news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتپروندهپروندهعکس ويژهعکس ويژه
نسخه قابل چاپ
1368/04/12
به مناسبت سالروز انتصاب آیت‌الله خامنه‌ای به امامت جمعه تهران

خطبه نماز جمعه هفت-هشت ساعت مطالعه می‌خواهد

من برای رفتن به نماز جمعه، شاید به طور متوسط سه ساعت مطالعه میکنم و همیشه هم ناراضیم؛ به خاطر این‌که واقعاً سه ساعت وقت کمی است. به دلیل اشتغالات زیادی که همیشه داشتم، قبل از روز جمعه‌یی که میخواهم به نماز بروم، فرصت نمیکنم مطالعه کنم. روز جمعه از ساعت هشت صبح تا وقتی که به نماز میروم، مینشینم مطالعه میکنم؛ درعین‌حال احساس میکنم وقتِ بسیار کمی است.
واقعاً جا دارد که یک خطبه‌ی روز جمعه، هفت، هشت ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. اگر ما بتوانیم این مهم را تأمین کنیم، احساس میشود که یک کلاس عمومی سراسری برای عامه‌ی مردم خواهیم داشت، و این چیزی است که قطعاً انقلاب را پیش خواهد برد. بنابراین، بایستی هم ارتباط و اتصال آقایان روزبه‌روز مستحکمتر بشود، و هم آنچه که به مردم داده میشود، روزبه‌روز سطحش بالاتر رود.
مردم به نماز جمعه و امام جمعه و چیز فهمیدن و یادگیری مسائل سیاسی عالم علاقه‌مندند. هر کس قدری از اخبار و تحلیلها و حرفهای تازه‌ی دنیا و کشور را برای مردم بزند، آنها با شوق و علاقه دور او جمع میشوند و به حرف او گوش میدهند. اگر این برنامه در نماز جمعه باشد، بلاشک جاذبه پیدا خواهد کرد. باید با جاذبه‌های گوناگون، نماز جمعه را مورد توجه مردم قرار داد، تا آنها بیایند و اهمیت آن را درک کنند.
سخنرانی در مراسم بیعت ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور به اتفاق رئیس مجلس خبرگان ۱۳۶۸/۴/۱۲

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 1 نظر ]
  • به جرم عشق ،
    1393-10-24 - 11:44

    با سلام
    اول اینکه انتخاب چنین تیتری فووق العاده است و ممنون.
    انتصاب به امامت جمعه حضرت آقا..
    سنگر مهم و ارزشمندی که  گاهی از اهمیت آن غفلت می شود.. و یاد آوری چنین جایگاهی از طرف شما نشان از عمق هوشمندی تان دارد و مرحبا..
    دوم اینکه چند نکته خیلی مهم از این انتصاب امام روح الله عزیزمان:
    اولا در آن برهه، حضرت آقا جزء جوان ترین نیروها و مسئولین انقلابی بودند و شخصیتهای برجسته ای که از سن و سال بالاتری هم برخوردار بودند در قید حیات بودند. مثلا در تصاویر هست که شهید بزرگوار و عزیز و مظلوم-شهید بهشتی نازنین مان- پشت سر این امام جمعه جوان قامت بسته اند..همینطور سایر شخصیتهای آن زمان..
    ما که آن دوران را درک نکردیم ..روزهایی که  همه به ولایت امام روح الله عزیز تسلیم و سلم بودند.. چقدر این ولایت پذیری شهید بهشتی و شهید رجایی و امثالهم زیباست.. و انسان را مییییبرد به عهد پیامبر صلی الله علیه و آله..
    ثانیا اینکه عجب انتصاب هوشمندانه ای داشتند امام روح الله..انتصاب مسئولی انقلابی.. پر نشاط و حماسی.. و آگاه به زمان و عارف به دین و خدا و ائمه هدی...و البته محبوب القلوب.. 
    ملت  هم بخاطر شیوایی کلامش..  نفس خدایی اش .. آگاهی اش بر سیاست بر  مدار اسلام عزیز ...و دوست داشتنی و عزیز بودنش ...و ریاستش بر قوه اجرایی ویا ...هر کدام ازجذبه های نورانی این سید محبوب و با صلابت، عاشقانه به قرار جمعه ها  با دوست داشتنی ترین امام جمعه شان حاضر می شدند..و دل به صوت دلنشین و ملکوتی اش می سپردند که "یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوة  من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله.."
    وااااااااای همین الان چقققدر دلم تنگ شد برای صوت دل انگیز  آقاجونم...
    صدا و سیما که ازین کارها نمی کنه که از آرشیو به این مهمی استفاده کنه..لا اقل شما لطف کنین و همت کنین آرشیو تصویری نماز جمعه های حضرت آقا رو بذارین برای ما دهه شصتی های ندید بدید..بخصوص اون نماز جمعه تاریخی که رژیم بعث با نا مردی تمام به بمباران نماز گزاران اقدام  کرده..و دنیا با شجاعت مثال زدنی و اباالفضل گونه خطیبش -حضرت آقا- مواجه میشه..که ما فقط شنیدیم و خوندیم و شنیدن کی بود مانند دیدن..
    
    و حضرت آقا عجب عماری بودن و هستن هنوز برای امام..
    چقدرم امام ذوق میکردن حتما از خطبه های عمارشون..
    
    و دیگه اینکه در زمان غیبت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، امام جمعه ها، موقت هستند. یعنی حضور در نماز جمعه به معنی انتظار برای امامت و خطبه های امام  عصر هم هست..و نمازجمعه های این برهه که رهبر عزیزمان، نائب امام عصر هستند هم پر از شوق انتظار هست..
    
    یاد آوری سالروز چنین انتصابی خیلی حرف برای گفتن دارد..نمی دانم حضرت آقا این روزها از دیدن عمار هایش، به اندازه امام روح الله، ذوق می کنند یا نه؟
    این روزها هر روز و ساعتها به یاد حضرت آقا هستیم..و ندای عمار طلبی شان..
    خدایا به ما عرضه عمار بودن و توفیق عمار ماندن برای چنین امیری عنایت کن..خدایا ما را شرمنده امام روح الله و شهید بهشتی عزیزمان نکن..
    خدایا به ما فهم و درک حکمتهای امیرمان را بده..
    خدایا برای دیدن حقیقت حقانیت امیرمان به ما بصیرت بده..
    آقا جونم...
    هر کس که  دید روی تو بوسید چشم من
    کاری که کرد دیده من بی بصر نکرد..
در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی