news/content
پیوندهای مرتبطفيلمفيلم
نسخه قابل چاپ
1371/04/31

دیدار نلسون ماندلا با رهبر انقلاب

آقای نلسون ماندلا رهبر کنگره‌ی ملی آفریقا امروز در محل اقامت مقام معظم رهبری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد و طی آن بر تأثیر مستقیم پیروزی انقلاب اسلامی ایران در امید بخشیدن به مردم آفریقای جنوبی برای پایداری و مبارزه علیه رژیم نژادپرست حاکم بر این کشور تأکید کرد.
در این دیدار که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه، هیأت همراه آقای ماندلا و چند تن از مسئولان وزارت امورخارجه حضور داشتند مقام معظم رهبری مقاومت رهبر کنگره‌ی ملی آفریقا در مبارزه علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی را مورد ستایش قرار دادند و مراتب ایمان و اعتقاد ملت ایران به حقانیت مبارزات مردم این کشور را خاطر نشان ساختند.
آقای نلسون‌ماندلا در اظهاراتش بارها از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر خود یاد کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تأثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است ومردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالیرتبه‌ی جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشسته‌اند.
رهبر کنگره‌ی ملی آفریقا از استقبال گرم مقامات جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت همراهش تشکر کرد و با اشاره به جایگاه با اهمیت اسلام در آفریقای جنوبی در کنار دیگر ادیان گفت:ما نسبت به اسلام بیگانه نیستیم. برجسته‌ترین رهبران مسلمانان آفریقای جنوبی درکنگره ملی آفریقا حضور و نقش مؤثری دارند و تأمین حقوق تضییع شده‌ی مسلمانان درکشورم از جمله اهداف و خواسته‌های ماست.
وی بر این نکته که قبل از ترک کشورش مجدانه خواستار زیارت مرقد مطهر امام خمینی شده بود تأکید کرد و گزارش کاملی را از روند مبارزات مردم آفریقای جنوبی برای احقاق حقوق تضییع شده خود به استحضار مقام معظم رهبری رساند.
آقای ماندلا همچنین به کمکهای مستمر اروپا و آمریکا به رژیم آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: این رژیم در تمام دوران حیات خود از حمایت غرب برخوردار بوده است و ما که اکنون در آستانه پیروزی قرار گرفته‌ایم هرگز با حامیان دشمن خود متحد نخواهیم شد و به هیچ‌وجه به غرب متکی نخواهیم بود.
در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به بیان اهمیت حضور و نقش مردم آفریقای جنوبی در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم نژادپرست حاکم بر این کشور پرداختند و فرمودند: در شرایطی که اقلیت سفیدپوست حاکم بر سرنوشت ملت آفریقای جنوبی امکانات سیاسی و اقصادی خود را همراه با فشارهای اجتماعی، تلاش عظیم دیپلماسی و خشونت علیه مبارزات بحق مردم آن کشور بکار گرفته است و برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین گروههای قومی و سیاه پوستان برنامه‌ریزی و تلاش میکند، رهبران مبارزات ضد نژادپرستی باید تمامی ظرفیتهای خود را برای به زانو درآوردن رژیم آپارتاید مورد استفاده قرار دهند که در این زمینه حضور مردم در صحنه بهترین و مؤثرترین سلاح خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به دخالت غرب به ویژه آمریکا در اغلب جنایات بزرگ جهانی اشاره کردند و فرمودند: آمریکا و دولتهای بزرگ اروپایی هیچگونه انگیزه‌ی واقعی برای مبارزه با نژادپرستی ندارند و ادامه‌ی حیات رژیم مفتضح آفریقای جنوبی تنها تحت حمایت‌های همه جانبه‌ی اروپا و آمریکا ممکن شده است اما ملت و دولت مسلمان ایران با امید به فرا رسیدن روزی که آفریقای جنوبی آزاد، مستقل و برخوردار ازحاکمیت مردم آن کشور باشد به حمایتهای سیاسی و معنوی بدون قید و شرط خود ازمبارزات عدالت خواهانه‌ی مردم این کشور ادامه خواهند داد.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی