news/content
پیوندهای مرتبطپیام‌ها و نامه‌هاپیام‌ها و نامه‌ها
نسخه قابل چاپ
1394/11/10

مواضع رهبر انقلاب درباره سرانجام مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از زمان اجرایی شدن برجام و آغاز برنامه‌ی مشترک برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تا کنون در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور و همچنین در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، نکاتی را درباره‌ی سرانجام مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام مطرح کرده‌اند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در جدول زیر، این نکات اصلی را مرور کرده است:

دریافت جدول: عکس | PDF
 
مواضع رهبر انقلاب درباره سرانجام مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام
«مطرح شده در دیدار با دست‌اندرکاران انتخابات ۹۴/۱۰/۳۰ و پاسخ به نامه رئیس‌جمهور ۹۴/۱۰/۲۹»
۱ تشکر از رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت مذاکره‌کننده
۲ مقاومت مردم، تلاش و مجاهدت دانشمندان هسته‌ای و پشتیبانی‌های دولتهای مختلف‌، ۳ عامل عقب‌نشینی دشمن در قضیه‌ی هسته‌ای
۳ فرصت‌طلبی برخی برای بزک استکبار با القای اینکه برداشتن تحریمها لطف آمریکا بوده
۴ برآورده شدن بخشی از خواسته‌های جمهوری اسلامی در قضیه‌ی هسته‌ای و نه همه‌ی آن؛ البته همین مقدار پیشرفت هم مهم و قابل توجه است
۵ برخورد صادقانه با افکار عمومی و توجه به هزینه‌های سنگین این معامله در تبلیغات
۶ مراقبت مسئولین دولتی و هیئت نظارت نسبت به انجام کامل تعهدات طرف مقابل
۷ لزوم مقابله به مثل در مقابل خُدعه‌ و نقض‌عهد طرف مقابل
۸ کافی نبودن رفع تحریم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و ضرورتِ اجرای اقتصاد مقاومتی
۹ مراقبت مسئولین دولتی نسبت به اقتصاد داخلی در قرارداد بستن با هیئت‌های بیگانه
۱۰ دعوای استکبار در مسئله‌ی هسته‌ای جزئی از یک حرکت عمومی است برای زیر فشار قرار دادن ملّت و توقف حرکت انقلابی ایران
۱۱ هدف دشمن در مسئله هسته‌ای عصبانی کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی بود
 
۱. تشکر از رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت مذاکره‌کننده
حقّاً و انصافاً هم زحمت کشیدند... همان مقداری که از خواسته‌های جمهوری اسلامی برآورده شد، این برادران عزیز -وزیر محترم خارجه، هیئت مذاکره‌کننده، شخص رئیس‌جمهور محترم- انصافاً خیلی تلاش کردند... ان‌شاءالله خدای متعال به همه‌ی آنها اجر بدهد و کارهایشان مورد سپاس الهی قرار بگیرد. (۹۴/۱۰/۳۰)

۲. مقاومت مردم، تلاش و مجاهدت دانشمندان هسته‌ای و پشتیبانی‌های دولتهای مختلف‌ ۳ عامل عقب‌نشینی دشمن در قضیه‌ی هسته‌ای
ما انرژی هسته‌ای را با توانایی‌های خودمان، با فکر دانشمندانمان، با پشتیبانی‌های دولتهای مختلف‌[مان‌] پیش بردیم، چهار شهید دادیم در این راه، به این نقطه رساندیم... مردم ما ایستادند؛ این مقاومت مردم، این ایستادگی مردم پشتوانه‌ی کار سیاسی و دیپلماسی و مذاکره و این حرفها شد. (۹۴/۱۰/۳۰)
خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ئی در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی‌ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم. (۹۴/۱۰/۲۹)
همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم. (۹۴/۱۰/۲۹)

۳. فرصت‌طلبی برخی برای بزک استکبار با لطف دانستن برداشتن تحریم‌ها از سوی آمریکا
یک عدّه‌ای دارند این‌جور وانمود میکنند که کأنّه این دستاوردهایی که حالا مثلاً پیدا شد، آمریکا یک لطفی کرد به ما که این تحریمها را مثلاً برداشت؛ این‌جور نیست. یک عدّه‌ای از این فرصت میخواهند استفاده کنند، باز چهره‌ی منحوس استکبار را بزک کنند؛ این خیلی خطرناک است. چه لطفی؟ ...  ما انرژی هسته‌ای را با توانایی‌های خودمان، با فکر دانشمندانمان، با پشتیبانی‌های دولتهای مختلف‌[مان‌] پیش بردیم، چهار شهید دادیم در این راه، به این نقطه رساندیم؛ شوخی است؟ .... این لطفی از طرف آنها نیست؛ این تلاش ملّت ایران است، تلاش دانشمندان است. (۹۴/۱۰/۳۰)

۴. برآورده شدن بخشی از خواسته‌های جمهوری اسلامی در قضیه‌ی هسته‌ای و نه همه‌ی آن؛ که همین مقدار پیشرفت هم قابل توجه است
[مسئله‌ی برجام] حادثه‌ی بزرگ و مهمّی هم بود... نه‌اینکه حالا همه‌ی خواسته‌های ما برآورده شد؛ نه، امّا همان مقداری که از خواسته‌های جمهوری اسلامی برآورده شد، این برادران عزیز -وزیر محترم خارجه، هیئت مذاکره‌کننده، شخص رئیس‌جمهور محترم- انصافاً خیلی تلاش کردند... من شخصاً معتقدم که میشد ما از این بهتر هم انجام بدهیم، خب، بالاخره توان و فرصت و امکانات همین اندازه را اقتضا کرد، ولی همین اندازه پیشرفتی که انجام گرفت، کار قابل توجّهی است، کار مهمّی است. (۹۴/۱۰/۳۰)
 
۵. برخورد صادقانه با افکار عمومی و توجه به هزینه‌های سنگین این معامله در تبلیغات
در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند. (۹۴/۱۰/۲۹)

۶. مراقبت مسئولین دولتی و هیئت نظارت نسبت به انجام کامل تعهدات طرف مقابل
الان هم همه‌ی مسئولان -چه مسئولین دولتی، چه آن هیئت نظارتی که ما توصیه کردیم- مراقب باشند که طرف مقابل خدعه نکند؛ چون طرفْ اهل خدعه است، اهل خدعه کردن است. به لبخند و به ماسکی که او بر چهره زده نمیشود اعتماد کرد.
 من به شما عرض بکنم، آمریکای دوران ریگان و آمریکای دوران بوش با آمریکای امروز هیچ فرقی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند. ... لذا ]مسئولین[ مراقب باشند که آنچه آنها دارند انجام میدهند، منطبق باشد بر آنچه به‌معنای واقعی کلمه تعهّد کرده‌اند. (۹۴/۱۰/۳۰)

۷. لزوم مقابله به مثل در مقابل خُدعه‌ و نقض‌عهد طرف مقابل
 این خدعه‌ی طرف مقابل را نبایستی نادیده بگیرند. و اگرچنانچه خدعه‌ای از طرف دیدند، آن‌وقت در مقابل، بایستی مقابله‌به‌مثل بکنند؛ یعنی اگرچنانچه طرف [مقابل‌] نقض عهد کرد، این‌طرف هم باید نقض عهد بکند، ایستادگی باید بکند... کسانی که مسئولین سیاست هستند... مراقب تجاوز دشمن باشند و ببینند کجا تجاوز میکند، کجا دارد از خطوط تجاوز میکند، و با قدرت جلویش را بگیرند. (۹۴/۱۰/۳۰)

۸. کافی نبودن رفع تحریم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و ضرورتِ اجرای اقتصاد مقاومتی
 یک نکته‌ی دیگری که من بارها تذکّر داده‌ام این است که حالا که تحریمها برداشته شد، آیا مشکل اقتصاد کشور و معیشت مردم و سفره‌های مردم با برداشتن تحریمها حل خواهد شد؟ نه، مدیریّت لازم است، برنامه لازم است. من، هم در زمان این دولت، هم در زمان دولت قبل که بخشی از تحریمهای مهم تازه شروع شده بود و بخشی هم در انتظار زمان بود که شروع بشود گفتم که مشکلات اقتصادی کشور ممکن است بیست درصد، سی درصد، چهل درصد مربوط باشد به تحریمها [امّا] بقیّه مربوط به مدیریّت ما است؛ ما باید مدیریّت کنیم، ما بایستی درست عمل کنیم و راه عمل هم اقتصاد مقاومتی است. ... وَالّا اگر چشم ما به تصمیم بیگانه باشد، به دست بیگانه باشد، به جایی نمیرسیم. ... ما باید اقتصاد را جوری بکنیم که در مقابل این تکانه‌ها بتواند محکم بِایستد و تحت تأثیر قرار نگیرد. (۹۴/۱۰/۳۰)
 
۹. مراقبت مسئولین دولتی نسبت به اقتصاد داخلی در قراردادهای خارجی
الان هم که هیئات می‌آیند و میروند، مسئولین دولتی هوشیار باشند؛ این‌جور نباشد که قرارداد بستن با هیئتهای تجاری و صنعتی و اقتصادیِ بیگانه‌ای که می‌آیند و میروند، به صنعت داخل، به کار داخل، به کشاورزی داخل لطمه بزند. ما البتّه به مسئولین محترم هم این را در جلسات خصوصی گفته‌ایم که مراقبت باید بکنند. یعنی باید کشور روی پای خودش بِایستد. ما یک ملّت قوی و با تعداد زیادیم -ما نزدیک به هشتاد میلیون جمعیّتیم؛ این جمعیّت کمی نیست- ده‌ها میلیون جوان تحصیل‌کرده در کشور ما هست؛ ما در همه‌ی بخشها و در همه‌ی قسمتها آدمهای توانا و دانا داریم؛ این هم که منابع زیرزمینی ما است، این هم تنوّع عجیب‌وغریبِ فصلی و اقلیمی کشور ما است؛ همه‌ی اینها امکانات است، همه‌ی اینها فرصت است. ما باید روی پای خودمان بِایستیم، به دیگران نبایستی اتّکاء بکنیم. (۹۴/۱۰/۳۰)
 
۱۰. دعوای استکبار در مسئله‌ی هسته‌ای جزئی از یک حرکت عمومی است برای توقف حرکت انقلابی ایران
این را هم عرض بکنم که مسئله‌ی هسته‌ای و دعوای استکبار -که اصلش آمریکا است و آن بت بزرگ آمریکا است، بقیّه‌ی دولتهای غربی‌ای هم که در این زمینه وارد شدند، آن بتهای حاشیه‌ای و دوروبری هستند- با ما در قضیّه‌ی هسته‌ای، فقط قضیّه‌ی هسته‌ای نبود، وَالّا میتوان سوگند یاد کرد که اینها میدانند که جمهوری اسلامی دنبال بمب هسته‌ای نیست؛ این را میشود قسم خورد؛ مسئله مسئله‌ی دیگری است. این جزئی از یک حرکت عمومی است برای زیر فشار قرار دادن ملّت ایران، برای متوقّف کردن حرکت انقلابی ملّت ایران به سوی اهدافش، برای متوقّف کردن گستره‌ی نفوذ روزافزون نظام جمهوری اسلامی در منطقه و در جهان؛ این یک واقعیّتی است. نه اینکه ما دنبال کنیم این قضیّه را؛ طبیعت کار این است؛ حرف نو است، جذّاب است، دلهای پاک و نیّتهای صادق آن را می‌پسندد لذا نفوذ جمهوری اسلامی و اعتبار جمهوری اسلامی گسترش پیدا میکند، اینها متوحّش میشوند. هدف اینها این است که این را متوقّف کنند؛ هدف اینها این است که به ملّتها تفهیم کنند که جمهوری اسلامی ایران هم نتوانست بر اساس دین، یک نظامی را بر پا کند و ادامه بدهد و اداره کند؛ میخواهند این را نشان بدهند و هدف این است؛ این را باید همه متوجّه باشند؛ مسئولین هم باید متوجّه باشند، آحاد مردم ما هم توجّه داشته باشند. (۹۴/۱۰/۳۰)

۱۱.هدف دشمن در مسئله هسته‌ای عصبانی کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی بود
[آنها] تحریم کردند برای اینکه مردم را عصبانی کنند و به خیابان بکشانند. بنده این را چند سال پیش گفتم؛(۴) بعضی‌ها گفتند این تحلیل است؛ بله، شاید آن روز تحلیل بود امّا امروز خبر است؛ خودشان گفتند؛ افراد متعدّدی از آنها در بیانات مختلف گفتند هدف ما این است که مردم را از نظام جمهوری اسلامی، از دولت جمهوری اسلامی عصبانی کنیم. میخواستند مردم را به خیابان بکشانند؛ [امّا] مردم ما ایستادند؛ این مقاومت مردم، این ایستادگی مردم پشتوانه‌ی کار سیاسی و دیپلماسی و مذاکره و این حرفها شد. (۹۴/۱۰/۳۰)

لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی