news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1378/07/25

دیدار نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز آقای نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی را به حضور پذیرفتند.
مقام معظم رهبری در این دیدار، خوشحالی خود را از موفقیتهای آقایِ ماندلا در دوره کوتاه مسؤولیتش در آفریقای جنوبی ابراز کردند و فرمودند: بخش مهم کار شما در مدت مسؤولیت ریاست جمهوری آفریقای جنوبی این بود که بر اصول اخلاقی خود تأکید کردید و در میدان اخلاق و معنویت نیز به پیش رفتید و پیروز شدید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حفظ اصول و اعتماد به مردم به عنوان دو درس مهم امام خمینی‌(ره) یاد کردند و فرمودند: امام خمینی (رض) همیشه به مردم اعتماد داشت و به ما نیز آموخت که اصول خود را حفظ کنیم و به مردم نیز اعتماد داشته باشیم و بدون تردید، پایبندی به این دو اصل مهم، عامل پیروزی انقلاب اسلامی طی بیست سال گذشته بوده است و بر اساس این مبانی، دولت و ملت ایران برای آقای ماندلا احترام قائلند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار، توجه آقای نلسون ماندلا را به سیاست متکبرانه و جبارانه قدرتهای بزرگ و زیاده‌خواه جهانی جلب کردند و فرمودند: در دنیای امروز قدرتهایی وجود دارند که خود را حاکم اصلی جهان می‌پندارند و در هر جا که منافع آنها اقتضاء کند، دخالت می‌کنند و از کشتار انسانها و تحمیل ویرانیهای بسیار بر ملتها نیز هیچ ابایی ندارند و اسرائیل و آمریکا دو نمونه بارز و روشن از قدرتهای زورگو هستند که از هر وسیله ممکن برای برداشتن موانع از سر راه خود استفاده می‌کنند.
مقام معظم رهبری تهدید ایران از سوی یک سخنگوی دولت آمریکا را نشانه‌ای از سیاست متکبرانه و جبارانه دولت آمریکا توصیف کردند و با تأکید بر بی‌ریشه بودن رژیم اشغالگر قدس فرمودند: صهیونیستها فلسطینیان را از وطن خود بیرون کردند و تا امروز برای استقرار در این سرزمین، همه جنایات ممکن را علیه فلسطینیان انجام داده‌اند و در این راه آمریکا، انگلیس و دیگر قدرتهای زورگوی جهانی نیز به آنان کمک کرده‌اند؛ اما با این وجود، دولت غاصب صهیونیستی امروز احساس می‌کند که این لقمه در گلوی او گیر کرده است؛ زیرا ملت ده میلیونی فلسطین وجود دارد و شخصیتهای با ایمان، توانمند و با اراده‌ای در فلسطین ظهور کرده‌اند که تصمیم دارند برای احقاق حقِ خود قاطعانه مبارزه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر ضرورت تفاوت قائل شدن میان ملت فلسطین و عناصر خیانتکار فلسطینی تأکید کردند و فرمودند: نه تنها ساحل غربی بلکه تمامی سرزمینهای اشغالی متعلق به ملت فلسطین است. ملت فلسطین همانند هر ملت دیگری وطن خود را دوست دارد و حق با اوست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بیرون کردن ملت فلسطین از وطن خود و انتقال جمعی از یهودیان آمریکا، اروپا، روسیه و برخی نقاط دیگر جهان به فلسطین اشغالی را غیرقابل قبول و محکوم دانستند و خطاب به آقای نلسون ماندلا فرمودند: تردیدی نیست که ملتها در سایه تداوم مبارزه به سمت اهداف خود پیش خواهند رفت و ملت فلسطین نیز قطعاً مبارزه خواهد کرد و پیروز خواهد شد و نه تنها ساحل غربی بلکه کل سرزمین فلسطین را در اختیار خواهد گرفت. فلسطین متعلق به فلسطینیهاست و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی در کنار هم زندگی خواهند کرد.
بر پایه همین گزارش در این دیدار آقای نلسون ماندلا نیز طی سخنانی از امکان دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز خوشحالی کرد و با تمجید از شخصیت بی‌نظر امام خمینی گفت: امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامی نهضتهای آزادیبخش جهان به شمار می‌رفت و چالش بسیار عظیمی که او در مبارزه با یکی از طاغوتهای زمان انجام داد، گویای شجاعت ستایش برانگیزی است که فقط ایشان می‌توانست از خود نشان دهد و این افتخار بزرگی بود که توانستم برای دومین بار در کنار مرقد امام خمینی حاضر شوم و به ایشان ادای احترام کنم.
آقای ماندلا از قطع روابط ایران با رژیم آپارتاید و برقراری ارتباط نزدیک با نهضت و حرکت مردمی در آفریقای جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک رویداد بسیار مهم یاد کرد و گفت: ما خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانیم و مراتب تقدیر و تشکر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ایران اعلام می‌کنیم.
رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی در ادامه سخنان خود وحدت در عمل و سخن ملتهای مستقل را لازمه ایستادگی و مقابله با قدرتهای بزرگ دانست و گفت: در سایه این اتحاد و انسجام است که امکان جبران بی‌عدالتیهای اعمال شده از سوی قدرتهای غربی فراهم خواهد شد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی