others/content
نسخه قابل چاپ

یادداشتی درباره بیانات رهبر انقلاب در دیدار عیدفطر

چرا اجلاس منامه محکوم به شکست است؟

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به طرح معامله قرن فرمودند: «در بحرین اجلاس تشکیل میدهند به دستور آمریکا علیه مسئله‌ی فلسطین، برای نابود کردن مسئله‌ی فلسطین! حکّام بحرین بدانند زیر پای خودشان را دارند خالی میکنند؛ گول سعودی‌ها را نخورند. خود اینها و سعودی‌ها هم دارند زیر پای خودشان را خالی میکنند، به ضرر خودشان [تمام میشود]: فَسَیُنفِقونَها ثُمَّ تَکونُ عَلَیهِم حَسرَة؛ پول خرج میکنند، زحمت میکشند امّا بر خلاف خواسته‌ی آنها علیه خودشان تمام خواهد شد؛ این را قرآن به طور قطعی میگوید.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم
آقای محسن پاک‌آئین، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران، دلایل محکوم به شکست بودن نشست منامه و طرح معامله‌ی قرن را بررسی کرده است.

* تلاش برای استقرار به اصطلاح صلح، به ویژه در ۲۵ سال اخیر همواره در دستورکار دولت آمریکا بوده و همیشه نیز با ناکامی مواجه شده و شواهد نشان میدهد که نشست سازش در منامه که یکی از اجزای طرح معامله‌ی قرن است نیز سرنوشت مشابهی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها بعد از اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل، کمک‌های مالی خود به دولت خودگردان محمود عباس را قطع کردند تا با اعمال فشار، گروه‌های فلسطینی را مجبور به تسلیم کنند. اینک همان آمریکائی‌ها قصد دارند با برگزاری یک نشست اقتصادی در منامه -پایتخت بحرین- با حضور کشورهای حامی اسرائیل از جمله عربستان و امارات، با جمع آوری کمک مالی، مشکلات معیشتی مردم فلسطین را حل کرده تا آنها برای پذیرش شرایط طرح معامله‌ی قرن آماده شوند.

اهداف تبلیغاتی-سیاسی نشست منامه نخست کمک به نتانیاهو برای خروج از انزوا و کمک به او در رقابت با احزاب مخالف در داخل اسرائیل برای تشکیل کابینه قوی است. دولت ترامپ هم که بعد از خروج از برجام و ناکامی در مذاکره با کره شمالی و جنگ تجاری با چین و اروپا، در مسیر افول قرار گرفته، قصد دارد با برگزاری نشست منامه بخشی از ناکامی‌های خود را ترمیم نماید. بازسازی چهره‌ی حاکمیت بحرین که با ایستادن در مقابل دموکراسی به قتل و تبعید و شکنجه‌ی مخالفین خود مشغول است نیز یکی دیگر از اهداف پنهان این نشست تلقی می شود.

مخالفت و موضع‌گیری انقلابی جریان‌های مقاومت و مجاهدین فلسطینی که در ادامه انتفاضه و موشک باران مناطق صهیونیست‌نشین بخصوص در هفته‌های گذشته همراه بود، نشان می‌دهد که عزم مقاومت برای تداوم مبارزه جزم است و گروه‌های فلسطینی‌ از جمله حماس و دولت خودگردان در نشست منامه شرکت نخواهند کرد. تمام گروه‌های فلسطینی بدون هیچ‌گونه تحفظ، عدم شرکت خود را اعلام کرده‌ و شرکت کنندگان در نشست را خائن به آرمان فلسطین دانسته‌اند.

معامله‌ی قرن یک طرح سیاسی-تبلیغاتی است که از سوی آمریکا به بهانه استقرار صلح بین فلسطین و اسرائیل و در واقع جهت خروج رژیم صهیونیستی از انزوا و اعمال فشار بیشتر بر مردم فلسطین، مطرح شده است. اگرچه جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده اما از فحوای کلام مقامات آمریکائی اینگونه برداشت می‌شود که طرح معامله‌ی قرن واگذاری امتیازاتی به اسرائیل در ازای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی شامل نیمی از کرانه‌ی باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت المقدس شرقی را دنبال میکند. بر اساس این طرح دیگر بیت المقدس پایتخت فلسطین نیست و شهر ابودیس جایگزین بیت المقدس خواهد گردید.

طرح‌های سازش که بارها از سوی آمریکا و اروپا ارائه شده همواره با جانبداری واشنگتن از تل آویو و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین همراه بوده است. در مقطع فعلی نیز نتانیاهو که خود را دوست ترامپ می‌داند، بارها گفته است که محتوای این طرح، به نفع اسرائیل است و اگر اینگونه نباشد، هرگز زیربار آن نخواهد رفت. نتانیاهو در جریان انتخابات اخیر هم وعده داد که همه شهرک‌های یهودی‌نشین را به خاک اسرائیل ضمیمه می‌کند. از سوی دیگر به دلیل انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان و حمایت های بی پروای آمریکا از رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین کینه دیرینه مردم فلسطین نسبت به آمریکا افزایش پیدا کرده و هیچگاه واشنگتن را در قد و قواره یک میانجی بیطرف نمی بینند.

اختلاف فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر سر مرز و شهروندی و حاکمیت ملی، اختلافی بنیادین است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و کشورهای اروپائی بخصوص انگلیس، سرزمین فلسطین را اشغال کرده و بدون اعتنا به موازین بین المللی مرتکب جنایات عدیده و نسل کشی مردم مظلوم فلسطین شده است. قطعا تا رفع کامل اشغال و آزادسازی تمام سرزمین فلسطین، مردم این سرزمین با رژیم صهیونیستی سازش نخواهند کرد.

کشورهای مسلمان و گروه‌های حامی فلسطین از جمله جمهوری اسلامی ایران،سوریه و حزب‌الله لبنان نیز با محکوم کردن نشست منامه، حمایت کامل خود را از آزادی قدس و فلسطین اعلام داشته اند و تشدید فشارهای اخیر علیه ایران و سوریه از سوی آمریکا به همین دلیل بوده است. طرح معامله‌ی قرن همانگونه که رهبر انقلاب نیز پیش بینی کردند، محکوم به شکست است و آمریکا، آل‌سعود، امارات و رژیم صهیونیستی در راهپیمایی روز قدس امسال پاسخ محکمی از مردم دریافت کردند.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی