news/content
پیوندهای مرتبطخبرخبربياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1401/06/29
مرور آیات مورد اشاره در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی

به رسم آیه‌ها | تواصی به حق و صبر، وظیفه مهم جوانان مؤمن

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی  ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ در مورد لزوم توصیه یکدیگر به حق و صبر و همچنین افزایش یافتن هدایت الهی بر جوانان باایمان به آیاتی از قرآن اشاره داشتند که رسانه KHAMENEI.IR، این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آن‌ها را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
تواصی به حق و صبر، دستورالعمل همیشگی قرآنی به ما به نظر من، این دو جمله‌ی حیاتی و اساسی و جاودانی قرآن که «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر»،(۱) برای ما همیشه دستورالعمل است و امروز بیش از همیشه. تواصی به حق یادتان نرود؛ تواصی به صبر یادتان نرود. صبر یعنی پایداری، یعنی ایستادگی، یعنی خسته نشدن، یعنی خود را در بن‌بست ندیدن؛ این معنای صبر است. راه حق را بروید، دیگران را هم به راه حق بکشانید. کوشش کنید؛ بچّه‌های مؤمن، مسلمان، علاقه‌مند، هیئتی و به معنای واقعی کلمه قرآنی و اسلامی سعی کنند در محیط دانشگاه، در محیط‌های گوناگون تأثیر بگذارند، محیط را به همان رنگی که خودشان به آن معتقد هستند ــ به راه خدا ــ منوّر کنند و ملوّن کنند. و این تواصی بر شما لازم است، برای ما لازم است. امروز، هم به حق تواصی کنید، هم به صبر. نگذارید محیط، محیط خسته‌ای بشود، محیط ازکارافتاده‌ای بشود. ۱) سوره‌ی عصر، بخشی از آیه‌ی ۳؛ «... و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‌اند.»
افزایش هدایت الهی بر دلهای جوانان مومن دلهای پاک و صاف شما، دلهای روشن شما[جوانان]کیفیّت میدهد به دعا و به نصیحت و به موعظه و به مرثیه‌خوانی و همه چیز. اصل قضیّه دل است؛ دلِ روشن و پاک که بحمدالله منشأ و منبعش شماها هستید. این قاری محترم خوش‌سلیقگی به خرج دادند، این آیه را برایمان خواندند: اِنَّهُم فِتیَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِم وَ زِدناهُم هُدًى.(۲) ان‌شاءالله شماها مصداق این آیه‌ی شریفه باشید: جوانهایی که ایمان آوردند، ایمان در دل آنها راسخ شد و به همین جهت هم خدای متعال هدایتش را بر آنها افزایش داد. سعی کنیم این جوری باشیم. ۲) سوره‌ی کهف، ‌بخشی از آیه‌ی ۱۳؛ «... آنان جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم.»

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی