keyword/content
1399/11/29
1398/09/06
1398/07/10
1398/05/11
1397/11/22
1396/01/21
1396/01/20
1394/06/04
1390/06/06
1390/03/14
1389/06/31
1389/06/08
1388/02/28
1387/10/21
1387/02/19
1387/02/18
1386/02/08
1384/12/08
1384/12/08
1384/06/17
1384/06/08
1384/03/05
1384/01/01
1383/04/16
1383/03/06
1382/11/18
1382/10/08
1382/09/25
1382/09/25
1382/09/17
1382/05/15
1382/03/22
1382/03/07
1382/02/06
1382/01/22
1382/01/01
1382/01/01
1382/01/01
1382/01/01
1382/01/01
1381/05/05
1380/06/05
1378/02/30

خدمات انقلاب در سازندگی کشور. اصلاً من تعجّب میکنم! بعضی‌ها که حالا یک حرفهای دیگری میزنند، چطور اینها را نمی‌بینند؟ این حادثه‌ی مهمّ خدمت‌رسانی به مردم را در پدید آوردن زیرساخت‌های اساسی. این همه زیرساخت اساسی در کشور به وجود آمده؛ راه، سد، آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی، توسعه‌ی صنعت، نوسازی کشاورزی، گسترش اعجاب‌آور دانشگاه‌ها. در هر شهر کوچکی یک دانشگاه وجود دارد؛ این همه دانشگاه، این همه دانشجو! مثلاً فرض کنید که از ۱۵۰ هزار دانشجو در آن روز، ناگهان برسیم به مثلاً ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون دانشجو؛ که امروز سی برابر، چهل برابر آن روز دانشجو و فارغ‌التّحصیل داریم در دانشگاه‌های گوناگون؛ اینها کارهای زیرساختی است و بسیار مهم است. و این کاری است کارستان که واقعاً اینها را انقلاب انجام داد و یک دولت معمولی، یک حکومت معمولی که انقلابی نبود، نمیتوانست این همه کار را انجام بدهد.

بسیج دو جلوه دارد؛ این حتماً مورد توجّه باشد. یک جلوه، جلوه‌ِی مجاهدت در عرصه‌ی دفاع سخت است؛ همان که برای خاطر آن شما آموزش نظامی می‌بینید. در دوران هشت سال دفاع مقدّس، معجزه‌ی حضور بسیج خودش را نشان داد؛ دلگرمی مجموعه‌های نظامی ما ‌به حضور بسیجی‌ها بود در میدان نبرد، و بعد از آن هم در موارد گوناگون در کشور هر حادثه‌ای پیش آمده، بسیج در میدان دفاع سخت و دفاع نظامی حضور داشته. و همچنین در عرصه‌ی دفاع نرم، جنگ نرم که اینجا هم همین جور است. در عرصه‌ی جنگ نرم، یعنی عرصه‌ی علم، عرصه‌ی خدمت‌رسانی، عرصه‌ی سازندگی، عرصه‌ی تبلیغات دینی، عرصه‌ی فرهنگی هم بسیج مثل عرصه‌ی نظامی حضور دارد و باید حضور داشته باشد و باید تلاش کند و حرکت کند.

این آماده‌به‌کاری ]سپاه[ باید حفظ بشود؛ فقط مسائل امنیّتی و نظامی و مانند اینها مورد نظر نیست؛ نه، در همه‌ی بخشها. حالا دوستان اشاره کردند، فرض بفرمایید در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، در زمینه‌ی رونق تولید، کمک به محرومین، کمک به مستضعفین -اینها مسائل مهمّ کشور است دیگر، مسائل روز‌به‌روز کشور است- سپاه آماده‌به‌کاریِ خودش را بایستی حفظ کند. هم در زمینه‌ی خدمت‌رسانی و محرومیّت‌زدایی، هم در زمینه‌ی مقابله‌ی با دشمنی‌ها، هم در زمینه‌ی استحکام سازمانی و آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی، در همه‌ی این زمینه‌ها باید بتوانید این آمادگی و آماده‌به‌کاری خودتان را حفظ کنید.

ثالثاً: ارتقای فکری و عملی جهادگران -که گزارش آن را دادید- آنها را از خدمت‌رسانی‌های ابتدایی و یَدی، غافل و دور نکند. تعمیر دیوار و بام و خانه‌ی آن پیرزن روستایی، به شما و کارهای بزرگتان برکت و نورانیّت میبخشد.
رابعاً: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. منظومه‌ی معرفتی اسلام در این‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است، در برابر میلیون‌ها جوان کشور بگذارید.
خامساً: جهادِ خدمت‌رسانی پیش از سود رساندن به گیرنده‌ی خدمت، به خود خدمت‌رسان سود میرساند. دل کندن از بهره‌های شخصی برای بهره رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقا و اراده را قوّت میبخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب میکند. این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.
سادساً: در محیط خدمت‌رسانی با اخلاق نیکو و عمل مؤمنانه، اجتناب از محرّمات، تقیّد به مستحبّات، فضای پیرامون خود را آکنده از عطر ایمان و عمل صالح کنید.
سابعاً: حتماً خودِ مردم منطقه‌ی خدمت‌رسانی، به ویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید؛ این نیز خدمتی بزرگ به آنها است.

انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد:
...
ثالثاً: مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید نوروز و میلاد باسعادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به ملت، مسئولان و خانواده‌های آنان، پیامِ نو شدن سال را گذشت عُمر و لزوم مراقبت در بهره‌گیری از فرصت‌ها خواندند و افزودند: انسان خردمند و عاقبت‌اندیش از همه‌ی ساعات و لحظات برای خدمت و انجام کار خیر استفاده می‌کند.
ایشان با اشاره به فراهم بودن فرصت خدمت به مردم در نظام اسلامی، خاطرنشان کردند: قبل از انقلاب، چنین فرصتی فراهم نبود اما امروز سعادت یا شقاوت کشور در دست ما مسئولان است و این ما هستیم که می‌توانیم با تصمیم و عمل درست، مردم و جوانان را سعادتمند و اهل بهشت کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به تلاوت قرآن و استفاده از ایام مبارک ماه رجب و ادعیه‌ی آن در تقرب به خداوند، افزودند: مسئولان می‌توانند در خدمت به مردم و انجام امور مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نیت و قصد قربت به خداوند، عمل کنند.

ایشان، نیروهای مسلح کشورمان را نیروهایی برخوردار از فکر و عقیده دانستند و گفتند: خدمتِ با معرفت و مخلصانه به مردم از بزرگ‌ترین عبادات است و باید قدر این فرصت را دانست، همچنان‌که در دوران دفاع مقدس نیز مجاهدان و شهیدان از آن فرصت استفاده کردند و امروز نیز آرزوی همه‌ی رهروان راه خدا، نیل به شهادت است.

زمان تغییر پیدا میکند؛ جریان گوناگون فرهنگها و ارزشها و مانند اینها هم می‌آید [و] میرود -طبیعت زمانه این است- تحوّلاتی در ذهنها، در فکرها به‌وجود می‌آید لکن یک اصول ثابتی وجود دارد که این اصول را بایستی همواره در نظر داشت. برای ما مسئولین در نظام مقدّس جمهوری اسلامی، این اصول ثابت را میتوان در شخصیّت این دو مرد عزیز و بزرگوار جستجو کرد و یافت. خب، ما با اینها بخصوص با مرحوم باهنر، سالهای متمادی مأنوس بودیم، با مرحوم رجائی هم همین‌جور؛ از قبل از انقلاب تا دوران مسئولیّتها و در مجلس و بیرون مجلس؛ واقعاً خصوصیّاتی داشتند که ما اینها را بایستی از یاد نبریم. به نظر من ایمانشان به این راه، به این اهداف، اهدافی که امام ترسیم کرده و جمهوری اسلامی مظهر آن اهداف است، شاخص خیلی مهمّی است؛ اخلاصشان؛ روحیّه‌ی خدمتگزاری‌ای که در اینها وجود داشت که واقعاً شب و روز نمی‌شناختند و برای خدمتگزاری کار میکردند.

شعارهای دولت نهم و دهم شعارهائی بود و هست که این شعارها برای مردم مؤمن ما جاذبه دارد؛ مثلاً عدالتخواهی، یا استکبارستیزی، یا ساده‌زیستی و مقابله‌ی با منش اشرافیگری، یا مقابله‌ی با ویژه‌خواری و سوء استفاده‌ی از ارتباطات در مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی، یا خدمت‌رسانی صادقانه. و من عرض بکنم، شما هم این را میدانید؛ علت اقبال مردم به دولت و به رئیس جمهور - چه در سال 84، چه در سال 88 - این شعارها بود. یعنی مردم به این شعارها دلبسته‌اند و نیاز به آنها و ضرورت آنها را احساس میکنند. از این شعارها دست برندارید. از جمله‌ی اساسی‌ترین شعارها، پایبندی به اصول و ارزشهائی بود که امام بزرگوار ما اینها را وارد جامعه کرد و مطرح کرد؛ که اتفاقاً در دنیا هم عامل رشد علاقه‌مندی به انقلاب اسلامی، همین شعارها بود. یعنی بدون اینکه ماها ابزار تبلیغاتی‌ای داشته باشیم، یا شیوه‌های تبلیغاتی کافی را بلد باشیم و به کار بگیریم، عنوان و محبوبیت امام بزرگوار ما در بین ملتها و در سراسر دنیا ساری و جاری شد؛ این به خاطر همین شعارها و به خاطر همین رویکردها و جهتگیری‌ها بود. خود این هم که شما در مقابل قدرت فائقه‌ی ظاهریِ استکبار - که امروز مظهرش آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی و جهانی است - می‌ایستید، ارزش ایجاد میکند؛ خود این محبوبیت ایجاد میکند؛ خود این در دل ملتها امید به وجود می‌آورد و پرورش میدهد؛ این را نباید از دست داد. مراقب باشید در روشها، در اظهارات، در نوع برخورد، در نوع عملکرد، از این شعارها تجاوزی صورت نگیرد.

به برکت اعتمادی که مردم به مسئولان کشور از خودشان نشان دادند، به برکت امنیتی که با حضور مردم در سرتاسر کشور برقرار است، مسئولین توانسته‌اند خدمت‌رسانی را گسترش بدهند و کارهای بزرگی انجام دهند؛ کارهای زیربنائی عظیمی در کشور انجام بگیرد، که شرط لازم برای پیشرفت هر کشوری، همین کارهای زیربنائی است که امروز دارد یکی پس از دیگری انجام میگیرد؛ مردم دارند این را می‌بینند و ان‌شاءاللَّه ثمراتش را در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهند دید. به برکت همین امنیتی که با حضور مردم به وجود آمده است، توطئه‌های امنیتی دشمنان خنثی میشود، توطئه‌های تبلیغاتی دشمنان خنثی میشود. به برکت همین حضور مردم است که پیشرفت علمی و فناوری کشور در سطح عالی است. امروز طبق آمارهای بین‌المللی - نه آمارهای ما - طبق محاسبات بین‌المللی که اعلام رسمی هم میکنند، سرعت پیشرفت علمی کشور ما، یازده برابر یا دوازده برابرِ متوسط دنیاست؛ این چیز کمی نیست. این را مخالفین ما میگویند، دشمنان ما آن را اعلام میکنند. امروز جوانان دانشمند شما در بیش از ده رشته‌ی مهم درجه‌ی اول علمی و فناوری کشور آنچنان پیشرفتی کرده‌اند که در ردیفهای اول دنیا - یعنی در ردیفهای کمتر از دهم دنیا - قرار گرفته‌اند؛ اینها به برکت حضور مردم است. این حضور، این اعتماد متقابل، این احساس مسئولیت عمومی هرچه ادامه پیدا کند، کشور پیشرفت بیشتری پیدا خواهد کرد. خط امام، این است.

این کارِ اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‏رسانی‏ است که میلیونها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‏مند میشوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‏ی زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‏مند میشوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‏ی روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‏ی قرآن است؛ آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق میدهد. «کونوا دعاه النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت میکنید. این خدمت‏رسانی‏ است؛ خدمت‏رسانی‏ مادی و خدمت‏رسانی‏ معنوی. از این مهمتر، خدمتی است که شما به خودتان میکنید؛ استعدادهای درونی خودتان را فعال میکنید؛ به بالقوه‏هائی که در وجود شما هست، فعلیت میبخشید؛ تجربه پیدا میکنید؛ با زندگی مردم آشنا میشوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته میشود؛ واقعیتهای زندگی را لمس میکنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‏رسانی‏ را احساس میکنید و این احساس را در وجود خودتان زنده میکنید. کسی که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمیشود. همان طور که در گزارشها برادران عزیز گفتند، من هم قبلًا در گزارشها خوانده‏ام؛ جوانی که این لذت را در وجود خودش کشف کرد، از خدمت خسته نمیشود؛ این هم فایده‏ی دوم که فایده‏ی بسیار بزرگی است.

این را شما افتخار بدانید که الحمدللَّه به مبانی انقلاب پایبندید و به اینکه شعارهای انقلاب را قبول دارید و میخواهید اجراء کنید، افتخار میکنید؛ این توفیق بزرگی است. یکی از مهمترین خصوصیات این دولت این است که شعارهای خودش را شعارهای انقلاب قرار داده و به این، احساس سربلندی و افتخار میکند. مردم هم به خاطر همین به شما اقبال کردند؛ این هم معلوم باشد. مردم به این شعارها دلبسته‏اند، علاقه‏مندند. شعار عدالت‏طلبی، برای مردم جذاب است؛ شعار اجتناب از اشرافیگری، برای مردم شعار مطلوب و شعار جذابی است؛ یا شعار خدمت‏رسانی‏ به مردم، یا شعار استکبارستیزی، یا شعار ساده‏زیستی، یا شعار کار و تلاش و خدمت به مردم؛ اینها چیزهائی است که مردم دوست میدارند و اینها را میخواهند. یک‏ جامعه و یک کشور و یک ملت بیدار از مسئولینش این چیزها را مطالبه میکند: مطالبه‏ی عدالت، مطالبه‏ی انصاف، مطالبه‏ی خدمت، مطالبه‏ی ارتباط صمیمی با مردم، مطالبه‏ی دین، پایبندی به ارزشهای دینی، پایبندی به شرع. این چیزها را مردم میخواهند و دوست میدارند. شما هم بحمداللَّه این شعارها را داده‏اید، مردم هم قبول و اقبال کرده‏اند؛ این را مغتنم بشمارید.
من در چند سرفصل توصیه‏هائی عرض میکنم. در زمینه‏ی جهتگیری‏های کلی و کلان دولت توصیه‏ی من این است که این جهتگیری‏ها را با شدت، با حدت و با تعصب حفظ کنید. از این جهتگیری‏ها انصراف پیدا نکنید: جهتگیری دین، جهتگیری اخلاق، جهتگیری عدالت، جهتگیری خدمت، جهتگیری مقابله و مبارزه‏ی با استکبار و زورگویان عالم. رشد روزافزون فهم و سواد و بلوغ سیاسی مردم موجب شده است که این چیزها را بیشتر بخواهند. امروز برای مردم مسئله‏ی استکبارستیزی، روشن‏تر و واضح‏تر و مطلوبتر از سالهای قبل و اوائل انقلاب است. امروز مردم خیلی چیزها را به چشم خودشان مشاهده کرده‏اند، بوضوح تجربه کرده‏اند؛ لذا خیلی چیزها برایشان روشن است. مسئله‏ی خدمت‏رسانی همین جور است، مسئله‏ی مبارزه‏ی دائم برای پیشبرد کشور همین جور است؛ اینها باید جهتگیری‏های کلی شما باشد؛ یعنی اینها را از دست ندهید و رها نکنید.

مردم کردستان در همه‏ی اقطار این استان، از جمله در شهر بیجار که مرکز تشیع است، شیعه و سنی با یکدیگر و در کنار یکدیگر زندگی می‏کنند و یک نمونه‏ای از همبستگی اسلامی و وحدت اسلامی را نشان می‏دهند. این‏ها در خور تقدیر است. ما در مطالعات خود، در بررسی‏های خود، نه فقط در این برهه، بلکه از گذشته، توجه کردیم که در دوران طاغوت به این منطقه با نگاه منفی نگاه شده است. مردم این منطقه را بیگانه دانستند، مورد بی‏اعتنائی قرار دادند؛ از اول انقلاب به همین جهت به دستور امام بزرگوار (رضوان اللَّه تعالی علیه) اولین گروه عمران، به عنوان دفتر عمران کردستان، به این منطقه آمدند تا مشغول خدمت‏رسانی‏ شوند، تا مشکلات متراکم‏شده‏ی از دوران قبل را برطرف کنند. البته ناامنی‏هائی که دشمنان انقلاب در برهه‏ای از زمان به وجود آوردند، فرصتها را گرفت، عقب‏افتادگی‏هائی در این خدمت‏رسانی‏ها به وجود آورد، اما جوانان دلیر میهن اسلامی- چه جوانان جهاد سازندگی، چه دلاوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چه مردان نیرومند ارتش و نیروی انتظامی- به پشتیبانی شما مردم توانستند در این استان و در این منطقه کارهائی را انجام دهند. البته در عین حال عقب‏افتادگی‏ها کم نیست. امام‏جمعه‏ی محترم، به بعضی از درخواستها اشاره کردند. خوشبختانه دولت خدمتگزار در جلسات خود- از جمله در جلسه‏ای‏ که دو روز قبل در سنندج تشکیل دادند- به مسائل رسیدگی کردند و در خصوص منطقه‏ی بیجار، تصمیم‏های خوبی گرفتند؛ به ما هم گزارش کردند؛ ما هم تأکید کردیم آن‏ها را دنبال‏گیری و پیگیری کنند و إن شاء اللَّه پیگیری خواهند کرد. به همت شما مردم، با کمک شما مردم إن شاء اللَّه دولت خدمتگزار بتواند کارهای بزرگی را که برای این مردم، برای این منطقه، برای شما عزیزان در نظر دارد، انجام دهد.

اصلاح نظام اداری و قضائی در جهت: افزایش تحرك و كارآیی، بهبود خدمت‌رسانی‌ به مردم، تأمین كرامت و معیشت كاركنان، به كارگیری مدیران و قضات لایق و امین و تأمین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریتهای موازی، تأكید بر تمركززدایی در حوزه‌های اداری و اجرایی، پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن و تنظیم قوانین مورد نیاز.

تنها راه مقابله به دست من و شماست، برادران و خواهران عزیز! مقابله این است که ما اتحادمان را روز به روز بیشتر کنیم؛ دلهامان را به هم نزدیک‏تر کنیم؛ تلاشمان را برای پیشرفت این کشور مضاعف کنیم. امروز بحمد اللَّه تلاشهای زیادی انجام می‏گیرد؛ من لازم است اشاره کنم که در همین منطقه‏ی لار و لارستان بسیاری از مردم خیّر در اینجا کارهای خوبی انجام می‏دهند، که ما اطلاع داریم؛ گزارشهایش را برای ما می‏آورند: خدمت‏رسانی‏ به مردم، کمک به مردم، کمک به محرومان، کمک به علم، ایجاد مساجد و امثال این‏ها. این‏ها کارهائی است که مردم این منطقه از روی طوع و رغبت، با علاقه‏مندی خود انجام می‏دهند. این خدمت‏رسانی‏ها، در سطح کلان به وسیله‏ی دولت جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در سراسر کشور دارد انجام می‏گیرد، و إن شاء اللَّه روز به روز بایستی در این جهت پیش برویم. و علم کشور، اقتصاد کشور و همه‏ی تلاشهای گوناگون سیاسی و اجتماعی و معنوی و اخلاقی را در این کشور پیش ببریم. این تنها راهی است که این کشور می‏تواند در مقابل توطئه‏ی استکبار بایستد.
این همت مردم است که می‏تواند کشور را بی‏نیاز کند. سرمایه‏گذاری‏هائی که مردم انجام می‏دهند در بخشهای مختلف، بسیار ارزشمند است؛ بخصوص در بخشهای تولیدی. و من برای آن مردمی که به کارهای خدمت‏رسانی‏ به مردم علاقه‏مندند، این را بهترین عمل، بهترین حسنه و صدقه می‏دانم که در کارهای تولیدی سرمایه‏گذاری کنند؛ هم اشتغال ایجاد شود، هم به پیشرفت کشور کمک کند، هم فقر و محرومیت را از بخشهای مهمی از کشور برطرف کند. این آن سیاست عمومی نظام جمهوری اسلامی است: کمک گرفتن از سرمایه‏ی مالی، سرمایه‏ی فکری، بازوی توانا و کارآمد مردم عزیزمان که کشور مال آن‏هاست و آینده متعلق به آن‏هاست.

یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید مورد توجه قرار بگیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهری است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی‏ای دارد. سه امام‏زاده‏ی صحیح النسب و عالی‏مقام و بسیاری از امامزاده‏های دیگر در این شهر، جایگاه قداست این شهر و انتساب آن به ولایت اهل بیت (علیهم‏السّلام) را بسیار بالا می‏برد. جا دارد در تبلیغات عمومی، در صدا و سیما، در ابتکارات گوناگونی که در زمینه‏های خدماتی، اقتصادی و غیره انجام می‏گیرد، این جنبه- که روح و معنای عالی ولایت مردم فارس را نشان می‏دهد- برجسته شود. اینجا بعد از مشهد و قم، در واقع سومین حرم اهل بیت (علیهم‏السّلام) در سرتاسر ایران است. هم از لحاظ خدمت‏رسانی‏ به زوار این حرم، هم از لحاظ معرفی کردن و نشان دادن و دلهای مشتاقان را در سرتاسر کشور و بیرون از کشور متوجه این بارگاه عظمی کردن، کارهائی است که بایستی انجام بگیرد.

در فهرست خدماتی که شوراها به آن می‏پردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسان‏سازی خدمت‏رسانی‏ و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیطزیست، و توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی، و نگاه عدالت‏گستر به محله‏ها و اشخاص محروم، و توجه ویژه به بانوان و نیز به جوانان، برجسته شود و همواره در مد نظر قرار گیرد.

کسانی که چالش عمده‏ی نظام با آن‏هاست، مصلحت خودشان را در چه می‏بینند؟ امریکا مصلحت خودش را در ایران، با سرپا بودن نظام جمهوری اسلامی، در چه وضعیتی می‏بیند؟ او، مصلحت خودش را در ایجاد اختلاف و از بین بردن این یکپارچگی‏ای که امروز شما در مردم مشاهده می‏کنید و در متوقف کردن حرکت علمی کشور، می‏بیند؛ چون علم و دست برتر علمی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیه‏ای است. ما این حرکت را سال‏هاست که شروع کرده‏ایم و خوب پیش می‏رویم و حرکت با روند تصاعدی قابل قبول و با تضاعف بالا می‏رود؛ اگرچه که آن‏ها دلشان می‏خواهد این حرکت متوقف شود؛ زیرا مصلحت آن‏ها در متوقف کردن موج خدمت‏رسانی‏ است. شعار خدمت‏رسانی‏ که چند سال است در کشور مطرح شده، الآن به یک گفتمان تبدیل شده و دولت کنونی هم بر اساس این گفتمان وسط میدان آمده و زمام کار را به دست گرفته است. این‏ها می‏خواهند خط خدمت‏رسانی‏ متوقف شود. مصلحت آن‏ها در ایجاد ناامنی است و انگیزه‏های ایجاد ناامنی، فراوان است. شما گزارش‏هایی دارید و ما هم گزارش‏های متعدد و فراوانی داریم، که می‏خواهند از طرق مختلف ناامنی ایجاد کنند. مصلحت آن‏ها در سرگرم کردن دولت به کشمکش‏ها و لفاظی‏های سیاسی و خط و جناحی است؛ مصلحت آن‏ها در نومید کردن مردم است؛ در گرفتن ایمان مردم به صحت شعارها و صحت این راه است؛ در بی‏نشاط کردن مردم است. این‏ها کارهایی است که به طور طبیعی روشن است. ما حتّی اگر یک گزارش هم نداشته باشیم، می‏دانیم که مصلحت امریکا و قدرت‏های صهیونیستی و آن‏هایی که آن جبهه را در مقابل ما تشکیل می‏دهند، در ایجاد این کارهاست. علاوه بر اینکه گزارش‏هایی هم داریم که همین‏ها را تأیید می‏کند و نشان می‏دهد که واقعاً دنبال این مسائلند.

شما باید مسئله‏ی امنیت را خیلی جدی بگیرید. خدمت‏رسانی‏، که مهم است و جلب رضایت مردم را هم خیلی باید جدی بگیرید. سفرهای استانیِ آقای رئیس‏جمهور و هیئت دولت، جزوِ کارهای خیلی خوب است. رفتن در میان مردم و حرف‏ها را بی‏واسطه از زبان آن‏ها شنیدن، خیلی در شکل بخشیدن به انگیزه‏های آن کسی که کار متوجه به اوست، تأثیر دارد. البته در کنار این کار، دو چیز را حتماً رعایت کنید: یکی اینکه با یک گفته‏ی ناسنجیده، توقعی را که قابل برآورده شدن نیست یا به‏زودی قابل برآورده شدن نیست، در مردم زنده نکنید، تا تلاقی بین قول و عمل از نظر مردم ناممکن جلوه نکند. دوم اینکه این خدمت‏رسانی‏ها- که کارهای نقد و نزدیک و شبیه مُسکّن است- نباید موجب شود که شما را از کارهای زیربنایی و اساسی بازبدارد؛ ما به هر دو کار احتیاج داریم؛ نه باید فقط چسبید به کارهای زیربنایی و از نیازهای روزمره‏ی مردم غافل شد- که این بسیار چیز خطرناکی است- و نه عکسش درست است که ما سرگرم شویم به کارهای امداد و فوری و اضطراری، و از آن چیزهایی که نگاه بلندمدتِ ما را اقتضا می‏کند، غافل شویم. به این دو نکته حتماً توجه شود.

نکته‏ی آخر، وظیفه‏ی سنگین در باب خدمت‏رسانی‏ است؛ که این وظیفه عمدتاً متوجه به مسئولان دولتی است. خدمت‏رسانی‏ به مردم کار اصلی ماست و بیشترین کسانی که خدمت باید متوجه آن‏ها شود، طبقه‏ی محروم و مظلوم و مستضعف جامعه‏اند که محتاج خدمتند. ما باید این خدمت را به آن‏ها برسانیم و خدمت‏رسانی‏ را تسهیل کنیم. این، خود یک‏قدم بزرگ در راه ایجاد عدالت اجتماعی است. امروز دیگر کوتاهی‏ها و تکاسل‏ها و وقت مفید اداری را به یک ساعت یا کمتر یا اندکی بیشتر رساندن، قابل تحمل نیست؛ این‏ها باید درست شود. البته مجاهدت و تلاش لازم است. همه باید إن شاء اللّه کمک کنند تا مسئولان بتوانند وظایف خود را انجام دهند.

کاری کنید خدمت‏رسانی‏ شما محسوس شود. واقعاً گاهی اوقات دولتها سرمایه‏گذاری‏هایی کردند که خیلی هم کلان نبوده؛ اما اثرش را مردم در مقابل چشمشان دیدند. گاهی هم چند برابرِ آن سرمایه‏گذاری می‏کنیم و اینجا و آنجا هم گفته می‏شود فلان‏جا سرمایه‏گذاری شد یا از صندوق ذخیره‏ی ارزی فلان مبلغ برداشت شد؛ اما هیچ اثری در زندگی مردم مشاهده نمی‏شود. سعی کنید خدمت‏رسانی‏ شما مابازا داشته باشد؛ یعنی واقعاً در همه‏ی بخش‏ها و در همه‏ی وزارتخانه‏ها تحول در خدمت‏رسانی‏ به وجود بیاید.

قبل از انقلاب وقتی ما با جوانهای مؤمن دانشجو مواجه می‏شدیم- که آن وقت با ما در ارتباط بودند، مسجد ما می‏آمدند، خانه‏ی ما می‏آمدند و در مجامع ما شرکت می‏کردند- می‏دیدیم به برکت روشن‏فکریِ نو و پیشرفته‏ی اسلامی، در محیط دانشگاه حرف برتر را این‏ها می‏زنند. فعالان چپِ آن روز در مواجهه‏ی با این‏ها می‏ماندند؛ این یک واقعیت بود. می‏دانید که آن روز تفکرات چپ و مارکسیستی به شکل ملایم‏ترش در محیطهایی مثل کشور ما به عنوان حرفهای نو ترویج می‏شد. البته نو هم نبود، اما به عنوان حرف نو ترویج می‏شد. به دانشگاه‏ها می‏آمدند و ماتریالیسم دیالکتیک و دیگر بحث‏های مارکسیستی را برای بچه‏ها شرح می‏دادند. بچه‏های مذهبی که ریشه‏ی فکرشان در پایه‏های قرآنی و تفسیری مستحکم شده بود، در دانشگاه‏ها مثل سدی در مقابل این‏ها بودند و مثل فولادی در دل حصار این‏ها نفوذ می‏کردند. این هم از میدان‏های چالش‏برانگیز ماست. پس در این چالش‏ها، چالش دانایی و علمی هست؛ چالش تولید فکر هست؛ چالش سازندگی و خدمت‏رسانی‏ به مردم هست؛ چالش دفاع سیاسی هست؛ چالش تهاجم سیاسی هست؛ چالش دفاع نظامی هست. در این صحنه‏های متنوع چه کسی می‏تواند وارد شود؟ اگر کسی وارد این صحنه‏ها شد، پس فرزانه و کارآمد و توانا و پیشرفته است.

سال خدمت‏رسانی‏ یا سال پاسخگویی، همه‏ی خطوطی را که مسئولان کشور و همه‏ی ما باید دنبال کنیم، به ما نشان می‏دهد. این شعارها در واقع مطالبات ملت از ما مسئولان است. اگر نهضت عدالتخواهی مطرح می‏شود، یا اگر نهضت نرم‏افزاری و تولید علم به‏عنوان یک جنبش عمومی مطرح می‏شود، یا اگر نهضت آزاداندیشی مطرح می‏شود، برای این است که همه‏ی مسئولان و همه‏ی آحاد ملت احساس کنند که در این جهت مسئولیت دارند. کشور به این شعارها نیاز دارد. البته می‏دانیم که بسیاری از این شعارها در سالهای خود به‏طور کامل تحقق پیدا نکرده است؛ لیکن کارهای زیادی هم صورت گرفته است. هر سال باید با تجربه‏های سالهای پیش، هم ملت و هم دولت راه خود را به سمت هدفهای والای این ملت و این کشور طی کنند و گامها را محکم‏تر و استوارتر بردارند.
همیشه نگاه این کشور و این ملت به عدالت و رفتار عادلانه‏ی علوی است و باید باشد؛ این را ما نباید فراموش کنیم. همیشه این ملت نیاز دارد به مسابقه‏ی خدمت‏رسانی میان مسئولان؛ همیشه این ملت نیاز دارد به اینکه مسئولان او پاسخگوی مسئولیتهای بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسشگری در مردم وجود داشته باشد و همیشه زنده بماند. این‏ها شعارهای گذرا نیست؛ ابعاد و جوانب گوناگون وظایف ما مسئولان و همچنین مطالبات ملت را برای ما روشن می‏کند.

دو چیز را باید در نظر داشت: یکی، به فکر کار و تلاش بودن و خسته نشدنِ از آن، که انسان بایستی این میل و اراده‏ی به تلاش را در خود زنده نگه دارد؛ بخصوص شما جوانها که مطلقاً نباید بگذارید میل به تلاش و کار در شما ضعیف شود. دوم، پیدا کردن نقطه‏یی است که شما باید در آنجا کار کنید. اگر شما دانشجویید، اگر کارمند اداره‏اید، اگر شاغل در شغل آزادید، اگر نظامی‏اید، اگر غیر نظامی‏اید، نقطه‏یی را که باید در آنجا حضور داشته باشید و کار کنید، پیدا کنید. جهاد، فقط در میدان جنگ نیست؛ اینکه شما شعار می‏دهید که ما اهل کوفه نیستیم- که بنده هم صددرصد این را قبول دارم- معنایش این نیست که اگر میدان جنگی آراسته شد، ما می‏آییم و اسلحه به دوش می‏اندازیم و می‏جنگیم؛ این یکی از کارهاست- جنگ هم که نداریم، إن شاء اللَّه هم نداشته باشیم- اما کارِ همیشگی، کارِ تولید علم، تولید سازندگی، خدمت‏رسانی‏، تلاش برای تأمین عدالت، تلاش برای حفظ عصمت و عفت عمومی، تلاش برای هدایت و ساختن دیگران و مقدم بر همه‏ی آن‏ها، تلاش برای حفظ عصمت و سلامت نفس خود است. عزیزان من! خیلی مراقب خودتان باشید؛ «اتّقوا اللَّه». گفته‏اند که امام‏جمعه در هر نماز جمعه باید مردم را به تقوا و پرهیزگاری دعوت کند؛ این کار برای چیست؟ برای این است که راه زندگی- که همان صراط بین بهشت و جهنم است- راه لغزانی است، که دائم انسان باید جلوی پای خودش را نگاه کند؛ مراقب باشد؛ درست حرکت کند، که مبادا پای او بلغزد؛ این، حفظ تقواست؛ این، اساس کارهاست. این دو موضوع را در نظر داشته باشید و بدانید که این کشور به آن مقاصد خواهد رسید.

نیازها و مطالبات حقیقی مردم را می‌شناسید؛ اشتغال، مبارزه با فساد مالی، زدودن محرومیت از مناطق محروم، مهار تورّم و مقابله با گرانی، روان شدن چرخه‌ی خدمت‌رسانی‌، گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق، رونق یافتن علم و تحقیق، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولان حکومتی، در شمار برجسته‌ترین این نیازها است و این‌ها است که عدالت اجتماعی را ممکن و پیشرفت و توسعه را محقق می‌سازد. نیازهای موهوم و ساخته‌ی دست تبلیغاتچی‌های بیگانه و بدخواه، نباید بجای این خواسته‌های حقیقی بنشیند.

توصیه این‏جانب به کسانی که با رای مردم، مجلس هفتم را تشکیل خواهند داد به کارگیری همه‏ی ظرفیت علمی و اجتماعی و سیاسی و همه‏ی کارآمدی خود برای این ملت و خدمت‏رسانی‏ به آن‏ها و استحکام بخشیدن به بنای رفیع و پرشکوه نظام اسلامی است، آنان فقط وامدار ملتند و وظیفه دینی و انقلابی آنان کمر خدمت بستن برای ملت است. توصیه این‏جانب به جریانها و گروهها و احزاب سیاسی آن است که بحث دل آزار برنده و بازنده را به کنار بگذارند و به اختلافات دشمن شاد کن دامن نزنند، برنده‏ی این انتخابات ملت است و همه‏ی کسانی که در انتخاب شرکت داشته‏اند اعم از آن‏ها که خود یا نامزد مورد علاقه شان رای آورده یا نیاورده‏اند، همه برنده‏اند، بازنده‏ی این انتخابات، امریکا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند همه با همدلی به یکدیگر و به دولت خدمتگزار کمک کنید تا گره‏ها یکی پس از دیگری گشوده شود. خداوند از همه‏ی شما راضی باشد و همه را مشمول رحمت و فضل و کمک خود قرار دهد. سلام بر بقیة اللّه الاعظم روحی فداه و درود بر ارواح طیبه‏ی شهیدان و بر امام عظیم الشأن آنان.

در این چند روز غالباً قلب من زیر فشار مصیبت و غم مردم بم قرار داشت و الآن که وضعیت را دیده‏ام، خیلی بیشتر زیر فشار قرار دارد. همه‏ی ما وظیفه داریم. مسئولان در اینجا، در استان کرمان، در تهران و در همه‏ی مراکز دیگرِ کشور، طبق مدیریّت متمرکزی که تشکیل شده است و إن شاء اللّه تقویت باید شود، امکاناتشان را بسیج‏ کنند و به این مردم کمک نمایند. ما تا چندی مطمئنّاً با نیازهای روزافزون مردم مظلوم این منطقه مواجه هستیم. مردمِ اینجا نیازهایی دارند؛ این نیازها باید برآورده شود؛ شاید آلام این مردم اندکی التیام پیدا کند. همه‏ی دستگاه‏ها موظّفند با سازماندهیِ منظّم و مرتّب همه‏ی امکانات خود را به صحنه‏ی خدمت‏رسانی‏ و کمک به مردم بیاورند. البته هرچه در این دو سه روز جلو آمده‏ایم، حجم و کیفیّت کار بهتر شده و باید از این هم بهتر شود. مردم با مسئولان و مأموران دستگاه‏های خدمتگزار همکاری کنند تا آن‏ها بتوانند وظیفه‏ای که بر عهده دارند، انجام دهند. مردم مناطقِ دیگر هم همین‏طور. البته در این چند روز مردم خیلی کمک کردند. شاید شما هم در تلویزیون دیدید که مردم با اشک و آه کمک کردند و همه بر غمهای شما گریستند و با شما همدرد بودند. این کمکها باید ادامه پیدا کند، تا إن شاء اللّه بشود شهر بم را از اوّل بسیار بهتر- و البته این بار کاملًا مستحکم- ساخت. باید نیّت ما این باشد که حتماً إن شاء اللّه از دلِ این ویرانه‏ها، یک شهر قوی، محکم و آباد، سر بلند کند. البته داغ عزیزان بازهم بر دل ما خواهد ماند- شکّی نیست- ولی آن مقدار از خسارتهای دنیوی و مادّی را که می‏شود جبران کرد، باید جبران کرد.

بعد از انقلاب، نگاه به همه‏ی مناطق کشور- از جمله قزوین- نگاه ویژه‏ای بوده و با دورانهای گذشته متفاوت بوده است؛ نگاه خدمت‏رسانی‏. خدای متعال از امکانات طبیعی به مردم این منطقه بسیار داده است. همان‏طور که امام‏جمعه‏ی محترم اشاره کردند، این استان دارای خاک و استعداد کشاورزی و دشت پُربرکت است. آبها را هم باید مهار کرد. مقداری کار کرده‏اند، مقداری دیگر هم باید تلاش و کار کنند. مردم قزوین مثل بقیه‏ی مناطق کشور از حکومت و مسئولان توقّعاتی دارند؛ توقّعاتشان بجا هم هست و باید به آن‏ها عمل شود.

مجلس جایگاه بسیار مهمّی است؛ خانه‏ی ملت است؛ تجلّیگاه عزّت ملی ماست؛ می‏تواند عزّت اسلامی و عزّت ملی ما را به دنیا نشان دهد؛ تأمین‏کننده‏ی منافع عمومی است. با قوانین مجلس است که مسئولان می‏توانند حرکت کنند و پیش بروند. مجلس می‏تواند حافظ امنیت ملی باشد؛ می‏تواند سدّ مستحکمی در برابر تعرّض دشمنان و طمع‏ورزی بیگانگان باشد. خصوصیات یک مجلس مطلوب این است. وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و با چشم باز و با بصیرت، کسی را که شرایط لازم را در او می‏بینند، انتخاب کنند و به مجلس بفرستند، مجلس خواهد توانست چنین نقش بزرگی را ایفا کند. مجلس- همان‏طور که امام فرمودند- عصاره‏ی فضایل ملت است. وقتی مردم در انتخابات بیشتر شرکت کنند، کارآمدی و اعتبار مجلس بیشتر می‏شود و توان خدمت‏رسانی‏ پیدا می‏کند.

خدای متعال را سپاسگزاری می‏کنم به‏خاطر توفیقاتی که برای اداره‏ی شهر تهران در مجموعه‏ی شورای اسلامی شهر و شهرداری به شما ارزانی شده است. هر لطفی که خدای متعال به شما بکند و توفیقی که به شما بدهد، همه‏ی ما باید شکرگزار آن باشیم. از این هم که بحمد اللّه محور کار در شهرداری، خدمت به مردم قرار گرفته و انسان حضور خدمت‏رسانی‏ را در شهرداری حس می‏کند، خدای متعال را شاکر و سپاسگزارم.

یکی از بزرگترین چیزهایی که کام مردم را شیرین می‏کند، این است که ببینند، حس کنند و بیابند که مسئولانِ امور آن‏ها در پی خدمت صادقانه و پیگیرانه و عالمانه به آن‏ها هستند. خودِ همین، مردم را خوشحال می‏کند. گاهی گفته می‏شود باید مردم را شاد و افسردگان را از افسردگی خارج کرد؛ این حرف درستی است. اگر کسانی به معنای حقیقی کلمه دنبال این موضوع هستند، راهش همین است؛ به مردم نشان دهند که در پی‏ کار صادقانه و پیگیرانه و عالمانه‏اند. این بیش از همه چیز فضا را شادمانه خواهد کرد.
شما هم خوب عمل کرده‏اید. من، هم از شورای اسلامی شهر تهران به‏خاطر کارهایی که کرده‏اند، جدّیتی که به خرج داده‏اند، شهردار خوبی که انتخاب کرده‏اند، اهتمامی که به کارها دارند و دنباله‏گیری‏ای که از کارها می‏کنند- مضمون همین گزارشی که آقای مهندس چمران دادند و قبلًا هم من اطّلاع داشتم و شنیده‏ام- صمیمانه تشکّر می‏کنم؛ و هم از آقای دکتر «احمدی‏نژاد» و همکارانشان به‏خاطر کار مخلصانه‏ای که انجام می‏دهند، سپاسگزارم.
شما هنوز خیلی کار در پیش دارید. آنچه انجام شده، ارزشمند است؛ اما نسبت به آنچه باید انجام شود، کم است. همین مقداری که انجام داده‏اید هم حقیقتاً برای مردم و مسئولانِ منصف جای شکرگزاری است. کارهای خوب و اقدامات مفیدی صورت گرفته است. انسان رایحه‏ی طیّبه‏ی احساس خدمت را استشمام می‏کند؛ می‏بیند که در مدیریّت خدمت به مردم، احساس اخلاص برای خدا وجود دارد. این چیز خیلی باارزشی است؛ بخصوص در شهرداری که با مردم سروکار دارد. سازمانهایی که سروکارشان با مردم بیشتر است، باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشند.
اوّلین نکته‏ای که می‏خواهم به همه‏ی شما توصیه کنم، این است که در این راه ثابت‏قدم باشید و آن را ادامه دهید. شروع، چیز مبارکی است؛ اما کافی نیست. «انّ الّذین قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة ». وقتی استقامت ورزیدید، در راهی پای فشردید و آن را استمرار دادید، ارزش آن مضاعف می‏شود. به شروعِ خوب اکتفا نکنید؛ بنا را بگذارید بر ادامه‏ی راه، همراه با دقّت و ملاحظه و مراعات همه‏ی شرایطی که برای ادامه‏ی این راه لازم است. بنابراین راه خدمت‏رسانی‏ و اهتمام به آن را ادامه دهید.

خدمت‏رسانی‏ منطقی دارد. ما اصلًا برای خدمت به مردم آمده‏ایم. فلسفه‏ی وجود ما خدمت به مردم است. در روایات وارد شده است که والی و حاکم اسلامی- حاکم در همه‏ی سطوح؛ وزیر و استاندار و بالاتر و پایین‏تر و همه، مشمول این جمله‏اند- با مردم باید مثل پدر مهربان نسبت به فرزندان باشد. اگر به شما خبر برسد که فرزندتان از بیماری، از سرما، از گرما، از گرسنگی، از تحقیر، از اهانت و از غربت رنج می‏کشد، چه حالی پیدا می‏کنید؟ می‏توانید تحمّل کنید؟ در سطح کشور نسبت به هرکس چنین اتّفاقی بیفتد، تا آنجایی که شما علم و اطلاع دارید، باید همین احساس را داشته باشید؛ نباید آرام و قرار داشته باشیم. نهضت خدمت‏رسانی‏ یعنی این. این خدمت را باید برای مردم محسوس کنیم. کارهای بزرگی را که صورت گرفته، باید به زندگی مردم بکشانیم تا لذّتش را حس کنند. انضباط مالی و مبارزه با فساد هم از کارهای لازم است.

من ملت عزیز و مؤمن و دلاورمان را به اتّحاد کلمه و مسئولان کشور را به پیگیریِ مدبّرانه‏ی کارها دعوت می‏کنم. همان‏طور که اوّل سال از مسئولان خواستیم، بازهم می‏گوییم دنبال خدمت‏رسانی‏ باشند. دولت و دستگاه اجرایی کشور را به اجرای دقیق قوانین در خدمت مردم و منافع آن‏ها و جلوگیری از سوءاستفاده و سوء تدبیر در بخشهای مختلف، و مجلس شورای اسلامی را به پرداختن به نیازهای مردم و ایجاد مقرّراتی که در خدمت گشایش امور مردم باشد، و همچنین کم کردن از حجم مباحث سیاسی و پرداختن به مسائل اساسی کشور و مردم دعوت می‏کنم. مجوّزهایی را که بعضی از دستگاه‏ها دارند و منجر به همین گران‏یها و افزایش قیمتها می‏شود، باید لغو کنند. دستگاه قضائی را هم به دقّت در اجرای قوانین و تعقیب متخلّفان و مجرمان، و نیز دستگاه‏های انتظامی و اطّلاعاتی و امنیتی را هم به هوشیاری دعوت می‏کنم.

امیدواریم که خدای متعال از ما و شما راضی باشد و شما هم در همین یک سال که جناب آقای کرّوبی گفتند این آخرین دیدار ماست- البته آخرین دیدار ما با مجلس ششم، اما إن شاء اللّه آخرین دیدار ما با شما نخواهد بود- همه‏تان موفّق باشید. این یک سال را هم قدر بدانید. در این یک سال هم خیلی کار می‏شود کرد و آن مسأله‏ای که امروز در زمینه‏ی مسائل مردمی و به مناسبت خدمت‏رسانی‏ خوب است دوباره عرض کنم، مسأله‏ی گرانی است. چون بالاخره مسئولیتهایمان را باید بشناسیم و چون بودجه‏ی چندین هزار میلیاردی کشور را شما می‏بندید، دولت هم مصرف می‏کند و نظارت بر دولت هم به عهده‏ی شماست، مراقب باشید و واقعاً در همین کمیسیونهایی که جناب آقای کرّوبی اشاره کردند، بنشینید و راهی را پیدا کنید تا بلکه فَرَجی برای مردم در این زمینه به وجود آید.

با تفضلات الهی و توجهات حضرت بقیة اللّه روحی فداه شوراهای اسلامی شهر و روستا بار دیگر با انتخاب مردم، وارد میدان خدمت‏رسانی‏ به کشور و ملّت شد و عرصه‏ی آزمایشی بزرگ برای منتخبان فراهم گشت. اکنون شما در معرض امتحان الهی و در مرکز توقّعات و انتظارهای بحقّ، مردمی قرار گرفته‏اید، که صاحبان حقیقی کشور و چشم به راه خدمات این نهاد قانونی و مردمی‏اند. در فرهنگ اسلام، بهترین انسانها کسانی‏اند که برای مردم سودمندتر باشند. مردم‏سالاری دینی برخلاف دموکراسیهای‏ ریاکار و عوام‏فریب، نظام خدمت‏رسانی خالصانه و بی‏منّت است، خدمت از سرِ ادای وظیفه و همراه با پاک‏دستی و پاک‏دامنی.

نخست باید بخاطر اعتمادی که مردم به شما نشان داده‏اند، شکرگزار خداوند و قدردان مردم باشید. و آنگاه از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتی یک روز، شانه به زیر بار سنگینی که بر عهده‏ی شما نهاده شده بدهید و مسابقه در خدمت‏رسانی را آغاز کنید.

مسأله‏ی دیگر را به صورت کوتاه عرض می‏کنم که به نظر من برای ما ملت ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آن رعایت توصیه‏ای است که در اوّلِ سال به همه‏ی مسئولان و همه‏ی مردم عرض کردم: مسأله‏ی کوشش همگانی برای خدمت‏رسانی به مردم و نشان دادن کارآمدیِ نظام در عمل.
ما به نام اسلام حرف می‏زنیم و به نام اسلام عمل می‏کنیم. اگر ضعف و نقصی در کار ما باشد، زیان آن را فقط خود ما نمی‏بینیم، بلکه اسلام هم زیان می‏بیند و دشمن هم از همین نکته‏ی بسیار دقیق و ظریف حدّ اکثر سوءاستفاده را می‏کند. مسئولان نظام و مردان کارآمدِ جمهوری اسلامی توانایی آن را دارند که با امکانات وسیعی که این کشور دارد- چه امکانات انسانی کم‏نظیر و چه امکانات مادّی فوق‏العاده‏ی ما- همه‏ی مشکلات کشور، نه فقط مشکلات اقتصادی بلکه مشکلات اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی را هم به بهترین شیوه حل کنند. مردانی که در رأس کارها هستند، همه‏ی این مشکلات را با جدیّت، با همّت، با همدلی و با پرداختن به مسائل اصلی می‏توانند حل کنند و این کار باید مورد توجّه مسئولان کشور قرار گیرد و ملت عزیز و آگاه و هوشمند و نجیب ما باید این را از مسئولان کشور در بخشهای مختلف، چه قوّه‏ی مجریّه، چه قوّه‏ی قضائیّه، چه قوّه‏ی مقنّنه و چه نهادهای گوناگونی که وابسته به بخشی از تشکیلات حکومتی هستند، بخواهد. این وظیفه است و من عرض کردم که مسئولان کشور، امسال را سال رقابت در این کار بدانند. این رقابت، حقّ است. این رقابت، درست است و مورد رضای خداست. «فاستبقوا الخیرات». رقابت هم به این است که هرکدام از بخشها، واحدهای گوناگونشان را در سرتاسر کشور به این مسابقه‏ی بزرگ فرابخوانند. قوّه‏ی قضائیّه، دادگستری‏های سرتاسر کشور را به این رقابت فرابخواند تا پس از گذشت چند ماه یا یک سال بتوانند یک محاسبه و ارزیابی بکنند و ببینند که کدام یک از دادگستری‏های کشور بیشتر توانسته است پاسخ شکایات مردم را بدهد، به دردهای آن‏ها برسد، اطمینان آن‏ها را جلب نماید و پرونده‏ها را به بهترین وجه مختومه کند؛ این یک امتیاز بشود. هرکدام از وزارتهای مختلف، بخشهای گوناگونی را که در سرتاسر کشور دارند، به این رقابت دعوت کنند و آن‏ها هم همین مقایسه را انجام دهند. خودِ مجموعه‏ی هیئت دولت بین وزارتخانه‏های مختلف همین مسابقه را برگزار کند، آن‏ها را دعوت نماید و معلوم شود که در میان این بیست و چند وزارتخانه، کدام یک آمار صحیح و دقیق و روشن‏تری در خدمت‏رسانی‏ به مردم دارد و آن یک امتیاز باشد. این را به مردم هم بگویند. نمایندگان، چه افرادشان و چه مجموعه‏هایشان، در داخل مجلس ببینند کدام طرح، کدام لایحه و کدام قانون برای مردم مفیدتر است و مشکلات و گرههای مردم را بهتر و زودتر باز می‏کند، آن را جلو بیندازند و در این کار باهم مسابقه دهند. این یک رقابت مشروع، صحیح و مرضیّ خداوند متعال می‏شود. مردم هم لمس می‏کنند و می‏فهمند که به آن‏ها خدمت می‏شود. دستگاه‏های مختلف در کارهای مشترکشان همین رقابت را داشته باشند. قوّه‏ی مجریّه و قوّه‏ی قضائیّه و قوّه‏ی مقنّنه در مبارزه با فساد، در مبارزه با رشوه‏خواری و در مبارزه با افراد دارای نیّات سوء باهم رقابت کنند. رقابتِ صحیح این است. این رقابت، توصیه‏ی من است.

همه‏ی مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت به مردم راه بیندازند. البته در اصل کار و وظیفه‏ی آن‏ها خدمت به مردم است؛ اما گاهی انگیزه‏های گوناگون آن‏ها را از کار اصلی بازمی‏دارد و در ملاحظات و مسائل گوناگون می‏افتند. روحیه، افکار، ایمان، صفا، صداقت، آمادگی‏های این مردم مؤمن و استعداد فراوان و جوشان جوانهای ما انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد. مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند. بایستی در بین مسئولین مسابقه‏ی خدمتگزاری و خدمت‏رسانی‏ به مردم برقرار باشد. این مسابقه و رقابت درست است. رقابتهای سیاسی و جناحی و رقابت بر سر قدرت و تکالب در امر دنیا و امور دنیوی مردود است. رقابت، مسابقه و مبارزه‏ای درست است که در خدمتگزاری به مردم باشد. قرآن می‏فرماید: «سابقوا الی مغفرة من ربّکم»؛ این مسابقه به سمت مغفرت و رحمت الهی است. «و استبقوا الخیرات» برای کارهای نیک، مسابقه بگذارید.

القاء ناکارآمدی نظام، متوجّه مسئولین کشور است. در قوای مجریّه، قضائیّه، مقنّنه، در نیروهای مسلّح، نهادهای انقلابی و همه‏ی مؤسساتی که کاری از کشور را بر عهده دارند، مدیران باید خود را برای مدیریت کارآمد و لایق، آماده و مجهّز کرده و برای مردم کار کنند. وقتی از نهضت خدمت‏رسانی‏ حرف می‏زنم، به این جهت است. وقتی می‏گویم برای خدمت به مردم مسابقه بگذارید، به این دلیل است. تأکید من بر مبارزه‏ی با فساد هم به همین علّت است؛ زیرا اگر مدیری خدای نخواسته فاسد شد، دیگر نمی‏تواند به مردم خدمت کند و برای آن‏ها مفید باشد. پس اوّل باید کارآمدی نظام را نشان داد.
منابع، امکانات و افراد لایق کشور کفایت لازم را برای این کار دارند. کشور ما از لحاظ انسانهای خدوم و کارآمد فقیر نیست. ما افراد کارآمد بسیاری داریم. در بین مدیرانی که امروز در رأس کار هستند، آدم‏های کارآمد، لایق و خوبی خدمت می‏کنند. در بین افراد دیگری نیز که جزو مدیران نیستند، انسانهای لایقی وجود دارند. آن‏ها باید کار، همّت و تلاش کنند و خدمت به مردم را به عنوان یکی از عواملی که می‏تواند امنیت کلّی کشور را تأمین کند، تلقّی نمایند؛ لذا باید در خدمت‏رسانی‏ به مردم باهم رقابت کنند.

مردم، مسئولین، سیاسی‏ها و جوانان عزیز ما خیلی مواظب باشند. دشمن، خواهان دسته‏بندی‏های سیاسی و جدایی بین صفوف مردم است. خطّ دشمن در کشور ما عبارت است از جدا کردن مردم از نظام و ایجاد فضای هرج‏ومرج در جامعه. شاهد بودید که در سال هفتاد و هشت این مسائل را به جنجالهای خیابانی هم کشاندند که قدرت بسیج مردمی جلوِ تجاوزات آن‏ها را گرفت. جوانان عزیز هوشیار باشند و بدانند که نقشه‏های دشمن در این کشور چیست و چه می‏خواهد. علاج و پیشگیری از نفوذ دشمن از این دو نقطه، خدمت‏رسانی‏ به مردم و وحدت کلمه‏ی مسئولین و مردم است.

همه‏ی مسئولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمت‏رسانی‏ به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‏ها را در پیش‏رو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آن‏ها آنچه خدمت‏رسانیِ‏ عمیق‏تر و ماندگارتر و زودبازده‏تر محسوب می‏شود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. این اقدامات باید مدبّرانه و با برنامه‏ریزی انجام شود و گزارش آن نیز به مردم ارائه گردد. مسئولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدیِ نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند.
نهضت خدمت‏رسانی به مردم یک مبارزه‏ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا می‏کند و اینجاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد.
خطاب من به همه‏ی مسئولان سه قوّه، کارگزاران کشور و گروههای سیاسی است؛ این امر را رقابت اصلی بدانید. امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت برای خدمت کردن به مردم است. رقابتهای سیاسی که اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت می‏گیرد، در موارد بسیاری به دعواها و جنجالهای مضر منجر می‏شود و رقابتی نیست که ما آن را برای کشور و ملت بپذیریم و بپسندیم. همچنین در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد. این را از آن جهت می‏گویم که‏ عدّه‏ای تنها برای کسب قدرت سیاسی تلاش می‏کنند و به رقابت مشغولند. بنابراین رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‏رسانی به مردم است. همه باید نهضت خدمت‏رسانی به مردم را جدّی بگیرند. مردم این امر را مطالبه کنند و مسئولان به برنامه‏ریزی آن بپردازند. مجریان برنامه‏ها را به اجرا درآورند و کارآمدی نظام را که دشمن با بیشترین تلاش درصدد انکار آن است، عیناً و به‏طور ملموس به مردم ثابت کنند.

پیام من به جوانان کشورمان که بیش از هفتاد درصد از ملت ما و سنین پانزده تا سی و پنج سال را تشکیل می‏دهند این است که همّت کنید و عزم و اراده‏ی خود را تقویت نمایید. در میدانهای گوناگون، شجاعانه خود را مهیّا کنید و آماده باشید. ممکن است ما هرگز جنگ نظامی نداشته باشیم؛ اما یقیناً جنگ سیاسی، اقتصادی و به‏ویژه فرهنگی خواهیم داشت. در اینجا من مجدّداً به مسئولین توصیه می‏کنم که حسابها را طوری تنظیم و برنامه‏ها را طوری تدبیر کنند که جوانان کشور ما مزه‏ی شیرین مبارزه با فساد و تلاش برای خدمت‏رسانی‏ را بچشند و احساس کنند. دعا می‏کنم که خدای متعال به مسئولین این توفیق را بدهد و به ملت عزیز ما سرافرازی، کامیابی، سعادت و عزت عطا فرماید و توجّهات حضرت ولیّ‏عصر أرواحنا فداه و دعای مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزیز ما قرار دهد.

ائمّه‏ی محترم جمعه و دست‏اندرکاران اقامه‏ی نماز، بیشترین نقش را در خدمت‏رسانیِ‏ این فریضه به مردم دارند و همه‏ی این خدمات هم مشکور است. هم شما کارکنان و زحمتکشان و خدمتگزاران ستادهای نماز جمعه در فیض‏رسانیِ این فریضه‏ی بزرگ به مردم سهیم هستند و هم ائمّه‏ی محترم جمعه و مسئولانی که در مراکز به امور نمازهای جمعه رسیدگی می‏کنند، در این فیض‏رسانی سهیمند. این را باید قدر دانست. مردم هم باید نماز جمعه را قدر بدانند و ائمّه‏ی جمعه و دیگر دست‏اندرکاران هم باید جاذبه‏های نماز جمعه را روز به روز بیشتر کنند. نسل جوان ما تشنه‏ی حقیقت، فهمیدن و آگاه شدن است. نمازهای جمعه باید بتواند این تشنگی را به نحو نیکوتر رفع کند. باید به نیاز عمومی نسل جوان پاسخ داد. اگر با نگاه متدبّرانه‏ای به اوضاع کشور خود و گذشته و آینده‏ی آرمانی آن نگاه کنیم، نقش نماز جمعه و اهمیت این فریضه را بیشتر درک خواهیم کرد.

امروز شرایط این دولت نسبت به شرایط دولت اوّلِ آقای خاتمی، به مراتب مساعدتر و مناسب‏تر است؛ هم از جهات داخلی، هم از جهات سیاستها و امواج خارجی، هم از جهات امکانات. امروز برای شما شرایط فراهم‏تر است؛ یک قلمش همین ذخیره‏ی تجربه است که مورد تأیید من است. لااقل خودِ آقای رئیس‏جمهور بعد از چهار سال کاملًا با فنون و رموز این کار آشنا هستند. علاوه بر این، خیلی از وزرا هم این تجربه‏ها را دارند و مجموعه‏ی هیئت دولت در حدّ خوبی از نصابِ تجربه است. پس شرایط برای شما آماده است؛ مردم هم تشنه‏ی خدمت‏رسانیِ‏ دولت هستند. مردم، نظام و مسئولان نظام را دوست دارند. شما نشانه‏های دوست داشتن مردم را می‏بینید. کسی نمی‏تواند چشمش را روی هم بگذارد و این‏ها را نبیند. مردم دوست می‏دارند که از مسئولان کار نیک ببینند تا حُسن ظن و محبّت خودشان را به آن‏ها حفظ کنند و در تناقض قرار نگیرند. مردم تشنه‏ی خدمتند؛ واقعاً هم احتیاج دارند؛ بنابراین دولت باید کارآمدی خودش را نشان دهد.

اصلاح نظام اداری در جهت: افزایش تحرک و کارآیی، بهبود خدمت‌رسانی‌ به مردم، تأمین کرامت و معیشت کارکنان، به‌کارگیری مدیران لایق و امین و تأمین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریتهای موازی، تأکید بر تمرکززدایی در حوزه‌های اداری و اجرایی، پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن، و تنظیم قوانین مورد نیاز.
نمودار
مقالات مرتبط
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی