![]()
۱۳۹۳/۰۶/۱۱
احکام آبها و مطهرات
آنچه در زیر میآید، دروس "پنجم، دهم، یازدهم و دوازدهم" از جلد اول «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
![]() ![]() مضاف. مطلق: آب باران آب جاری آب راکد: کر، قلیل. ![]() الف) معنای آب مضاف آب مضاف آبی است که اطلاق کلمهی آب بر آن به تنهایی و بدون قید و اضافه صحیح نباشد، خواه از چیزی گرفته شود، مانند آب هندوانه، گلاب و مانند آن، یا با چیزی مخلوط شود به طوری که دیگر به آن آب نگویند، مانند شربت، آب نمک و مانند آن. ب) احکام آب مضاف ۱. آب مضاف، چیز نجس را پاک نمیکند (از مطهرات نیست). ۲. با برخورد به نجاست، نجس میشود (هر چند نجاست کم باشد و بـــو یا رنگ یا مزهی آب عوض نشود و هر چند آب مضاف به اندازه کر باشد). ۳. وضو و غسل با آب مضاف باطل است. توجه: ![]() ![]() الف) معنای آب مطلق آب مطلق آبی است که اطلاق کلمهی آب بر آن به تنهایی و بدون هیچ قید و شرطی صحیح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و مانند آن. ب) اقسام آب مطلق از آسمان میبارد (باران). از زمین میجوشد (جاری). نه میبارد و نه میجوشد (راکد) : ۱. تقریباً ۳۸۴ لیتر است (کر). ۲. کمتر از این مقدار است (قلیل). توجه: ![]() ج) احکام آب مطلق ۱. آب مطلق چیز نجس را پاک میکند (از مطهرات است). ۲. آب مطلق به جز آب قلیل، تا زمانی که بر اثر برخورد با نجاست، رنگ یا بو یا مزهی نجاست نگرفته باشد پاک است. ۳. وضو و غسل با آب مطلق صحیح است. توجه: ![]() ![]() الف) آب باران آب باران اگر به چیزی که نجس شده است ببارد آن را پاک میکند. ب) آب کر و جاری ۱. اگر چیزی را که نجس شده در آب کر و جاری فرو ببرند آن را پاک میکند و خود نجس نمیشود. ۲. آب کر و جاری اگر با ریخته شدن چیزهای نجس در آن، رنگ یا بو یا مزهی آن تغییر کند، نجس میشود و در این صورت چیزهایی را که نجس شدهاند، پاک نمیکند. توجه: ![]() ج) آب قلیل ۱. اگر چیز نجسی در آب قلیل فرو برده شود نجس میشود و چیزی را که نجس شده پاک نمیکند. ۲. اگر آب قلیل را بر روی چیزهایی که نجس شده است بریزند آنها را پاک میکند، ولی آن مقدار آبی که پس از ریخته شدن بر روی نجس، از آن سرازیر میشود، نجس است. ۳. آب قلیلی که به طور سرازیر و بدون فشار به پایین میریزد و قسمت پایین آن با نجاست برخورد میکند، در صورتی که سرازیری آب به گونهیی باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند قسمت بالای آن پاک است. ۴. آب قلیل اگر به کر یا جاری متصل باشد در حکم کر و جاری است. ![]() ۱. آبی که نمیدانیم پاک است یا نجس شرعاً پاک است، ولی آبی که نجس بــوده و نمیدانیم بعداً پاک شده یا نه، در حکم نجس است. ۲. آبی که به اندازهی کر بوده اگر انسان شک کند که از کر کمتر شده یا نه، در حکم آب کر است. توجه: ![]() ۳. آبی که کمتر از کر بوده تا انسان یقین نکند که به مقدار کر شده، حکم آب قلیل را دارد. ![]() الف) آب. ب) زمین. ج) آفتاب. د) استحاله. هـ) انتقال. و) اسلام. ز) تبعیت. ح) بر طرف شدن عین نجاست. ط) استبرای حیوان نجاستخوار. ی) غایب شدن مسلمان. توجه: ![]() ![]() ۱. طریقهی تطهیر ظروف: ۱. ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، ولی در کر و جاری یکبار کافی است. ۲. ظرفی را که سگ در آن، آب یا چیز روان دیگر خورده یا آن را لیسیده است باید اول با خاکمال شستشو کرد و سپس با آب شست، و اگر با آب قلیل شسته میشود باید پس از خاکمال دو مرتبه شسته شود. ۳. ظرفی که در آن خوک، غذای روان یا آب بخورد باید هفت مرتبه شسته شود، ولی خاکمال آن لازم نیست. ۲. طریقهی تطهیر غیر ظروف: ۱. چیزی که نجس شده است، اگر در صورت بر طرف کردن عین نجاست، یکبار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همهی جاهایی که نجس شده برسد پاک میشود، و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است. ۲. چیزی که بر اثر تماس با بول نجس شده است، هرگاه پس از برطرف شدن عین نجاست دو مرتبه آب قلیل روی آن ریخته شود، پاک میشود، و چیزی که با نجاسات دیگر تماس یافته و نجس شده است، پس از بر طرف شدن عین نجاست اگر یکمرتبه شسته شود پاک میشود. ۳. چیزی را که با آب قلیل آب میکشند، باید آبی که روی آن میریزند از آن جدا شود و اگر قابل فشردن است، مانند لباس و فرش باید آن را فشار دهند تا آب از آن جدا شود. توجه: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() کسی که بر اثر راه رفتن روی زمین، کف پا یا کفش او، نجس شده است، هرگاه تقریباً به قدر ده قدم روی زمین خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک میشود مشروط به این که عین نجاست، زایل شود. توجه: ![]() ![]() ۱. آفتاب، زمین و همهی اشیای غیر منقول از قبیل ساختمان و چیزهایی که در آن به کار رفته، مانند در و پنجره و دیوار ستون و امثال آن و درخت و گیاه را پاک میکند. ۲. شرایط پاککنندگی آفتاب: ۱. چیز نجستر باشد. ۲. عین نجاست در آن نباشد (اگر عین نجاست هست قبل از تابش آفتاب بر طرف شود). ۳. آفتاب بهآن بتابد (چیزی مانند ابر یا پرده، مانع تابش آفتاب نباشد). ۴. بهوسیلهی آفتاب خشک شود (اگر مرطوب بماند پاک نشده است). ![]() چیز نجس اگر به طوری تغییر یابد که جنس دیگری شود، مانند چوبی که با سوختن خاکستر شود یا شرابی که به سرکه تبدیل شود یا سگی که در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک شود، پاک میشود، ولی اگر جنس آن تغییر نیابد، بلکه فقط صورت آن عوض شود، مانند گندم که آرد میشود یا شکر که در آب حل میشود، پاک نمیشود. توجه: ![]() ![]() ![]() خونی که پشه و دیگر حشرات از بدن انسان مکیدهاند، تا وقتی خون انسان به حساب میآید نجس است، (مانند خونی که زالو از بدن انسان مکیده است)، ولی پس از آن که بر اثر گذشت مدتی، خون آن حشره محسوب شد پاک میشود. ![]() اگر بدن حیوان به چیز نجسی آلوده شد، همین که آن چیز برطرف شد، بدن آن حیوان پاک میشود و احتیاج به آب کشیدن نیست. همینطور است داخل بدن انسان، مانند داخل دهان یا بینی، مشروط بر این که نجاست از بیرون به آن نرسیده باشد، پس خونی که از دندان میاید اگر عین آن در آب دهان از بین برود دهان پاک است. ![]() هرگاه یقین داشته که بدن یا لباس یا یکی از چیزهای شخص مسلمانی نجس است، و آن مسلمان را مدتی نبیند و سپس ببیند که او با آن چیزی که نجس بوده است رفتار چیز پاک را میکند، آن چیز محکوم به پاکی است، مشروط بر آن که صاحب آن چیز از نجاست قبلی و از احکام طهارت و نجاست با خبر باشد. ![]() پاک شدن چیزی از سه راه ثابت میشود: ۱. خود انسان یقین کند چیزی که نجس بوده پاک شده است. ۲. ذوالید یعنی کسی که چیزی را در اختیار دارد (مانند صاحبخانه و فروشنده و خدمتکار) بگوید: پاک شده است. ۳. دو شخص عادل خبر دهند. توجه: ![]() ![]() ۱. معنای اصل طهارت به طور کلی در مورد طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیا است یعنی هر چیزی که یقین به نجاست آن نباشد از نظر شرعی محکوم به طهارت است و سؤال و تحقیق لازم نیست. ۲. نمونههایی از موارد اصل طهارت ۱. کودکی که همیشه خود را نجس میکند، دست تر، آب دهان و باقیماندهی غذایش تا زمانی که یقین به نجاست آن حاصل نشده، محکوم به طهارت است. ۲. پرزها یا غباری که معلوم نیست از لباس نجس جدا شده یا لباس پاک، پاک است. همچنین اگر بدانیم از لباس نجس است ولی ندانیم از قسمت پاک لباس است یا قسمت مربوط به نجس آن. ۳. لباسهایی که به خشکشوییها داده میشود، اگر از قبل نجس نباشند محکوم به طهارت هستند، هر چند بدانیم که صاحبان این مکانها برای شستن لباسها از مواد شیمیایی استفاده میکنند. ۴. ترشح آبی که بر مکانی میریزد که نمیدانیم آن مکان پاک است یا نجس، پاک است. ۵. آبی که از ماشینهای حمل زبالهی شهری به خیابان میریزد و نمیدانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. همچنین آبهایی که در چالههای موجود در خیابان جمــع میشود و معلوم نیست پاک است یا نجس. ۶. لوازم آرایشی، مثل رژ لب که معلوم نیست از مردار ساخته شده یا نه، تا زمانی که نجاست آنها از راه شرعی احراز نشود پاک است و استفاده از آنها اشکالی ندارد. ۷. هنگام استفاده از کفش، در صورتی حکم به نجاست پا میشود و بایستی آن را برای نماز شست که یقین داشته باشیم که کفش از پوست حیوانی است که تذکیه نشده و معلوم شود که پا در کفش مذکور عرق کرده، اما در صورت شک در عرق کردن پا یا شک در تذکیهی حیوانی که کفش از پوست آن دوخته شده است محکوم به طهارت است. ۸. قلم مویی که در نقاشی و نقشه کشی و مانند آن استفاده میشود و معلوم نیست از موی خوک ساخته شده است یا نه، پاک است و استفاده از آن حتی در اموری هم که مشروط به طهارت است، اشکال ندارد. ۹. فردی که نمیدانیم مسلمان است یا کافر محکوم به طهارت است و سؤال از دینش واجب نیست. ۱۰. در و دیوار منازل و هتلهای کفار غیر کتابی (مثل بوداییها) و اثاثیه و لوازم موجود در آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. (البته در صورت یقین به نجاست هم، آب کشیدن همهی آنها واجب نیست. آنچه واجب است تطهیر اشیای نجسی است که برای خوردن و آشامیدن و نماز خواندن، مورد استفاده قرار میگیرند). ۱۱. اشیای مورد استفادهی مشترک کفار و مسلمانان از قبیل صندلیهای ماشین و قطار و مانند آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس، پاک است. ۱۲. الکلهایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشد، محکوم به طهارت است. ![]() خوردن و آشامیدن در ظرفی که از طلا یا نقره ساخته شده، حرام است، ولی نگهداشتن آن یا استفادههای دیگر از آن – غیر از خوردن و آشامیدن – حرام نیست. توجه: ![]()
در این مجموعهی آموزشی، علاوه بر موارد موجود در رسالهی «اجوبة الإستفتائات»، استفتائات جدید نیز اضافه و از جزوههای دروس خارج فقه معظمله نیز بهره گرفته شده است، تا بر غنای آموزشی مجموعه، بر طبق اسلوب و بیان معظمله اضافه شود.
برچسبها: احکام شرعی؛
لطفاً دیدگاه خود را بنویسید:
نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 4 نظر ]
![]() برگزیدهها
|