news/content
پیوندهای مرتبطصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1371/02/12

پیام به مناسبت پیروزی ملت مبارز و مسلمان افغانستان

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

اذا جاء نصراللَّه والفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین‌اللَّه افواجا فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا.

با قلبی سرشار از حمد و سپاس خداوند و با امیدی بی‌پایان به فضل و رحمت الهی، پیروزی درخشان ملت مسلمان و شجاع و فداکار افغانستان را به همه‌ی آن ملت عزیز مخصوصاً به آنان که در طول این جهاد مستمر، در صحنه‌های رزم بی‌امان با دشمن متجاوز، جان خود یا عزیزانشان را در معرض خطرها گذارده و مشقات وصف‌ناپذیر آن دوران طولانی را تحمل کرده‌اند، و نیز به خانواده‌های محترم شهیدان عالی‌قدر آن جهاد خونین، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

همچنین به ملت عظیم‌الشأن ایران که در تمام مدت مبارزات افغانستان در کنار آن ملت برادر بوده و در غم و رنج آنان شرکت جُسته و با آغوش باز، آنان را در میهن اسلامی پذیرفته است، و به امت بزرگ اسلامی که از مصائب این عضو خون‌آلود خود رنج کشیده است، نجات کشور و ملت افغان را از چنگال بیگانگان و بیگانه‌پرستان تبریک می‌گویم، و به روح مطهر حضرت امام خمینی (قدس‌سره) که این روز را پیش‌بینی کرده و تا آخر عمر شریف خود در انتظار آن بود درود می‌فرستم. اکنون بی‌شک دوران تازه‌یی در تاریخ افغانستان آغاز شده و زمینه برای نجات کامل آن کشور و آن ملت از آثار محنت‌بار گذشته، فراهم آمده است. اینک ملت افغانستان و بخصوص عناصر فعال و مبارز و مسؤولان محترم سیاسی آن کشور، در آغاز راهی دشوار و خطیر قرار دارند که فقط با توکل و اعتماد به خداوند متعال و تمسک به احکام الهی و تکیه به مردم بکارگیری همه‌ی ظرفیت و توان ملی و هشیاری در برابر توطئه و نفوذ دشمنان، خواهند توانست آن راه را با موفقیت طی کنند و ان‌شاءاللَّه به هدفهای والای آن که حیات طیبه‌ی اسلامی و رشد و پیشرفت مادی و معنوی است نائل آیند.

در این شرایط که همه موظفند مسؤولیت الهی خود را برای تحقق این مقصود بزرگ، مخلصانه انجام دهند، این‌جانب نکات ذیل را به همه‌ی برادران و خواهران افغانی مخصوصاً کسانی که توفیق قبول مسؤولیتهای بزرگ در راه ملت افغانستان را یافته‌اند یادآوری می‌کنم:

1- جهاد ملت افغان و تحمل رنجهای دوران مبارزه، به خاطر اسلام بود. هیچ عامل دیگری نمی‌توانست این ملت مؤمن را در برابر فشارهای رژیم کمونیست و دست‌نشانده و ابرقدرت شرق سابق، تا این حد، سرسخت و مقاوم سازد. نتیجه آن‌که امروز تشکیل حکومت اسلامی در افغانستان تنها پاسخ به جهاد طولانی ملت افغان است. در دولت آینده و قانون اساسی آینده، همه‌ی تدابیر لازم باید بکار رود تا حکم خدا و قانون اسلام در آن کشور اجراء شود.

2- ملت افغان که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده، با مشارکت و همکاری همگان توانست به پیروزی برسد. اکنون برای این‌که بتواند راه استقلال و سازندگی را با موفقیت طی کند و به هدفهای خود برسد، وحدت کلمه و همکاری اقوام و مذاهب گوناگون شرط اساسی است و این وحدت فقط بر محور اسلام باید باشد و بس، مذاهب و طوائف گوناگون به ندای ملکوتی «واعتصموا بحبل‌اللَّه جمیعا ولا تفرقوا»، گوش جان دهند و وحدت خود را بیش از پیش مستحکم سازند. دستهایی در کار است که تعصبهای قومی و فرقه‌یی را تشدید کند و میان برادران مسلمان و یا اقوام افغان درگیری به راه بیندازد. این دستها از دشمنان اسلام و دشمنان افغانستان است و با هوشیاری مردم و مسؤولان باید قطع شود ان‌شاءاللَّه.

3- شما ملت مؤمن و سلحشور افغان در این چند ساله طعم تلخ نفوذ و دخالت بیگانگان در کشورتان را چشیده‌اید و خسارتهای عظیم آن را متحمل شده‌اید. اکنون جهانخواران و قدرتهای استکباری درصددند با فرصت‌طلبی، از اوضاع به نفع خود استفاده کرده و نفوذ و سلطه‌ی خود را بر شما تحمیل کنند، همه بخصوص مسؤولان محترم و سران گروهها و احزاب مختلف لازم است با کمال دقت از نفوذ دشمنان اسلام و ایادی استکبار در نظام جدید آن کشور مانع شوند و نگذارند که خدای نخواسته بجای ابرقدرت زائل شده‌ی شرق و ایادی آن، امروز ابرقدرت امریکا و ایادی آن بر سرنوشت آن کشور و ملت مظلوم مسلط گردد و خون شهدای راه آزادی به هدر رود. خطبا محترم و نویسندگان و دیگر روشنفکران افغانی این خطر بزرگ را دائماً به ملت خود تذکر دهند و آنان را برای مقابله با ترفندهای پیچیده‌ی استکباری آماده سازند.

4- در این روزهای حساس و پرهیجان، که متأسفانه درگیریهای جناحی و حزبی میان برادران، صبحگاه پیروزی را غبارآلود و تیره ساخته و بعضی از وظایف فوری را تحت‌الشعاع قرار داده است، این‌جانب امیدوارم این وظایف مهم، مورد غفلت قرار نگیرد:

الف - رسیدگی به حال مجروحان و آسیب‌دیدگان حوادث کابل.

ب - رسیدگی به قشرهای مستمند و از پا افتاده.

پ - تأمین امنیت جان و مال مردم و حفظ حریم خانه‌ها.

ت - استقرار نظم و عدم برخورد افراد و گروههای مسلح با یکدیگر.

ث - کمک افراد متخصص و کارآمد به راه‌اندازی خدمات عمومی مانند آب و برق و غیره.

ج - تلاش عمومی مردم اعم از کارگران و کشاورزان و صاحبان حِرَف و صنایع و دیگر مشاغل ضروری برای راه‌اندازی جریان عادی زندگی و تأمین مایحتاج عمومی بخصوص غذای مردم.

5- در خاتمه از همه‌ی دولتها و مجامع بین‌المللی مانند هلال‌احمر جهانی بخصوص دولتهای اسلامی و ملل مسلمان جهان درخواست می‌کنم که ملت و مسؤولان محترم کشور افغانستان را یاری رسانند و با هدایای خود به تسهیل امور زندگی در این هفته‌های دشوار و نخستین آزادی آن ملت مسلمان، کمک کنند.

از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و پیروزی آنان را بر دشمنانشان مسألت می‌نمایم.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته - سیّد علی خامنه‌ای - دوازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و یک‌

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی