news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1369/12/22

دیدار جمعی از روحانیون با رهبر انقلاب در آستانه ماه مبارک رمضان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیداری که جمعی از روحانیون، ائمه جماعات و وعاظ نقاط مختلف کشور در آستانه ی ماه مبارک رمضان با ایشان داشتند به بیان خدمات روحانیت اسلام در جهت پیشبرد اهداف پیامبران، حفظ معارف و فقه اسلامی و نیز احیای تفکر اسلامی پرداختند و آنان را به هدایت مردم درجهت عمق بخشیدن به تحول درونی و تقویت ایمان و تقوای ملت مسلمان ایران در طول ماه مبارک رمضان توصیه کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار به نقش روحانیت در خدمت به اسلام اشاره کردند و فرمودند: روحانیون و علمای دین در طول قرنهای متمادی تحریف را از ساحت احکام الهی دور کردند، شعله ی ایمان را در دل مردم بر افروختند و آنان را با قرآن کریم و تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آشنا ساختند. آنها بودند که با ستمگران به مبارزه برخاستند، پناه مظلومان و مستضعفان شدند و برای گسترش معارف اسلامی در سراسر سرزمینهای اسلامی بی وقفه تلاش و مجاهدت کردند.

علمای اسلام همواره زندگی خود را به سیره ی انبیاء و اولیاء گذراندند و پیوسته به احیای تفکراسلامی پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور روحانیون و علمای دین در صفوف مقدم نهضت های موفق در کشورهای اسلامی را یادآور شدند و با ذکر نقش آنان در کوتاه کردندست استعمار از سر ملتهای مسلمان و مقابله با فرهنگ های متجاوز و منحط فرمودند:علمای اسلام بویژه عالمان شیعه به برکت فرهنگ انقلابی تشیع، حرکت عمومی خود را برمقابله با استبداد، استعمار و ظلم متمرکز ساختند و در نتیجه ی استمرار این مجاهدتها نهضت عظیم اسلامی در ایران به پیروزی رسید و بدنبال آن احساسات، شعور وهدایت اسلامی در میان ملتهای مسلمان بوجود آمد و بطور روز افزون رشد پیداکرد.

رهبر انقلاب اسلامی از تأسیس نظام اسلامی در ایران بعنوان حادثه‌ای بی نظیردرطول تاریخ یاد کردند و خطاب به روحانیون فرمودند: گنجینه و ذخیره ی بزرگی ازحیثیت و اعتبار را که بر اثر تلاش و مجاهدت هزار ساله ی علمای اسلام بوجود آمدهاست نباید با غفلت ها، بی توجهی ها و انحراف از خط معمول روحانیت خدشه دار کرد بلکه باید آن را با تداوم گذشت و فداکاری، درخشنده و مضاعف ساخت.

مقام معظم رهبری استمرار هدایت مردم از راه ایجاد تحول عمیق درونی، روشن کردن اذهان، خلوص اعمال و تبدیل آنان به یک مؤمن واقعی با اخلاق حقیقی اسلامی را به‌عنوان وظیفه ی اصلی علما و فضلای اسلام مورد تأکید قرار دادند و افزودند: اگر مردم از دگرگونی عمیق برخوردار شده و اخلاق اسلامی و قرآنی بر آنان حاکم شود تمام وعده های قرآن درباره ی این ملت تحقق خواهد یافت و ما خواستار ادامه ی این راه تا رسیدن به اهداف نهایی آن هستیم. ما باید امروز از همان راه و روشی که انبیاء و بزرگان اسلام درگذشته برای ایجاد و تقویت ایمان در مردم بکار می بردند، استفاده کنیم. زیرا امروزبه برکت جهاد عمومی مردم هدایت آنان امکان پذیر و عملی تر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رایج بودن قرآن کریم در متن جامعه و انس نسبی مردم با آیات الهی اشاره کردند و فرمودند: در کنار حرکت آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی در مردم و دادن بینش سیاسی به آنان لازم است با استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان روح معنویت رادر مردم بیدار کرد و برای این منظور باید از خود شروع کنیم زیرا سخن روحانی وعالم اسلامی هنگامی نافذ خواهد بود که او در عمل و در سایه ی پارسایی، بی اعتنایی خود را به زخارف دنیا و هر آنچه که بر دلهای دنیا مداران حاکم است، نشان بدهد.

رهبر انقلاب اسلامی نیاز ملتها را به آشنایی با معارف و احکام اسلامی برایرهایی از زیر بار قدرتهای ظالم خاطر نشان ساختند و فرمودند: امروز دنیای اسلام باتمام وجود به تلاش روحانیون، علماء، گویندگان، وعاظ و طلاب علوم دینی نیازمنداست. زیرا دنیا بدست سیاستمداران و قدرتمندانی اداره میشود که بی رحمی را بافریب، تبلیغات دروغ، ادعای طرفداری از حقوق بشر و در مواردی ادعای معنویت توأم کرده اند. راه عزت و نجات راهی است که قرآن نشان میدهد و تنها بیداری اسلامی استکه میتواند ملتها را از ستم قدرتها نجات بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای در بخش دیگری از بیاناتشان به شرایط سختی که سالها بر ملت مظلوم و مسلمان عراق تحمیل شده است اشاره کردند و فرمودند: امروز مدعیان طرفداری از حقوق بشر در برابر فشاری که بر ملت عراق وارد میشود سکوت کرده اند و این سکوت نشانه ای از بی اعتنایی آنها به حقوق ملتها و انسانهاست که از روح زورمداری و استثمارگری آنها ناشی میشود. راهنجات ملت عراق در فداکاری بر اساس دستورات اسلام و حرکت به سمت حاکمیت این دین مبین است و اسلام تنها وسیله ای است که ملت عراق با تمسک به آن میتواند به مقاومت بپردازد و خود را نجات دهد.

رهبر انقلاب اسلامی تأسف و اندوه عمیق ایران اسلامی نسبت به رفتار حکومت عراق با مردم مسلمان این کشور را یاد آور شدند و در پایان سخنانشان فرمودند: ارتشی که امروز در مقابل مردم عراق قرار دارد جزیی از ملت آن کشور بشمار میرود لذا تیراندازی به سوی مردم بر ارتش عراق حرام است. ملت مظلوم عراق امتحان بزرگی را میگذراند و باید برای مقابله در برابر متجاوزان، مقاومت ملت ایران را سرمشق خود قرار دهد.

این گزارش حاکیست پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجةالاسلام والمسلمین فلسفی در باب برکات ماه مبارک رمضان و نقش هدایتگر وعاظ وائمه جماعات در این ایام سخنان کوتاهی را ایراد کرد.

بنا بر همین گزارش در این دیدار ائمه جماعات مشهد، ائمه جماعات و جمعی از روحانیون و طلاب قم، طلاب خارجی مقیم قم، جامعه ی وعاظ تهران. جامعه روحانیت مبارز تهران،‌ مجمع روحانیون مبارزتهران، ائمه جماعات مساجد تهران بهمراه اعضای مرکز رسیدگی به امور مساجد ، روحانیون دفاتر و مناطق سازمان تبلیغات اسلامی و دفاتر این سازمان مستقر دروزارتخانه ها و سازمانهای دولتی، روحانیون و طلاب مدرسه علمیه جانبازان قم،روحانیون و اعضای دفتر تبلیغات اسلامی قم، روحانیون و جمعی از اعضای دفتر شورایمدیریت حوزه علمیه قم، روحانیون دفاتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی، روحانیون سازمانهای عقیدتی سیاسی نیروهای نظامی و انتظامی، روحانیون و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعی از اعضای دادگاه ویژه روحانیت و رؤسای سازمانهای قضایی نیروهای مسلح و ائمه جماعات و روحانیون غرب کشور حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی