news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1402/04/10
مروری بر حدیث استفاده شده در بیانات حضرت آیت ‌الله ‌خامنه‌ای در دیدار خانواده‌های شهدا

حدیث زندگی | جهاد اکبر خانواده شهدا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خانواده‌های شهدا (۱۴۰۲/۰۴/۰۴) پیرامون جایگاه خانواده شهدا به حدیثی اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این حدیث و بیانات رهبر انقلاب درباره آن را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه
جهاد اکبر یعنی مبارزه با احساسات درونی بعد از یک جنگ سخت که اصحاب جنگیده بودند، شهید داده بودند، چه زحماتی را متحمّل شده بودند، چه خطراتی را به جان خریده بودند، از جنگ که برمیگشتند پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اینها فرمود که شماها از جهاد اصغر برگشتید، حالا جهاد اکبر بر عهده‌ی شما است؛ گفتند یا رسول‌الله! از این جهادی که ما کردیم دیگر چه چیزی بالاتر، فرمودند جهاد اکبر جهاد با نفْس است.(۱) «جهاد با نفْس» یعنی چه؟ یعنی مبارزه‌‌ی با احساسات درونی انسان؛ انسان در درون خود یک احساسی دارد، یک میلی دارد، یک توجّهی دارد، آن وقتی که مقتضیِ مبارزه است، با این مبارزه کند. [اگر] از این جهت هم نگاه کنیم، باز می‌بینیم پدران شهدا، مادران شهدا، همسران شهدا در درجه‌ی اوّلِ جهادِ اکبرند؛ چرا؟ چون بر احساسات خودشان فائق آمدند. ۱) معانی الأخبار، صفحه ۱۶۰؛ إنَّ رسولَ اللّهِ صلى الله علیه و آله بَعثَ سَرِیّةً ، فلَمّا رَجَعوا قالَ: مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصغَرَ وَبَقِیَ عَلَیهِمُ الجِهادُ الأکبَرُ. قیلَ : یا رَسولَ اللّهِ ، وَما الجِهادُ الأکبَرُ؟ قالَ : جِهادُ النَّفس.
ترجمه:
امام على علیه السلام: پیامبر خدا سپاهى را به جنگ اعزام کرد. وقتى برگشتند، فرمود: «خوشامد می‌گویم به مردمانى که جهاد اصغر را گذارندند ولى جهاد اکبر همچنان بر عهده آنان باقى مانده است». گفتند: اى پیامبر خدا! جهاد اکبر چیست؟ فرمود: «جهاد با نفس».
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید

برچسب‌ها: خانواده شهدا؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی