news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبياناتعکسعکس
1390/05/28

العلمُ سلطان | نهضت تولید علم



یکی از محورهای اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدارهای اساتید و دانشجویان در سال‌های اخیر، بحث «علم» است. به همین دلیل و به مناسبت برگزاری دیدار دانشجوان، در نظر داریم تا با تهیه و انتشار 10 پادکست با عنوان اصلی «العلمُ سلطان»، بیانات رهبر انقلاب را در حوزه‌ی «اقتدار علمی» بازخوانی کنیم. این قطعه‌های صوتی، به صورت روزانه منتشر می‌شود:

پادکست دهم(آخر): «نهضت تولید علم»؛ بیانات در جمع رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی‌، 23 مردادماه 1385. بخش‌هایی از پادکست:
«مسئله‌‌ی بعدی، مسئله‌ی نهضت تولید علم است، که ما از شش هفت سال قبل از این، این قضیه را گفتیم، مطرح کردیم و دنبال کردیم. خوب، حالا بعضی از بحثهای پیرامون این مسئله، حقیقتاً وقت تلف کردن و خود را مشغول کردن است، که: حالا اصلاً تولید علم معنایش چیست؟ آیا علم تولید کردنی است؟ آیا کشف کردنی است؟ ما به یاد آن جمعی می‌‌افتیم که راجع به مسأله‌‌ی سینما بحث می کردند و پیش یک نفری رفتند تا از او نظر بخواهند. ایشان گفته بود: حالا ببینیم آیا سی‌‌نِماست یا سی‌‌نَماست یا سی‌‌نُماست؟! اول این را حل کنیم!؛ حالا کشف کردنی است، تولید کردنی است، تحقیق کردنی است؛ هر چه هست، مقصود معلوم است. ما می‌‌گوییم پایه‌‌ی فناوری‌های پیشرفته و رشد تمدن مادی، تمدن مرتبط با مسائل زندگی، دانش است؛ اگر بخواهید این دانش را از دیگران بگیرید و خودتان مصرف‌‌کننده باشید، به هیچ جا نخواهید رسید. باید این دانش در داخل برویَد.»

از اینجا بشنوید.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی