news/content
پیوندهای مرتبطعکس پوستریعکس پوستری
نسخه قابل چاپ
1395/10/04
مروری بر مسأله قاچاق کالا از نظر رهبر انقلاب

جدول | کالای قاچاق را آتش بزنید

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif قاچاق از عواملی است که به تولید داخلی ضربه اساسی وارد می‌کند و در پی آن مسأله اشتغال در کشور دچار آسیب جدی می‌شود. لذا مبارزه با قاچاق کالا از مطالبات مهم رهبر انقلاب است. به‌همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اطلاع‌نگاشت «قاچاق بلای تولید داخلی» را منتشر کرده است که در ادامه موارد استفاده شده از بیانات رهبر انقلاب در این اطلاع‌نگاشت در مطلب زیر آورده شده است.

قاچاق بلای تولید داخلی
موضوع عنوان تاریخ
خسارت‌های قاچاق به مردم و دولت ضربه به تولید داخلی ۹۵/۵/۱۱
نرسیدن درآمدی از کالای قاچاق به دولت ۹۵/۲/۸
مشخص نبودن سلامت کالا ۹۵/۲/۸
کساد شدن بازار داخلی ۹۵/۲/۸
ضربه به برنامه‌های دولت ۸۰/۴/۱۰
ترویج اشتغال ناسالم ۸۰/۴/۱۰
تهدید تجارت سالم ۸۱/۱۲/۲
پیشگیری از قاچاق ایجاد اشتغال کافی در کشور ۸۸/۲/۲۶
تسهیل تجارت حلال و قانونی با خارج مرزها ۷۹/۵/۳
محدوده مقابله با قاچاق دنبال کردن جنس قاچاق از پیش از مرز و لب مرز تا داخل مغازه ۹۴/۲/۹
راه‌های مقابله با قاچاق محاکمه عاملان قاچاق ۸۱/۲/۳۱
آتش زدن جنس کلان قاچاق به منظور ضربه زدن به قاچاقچی و جنس دارای مشابه داخلی ۹۵/۵/۱۱
منهدم کردن اقلام قاچاق به جز موارد قابل صادر کردن و قاچاق‌های جزئی و کوله‌برها ۹۵/۶/۳
ویژگی مبارزه‌کنندگان با قاچاق به‌کارگیری قوی‌ترین افراد برای مبارزه با قاچاق ۹۵/۲/۸
آلوده نبودن به فساد، رشوه و ... ۸۱/۴/۱۲، ۸۹/۲/۵
برخورداری از روشهای جهادی قاطعِ انقلابی ۹۵/۳/۲۵
 
خسارت‌های قاچاق
* ضربه به تولید داخلی
خب معلوم است وقتی‌که جنس خارجی وارد شد -چه از مبادی ورودی قانونی مثل گمرک و امثال اینها، چه از مبادی قاچاق که متأسّفانه خیلی هم زیاد است- تولید داخلی میخوابد. وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار میشود، اشتغال ما کم میشود، رکود بر کشور حاکم میشود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار میشود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمیشود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به عهده‌ی خود ما است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
رواج قاچاق، یک معضل بزرگ است. یک عدّه راه قاچاق را که راهِ بسیار ناسالمی است در پیش گرفته‌اند؛ هم به مردم و هم به استان ظلم میکنند. تولید داخلی را به شکست میکشانند. به جای این که به تولید روی آورند و کشور و شهر و استان خودشان را آباد کنند، به کارهای نا سالم و خلاف قانون میپردازند که یقیناً جز فساد برای مردم، هیچ اثری ندارد؛ اگر چه برای خود آنها پولهای باد آورده‌ای را به ارمغان میآورد! این هم یک معضل بزرگ است.
بیانات در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختی ۱۳۷۵/۰۶/۲۷

* مشخص نبودن سلامت کالا؛ نرسیدن درآمدی به دولت و کساد شدن بازار تولید داخلی
قاچاق بلای بزرگی است برای کشور؛ قاچاق از واردات دولتی و گمرکی بسیار بدتر است: اوّلاً سلامت جنس معلوم نیست؛ ثانیاً درآمدی از آن عاید دولت نمیشود؛ ثالثاً همان اِشکال واردات را دارد که کساد کردن بازار تولید داخلی است. اینها آسیبهای کوچکی نیست؛ باید با قاچاق به‌طور جدّی مقابله کرد. دستگاه مقابله‌ی با قاچاق را باید خیلی جدّی گرفت؛ قوی‌ترین آدمهایمان را باید بگذاریم برای این کار؛ و میشود؛ عقیده‌ی بنده این است که میشود؛ یا جلویش گرفته خواهد شد یا اگر بکلّی هم جلوگیری نشود، بخش مهمّی‌اش کاهش خواهد یافت. این یک مسئله‌ی بسیار اساسی است.
بیانات در دیدار کارگران ۱۳۹۵/۰۲/۰۸

* ضربه به همه برنامه‌ریزی‌های دولت و ترویج اشتغال ناسالم
باید جلوِ سودهای نامشروع - که عمدتاً به خاطر عدم تعهّد و دلسوزی و همچنین لغزشهای گوناگون از سوی بعضی از مسؤولان و مدیران است - گرفته شود و با پدیده قاچاق - به معنای حقیقی کلمه - مبارزه گردد... پدیده قاچاق و قاچاق‌فروشی، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور و همه برنامه‌ریزیهاست. این از لحاظ شرعی، یک عمل ممنوع و حرام قطعی است؛ چون موجب افساد است. جای مقابله با فساد قاچاق، فقط مرزها نیست. جنس قاچاق را باید دنبال کرد، تا آنجایی که در معرض فروش قرار داده میشود. جنس قاچاق، تولید داخلی را تضعیف، اشتغال ناسالم را ترویج و اشتغال سالم را محدود میکند.
بیانات در دیدار مسئولان وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی ۱۳۸۰/۰۴/۱۰

* تهدید تجارت سالم کشور
خطر قاچاق منحصر به قاچاق مواد مخدّر نیست؛ چرا که در کنار آن، اشرار و سوءاستفاده‌چیان و فرصت‌طلبان بیانصاف و بیرحم قرار دارند. قاچاقچیان کلان هم عامل تهدیدند؛ زیرا تجارت و داد و ستد سالم کشور را تهدید میکنند. دولت و مسؤولان خود را در قبال این مسائل موظّف میدانند، مردم هم باید کمک کنند. آحاد مردم عزیز این استان باید وظیفه همکاری نکردن با اشرار و قاچاقچیان را همیشه به کسانی که به این نکته توجّه ندارند، گوشزد کنند. راه صحیح و سالم بازرگانی باید بر روی مردم باز شود.
بیانات‌ در دیدار مردم زاهدان ۱۳۸۱/۱۲/۰۲

پیشگیری از قاچاق
* ایجاد اشتغال کافی
وقتی اشتغال به قدر کافی وجود نداشته باشد، راه‌های صحیح باز نباشد، آن وقت جوانان ما متأسفانه متوسل میشوند به راه‌های غیر صحیح؛ به قاچاق و امثال اینها. قاچاق یک بلیه برای کشور و برای اقتصاد کشور یک درد است؛ یک ویروسِ بشدت فلج کننده است. جوانان ما نباید در وضعی قرار بگیرند که احساس کنند ناچار باید به این راه غیر منطقی، غیر قانونی و غیر مشروع متوسل شوند. این جزو همتهای اصلی دولت است و دولت به این همت گماشته است. شما هم باید کمک کنید؛ باید در این مسئله همکاری کنید.
قاچاقی که انجام میگیرد، درست است که برای عامل آن، سود به همراه دارد، اما سود اصلی را کسانی میبرند که در پشت پرده‌ی این حرکتِ ظاهری قرار دارند؛ افراد سوءاستفاده‌چی و فرصت‌طلبان بدون اینکه زحمتی متحمل شوند، بدون اینکه خطری آنها را تهدید کند، بیشترین سود را میبرند، آن وقت جوان مؤمن ما به خاطر استیصال یا به هر جهت دیگر خودش را در معرض خطر قرار میدهد. این باب بایستی مسدود شود و این با سرمایه‌گذاریهای درست و ایجاد اشتغال در همه‌ی مناطق کردستان، در همه‌ی بخشهای شهرستانهای کردستان، بخصوص شهرستانهائی که نزدیک مرزند مثل مریوان، این معنا امکان‌پذیر است و من دیدم مسئولین کشور، خوشبختانه به این نکته توجه دارند، رو این مسئله فکر کردند. باید زمینه‌ای فراهم شود که سرمایه‌گذاریهای خوبی انجام بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، تا جوان بتواند معیشت خود را از راه صحیح، از راه قانونی، از راه حلال تأمین کند.
بیانات در دیدار مردم مریوان ۱۳۸۸/۰۲/۲۶

* تسهیل تجارت حلال و قانونی با خارج مرزها
این زمین‌های حاصلخیز و این مراتع سرسبز، میتواند کشاورزی و دامداری این استان را در اوج قابلیتهای خود مورد بهره‌برداری قرار دهد. تجارت حلال و قانونی با آن سوی مرز، میتواند راهگشای بسیاری از بن‌بستها باشد؛ بعلاوه جلوِ تجارتهای حرام و غیرقانونی و قاچاق و کارهای خلافی را هم که متأسّفانه در بخشی از گوشه و کنارها انجام میگیرد، بگیرد.
بیانات در جمع مردم استان اردبیل‌ ۱۳۷۹/۰۵/۰۳

محدوده مقابله با قاچاق
* دنبال کردن قاچاق از پیش از مرز و لب مرز تا داخل مغازه
یکی دیگر از ارکان، دستگاه مبارزه‌ی با قاچاق است. مسئله‌ی مبارزه‌ی با قاچاق را این‌همه ما تأکید کردیم؛ دولتهای مختلف از سالها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمیشود، کاملاً میشود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند. بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور - که حالا من چون رقم دقیقش را مختلف میگویند، نمیتوانم معیّن بکنم که چقدر؛ امّا رقمهای گزافی گفته میشود - دارد صرف جنس قاچاق میشود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید. این، یک قلم بسیار مهم است؛ یک کار بسیار مهم است. و آن کسانی که این کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت میکنند، آنها هم دارند عبادت میکنند؛ این هم حسنه است.
بیانات در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور ۱۳۹۴/۰۲/۰۹

راه‌های مقابله با قاچاق
* محاکمه عاملان قاچاق
قاچاق‌ کالا باید برای‌ دست‌اندرکاران‌ و عاملان‌ اصلی‌ این‌ پدیده‌ زشت‌ بسیار گران‌ تمام‌ شود تا هیچکس‌ بخود جرأت‌ ندهد وارد این‌ کار شود.
دیدار اعضای شورای عالی اشتغال با رهبر انقلاب ۱۳۸۱/۰۲/۳۱

* منهدم کردن اقلام قاچاق به جز موارد قابل صادر کردن و قاچاق‌های جزئی و کوله‌برها
مبارزه‌ی جدّی با قاچاق -همین مسئله‌ی انهدام [کالای قاچاق]- بسیار مهم است؛ البتّه بعضی از مرتبطین با این مسائل، به ما گفتند که بعضی از این اقلام را میشود بازصادر کرد، [یعنی] برگرداند و صادر کرد؛ خیلی خب، این را حرفی ندارم، یعنی من این را الان اعلام میکنم. اینکه ما گفتیم حتماً منهدم کنند جنس را، جنس قاچاق را، این شامل آن قاچاق‌های جزئی و شامل این کوله‌برها و مانند اینها نیست؛ ما باندهای قاچاق و کارهای بزرگ [را میگوییم]، اینهایی که بازار کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۹۵/۰۶/۰۳

* آتش زدن جنس کلان قاچاق به منظور ضربه زدن به قاچاقچی و جنس دارای مشابه داخلی
[در موضوع‌] قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور میکنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

ویژگی مبارزه‌کنندگان با قاچاق
* به‌کارگیری قوی‌ترین افراد
دستگاه مقابله‌ی با قاچاق را باید خیلی جدّی گرفت؛ قوی‌ترین آدمهایمان را باید بگذاریم برای این کار؛ و میشود؛ عقیده‌ی بنده این است که میشود؛ یا جلویش گرفته خواهد شد یا اگر بکلّی هم جلوگیری نشود، بخش مهمّی‌اش کاهش خواهد یافت. این یک مسئله‌ی بسیار اساسی است.
بیانات در دیدار کارگران ۱۳۹۵/۰۲/۰۸

* آلوده نبودن به فساد، رشوه و ...
لازمه اصلی مقابله با فساد، نبود فساد حتی در کمترین میزان، در دستگاه مقابله کننده با فساد است.
دیدار جمعی از پرسنل و فرماندهان نیروی انتظامی سراسر کشور ۱۳۸۹/۰۲/۰۵

* برخورداری از روشهای جهادی قاطعِ انقلابی
جلوگیری جدّی از قاچاق با روش‌های جهادی و انقلابی. مسئله‌ی قاچاق خیلی مسئله‌ی مهمّی است و با شوخی شوخی و آهسته‌کاری و مانند اینها هم کاری پیش نمیرود؛ باید یک کار جهادی قاطعِ انقلابی کرد.
بیانات در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۵/۰۳/۲۵

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
نظرات مخاطبان : [ تعداد نظرات منتشره : 1 نظر ]
  • صحت ،
    1398-09-23 - 15:14

    سلام منهم معتقدم که باید از فرامین رهبر تبعیت کرده و کالای قاچاق سوزانده شود
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی