news/content
نسخه قابل چاپ
1379/09/29

پیام به‌ ملتهای‌ مسلمان‌ و دولتهای‌ اسلامی به مناسبت روز جهانی‌ قدس‌

در آستانه‌ روز جهانی‌ قدس‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در پیامی‌ به‌ ملتهای‌ مسلمان‌ و دولتهای‌ اسلامی‌، انتفاضه‌ مسجدالاقصی‌ را سرآغاز تحولی‌ بزرگ‌ در مبارزات‌ مردم‌ فلسطین‌ خواندند و تأکید کردند: مسلمانان‌ جهان‌، باشکوهتر از سالهای‌ پیش‌ در مراسم‌ روز جهانی‌ قدس‌ شرکت‌ می‌کنند و حمایت‌ بیدریغ‌ خود را از مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ نشان‌ خواهند داد.

متن‌ پیام‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ این‌ شرح‌ است‌:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌

سلام‌ گرم‌ و تحیات‌ خالصانه‌ و بهترین‌ تمنیات‌ خود را در این‌ ماه‌ پرفیض‌ رمضان‌ به‌ همه‌ مسلمانان‌ جهان‌ و انسانهای‌ بیدار دل‌ تقدیم‌ می‌کنم‌ و برای‌ شهدای‌ فلسطین‌ از آغاز نبرد با صهیونیسم‌ تا امروز، رحمت‌ و مغفرت‌ و علو درجات‌ و برای‌ همه‌ کسانی‌ که‌ در این‌ راه‌ با جان‌ و مال‌ خود مجاهدت‌ می‌کنند موفقیت‌ و پیروزی‌ آرزو می‌کنم‌.

ما امسال‌ در شرایطی‌ به‌ استقبال‌ روز جهانی‌ قدس‌ می‌رویم‌ که‌ تحولات‌ اساسی‌ در صحنه‌ مبارزات‌ حق‌ و باطل‌ در سرزمین‌ فلسطین‌ صورت‌ گرفته‌ و مسلمانان‌ درسهای‌ بزرگی‌ از آن‌ آموخته‌اند که‌ عبرت‌آموزی‌ از آن‌ تأثیر سرنوشت‌سازی‌ در روند تحولات‌ برجای‌ خواهد گذاشت‌.

ماهها است‌ که‌ موج‌ جدید سرکوب‌، خشونت‌، خونریزی‌ و آدمکشی‌ توسط رژیم‌ اشغالگر فلسطین‌ سراسر این‌ سرزمین‌ را فراگرفته‌ و مسلمانان‌ مظلوم‌ و آواره‌ اعم‌ از پیر و جوان‌ و خردسال‌ و بیمار را به‌ شهادت‌ رسانده‌ و سیل‌ آسیب‌ دیدگان‌ و مجروحین‌ برای‌ معالجه‌ به‌ بیمارستانهای‌ کشورهای‌ اسلامی‌ انتقال‌ یافته‌اند .

در این‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ نیز صهیونیستها همه‌ روزه‌ جنایات‌ جدیدی‌ را نسبت‌ به‌ مسلمانان‌ روزه‌دار مرتکب‌ می‌شوند ولی‌ درسها و عبرتهای‌ این‌ مبارزه‌ بسی‌ بزرگتر از دردها و مصیبتهای‌ آن‌ است‌ و نور امید را در دلها روشن‌ و افقهای‌ آینده‌ را تابناک‌ می‌سازد. امروز نسل‌ نوخاسته‌ در فلسطین‌ انواع‌ مصیبتها را به‌ جان‌ می‌خرد و برای‌ رسیدن‌ به‌ آینده‌ای‌ پیروز و مطمئن‌ راه‌ صبر و پایداری‌ را در پیش‌ می‌گیرد "و لنبلونکم‌ بشی‌ من‌ الخوف‌ و الجوع‌ و نقص‌ من‌ الاموال‌ و الانفس‌ و الثمرات‌ و بشر الصابرین‌".

انتفاضه‌ مسجدالاقصی‌ سر آغاز تحولی‌ بزرگ‌ در مبارزات‌ مردم‌ فلسطین‌ است‌.

مقاومت‌ فلسطین‌ راههای‌ پر فراز و فرود را آزموده‌ و از انواع‌ دسیسه‌ها عبور کرده‌ و چالشهای‌ سخت‌ را پشت‌ سر گذاشته‌ و چکاچاک‌ سلاحهای‌ گوناگون‌ و غرش‌ جنگنده‌ها و توپخانه‌های‌ دشمن‌ را شنیده‌ و امروز به‌ نیکی‌ دریافته‌ است‌ است‌ که‌ تنها راه‌ رهایی‌ از چنگال‌ جنایتکاران‌ و حامیان‌ آنها، جهاد و مقاومت‌ مستمر است‌ و افکار عمومی‌ مسلمانان‌ نیز این‌ راهبرد را مورد تأیید قرار داده‌اند و نشانه‌ آن‌ سیل‌ کمکهای‌ مردمی‌ و شور و حماسه‌ای‌ است‌ که‌ در نمازهای‌ جمعه‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در دفاع‌ و پشتیبانی‌ از انتفاضه‌ به‌ راه‌ افتاده‌ است‌.

شکست‌ و عقب‌ رانده‌ شدن‌ اسرائیل‌ از جنوب‌ لبنان‌ درس‌ بزرگی‌ به‌ حماسه‌ آفرینان‌ انتفاضه‌ مسجدالاقصی‌ داد و مبارزان‌ فلسطینی‌ در این‌ شکست‌، نشانه‌های‌ فروپاشی‌ و شکست‌ دشمن‌ را در سرزمینهای‌ اشغالی‌ با هوشمندی‌ و فراست‌ دریافتند و با اتکاء به‌ منبع‌ لایزال‌ دین‌ و معنویت‌ و تعالیم‌ حیاتبخش‌ اسلام‌ به‌ راه‌ اصیل‌ اسلامی‌ برگشتند و پرچم‌ مبارزه‌ را برافراشته‌تر ساختند. صهیونیستها معادلات‌ قدرت‌ را براساس‌ تحقیر و به‌ ذلت‌ کشاندن‌ ملت‌ فلسطین‌ پایه‌ریزی‌ کرده‌ بودند، ولی‌ فلسطینیان‌ بر ضد این‌ معادله‌ و بر ضد پیمانهای‌ خفت‌بار رژیم‌ صهیونیستی‌، نظام‌ سلطه‌طلب‌ آمریکا و سازشکاران‌ شکست‌ خورده‌ شوریدند و راه‌ شرف‌ و عزت‌ را برگزیدند و رژیم‌ جنایتکار اسرائیل‌ را از درون‌ با بحران‌ و در مرزها با انتفاضه‌ و مقاومت‌ روبرو ساختند.

امسال‌ همه‌ روزهای‌ جمعه‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ صحنه‌ اعلام‌ حمایت‌ از مردم‌ فلسطین‌ و ابراز انزجار از اشغالگران‌ صهیونیست‌ است‌ و مسلمانان‌ و نمازگزاران‌ جمعه‌ در سراسر جهان‌ خود را برای‌ برگزاری‌ مراسم‌ پرشکوه‌ روز جهانی‌ قدس‌ آماده‌ می‌کنند و یکبار دیگر حمایت‌ بیدریغ‌ خود را از مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ نشان‌ خواهند داد.

امام‌ خمینی‌ (ره‌) با اعلام‌ چنین‌ روزی‌، مسأله‌ فلسطین‌ را در وجدانهای‌ بشری‌ بیدار نگهداشت‌ و همه‌ فریادها را علیه‌ صهیونیسم‌ متمرکز ساخت‌ و ما هر سال‌ شاهد استقبال‌ فراوان‌ و گسترده‌ مسلمانان‌ در این‌ مراسم‌ هستیم‌.

در کنار مسأله‌ فلسطین‌، بیت‌المقدس‌ نیز از اهمیت‌ والایی‌ برخوردار است‌.

امروز توطئه‌های‌ رنگارنگی‌ برای‌ غصب‌ و بلعیدن‌ این‌ شهر مقدس‌ و از بین‌ بردن‌ آثار اسلامی‌ آن‌ توسط صهیونیستها در جریان‌ است‌ ولی‌ این‌ شهر به‌ همه‌ مسلمانان‌ تعلق‌ دارد و همه‌ قدس‌ پایتخت‌ همه‌ فلسطین‌ است‌ و مسلمانان‌ اجازه‌ نخواهند داد نقشه‌های‌ شوم‌ دشمنان‌ جامه‌ عمل‌ بپوشد و با آن‌ مقابله‌ خواهند کرد.

امید است‌ دولتهای‌ اسلامی‌ با خواسته‌های‌ قاطبه‌ ملتهای‌ مسلمان‌ همراه‌ شوند و از این‌ حرکت‌ عظیم‌ حمایت‌ کنند و هرگونه‌ رابطه‌ با این‌ رژیم‌ اشغالگر را به‌ طور کامل‌ قطع‌ نمایند و از تحریمهای‌ مختلف‌ اقتصادی‌ و ابزارهای‌ دیگر برای‌ مقابله‌ با این‌ رژیم‌ غاصب‌ استفاده‌ کنند و کمکهای‌ مردمی‌ را صرف‌ مسأله‌ اصلی‌ فلسطین‌، معالجه‌ مجروحان‌ و بازسازی‌ ویرانیها بنمایند.

جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز به‌ حمایتهای‌ خود از این‌ حرکت‌ و مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ ادامه‌ خواهد داد و آیینهای‌ روز جهانی‌ قدس‌ را همراه‌ با همه‌ مسلمانان‌، پرشکوه‌تر از هر سال‌ برگزار خواهد کرد و امیدوار است‌ هر روز شاهد پیروزی‌ حق‌ و عدالت‌ و شکست‌ و رسوایی‌ باطل‌ و اشغالگری‌ باشیم‌.

والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌ الله‌ و برکاته‌

سید علی‌ خامنه‌ای‌

29/9/79

22 رمضان‌ المبارک‌

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی