news/content
پیوندهای مرتبطعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1389/03/29

«جذب حداکثری،‌ دفع حداقلی»

رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تاریخی 29 خردادماه 88، مسائل به وجود آمده در ایام پس از انتخابات را مسئله‌ای داخل نظام دانستند و خطاب به دشمنان جمهوری اسلامی که تلاش می‌کردند این اختلاف را دعوای موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی جلوه دهند، تاکید کردند: «چهار نفری که وارد عرصه انتخابات شدند، جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند».
سه ماه بعد و با استمرار اقدامات و اظهارات برخی شخصیت‌های سیاسی، رهبر انقلاب سیاست نظام را «جذب حداکثری و دفع حداقلی» عنوان کردند و  با یادآوری هندسه‌ی نظام اسلامی، ابراز امیدواری کردند که این افراد در آینده هم درون نظام بمانند.
همچنین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آذرماه 88 با یادآوری مجدد سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی، فرمودند: «بعضی خودشان اصرار دارند بر اینکه از نظام فاصله بگیرند.»
با گذشت 9 ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری، و با استمرار مواضع غیراصولی برخی شخصیت‌ها در زیرسوال بردن این حماسه عظیم چهل میلیونی، رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، با اشاره به این مواضع، تاکید کردند: «ما هیچ کس را از نظام بیرون نمی‌کنیم؛ اما کسانی هستند که خودشان، خودشان را از نظام خارج می‌کنند؛ و صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست می دهند که از دست داده‌اند.»
آنچه در زیر می‌آید، بخش‌هایی از سخنان معظم‌له در مورد «جذب حداکثری،‌ دفع حداقلی» است که در ایام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان شد.
کلیپ صوتی «کشتی نجات» را از اینجا بشنوید:

یک اختلاف خانوادگی
اینی که دشمنان سعی می‌کنند در رسانه‌های گوناگون - که غالباً هم این رسانه‌ها مال این صهیونیستهای خبیث و رذل است - اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جوری نبود؛ آنها غلط می‌کنند این حرف را میزنند؛ این واقعیت ندارد... این چهار نفری که وارد عرصه‌ی این انتخابات جدی شدند، همه‌شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند.
نماز جمعه‌ی تاریخی تهران، بیست و نهم خردادماه هشتاد و هشت

از نظام خارج نشوید
یکی از مطالبی که امروز در این خطبه عرض میکنم - در واقع مخاطب این سخنان که در حضور شما نمازگزاران عزیز و مردم عزیزمان عرض میشود، جریانهای سیاسی، شخصیتهای سیاسی و مسئولان سیاسی سابق و لاحق هستند - ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه که هم برای مخاطبان این سخن، هم برای خود ما، هم بخصوص برای جوانهای عزیزمان و مردم عزیز و مؤمنمان مفید واقع شود. این کسانی که مخاطبند، البته کسانی هستند که تاکنون در درون نظام اسلامی تعریف شده‌‌‌‌‌اند؛ شخصیتهای درون نظامند، جزو نظامند، که ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه در آینده هم همه در درون نظام باشند و برای این نظام کار و تلاش کنند. این درون نظام و برون نظام، یک مفاهیم تبلیغاتی و شعارهای پوچ نیست؛ تابلوی صرف نیست؛ یک شاخصهائی دارد، مبناهای عقیدتی دارد، مبناهای علمی دارد. تا حالا اینجور بوده، ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه بعد از این هم همین جور باشد...
نماز جمعه‌ی تهران، بیستم شهریورماه هشتاد و هشت

خودشان اصرار دارند
من هیچ اعتقادی ندارم به دفع؛ من گفتم در نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ اما بعضی کأنه خودشان اصرار دارند بر اینکه از نظام فاصله بگیرند. یک اختلاف درون خانوادگی را، درون نظام را - که مبارزات انتخاباتی بود - یک عده‌ای تبدیل کردند به مبارزه‌ی با نظام - البته اینها اقلیتند، کوچکند؛ در مقابل عظمت ملت ایران صفرند، لکن به نام اینها شعار میدهند، اینها هم دل خوش میکنند به این - این باید مایه‌ی عبرت باشد. تبلیغ باید بتواند این حقایق را برای مردم و برای خود آنها روشن بکند که بفهمند دارند خطا میکنند و اشتباه میکنند.
دیدار طلاب، بیست و دوم آذرماه هشتاد و هشت

نظام اسلامی، کشتی نجات...
کسانی که حاضر نیستند اکثریت را قبول کنند، کسانی که آن انتخابات عظیم چهل‌میلیونی ِ مایه‌ی افتخار را زیر سوال می‌برند، یک نقطه‌ی قوت را برای نظام، می‌خواهند به یک نقطه‌ی ضعف تبدیل کنند، این‌ها در واقع دارند خودشان را از یک کشتی نجات - که نظام اسلامی است - بیرون می‌اندازند. و الا هیچ‌کس نمی‌خواهد کسی را از کشتی نجات بیرون بیندازد. نظام اسلامی به همه می‌گوید: «بیایید با ما باشید و وارد این کشتی نجات شوید. ولا تکن مع الکافرین هود، 42». هدف و مبنا این است. ما هیچ کس را از نظام بیرون نمی‌کنیم؛ اما کسانی هستند که خودشان، خودشان را از نظام خارج می‌کنند؛ و صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست می دهند که از دست داده‌اند.
دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ششم اسفندماه هشتاد و هشت

در این رابطه بخوانید :
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی