others/content
نسخه قابل چاپ

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران

امیدواری رهبری به بخش خصوصی

گفتاری از محمدحسین برخوردار، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص دیدار اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران با رهبر انقلاب:

مجالی فراهم شد و فرصتی در اختیار اعضای هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران قرار گرفت تا به دیدار رهبر معظم انقلاب برویم، پای سخنان ایشان بنشینیم و ما نیز حرف‌ها و دغدغه‌هایمان را در محضر ایشان بیان کنیم. در این دیدار مهم و امیدوارکننده چند نکته به ذهنم خطور کرد که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست:

اصل 44 ریل اصلی خصوصی‌سازی
یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در این دیدار مطرح و بر آن تأکید کردند ماهیت اصل 44 قانون اساسی به عنوان ریل اصلی قطار خصوصی‌سازی و بنای اصلی شکل‌گیری آن بود. ایشان با ابلاغ این اصل به نوعی ورود و حضور بخش خصوصی را پایه‌ریزی کرده‌اند و اکنون نیز به حق انتظار دارند که بخش خصوصی با توجه به حجم مالی که در اختیار دارد وارد عرصه‌های اقتصادی شود. رهبر انقلاب در سخنانشان تلویحاً اشاره داشتند که انتظار این است بخش خصوصی بیشتر و فعال‌تر عمل کند و خود را در اقتصاد ملی بالا بکشد. این کار نیز باید از طریق اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن صورت گیرد.

باید به‌روز باشیم
برای برآورده کردن انتظار رهبری و جامعه، اتاق‌های بازرگانی باید تشکل‌های علمی و به‌روز داشته باشند تا وقتی به عنوان بازوی اجرایی دولت کار کارشناسی ارائه می‌دهند، نتیجه مورد وثوق قرار گیرد. همچنین اتاق بازرگانی می‌تواند تشکل‌ها و سندیکاهای متفاوت در حوزه‌های مختلف را متحد کند و یک تشکل قوی به وجود آورد تا بتواند راه‌کارهایی علمی و عملی ارائه دهد. از طرفی بخش خصوصی برای نیل به این اهداف اصلی خود باید برنامه داشته باشد؛ یعنی در کمیسیون‌هایی که در اتاق تشکیل می‌شود، امور به صورت تخصصی، علمی و الزاماً عملی پی‌گیری شود. نکته دوم هم تقویت جسارت و شجاعت بخش خصوصی برای ورود به عرصه‌های مهم اقتصادی است. ایشان تأکید داشتند که اتاق، فعالان اقتصادی را کشف کند و عرصه را برای ورود آن‌ها هموار کند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/12903/C/13900421_0612903.jpg
حرف‌های بخش خصوصی
رهبر معظم انقلاب اشراف مناسبی به اطلاعات اقتصادی کشور دارند و پی‌گیر این آمار از سازمان‌های رسمی هستند. در دیدار دیروز نیز به نظر من ایشان می‌خواستند حرف‌های بخش خصوصی را به طور مستقیم از زبان خود این فعالان بشنوند. به همین دلیل نیز در این دیدار فقط اعضای اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی حاضر بودند.

تعامل بین دولت و بخش خصوصی
ما نیز در این دیدار درخواست‌هایی مطرح کردیم. اولین درخواست ما این بود که تعاملی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود و به اجرای اصل 44 شتاب داده شود. به خصوص با ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن، خصوصی‌سازی نیز سرعت گیرد تا بخش خصوصی بتواند بیشتر در کارهای اجرایی ورود پیدا کند و دولت نیز کماکان به سیاست‌گذاری بپردازد. هم چنین درخواست کردیم تا در آینده در یک جلسه عمومی‌تر با حضور اعضای هیأت نمایندگان اتاق‌های تهران و ایران و هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی به حضور رهبر معظم انقلاب برسیم و گزارش‌های اقتصادی را به عرض ایشان برسانیم.

امیدواری به بخش خصوصی
اما مهم‌ترین نکته‌ی دیدار امیدی بود که رهبر انقلاب به بخش خصوصی داشتند و به همین دلیل پی‌گیر واگذاری امور اجرایی اقتصاد به بخش خصوصی بودند. بخش خصوصی که اهداف ملی را در نظر بگیرد و در پی رسیدن به افق‌های تعیین‌شده برای کشور باشد و صرفاً بخش‌گرا نیاندیشد. رهبری نگاه بسیار مثبتی به بخش خصوصی داشتند و امیدوار بودند که بخش خصوصی با حضور مؤثر در اتاق‌های بازرگانی به هم‌فکری و تعامل سازنده‌ای برسند و بتوانند چرخه‌ی تولید و صنعت را با سرعت و شتاب بیشتری بگردانند.
....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی