news/content
نسخه قابل چاپ
1398/01/13

گزیده‌ای از بیانات در جلسه ویژه بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها در استان‌های سیل‌زده

با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و لشکری، ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادرسان (۱)

بسم الله الرّحمن الرّحیم

* غرض از این جلسه این است که یک مقداری در جریان آخرین وضعیّت فعّالیّتها قرار بگیریم و نظرات آقایان را از خودشان بشنویم؛ اگرچه بنده اغلب گزارشهایی را که داده شده، نگاه کرده‌ام و خوانده‌ام.

 حوادثی که وجود دارد در این روزها -و احتمالاً در روزهای آینده [هم] ممکن است حوادثی باشد- در کوتاه‌مدّت حوادث تلخی است؛ [اگر چه] ممکن است آثار و نتایجی هم برای بلندمدّت داشته باشد که نامطلوب نباشد لکن در کوتاه‌مدّت ویرانی است و خرابی است و مشکلات مردم است و ... سیل چیز خیلی مهیبی است؛ بنده سیل را از نزدیک تجربه کرده‌ام و دیده‌ام. سیل یک حادثه‌ی مهیبی است و آثارش هم آثار سختی است.

* خب، حادثه جنبه‌های مختلفی دارد و آقایان هم در بیاناتتان جنبه‌های مختلف را بیان کردید؛ یعنی، هم یک برکاتی هست، هم یک صدماتی هست. و آن مقداری که آقایان بیان کردید درست است و مورد تأیید و قبول ما هم هست. و این بخش خدمت‌رسانی‌ای هم که انجام گرفته، واقعاً خیلی برجسته است. همان طور که آقایان همه گفتید، هم حجم خدمات بالا بوده، هم هماهنگی میان بخشهای مختلف برای خدمات خوب بوده، و هم مسئولین بالا که حضور آنها در دل حوادث غالباً موج‌آفرین [است] و ایجاد تحرّک و انگیزه میکند، خوب در مجموعه حضور پیدا کردند؛ خود آقای رئیس‌جمهور، آقای معاون اوّل، آقای وزیر کشور، مسئولین نظامی، الحمدلله خوب آنجا حضور پیدا کردید؛ بنده شاهد [بودم] و از دور میدیدم آنچه را انجام میگیرد. اینها بخشهای مثبت قضیّه است.

 ببینید آقایان! آقای اردکانیان [مطلبی] گفتند و درست هم هست که «سیل یک چیز قابل جلوگیری نیست»، چون وقتی که بارندگی بشود، قهراً دنبالش سیل وجود دارد؛ امّا «ویرانی» قابل جلوگیری است. ببینید؛ این مهم است. ممکن است سیل بیاید امّا ویرانی هم انجام نگیرد، تلفات هم انجام نگیرد. خداوند متعال میفرماید: ما اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ ما اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِک؛(۲) حسنه از طرف خدا است، [مثل همین] باران. اهمّیّت باران برای آقای وزیر کشاورزی(۳) و آقای وزیر(۴) نیرو طبعاً بیشتر از دیگران مطرح است؛ بخصوص بعد از این خشکسالی؛ [یعنی] یک جاهایی باران آمده  که پانزده سال، شانزده سال خشکسالی بوده -[مثل] منطقه‌ی جنوب خراسان- خب این مال خدا است؛ باران را خدا فرستاده امّا ویرانی را چه کسی درست کرده؟ من این را عرض میکنم که کارهایی را که مانع از ویرانی میشود، قبلاً پیش‌بینی نکردیم و انجام ندادیم. این مطالبی که آقایان بیان کردید، [مثل] مسئله‌ی لایروبی، مسئله‌ی آبخیزداری، مسئله‌ی رودخانه‌های زیر سد و این چیزهایی که شما گفتید، کارهایی است که در طول زمان باید انجام میگرفته، [امّا] انجام نگرفته.

* خب، مردم واقعاً کمک کردند و ما این را تجربه کردیم؛ حالا هم آقایان اشاره کردید که مردم واقعاً آماده‌اند، واقعاً شور و شوق کمک‌رسانی در مردم وجود دارد؛ این روحیه‌ی بسیج‌شوندگی برای خدمت و کمک، یک چیز فوق‌العاده‌ای است در کشور. این را از سابق بنده تجربه کرده‌ام؛ از همان سالهای اوّلین تجربه‌ی بنده برای کار امداد که سال ۴۷ بود در زلزله‌ی فردوس، که رفتیم و [دیدیم] مردم از اطراف می‌آیند و همین طور بی‌دریغ، جنس و پول و امکانات و همه چیز میریزند آنجا. حالا هم همین جور است. در قضایای دیگر هم همین جور بوده و مردم آماده هستند؛ از مردم کمک بخواهید. خوشبختانه یک همکاری خوبی هم بین مردم و مسئولین دولتی به وجود آمد که این هم جزو نقاط مثبتی است که الحمدلله در این قضیّه تحقّق پیدا کرد.

* یک نکته هم مسئله‌ی پیگیری است؛ پیگیری بکنید. این جور نباشد که ما حالا که سیل آمده بنشینیم و [صحبت کنیم درباره‌ی] خطر کرخه و خطر کارون و خطر اهواز و خطر سوسنگرد و خطر لرستان و ایلام و اینها -حالا چند روز دیگر  این خطرات تمام میشود ان‌شاءاللّه-  بعد بکلّی همه چیز را فراموش کنید؛ نه، دنبال‌گیری باید بکنید، یعنی باید واقعاً پیگیری بشود.

۱) در ابتدای این دیدار، دکتر اسحاق جهانگیری (معاون اوّل رئیس‌جمهور)، دکتر عبدالرّضا رحمانی‌فضلی (وزیر کشور)، دکتر رضا اردکانیان (وزیر نیرو) و سرلشکر محمّد باقری (رئیس ستاد کل نیروهای مسلّح) گزارشی درخصوص اقدامات انجام‌گرفته ارائه کردند.
اسامی مسئولان کشوری و لشکری حاضر در این دیدار به شرح زیر است:
- سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح
- امیر سرلشکر عطاءاله صالحی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح
- سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
- امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
- امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
- سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
- سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پرور، رییس سازمان بسیج مستضعفین
- جناب آقای عبدالعلی علی‌عسگری، رییس سازمان صدا و سیما
- جناب آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور
- جناب آقای محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور
- امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
- جناب آقای رضا اردکانیان، وزیر نیرو
- جناب آقای عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور
- جناب آقای محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی
- جناب آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- جناب آقای محمود حجتی سر، وزیر جهاد کشاورزی
- جناب آقای محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
- جناب آقای محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
- جناب آقای سید پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)
- جناب آقای علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
- جناب آقای علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر
- جناب آقای اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور

۲) سوره‌ی نساء، بخشی از آیه‌ی ۷۹
۳) مهندس محمود حجّتی
۴) دکتر رضا اردکانیان

 

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی