others/content
نسخه قابل چاپ

کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای

پیام رهبر انقلاب بیانگر نیات صلح‌طلبانه نظام است

نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه شنبه 28 فروردین ماه با پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز و با حضور بیش از 14 وزیر خارجه، 10 معاون وزیر و 8 نماینده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به مدت 2 روز در تهران برگزار شد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ما است با رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خاجه‌، که در حاشیه‌ی این کنفرانس و در مورد بازتاب پیام رهبر انقلاب اسلامی انجام شد.

- لطفاً نظرتان را درباره‌ی اجلاس خلع سلاح و پیام رهبر انقلاب به این اجلاس بیان کنید.
اجلاس خلع سلاح تهران که با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرد، می‌تواند یک حرکت جهانی و بین‌المللی برای تأمین امنیت جامعه‌ی جهانی را به دنبال داشته باشد. همان‌طور که اطلاع دارید، یکی از دو نیاز فعلی دنیای امروز  دسترسی به دانش پیشرفته‌ی روز برای توسعه و رشد کشورها است. این نیاز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند، بسیار جدی دنبال می‌شود و با استقبال بسیار خوب کشورها، شخصیت‌های فکری، سازمان‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی مواجه شده است. ما باید در این زمینه راه‌کارهایی را ارائه کنیم تا با ادامه‌ی این حرکت در آینده امکان بهره‌مندی همه‌ی کشورها را از این دانش فراهم نماییم. کشور ما در سال‌های گذشته برای اینکه از حقوق و از استقلال خود دفاع کند و بتواند از این دانش که در ایران بومی شده، در توسعه‌ی کشور بهره‌مند باشد، متحمل فشارهای سنگینی شده است و همین مقاومت باعث شده تا کارها هموار شود. الان دیگر کشورها در نقاط مختلف دنیا در این زمینه پا پیش گذاشته‌اند و برای تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای یا بهره‌مندی از دانش هسته‌ای در صنایع مختلف دست به کار شده‌اند.

موضوع دومی که در این اجلاس مطرح بود و رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، تهدید امنیت جهان توسط کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌ای است که نسبت به افزایش ذخایر خودشان اقدام می‌کنند. در بین این‌ها، آمریکا تنها کشوری است که از این سلاح‌ها برای کشتار مردم بی‌گناه استفاده کرده و همچنان گستاخانه اعلام می‌کند که این حق را برای خودش قائل است که از این سلاح همچنان بر علیه ملت‌ها استفاده کند. رژیم اشغالگر قدس نیز دست به اقدامات فراوانی زده و به کمک آمریکا و کشورهای غربی زرادخانه‌ی اصلی خودش را راه انداخته. این رژیم بیش از 200 کلاهک هسته‌ای دارد و کشورهای دیگر را در منطقه تهدید به استفاده از این سلاح‌ها می‌کند.

برای مقابله با این نگرانی جدی در مورد امنیت کشورها، نیاز به یک حرکت جمعی و یک اراده‌ی مصمم با حضور و مشارکت کشورهای مستقل، غیر متعهد و مردم آزاده‌ی جهان است. فکر می‌کنم فرمایش‌ رهبر معظم انقلاب، بازتاب این اجلاس و بحث‌های تخصصی که در پنل‌های مربوط به این اجلاس توسط هیأت‌های شرکت‌کننده صورت گرفت، نشان‌ می‌دهد که یک استقبال عمومی برای عملی کردن راه‌کارهای مورد نظر به وجود آمده و باید آن را با ادامه‌ی این حرکت، با برگزاری اجلاس‌های سالیانه، با ایجاد یک دبیرخانه‌ی دائمی برای پی‌گیری مصوبات دنبال کنیم.

- بازتاب و اثرگذاری دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای را در جامعه‌ی بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما بارها درباره‌ی میزان اعتقاد مسلمانان جهان به فتاوی علمای بزرگ شاهد بوده‌ایم؛ به‌خصوص در مورد فتوای حضرت امام (ره) در مورد سلمان رشدی که دنیا را تحت ‌تأثیر قرار داد. به‌طوری‌ که همه‌ی کشورهای غربی اعلام می‌کردند که چه کنیم تا این فتوا برگردانده شود؟ چون نگران هستیم که مسلمان‌های دنیا تحت‌تأثیر این فتوا عمل بکنند و حاضرند برای عمل کردن آن همه‌ی ظرفیت‌های خودشان را به کار بگیرند. در همان مقیاس و میزان تأثیر، فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت ‌کاربرد سلاح‌های هسته‌ای و رفتن به آن سمت برای ما ارزش دارد. نخستین چارچوب کاری ما فتاوی رهبر معظم انقلاب و اوامر ایشان است. این مسئله از بار اعتقادی بسیار سنگینی برخوردار است. تمامی مسلمانان دنیا برای این فتاوی احترام ویژه قائلند و خودشان را مکلف به اجرای آن می‌دانند.

این نشان می‌‌دهدکه ما واقعاً می‌خواهیم یک جهان عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای داشته باشیم. ما از هر نوع تحرکی که بخواهد با سلاح‌های هسته‌ای مقابله کند، استقبال می‌کنیم؛ به شرط اینکه حرکت‌ واقعی باشد و تبلیغاتی و نمایشی نباشد. فکر می‌کنیم آنهایی که مخاطب اصلی ما هستند، متوجه اهمیت موضوع شده‌اند. آنها به‌خوبی اطلاع دارند که نیات مسئولان جمهوری اسلامی ایران حرکت برای دسترسی به دانش هسته-ای برای مصارف صلح‌آمیز و مقابله‌ی جدی برای به‌کارگیری صلح‌آمیز است. البته برای ادامه‌ی این کار، به بسیج عمومی ملت‌ها و دولت‌ها نیاز خواهیم داشت.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی