others/content
نسخه قابل چاپ

سخنان نماینده رهبرانقلاب درمراسم عاشورا دراستانبول

دکتر علی‌اکبر ولایتی، به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب به دعوت آقای «صلاح‌الدین» رهبر شیعیان ترکیه، در مراسم عزاداری حضرت امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا، در استانبول ترکیه شرکت کرد.
در این عزاداری باشکوه که امروز بنجشنبه با حضور ده‌ها هزار نفر از شیعیان ترکیه برگزار شد، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای اولین بار به عنوان یک مقام بلندپایه ترک در آن حاضر شد و سخنرانی کرد. همچنین، دکتر ولایتی نیز در سخنانی، به شرح و پیام قیام عاشورا پرداخت که متن کامل این سخنان وی به شرح زیر منتشر می‌شود:

 
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌
جناب آقای رجب طیب اردوغان‌
جناب آقای صلاح‌الدین‌
حضار گرامی، خواهران و برادران عزادار حسینی‌
سلامٌ علیکم،
تاریخ در مورد عاشورا که به یقین یکی از ایام اللَّه است، بسیار گفته است و چه بسا رویدادهای مهمی که در این روز اتفاق افتاده باشد. امّا شاید مهمترین حادثه تاریخ پس از بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی روی داد که فرزند گرامی ایشان به دست کسانی که ادعای پیروی از دین او را داشتند به شهادت رسید. درحالیکه داعیه‌ای جز حق‌طلبی و اصلاح امّت جدش نداشت. حق طلب بود و در برابر ظلم، ستم و انحراف ایستاده بود. او و یاران اندکش درحالی به شهادت رسیدند که حتی از نوشیدن آب محروم گشته بودند. آب رودخانه عظیم فرات به روی آن حضرت و اصحابش و حتی کودکان شیرخوار و خردسال و زنان بسته شد و آنگاه پس از نبردی نابرابر، ایشان و یاران باوفایش به شهادت رسیدند و دختران و اهل بیت حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) به اسیری رفتند درحالیکه سردسته‌های قاتلین آن بزرگوار به نام پیروی از اسلام در کاخ‌های مجلل اقامت گزیده بودند.

عاشورا فقط یک تراژدی نیست، بلکه نماد ایستادگی در برابر ظلم و طغیان و انحراف از مبانی و ارزش‌های اسلامی است. هنوز چند دهه از بعثت پیام اسلام سپری نشده بود که حکومتِ براساس شریعت اسلامی، با توطئه برچیده شد و سلطنت جایگزین خلافت گردید. نظام سلطنتی موروثی جدید می‌کوشید تا تمامی ارزش‌های اشرافی و جاهلی عرب را با پوشش و توجیهی اسلامی احیا کند.

با "عدالت"، "معنویت"، "آزادی انسان"، "مساوات" و "ملاک بودن تقوا"، که از ویژگی‌ها و ارزشهای دوران اسلامی بود مبارزه می‌شد و می‌رفت که به جای آن ارزش‌های جاهلی عرب نظیر: "برتری نژادی"، "نابرابری میان مسلمانان"، "مزیت بودن نفاق و دورویی"، "حکومت کردن و اخذ بیعت با تکیه بر زور سلاح و ترور" و "مزیت شدن بی‌تقوایی و حلال شمردن محرمات خداوندی" حاکم شود.

در چنین شرایطی آیا نواده رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) که دفاع از مبانی دین جدش را وظیفه خود می‌دانست، راه دیگری پیش رو داشت. او اعلام کرد که قادر نیست این انحرافات را بپذیرد و برای اصلاح امور امّت جدّش حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) قیام کرد تا به نماد حق‌جوئی و ظلم‌ستیزی در هماره تاریخ مبدّل شود. اوست که در بیان فلسفه قیام خود فریاد برمی‌آورد آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل دوری نمی‌شود.

در هنگامه نبردی نابرابر همه رفتارهای حضرت امام حسین (علیه السلام) برای آن بود که نماد درستی و صراط مستقیم برای آیندگان روشن و فروزان گردد و آنچه را که بیش از هر چیز دیگر دوست دارد یعنی نماز را اقامه کند و می‌کوشد تا اهمیت التزام به شعائر دینی را بر مسلمانان بنمایاند. آن حضرت درحالیکه با تعداد کم اصحابش در محاصره تیراندازهای سپاهیان یزید بودند و از هر طرف تیر به سوی آنها می‌آمد، در هنگام ظهر نماز جماعت اقامه کردند.

بدین ترتیب قیام امام حسین (علیه السلام) و عاشورا به نماد حق‌جوئی، ایثار و ایستادگی در برابر ظلم، انحراف و بی‌عدالتی مبدّل شد. "نمادی" که امروزه یکی از اصلی‌ترین محورهای وحدت میان مسلمانان شده است.

پیروان مذاهب مختلف اسلامی هم خود را پیرو حسین (علیه السلام) می‌دانند و تحقق آموزه‌های او را فریاد می‌کنند. در جای جای جهان اسلام، همه مسلمانان با شنیدن نام امام حسین (علیه السلام) ستم‌ستیزی را به یاد می‌آورند و هر یک به نحوی برای ماندگاری ارزش‌هایی که آن امام حق‌جو برای آنها قیام کرد، در تلاشند. یکی "مرثیه خان" حسین است و دیگری "عزادار مشتاق" او.

گفته‌اند که هر زمان عاشورا و هر مکان کربلاست. بدین معنا که دفاع از مبانی اصیل اسلامی و مبارزه با دشمنان آن وظیفه همه مسلمانان در همیشه تاریخ است. در عصر کنونی نیز دنیای اسلام در برابر چالش‌های سختی قرار گرفته است. مقابله با این چالش‌ها وظیفه دشواری است که همه مسلمانان با تأسی به آموزه‌های قیام امام حسین (علیه السلام) بر دوش دارند.

در دنیای امروز، اسلام ستیزی در ابعاد مختلف تبلیغی که بیش از هر چیز قرآن کریم و شخصیت عظیم پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) را نشانه رفته است؛ شبیخون فرهنگی، که بنیان‌های جوامع اسلامی را هدف گرفته ؛ تهاجم سنگین سیاسی که موجودیت کشورهای اسلامی و استقلال آنها را مورد هجوم قرار داده عنوان‌های نبرد کنونی حق و باطل است. امّا شاید لازم باشد در این مناسبت به مظلومیت مردم فلسطین نیز اشاره کنیم. ملتی که قربانی توطئه عظیم غرب و صهیونیسم شده و دهه‌های متمادی بار سنگین دفاع از همه امّت اسلامی را بر دوش گرفته و به نوک پیکان دفاع از اسلام و مسلمانان مبدل شده است. این ملّت مسئولیت نبردی نابرابر را در برابر هجوم رژیم صهیونیستی بر عهده دارد.

در این میان محاصره ناجوانمردانه مردم غزّه، ملموس‌ترین نمونه ظلم اتحاد صلیبی - صهیونیستی علیه مسلمانان است. پیروی از امام حسین (علیه السلام) و آموزه‌های عاشورا ما را موظف می‌کند تا یاری این ملّت مظلوم را سرلوحه کارهای خویش قرار دهیم. حضرت امام خمینی در حقیقت یکبار دیگر پرچم امام حسین (علیه السلام) را علیه استکبار جهانی برداشت.

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای، در تبعیت از امام خمینی (ره) قیام حضرت اباعبداللَّه الحسین (علیه السلام) را الگوی خویش قرار داده و احیای اسلام و ارزش‌های اسلامی را وجهه همّت خود نموده‌اند و در همین راستا سعی بلیغ در وحدت امّت اسلامی داشته و فتوای اخیر ایشان نمونه چنین کوششی است.

در اینجا لازم می‌داند به جایگاه ویژه کشور شما ترکیه در دفاع از مقدسات اسلامی و مقابله با توطئه‌های ضداسلامی اشاره کنم و با تقدیر از این نقش تاریخی، وحدت اسلامی موجود در ترکیه را مورد ستایش قرار دهم. حضور جناب آقای اردوغان نخست وزیر محترم ترکیه در این مراسم و عزاداری ملّت ترکیه در عاشورای حسینی یکی از مهمترین نمادهای وحدت اسلامی است.

در خاتمه کلام خود را با شعری از مولانا جلال‌الدین رومی در خصوص حضرت امام حسین (علیه السلام) و فاجعه عاشورا به پایان می‌برم.

در دفتر ششم مثنوی معنوی، در داستان آن کس که روز عاشورا به شهر "حلب" وارد شد و چون عزاداری شیعیان را دید پرسید که این غوغا و هیاهو را چه سبب است؛ به او جواب دادند:

روز عاشورا نمی‌دانی که هست‌
ماتم جانی که از قرنی به است‌
پیش مؤمن کی بود این قصه خوار
قدر عشق گوش، عشق گوشوار
پیش مؤمن ماتم آن پاک روح‌
شهره‌تر باشد ز صد طوفان نوح‌
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی