book/content
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
موضوع كتاب: ادبیات
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: تابستان ۹۳
شمارگان: ۵۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۰۴
شابك:
۹۷۸-۹۶۴-۲۹۵۱-۶۸-۰
1393/04/24
روایتی کامل از دیدار شاعران با رهبر انقلاب در سال ۹۰

کتاب «جمعیت ارباب وفا» منتشر شد

کتاب «جمعیت ارباب وفا»، روایت کاملی است از دیدار ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ (۱۴ رمضان ۱۴۳۲) رهبر انقلاب با اصحاب شعر کشور. ترتیب شاعران و متن اشعار در این کتاب، مطابق اصل جلسه بوده و هیچ‌گونه تغییری در آن صورت نگرفته است.

شاید یکی از شیرین‌ترین جلسات دیدار رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان، جلسه‌ی دیدار شعرا باشد؛ دیداری که از ساعاتی قبل از اذان مغرب آغاز شده و بعد از اقامه‌ی نماز به امامت رهبر انقلاب و صرف افطاری، تا نزدیک به نیمه‌‌ی شب به درازا می‌کشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار شاعران امسال درباره‌ی این دیدار هر ساله‌ی خود چنین گفتند: «این یکى از جلسات شیرین براى این حقیر است. البتّه همیشه مثل آن سفره‌اى که انواع غذاها در آن هست، منتها اشتها و ظرفیّت معده اجازه نمی‌دهد که انسان از همه‌ى آن غذاها استفاده کند، لذا سیر، ولى حریص و پر اشتها از سر سفره بلند می‌شود؛ از این جلسه هم معمولاً ما همین‌جور بلند می‌شویم؛ ظرفیّت پر شده، امّا اشتها و میل به شنیدن از شماها هست؛ به‌خصوص که بحمدالله انسان مشاهده می‌کند که جریان شعر و کاروان شعر در کشور رو به پیشرفت است و شعر امروز این جلسه‌ى ما، با شعر ده سال پیش، دوازده سال پیش واقعاً قابل مقایسه نیست؛ الحمدلله خیلى پیشرفت کرده.»

دیدار ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۰ (۱۴ رمضان ۱۴۳۲) یکی از آن دیدارهایی است که در آن شعرای مطرحی چون علی معلم دامغانی، سیدعلی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، محمدجواد محبت، مصطفی محدثی خراسانی، فاضل نظری، علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور و ... حضور داشته و اشعار خود را قرائت کردند. امسال، در ایام ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، متن کامل این دیدار توسط انتشارات انقلاب اسلامی در کتابی با عنوان «جمعیت ارباب وفا» منتشر شده است. ترتیب شاعران و متن اشعار در این کتاب، مطابق اصل جلسه بوده و هیچ‌گونه تغییری در آن صورت نگرفته است و تنها در سخنان مجری و شاعران، ویرایش مختصری انجام گرفته است. نکاتی که رهبر انقلاب نسبت به شعر هرکدام از شاعران نیز بیان کرده‌اند، در قالب پاورقی کتاب منتشرشده که خود موجب جذابیت بیشتر اثر شده است.

در این دیدار، رهبر انقلاب، وضعیت شعر کشور را مشابه دوره‌ی ۲۰۰ ساله‌ی مهم و برجسته‌ی «سبک هندی» که از اواسط قرن دهم تا قرن دوازدهم رواج داشته است، دانستند. ایشان دو خصوصیت مهم این دوره‌ی شعری را یکی «کمیت» و تعداد زیاد شعرایی می‌دانند که در ایران و هند و افغانستان و ماوراء‌النهر می‌توان آن را ملاحظه کرد و دوم، «نوآوری در مضمون» است که در هیچ دوره‌ی دیگری بدین‌گونه سابقه نداشته است.

از نظر رهبر انقلاب، وقوع انقلاب اسلامی و به تبع آن به وجود آمدن فضای فرهنگی- اجتماعی جدید بعد از آن موجب ظهور تعدادی قابل ملاحظه‌ای از شاعران، با تولد مضامین و محتوای نو و بدیع شده است. اگرچه رهبر انقلاب بعد از این سخن، برای آن‌که کاروان شعری ایران در همین‌جا توقف نکند، فوراً گفتند که: «البته ما هنوز چشم به راه رسیدن «صائب»ها و «محمدجان قدسی»ها و «نظیری»ها هستیم. من نمی‌خواهم مبالغه کرده باشم. این‌جور نیست که ما بگوئیم حالا چون دوره‌ی خودمان را با آن دوره تشبیه می‌کنیم، پس امروز ما صائب داریم، یا کلیم داریم، یا نظیری داریم، یا طالب آملی داریم، یا محمدقلی سلیم تهرانی داریم؛ نه، انصافاً هنوز کار دارد تا این‌که شعرای ما به آن رتبه‌ی عالیِ ممتازِ کم‌نظیرِ شعریِ کسانی که اسم آوردم و دیگرانی که الی ماشاءاللَّه زیادند، برسند... شعرهائی که امشب من شنفتم، اغلب خیلی خوب بود؛ اما بدانید «خیلی خوب» به معنای «تمامِ خوب» نیست. «خیلی خوب» ممکن است یک دهم «تمامِ خوب» باشد؛ آن نُه دهم دیگر جلوی روی شماست؛ یعنی توقف نکنید.»

در انتهای این کتاب نیز متن کامل بیانات رهبر انقلاب به همراه تعدادی از تصاویر دیدار آورده شده است. همچنین‌ فیلم این دیدار نیز در قالب لوح فشرده به همراه کتاب عرضه شده است. نام کتاب نیز از بیتی گرفته شده است که رهبر انقلاب در ابتدای دیدار خود آن را قرائت کردند:
جمعیت ارباب وفا نگسلد از هم * این سلسله تا روز جزا نگسلد از هم
علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه‌ی تهیه‌ی کتاب فوق می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۴۹۳۵۴۸-۰۲۱ و ۶۶۴۸۳۶۹۵-۰۲۱ تماس حاصل نمایند و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی www.book-khamenei.ir  مراجعه کنند.

لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :


کدامنیتی : *اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید


نظر شما : *
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی