشته باشیم و به امید خدا راه را ادامه بدهیم. خدا را شاکرم به دلیل فرصتی که فراهم شد تا به عنوان یکی از تولیدکنندهای داروهای بیوتکنولوژی کشور خدمت شما باشم تا ضمن معرفی اجمالی این صنعت و دستاوردهای اخیر آن پاره‌ای از دغدغه‌های امروز تولیدکنندگان این حوزه را خدمت شما عرض کنم.

 همان طور که مستحضرید یکی از انواع تقسیم‌بندی داروها به داروهای گیاهی،‌ شیمیایی و بیوتکنولوژی دسته‌بندی میشود و علیرغم اینکه خروجی همه‌ی این صنایع دارو است اما از دیدگاه دانش فنی حوزه‌ی تولید داروهای بیوتکنولوژی بسیار متفاوت و پیچیده است. این صنعت نوین و دانش‌بنیان در دنیا نقش پر رنگی در حوزه‌ی سلامت کشورها دارد تا جایی که ۶۷ درصد بازار جهانی بیوتکنولوژی در بخش سلامت مصرف میشود. حدود ۱۷۰ داروی بیوتکنولوژی در دنیا وارد بازار شده که کشور ما توانسته با بومی‌سازی دانش و تولید ۲۲ محصول پرمصرف و استراتژیک برای اقتصاد دارویی کشور در حوزه‌های نازایی، هموفیلی، سرطان، ام‌اس و دیگر بیماری‌های خود ایمنی نیاز سیستم سلامت را به این داروها برطرف کند. امروز هیچ تحریم خارجی در تولید این داروها ایجاد خطر نمیکند. از نظر تنوع محصولات در سبد داروهای بیوتکنولوژی در جهان پس از ژاپن در جایگاه دوم و در منطقه در جایگاه نخست قرار داریم. حضرت آقا! بیوتکنولوژی دارویی در کشور زائیده‌ی انقلاب اسلامی است.

 شرکت دارویی دانش‌بنیان آریوژن قریب ده سال است که در گروه دارویی سینا‌ژن در حال تولید است داروهای بیوتکنولوژی در کشور است. ما در مجموع چهار هزار نیروی نخبه‌ی جوان با میانگین تحصیلات کارشناسی ارشد و میانگین سنی ۳۲ سال را مشغول بکار کرده‌ایم که بهتر از من میدانید تک‌تک این جوانان میتوانستند با پدیده‌ی {فرار از} فرار مغزها امروز در کشور نباشند. در ده سال اخیر توانسته‌ایم از صرفه‌جویی ارزی سالانه پنجاه میلیون دلار به صرفه‌جویی ارزی سالانه ۵/۱ میلیارد دلار در سال ۹۷ برسیم. با ذکر این نکته که کل صنعت دارویی کشور حدود پنج تا ۵/۵ میلیارد دلار است. در طی همین مدت از صادرات سالانه‌ی هفت میلیون دلار به حدود پنجاه میلیون دلار رسیده‌ایم که این عدد شصت درصد کل صادرات دارویی کشور است و جزء معدود شرکتهایی هستیم که تراز تجاری مثبت داریم یعنی سالانه بیشتر از ارز مصرفی ارزآوری داریم.

 حضرت آقا! برای اولین‌بار در تاریخ داروسازی کشور ما موفق به انتقال دانش فنی و فروش تکنولوژی شدیم و این برای حوزه‌ی اقتصاد دارو بسیار بسیار پر اهمیت و با ارزش میتواند باشد. به کشورهای ترکیه، مالزی، آرژانتین و روسیه انتقال دانش دادیم، نه فقط صادرات محصولات بلکه صادرات دانش و انتقال دانش فنی.

 حضرت آقا! اولین شرکتهای دارویی هستیم که موفق به دریافت گواهی جی‌ام‌پی اروپا شدیم که تا سال ۲۰۲۱ ان‌شاءالله چند عدد از محصولات ما در اتحادیه‌ی اروپا ثبت میشود و باز برای اولین‌بار در تاریخ داروسازی ایران ان‌شاءالله شاهد داروی ایرانی در مارکت اروپا خواهیم بود.

 حضرت آقا! مسیری که ما تا الان رفتیم با تفکر خودمان آنچه بوده که شما خواستید و دستورات شما بوده. تلاش کرده‌ایم با صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری نقش خود را در کاهش وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت ایفاء کنیم، به عنوان مثال صرفه‌جویی ارزی صد میلیون دلاری حاصل از تولید فقط چهل کیلوگرم از یکی از داروهای ما به نام آریوتراست(۱) برابر با فروش نفت به حجم یک آدریان دریایی(۲) است. تلاش کرده‌ایم با درک درستی از مفهوم اقتصاد مقاومتی از علم خلق ثروت کنیم و وابستگی به خارج و اثرات تحریمها را کمرنگ کنیم. تلاش کرده‌ایم با اشتغال چهار هزار جوان ضمن ایجاد امید و انگیزه در این نخبگان در وسع خودمان از فرار مغزها جلوگیری کنیم.

 حضرت آقا! من فرزند یکی از فرماندهان جنگم، فرماندهان نیروی هوایی جمهوری اسلامی. و امروز اینجا با همسن‌های خودم و دهه‌های شصتی و هفتادی در شرکت دارویی آریوژن به نمایندگی از آنها اینجا هستم تا خدمت شما عرض کنم که جوانه‌های این درختان کهن، این فرماندهان و بزرگانی که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به این کشور خدمت کردند خشک نشده و ما هستیم تا مقاومت کنیم و ان‌شاءالله.

رهبر انقلاب: ان‌شاءالله.

خلق ثروت از دانش که اولویت اصلی ما است به امید خدا به تحقیق برسد.

رهبر انقلاب: ان‌شاءالله.

 تلاش کرده‌ایم با ارائه‌ی محصولات با کیفیت در جهان نماینده‌ی شایسته‌ای برای کشور اسلامی‌مان باشیم، تلاش کرده‌ایم در نظام سلامت کشور امنیت و آرامش ایجاد کنیم، تولید داروهای پیچیده با قیمتهایی به مراتب کمتر از داروهای برند خارجی گواه این مطلب است حتماً دوستان وزارت بهداشت و دوستانی که درگیر حوزه‌های کمبود دارویی بودند تجمعات و نارضایتی‌ها و نگرانی‌های مردم را در چند سال گذشته در دهه‌های گذشته به خاطر دارند. حضرت آقا!‌ امروز بیماران خاص این کشور در اقصی نقاط کشور از تمام آن کمبودها دورند و به تمام داروهای اساسی کشور در حوزه‌ی بیوتکنولوژی دسترسی دارند، امروز حدود ششصد هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج را با پشتیبانی مشاوره‌ای تخصصی ۲۴ ساعته در شبانه روز در کل کشور تحت درمان با داروهای خود داریم. آنچه تا اینجا خدمت شما عرض کردم خلاصه‌ای بود از تلاش شبانه روزی این چهار هزار جوان ایرانی اما به عنوان تولیدکننده چند دغدغه‌ی کوچک دارم که مختصراً خدمت شما عرض میکنم که قطعاً نیازمند توجه و عنایت ویژه‌ی جنابعالی است.

 یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه‌های امروز صنعت ما سازوکار قیمت‌گذاری دارو در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. قطعاً وزارت بهداشت نگران هزینه‌ها و افزایش بار مالی بر دوش بیماران است اما اگر در رسیدن به این هدف دغدغه‌ی تولیدکنندگانی که بیش از پنج سال است که علیرغم تورم‌های سالانه محصول خود را بدون افزایش قیمت روانه‌ی بازار کرده‌اند فراموش شود شاهد زمین‌گیر شدن و حتی تعطیلی این صنعت جوان و شکوفا خواهیم بود.

 مورد دوم مربوط به رویکرد اخیر وزارت بهداشت در خصوص ایجاد محدودیت برای تولید و ثبت داروهای جدید در حوزه‌ی بیو‌تکنولوژی دارویی است. متأسفانه ورود داروهای جدید به فهرست رسمی داروهای کشور با محدودیت فراوانی مواجه شده است. بهتر از بنده میدانید زنده‌مانی صنایع نوین و پیشرفته وابسته به توسعه است، هر کدام از محصولاتی که تولید کرده‌ایم پس از برند اصلی خارجی اولین یا دومین برند تولید شده در دنیا بوده است و تمامی این محصولات بر اساس اولویتهای وزارت بهداشت و حوزه‌ی فناورانه‌ی دارویی بوده است. متأسفانه امروز شاهد مهاجرت برخی از بیماران به کشورهای اطراف برای دسترسی به داروهای جدید هستیم حال آنکه شرکتهای تولیدکننده‌ی داخل دارای توانمندی تولید این داروها در کشور هستند.

 آقای فرشچی: اکثر این داروهای جدید توانمندی صادراتی ویژه ایجاد میکند که به عقیده ما در شرایطی که کشور نیازمند ارزآوری است این محدودیت فرصت‌سوزی بسیاری ایجاد میکند.

و مشکل سوم ما در حوزه‌ی ارزی، مشکلاتی که به واسطه‌ی شرایط فعلی ایجاد شده است، به دلیل ساختارها و سیاستهای دست و پاگیر خشک بانک مرکزی به انواع دستگاه‌ها و ارگانهای نظارتی پاسخگو هستیم و بدون اغراق بیش از نیمی از اوقات کاری مدیران این صنعت هم‌اکنون در این ادارات تلف میشود. بر کارشناسان حوزه‌ی اقتصاد دارو پوشیده نیست که تک نرخی شدن ارز و مدیریت منابع حاصل از این تصمیم، هم منجر به کاهش رانت و فساد میشود و هم با شفاف‌سازی هزینه‌ها به سود تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها خواهد بود.

حضرت آقا! استدعا دارم به فریاد تولیدکنندگان برسید که خیلی تنهاییم، چرا که در این روزگار هر شرکتی که موفق‌تر است تنهاتر است. در پایان از شما استدعا دارم وقتی برای بازدید از مجموعه‌های تولیدی بیوتکنولوژی کشور اختصاص دهید که نیرو و امید خواهیم گرفت برای توسعه‌ی بیشتر میهن اسلامی‌مان.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

رهبر انقلاب: و علیکم‌السّلام و رحمةالله. طیب‌الله انفاسکم. احسنتم.

۱) داروی سرطان
۲) ابرنفتکش پانامایی که در اجاره ایران میباشد.
....
نام پرونده : مجموعه مطالب دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی