others/content
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگو با مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه

مرحوم ایرلو برای رفع محاصره و پایان جنگ یمن تلاش کرد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت شهادت گونه‌ی آقای حسن ایرلو سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران در یمن را تبریک و تسلیت گفتند و کارنامه افتخار آمیز وی را «مجموعه‌ئی از مجاهدات سیاسی و تلاشهای دیپلوماسی و تحرک اجتماعی» خواندند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت گفتگویی با
آقای علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری مرحوم حسن ایرلو داشته است.

* درباره آشنایی و رابطه شخصی خودتان با مرحوم ایرلو بفرمایید.
* سال‌های اخیر، به‌خاطر فعالیت در حوزه خلیج فارس و مسائل یمن، ایشان را در جلسات متعددی می‌دیدم. انسانی شریف و دوست‌داشتنی و بسیار آرام و صبوری بود. هیچ‌گاه او را از دایره متانت خارج ندیدم.

* کشور یمن از نظر راهبردی در میان کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد و سفیر ایران در یمن چه مأموریت‌های ویژه‌ای را پیگیری می‌کند؟
* یمن، هم به‌لحاظ فرهنگی ‌و تمدنی و ریشه‌داربودن در تاریخ، هم به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به‌دلیل ارتباطات مردمی همواره مورد توجه ایران بوده است. مردم یمن، به انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام رحمةالله‌علیه و رهبر انقلاب به‌عنوان احیاگران دینی و اسلامی نگاه می‌کنند. سفیر ایران در یمن به‌جز تأمین منافع دوجانبه، در جهت حمایت از حقوق مردم یمن در ارتباط با نهادهای داخلی تلاش می‌کند. مرحوم ایرلو، ارتباط مستمری با دستگاه‌های داخلی دولت نجات ملی از جمله وزارت خارجه یمن داشت. او، در این صحنه بر لزوم رفع محاصره یمن و پایان جنگ تأکید داشت و در این رابطه تلاش بسیاری کرد.

* رهبر انقلاب در پیام تسلیت‌شان به‌مناسبت درگذشت شهادت‌گونه آقای ایرلو، ایشان را سفیری مجاهد و کارآمد و پرونده وی را افتخارآمیز دانستند. درباره فعالیت‌ها و تلاش‌های مرحوم ایرلو در جهت تحقق سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور یمن بفرمایید.
* مرحوم ایرلو، در تمامی صحنه‌های زندگی شغلی خود خصوصاً یمن، در محور مقاومت قرار داشت. قرارگرفتن در این جبهه و ظلم‌ستیزی از اصول اساسی بود که آن مرحوم هم در عمل و هم در بیانات قاطعانه، خود را در این جبهه‌ها قرار داده بود. داشتن توکل به خدا او را در زمره افراد مخلص قرار داده بود و آرامشی که در شخصیت ایشان به‌منصه ظهور رسیده بود، در نتیجه همین توکل و خلوص نیت بود.
https://idc0-cdn0.khamenei.ir/ndata/news/49223/photo_2021-12-24_15-00-24.jpg
* یکی دیگر از محورهای پیام رهبر انقلاب، اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک و تحرک اجتماعی مرحوم ایرلو بود. نمونه‌هایی از این دست فعالیت‌های آن مرحوم را بیان بفرمایید.
* آن مرحوم، در طول دوره حضور خود در یمن، علی‌رغم محدودیت‌ها تلاش بی‌وقفه‌ای برای رساندن پیام مظلومیت مردم یمن به جهانیان داشت. وی، تلاش‌های بی‌وفقه‌ای برای هماهنگی امور انتقال مجروحان جنگی، هماهنگی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و ارتباط با همه احزاب و گروه‌های سیاسی و قومی یمن انجام داد. فعال‌کردن مجدد بیمارستان و کلینیک هلال‌احمر کشورمان در یمن نیز در دستور کار ایشان قرار داشت. با توجه به محاصره یمن، تلاش بی‌وقفه‌ای هم برای ارتباطات کارشناسی در بخش‌های فنی، بهداشتی و دانشگاهی برای استفاده از تجربیات متخصصان انجام داد.

* سفیر ایران در یمن با چه مشکلاتی روبرو بود؟
* مشکل مهم یمن وجود محاصره ظالمانه و ادامه حملات متجاوزان بر این کشور است؛ چراکه عدم وجود ارتباط با بیرون کار را برای دولت ‌و‌ ملت یمن و برای مأموران خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و ‌کمک‌‌رسانی بسیار سخت کرده است. در نتیجه این محاصره، زندگی اولیه مردم، تغذیه، مسائل بهداشتی، تردد و ... دچار اختلال شده است. بسیاری از بیماران و کودکان در نتیجه حملات متجاوزان، جان‌باخته و بعضاً به‌خاطر عدم وجود امکانات از بین رفته‌اند. در عین حال، امیدواریم این شرایط جای خود را به صلح و سازندگی بدهد و با رفع محاصره و پایان جنگ، یمن با راه‌حل سیاسی به آرامش برسد.
....
نام پرونده : سفیر مجاهد و کارآمد
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی