news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1380/06/15

دیدار رئیس‌ و اعضای‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در دیدار رئیس‌ و اعضای‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری، ضمن‌ تبیین‌ ویژگیهای‌ منحصربفرد نظام‌ اسلامی‌ و اهداف‌ مورد تهاجم‌ دشمن‌ برای‌ مقابله‌ با نظام، پشتوانه‌ ارزشمند و کم‌ نظیر مردمی‌ نظام‌ اسلامی‌ و نیروهای‌ فراوان‌ جوان، ارزشی، کارآمد و مخلص‌ را نوید دهنده‌ آینده‌ای‌ روشن‌ دانستند و تصریح‌ کردند: اگر همه‌ نیروهای‌ وفادار به‌ انقلاب‌ اسلامی، با عزم‌ راسخ‌ و با وحدت‌ و همدلی‌ وارد صحنه‌ دفاع‌ از نظام‌ اسلامی‌ در مقابله‌ با تهاجم‌ نظری‌ و تبلیغاتی‌ دشمن‌ برای‌ زیر سؤال‌ بردن‌ مبانی‌ اعتقادی‌ و ناکارآمد نشان‌ دادن‌ نظام‌ اسلامی‌ شوند و از فرصت‌ گرانبهای‌ تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ بخوبی‌ استفاده‌ نمایند، تحقق‌ وعده‌ خداوند مبنی‌ بر یاری‌ کسانی‌ که‌ دین‌ او را نصرت‌ می‌نمایند، قطعی‌ خواهد بود.

ایشان‌ با تبریک ایام‌ ولادت‌ با سعادت‌ حضرت‌ فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌ علیها، تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ را در ایران‌ حادثه‌ای‌ عظیم‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ احساس‌ خطر و نگرانی‌ نظام‌ استکباری‌ از تشکیل‌ این‌ نظام‌ افزودند: پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ افق‌ و آرمانهای‌ جدیدی‌ را در میان‌ کشورها و ملتهای‌ اسلامی‌ بوجود آورد که‌ این‌ آرمانها مخالف‌ سیطره‌ و سلطه‌ نظام‌ استکبار است.

مقام‌ معظم‌ رهبری، مردم‌ سالاری‌ حقیقی‌تر و اصیل‌تر از نظامهای‌ غربی‌ و برطرف‌ کردن‌ نقیصه‌ خلا معنوی‌ در این‌ نظامها را از ویژگیهای‌ ممتاز نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و تأکید کردند: نظام‌ اسلامی‌ متکی‌ به‌ رأی، فکر و عقیده‌ مردم‌ است‌ و برهمین‌ اساس‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از ابتدای‌ تشکیل‌ آن‌ متکی‌ بر آراء مردم‌ بوده‌ و اصل‌ نظام‌ را نیز مردم‌ برگزیده‌اند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ با چنین‌ ویژگیهایی‌ را بطور طبیعی‌ برای‌ نظام‌ استکباری‌ خطرآفرین‌ خواندند و افزودند: از ابتدای‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دشمن، تمام‌ امکانات‌ خود را در جهت‌ مقابله‌ با این‌ نظام‌ بکار گرفته‌ و اکنون‌ نیز با تهاجمی‌ همه‌ جانبه‌ و با روشهای‌ مختلف‌ سعی‌ در نابودی‌ نظام‌ اسلامی‌ و یا حداقل‌ ایجاد مانع‌ در مقابل‌ آن‌ و نفوذ در نظام‌ دارد. ایشان‌ در همین‌ خصوص‌ خاطرنشان‌ کردند: در چنین‌ شرایطی‌ پذیرفته‌ نیست‌ که‌ عده‌ای‌ چشمان‌ خود را به‌ دشمنی‌های‌ ابرقدرتها و استکبار ببندند و تمام‌ اشکالات‌ را متوجه‌ ساختار نظام‌ و اسلامی‌ بودن‌ آن‌ بکنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در تبیین‌ اهداف‌ مورد نظر دشمن‌ در تهاجم‌ خود بر ضد نظام‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند: یکی‌ از مسائل‌ مورد هجوم‌ دشمن، مسائل‌ نظری‌ است‌ که‌ در این‌ تهاجم، نظریه‌ حکومت‌ اسلامی‌ از جمله‌ اصل‌ ولایت‌ فقیه، مبانی‌ اسلام، قانون‌ اساسی‌ و برخی‌ بخشهای‌ برجسته‌ نظام‌ هدف‌ قرار گرفته‌اند تا به‌ این‌ وسیله‌ ایمان‌ و اعتقاد فکری‌ مردم‌ به‌ نظام‌ اسلامی‌ بعنوان‌ پایه‌ اساسی‌ قدرت‌ آنان، سست‌ شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ وظیفه‌ دستگاههای‌ تبلیغاتی‌ و فرهنگی‌ بویژه‌ وزرات‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ و صدا و سیما و همچنین‌ علماء و حوزه‌های‌ علمیه‌ را برای‌ مقابله‌ با تهاجم‌ نظری‌ دشمن‌ به‌ مبانی‌ فکری‌ و اعتقادی‌ نظام‌ اسلامی‌ را مهم‌ و خطیر دانستند و تأکید کردند: امروز حوزه‌های‌ علمیه‌ و اندیشمندان‌ مؤمن‌ و متعهد باید با تولید و هدایت‌ فکر وارد میدان‌ مقابله‌ با تهاجم‌ نظری‌ دشمن‌ شوند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ حجم‌ بالای‌ حملات‌ نظری‌ بر ضد مبانی‌ نظام، توان‌ مقابله‌ نظام‌ را بسیار بالا توصیف‌ کردند و افزودند: اگر بطور جدی‌ از تمام‌ ظرفیتهای‌ فکری‌ و فرهنگی‌ استفاده‌ شود، توان‌ دشمن‌ بسیار ضعیف‌ است‌ و حتی‌ نظام‌ اسلامی‌ می‌تواند برروی‌ افکار عمومی‌ دنیا تأثیر بگذارد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ با اشاره‌ به‌ فعالیتهای‌ ارزشمند گروههای‌ دانشگاهی‌ بسیاری‌ در حمایت‌ جانانه‌ از اسلام‌ و مبانی‌ آن‌ خاطرنشان‌ کردند: حوزه‌های‌ علمیه‌ نیز می‌توانند با این‌ گروههای‌ دانشگاهی‌ همکاری‌ و در جهت‌ تولید فکر گام‌ بردارند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ محور عمده‌ دیگر حملات‌ بر ضد نظام‌ اسلامی‌ را اختلال‌ در کار و عمل‌ نظام‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: مقابله‌ با این‌ تهاجم‌ عمدتا متوجه‌ دولت‌ است‌ و مجریان‌ امور باید با جدیت، ابتکار، پیگیری‌ و انگیزه‌ بالا، در جهت‌ حل‌ مشکلات‌ و کارآمدی‌ نظام‌ گام‌ بردارند و مانع‌ هرگونه‌ اختلال‌ شوند.

ایشان‌ مواجهه‌ دولت‌ و قوه‌ قضاییه‌ با خطاها و انحراف‌های‌ بزرگ‌ را در این‌ بخش‌ بسیار مؤثر دانستند و تأکید کردند: اگر مسؤولین‌ دولتی‌ و قضایی‌ با اینگونه‌ خطاها برخورد مناسب‌ و بموقع‌ داشته‌ باشند، ضمن‌ آنکه‌ دستهای‌ خیانتکار قطع‌ می‌شود و مسؤولان‌ نیز دقت‌ بیشتری‌ می‌نمایند، کارآیی‌ نظام‌ اسلامی‌ بیشتر و بسیاری‌ از مشکلات‌ فعلی‌ حل‌ خواهد شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، القاء ناکارآمدی‌ نظام‌ اسلامی‌ بعنوان‌ یک اصل‌ مسلم‌ و پذیرفته‌ شده‌ را از دیگر اهداف‌ خطرناک حملات‌ تبلیغاتی‌ دشمن‌ برشمردند و افزودند: راه‌ مقابله‌ با این‌ تهاجم، برخورد جدی‌ با فساد و مفسد واقعی‌ و اجتناب‌ از هرگونه‌ سخنی‌ است‌ که‌ موجب‌ بزرگنمایی‌ خطاها و مشکلات‌ کوچک و انعکاس‌ غیرواقعی‌ آنها می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اجتناب‌ از همصدایی‌ با دشمن‌ در جهت‌ ناکارآمد جلوه‌ دادن‌ نظام‌ خاطرنشان‌ کردند: نباید بگونه‌ای‌ فضاسازی‌ شود که‌ بخشهای‌ مختلف‌ نظام‌ همچون‌ دولت، قوه‌ قضاییه‌ ناکارآمد و اشخاص‌ امین‌ بد جلوه‌ داده‌ شوند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ اتحاد میان‌ نیروهای‌ مؤمن‌ و وفادار به‌ نظام‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند: باید مرز میان‌ دوستی‌ و دشمنی‌ مشخص‌ شود زیرا معارضه‌ و نزاع‌ میان‌ نیروهایی‌ که‌ اصل‌ اسلام، حاکمیت‌ اسلامی، قانون‌ اساسی‌ و ولایت‌ فقیه‌ را قبول‌ دارند موجب‌ در حاشیه‌ امن‌ قرار گرفتن‌ دشمنان‌ اصلی‌ یعنی‌ مخالفان‌ اصل‌ نظام‌ می‌شود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بزرگترین‌ معروف‌ را دفاع‌ از نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و با تأکید بر مشخص‌ شدن‌ مرز خودی‌ و غیرخودی، به‌ نگرانی‌ برخی‌ افراد از طرح‌ این‌ بحث‌ اشاره‌ کردند و افزودند: آن‌ کسانی‌ که‌ از طرح‌ بحث‌ خودی‌ و غیرخودی‌ گله‌مند هستند، خود در عمل‌ چنین‌ مرزی‌ را قائل‌ شده‌اند و بسیاری‌ از مسؤولین‌ و مردم‌ مؤمن‌ و متعهد را خودی‌ نمی‌دانند.

ایشان‌ با تأکید بر اینکه‌ مخالفت‌ با نظام‌ و غیر خودی‌ بودن، مانع‌ از برخورداری‌ از حقوق‌ شهروندی‌ نیست، خاطرنشان‌ کردند: اگر این‌ افراد با نظام‌ معارضه‌ نمایند و عمل‌ آنها مصداق‌ جرم‌ باشد، باید با آنان‌ مقابله‌ شود و کار آنها مورد تأیید قرار نگیرد.

در این‌ دیدار آیت‌الله‌ مشکینی‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان، پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از تشکیل‌ نظام‌ اسلامی‌ پس‌ از قرنها، بعنوان‌ یک نعمت‌ الهی‌ یاد و بر لزوم‌ قدرشناسی‌ این‌ نعمت‌ تأکید کرد. وی‌ وظیفه‌ روحانیت‌ را در قدرشناسی‌ و حفظ این‌ نعمت‌ الهی‌ بسیار مهم‌ دانست‌ و با اشاره‌ به‌ زهد، تواضع‌ در مقابل‌ مردم‌ و وحدت‌ بعنوان‌ سه‌ ویژگی‌ ممتاز حوزه‌های‌ علمیه‌ خاطرنشان‌ کرد: اگر این‌ ۳ ویژگی‌ بیش‌ از پیش‌ رعایت‌ می‌شد برخی‌ مشکلات‌ اکنون‌ وجود نداشت.

آیت‌الله‌ مشکینی‌ همچنین‌ با ابراز امیدواری‌ به‌ تحقق‌ رهنمودهای‌ اخیر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در دیدار هیأت‌ دولت، لزوم‌ خودسازی‌ و رعایت‌ تقوی‌ را در میان‌ مسؤولان‌ مورد تأکید قرار داد.

آیت‌الله‌ امینی‌ نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ نیز در این‌ دیدار ضمن‌ ارائه‌ گزارشی‌ از اجلاس‌ سه‌ روزه‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری، و پایان‌ بررسی‌ آئین‌نامه‌ داخلی‌ این‌ مجلس‌ گفت‌: در اجلاس‌ اخیر خبرگان‌ تعدادی‌ از نمایندگان‌ نیز در نطق‌های‌ قبل‌ از دستور خود مطالبی‌ درخصوص‌ مسائل‌ کشور از جمله‌ اوضاع‌ فرهنگی‌ و مشکلات‌ معیشتی‌ مردم‌ بیان‌ و نگرانی‌هایی‌ مطرح‌ کردند که‌ در کنار آنها برخی‌ راه‌ حل‌ها نیز ارائه‌ گردید.

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی