news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1377/12/04

دیدار جمعی از مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار جمعی از مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی با ایشان بر اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش آن در پیشرفت امور کشور تأکید کردند و از مردم خواستند که در این انتخابات به افراد کاردان، متدین، دلسوز و علاقه مند به مصالح مردم رأی دهند.
مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤال مدیر مسئول یکی از نشریات دانشجویی در مورد اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش فرمودند: اگر قانون انتخابات شوراها به نحو درست و دقیقی اجرا شود، فرآورده بسیار مفید و شیرینی برای کشور و ملت خواهد داشت. مهم آن است که مردم برای اداره امور زندگی شهری یا روستایی خود بتوانند افرادی را بر اساس شناخت برگزینند زیرا این امر هم به پیشرفت امور کشور کمک خواهد کرد و هم مردم را با وظایفی که بر عهده آنهاست آشنا خواهد ساخت و البته سود آن هم مستقیما به خود مردم باز می گردد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت رعایت دقیق قوانین و مقررات مربوط به انتخابات شوراها فرمودند: تخطی نکردن از قانون و تأثیر نگذاشتن سلایق و امیال در روند اجرای این کار بزرگ و سراسری بر عهده دولت و مسئولین است و تشخیص صحیح در انتخابات نامزدها با تکیه بر معیارهایی مانند کاردانی، تدین، دلسوزی، تقوا و علاقه مندی به مصالح جامعه بر عهده مردم است. مردم باید در مورد نامزدها به دقت تحقیق کنند و به کسانی که انتخابات را وسیله ای برای رسیدن به نام و نان و مقام و شهرت قرار داده اند رأی ندهند و افراد صالحی را برگزینند که اهل خود نمایی نیستند و برای خود کیسه ندوخته اند .
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی فرمودند: در تفکر اسلامی، اندیشه خدا محوری با اندیشه مردم محوری هیچ منافاتی ندارد و در حکومت دینی مردم اصل و همه کاره هستند.
تشکیل حکومت دینی در یک کشور به معنای تدین مردم و تحقق خواست آنان است و در حکومت اسلامی که مبتنی بر احکام دینی و تعالیم الهی است نقش مردم برجسته و بسیار مهم است، بنا بر این اگر مردم با حاکم اسلامی بیعت نکنند و او را نخواهند اگر چه امیرالمؤمنین علی (ع) هم باشد، مگر ممکن است بر سر کار بیاید و تا مردم نخواهند و ایمان و اعتقاد نداشته باشند چنین امری ممکن نخواهد بود.
مقام معظم رهبری مردم را تکیه گاه اصلی حاکمیت و قدرت دین برای تأمین اهداف خود دانستند و فرمودند: خواست، اراده و ایمان مردم و حتی عواطف آنان پایه اصلی حکومت اسلامی است و ما نیز در جمهوری اسلامی ایران به این مهم، اعتقاد داریم و در قانون اساسی این مسأله به شکل معقول و منطقی و قانونی گنجانده شده است و مشکلات ناشی از تبدیل یک تفکر به قانون قابل اجرا به بهترین وجه ممکن حل نشده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مردم به عنوان پایه مشروعیت حکومت یاد کردند و فرمودند : در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نحوی منطقی و صحیح، توزیع قدرت وجود دارد و همه مراکز قدرت به طور مستقیم و غیر مستقیم با آراء مردم ارتباط دارند و در واقع مردم تعیین کننده و تصمیم گیرنده اصلی هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد چگونگی انجام تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها فرمودند: تبلیغ به مفهوم صحیح و انسانی و اسلامی آن، کار لازمی است اما تبلیغ به معنای رایج آن در دنیای غرب، یعنی استفاده از شیوه های علمی و روانشناسی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار و اذهان مردم بگونه ای که مانع از تفکر و تعقل آنان شود، قطعا بر خلاف نظر اسلام و منطق صحیح اسلامی است و ما آن را نمی پذیریم.
مقام معظم رهبری بر تأثیر مخرب برخی از مطبوعات کشور در زمینه شکل گیری تبلیغات به شیوه های غربی تأکید کردند و فرمودند: بدون تردید بخشی از گناه مربوط به تبلیغات نادرست و غیر اسلامی بر دوش مطبوعاتی است که مسئولیت اسلامی و مردمی برای خود قائل نیستند و یک هدف سیاسی محض را دنبال می کنند، این روشهای تبلیغاتی غلط است و تبلیغ صحیح باید به صورت علنی و واضح تبیین و تفهیم شود تا در جامعه به فرهنگ تبدیل شود.

برچسب‌ها: مطبوعات؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی