news/content
1402/07/23

گفت‌وگو با دکتر مسعود اسداللهی

رهبر انقلاب اسلامی در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با اشاره به قضایای اخیر فلسطین شکست رژیم صهونیستی را ترمیم‌ناپذیر دانستند و تأکید کردند: «در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من میگویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.» ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفت‌وگو با دکتر مسعود اسداللهی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به بررسی ابعاد عملیات افتخارآمیز طوفان الاقصی پرداخته است.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif دکتر اسداللهی:
* ترمیم‌ناپذیری شکست در عملیات طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها به ماهیت این رژیم بر میگیردد. معروف است که می‌گویند همه دولت‌ها ارتش دارند اما اسرائیل ارتشی است که دولت دارد.

* مقاومت فلسطین ظرف دو روز به همه اهدافی که در این عملیات برای خودش ترسیم کرده بود رسید. آنها یک آفند و یک پدافند را طراحی کرده بودند و موفق شدند وارد سرزمینهای ۱۹۴۸ بشوند، ۲۲ شهرک صهیونیست‌نشین را تصرف و افراد مختلفی را اسیر کنند که همه در جنگ هم اسیر نشده‌ بلکه برخی نظامیانی هستند که در خانه‌هایشان اسیر شده‌اند.

* رهبر انقلاب فرمودند که همه درباره شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در این جنگ متفق‌القول هستند ولی اضافه کردند، این رژیم شکستی خورده که قابل ترمیم نیست.

* اگر این موضوع را تنها به‌عنوان یک شکست اطلاعاتی -به معنای اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موفق به پیش‌بینی این عملیات نشدند و ارتش رژیم هم در خواب بود و آمادگی نداشت و یکی دو روز طول کشید تا توانست خودش را جمع کند- تفسیر کنیم، این فقط یک بخشی از واقعیت خواهد بود نه همه آن.

* رهبر انقلاب فرمودند این شکست غیر قابل ترمیم است. خب شکست در یک معرکه را می‌شود در معرکه‌های دیگر جبران کرد و قابل ترمیم است. پس چه چیزی قابل ترمیم نیست؟ جواب این سؤال به درک ماهیت رژیم صهیونیستی برمی‌گردد.

* رژیم صهیونیستی از ابتدا براساس قدرت نظامی، ترور، قتل و سرکوب شکل گرفته است و ارتش در این رژیم جایگاهی بعنوان یک نهاد دفاع کننده ندارد، بلکه اصل این رژیم است. اصل رژیم صهیونیستی، عمود خیمه و کل ماهیت آن پیرامون ارتش شکل گرفته است. این موضوع برای خیلی‌ها مفهوم نیست چون در هیچ جای دنیا چینین چیزی وجود ندارد. در بین کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی معروف است که میگویند همه دولتها ارتش دارند اما اسرائیل ارتشی است که دولت دارد. وقتی که شما به تاریخ این رژیم نگاه کنید، کل این نظام سیاسی، این مهاجرتی که انجام شده و شکل‌گیری نظام براساس موفقیت‌های این ارتش است.

* ارتش اسرائیل تبدیل شده بود به ارتشی شکست‌ناپذیر که هیچ نیرویی در کل منطقه غرب آسیا وجود نداشت که بتواند این رژیم را شکست و حتی داخل این رژیم را مورد هدف قرار دهد. جنگ‌ها برای آن‌ها همیشه در خارج از خاک سرزمین‌های اشغالی فلسطین شکل می‌گرفت و همواره این دشمنان رژیم بودند که غافلگیر میشدند و شکست سنگینی را تحمل میکردند.

* در عملیات طوفان الاقصی این اسطوره شکست و ارتش رژیم صهیونیستی غافلگیر شد که یک شکست اطلاعاتی و حفاظتی آشکار و بی‌سابقه برای آن‌ها است.

* دوم اینکه آن‌ها اسیر یک جنگ سریع و کوتاه مدت شدند. حماس ظرف دو روز به همه اهدافی که ترسیم کرده بود رسید. حماس یک آفند و یک پدافند را طراحی کرده بود، در آفند طی دو روز و برای اولین‌بار یک گروه مسلمان مبارز و مقاوم موفق شد مرزها را درنوردد و وارد سرزمینهای ۱۹۴۸ بشود، ۲۲ شهرک صهیونیست‌نشین را تصرف کند و در این شهرک‌ها افراد مختلفی را اسیر کند که همه در جنگ هم اسیر نشده‌اند، بلکه برخی نظامیانی هستند که در خانه‌هایشان اسیر شده‌اند؛ یعنی غافلگیری محض. جنگ به داخل اراضی اشغالی توسط این رژیم منتقل شد. عملیات آفند کوتاه مدت بود و طی دو روز انجام شد و بعد از آن حماس وارد مرحله پدافند شد.

* در واقع حماس، راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی را به خوبی علیه خود رژیم به کار گرفت و قداست و هیبت ارتش صهیونیستی را در داخل رژیم صهیونیستی و در دنیا از بین برد.

* زمانی رژیم صهیونیستی از نظر اطلاعاتی یک ابرقدرت بود، از نظر نظامی در رتبه اول منطقه قرار داشت. اما امروز مشخص شد یک گروه کوچک مقاومت فلسطینی -در مقایسه با ارتش اسرائیل- توانسته این رژیم را شکست اطلاعاتی، نظامی و تکنولوژیکی بدهد و ضربه‌ای بسیار بی‌سابقه بر پیکره آن وارد کند.

* این عملیات اعتماد عمومی صهیونیست‌ها به این رژیم را از بین برده است. یقین حاصل شد که دیگر در این رژیم امنیتی برای صهیونیست‌ها وجود نخواهد داشت. مهاجرت معکوس که قبلاً هم به دلایلی وجود داشت و روند آن خیلی کُند بود این روزها شدت گرفته است.

* صهیونیست‌ها در فرودگاه بن‌گورین برای ترک اراضی اشغالی در صف هستند و با کمبود هواپیما مواجه شده‌اند. کشورهای مختلف برای بازگشت شهروندان دوتابعیتی ساکن سرزمین‌های اشغالی هواپیما فرستاده‌اند تا این افراد را به کشورهای خودشان منتقل کنند. هیچ‌کدام از این اتفاقات سابقه نداشته است.

* ۱۵ مهر یک نقطه عطف است. دیگر از ۱۵ مهر به بعد آن اسرائیل شکست‌ناپذیر، تبدیل شده به یک رژیمی که دست و پایش به شدت بسته است و قادر به دفاع از ادعاها و افراد خود نیست. از اینجا به بعد رژیم یک بحران مشروعیت در ذهن صهیونیست‌ها دارد. قبلاً صهیونیست‌ها بلا استثناء معتقد بودند که حکومت و دولت‌شان مشروع است چراکه توانسته برای آنها امنیت و رفاه تأمین کند. اما الان امنیت بطور کامل وجود ندارد و معلوم شد که از این به بعد هم در جنگهای بعدی -هر زمانی که باشد- گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله وارد خاک اراضی اشغالی می‌شوند و آن تابوی ذهنی و روانی در برابر آن‌ها شکسته شده است.

* ما از ۱۵ مهر به بعد با یک رژیم شکست خورده و بحران زده‌ای که درون جامعه صهیونیستی و در مقابل فلسطینی‌ها دچار شکاف اجتماعی شده مواجه هستیم. بنابراین عملیات طوفان الاقصی را باید به حق نقطه عطفی دانست که یک جهش بزرگ در مبارزات ضد اسرائیلی ایجاد کرد. عملیاتی که نشان داد محور مقاومت چقدر مؤثر عمل کرده و سردار شهید سلیمانی در مدت دو دهه که فرمانده نیروی قدس بود، به خوبی توانسته فلسطینی‌ها را از دورانی که سلاحشان فقط سنگ بود به گروه‌های مبارزی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و سلاح‌ها تبدیل کند. بنابراین این اتفاق بسیار مهم، یک تغییر راهبردی در منطقه بوجود آورده است.

متن کامل این گفت‌وگو به زودی در رسانه KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
فیلم مربوط به دیگران: گفت‌وگو | سه راهبردی که شکست رژیم‌صهیونیستی را ترمیم‌ناپذیر کرد

با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی