news/content
نسخه قابل چاپ
1391/07/22

بیانات در دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالی

بسماللهالرّحمنالرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الأرضین.

 مجلس امروز ما بسیار مجلس نورانی و بامعنویتی است. علاوه بر اینکه جمع عزیز خانوادههای شهدا، پدران، مادران، همسران، فرزندان و دیگر وابستگان شهدا در هر جائی که اجتماع میکنند، از خود طراوت انقلاب و نشاط جهاد و ایستادگی را در فضا میپراکنند -که این مربوط به همهی اجتماعاتی است که ما با خانوادههای عزیز شهدا داریم- امروز این جلسه تا این لحظه، جلسهی بسیار پرمغزی بود. بیاناتی که ایراد کردند، شعرهائی که خواندند، دارای نکات عمیق و باارزشی بود. بنده با دقت گوش فرادادم؛ آنچه را که عزیزان بیان کردند، در نگاه نقادانه، مطالب بسیار باارزشی یافتم؛ که ذهن و دل خود این حقیر هم به برخی از این مطالب متوجه و درگیر است.

 اول، یک جمله عرض بکنیم دربارهی شهدای عزیز این استان. با بعضی از این شهدا، بنده از نزدیک آشنائی داشتم؛ بسیاری را هم در شرح حالشان و روایتهائی که از زندگی آنهاست، شناختهام. در این جهت هم استان شما یکی از استانهای برجسته است. این استان با منطقهی جنگ و درگیری فاصلهی زیادی دارد؛ اما از اولین روزهای پیروزی انقلاب، جوانان این منطقه وارد عرصهی جهاد فیسبیلالله شدند. بعد از دوران شهادتها هم سلسلهی مجاهدت در راه خدا که منتهی به شهادت فیسبیلالله شود، متوقف نماند. شهید اخیرِ عزیزِ این منطقه، شهید رجبعلی محمدزاده، اجر مجاهدتهای دوران دفاع مقدس را، ایستادگیهای در آن عرصههای دشوار را، در سالهای بعد، از خدای متعال دریافت کرد و خدای متعال پروندهی او را کامل کرد؛ شهید خدمت و شهید وحدت. اینها ارزشهای یک منطقهی زیستی انسانهای مؤمن است؛ اینها ارزشهای یک استان و یک شهر است.

 باید به مجموعهی خانوادههای ایثارگر این استان، خانوادههای شهیدان، عزیزان جانباز که با تحمل مشکلات جانبازی در طول سالهای متمادی، عزم خود را، ایستادگی خود را، ایمان راسخ خود را از دست ندادند و ایستادند و همچنان ایستادهاند، ادای احترام کرد. بنده لازم میدانم علاوه بر اظهار ارادت و اخلاص به پدران و مادران و همسران و فرزندان شهدای عزیز، به خانوادههای عزیزان جانباز و همسران آنها که متحمل زحمات آنها هستند، عرض ارادت کنم. این تلاشها، تلاشهائی است که در دیوان ارزشهای الهی، در شمار برترین ارزشها قرار دارد. اینها یک اجتماع را، یک جامعه را، یک ملت را در طراز بالا زنده نگه میدارد و او را آمادهی خودسازی میکند.

 یک نکته در باب شهدای عزیز ماست، و آن این است که برادران! عزیزان! باور عمیق قلبی این بندهی حقیر این است که ما امروز همهمان بر سر سفرهی شهدا نشستهایم. بقای این انقلاب به خاطر خون شهیدان است؛ و این یکی از همین نکاتی است که این عزیزانی که اینجا صحبت کردند و شعر خواندند، بر آن تکیه کردند. بله، درست است؛ شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزشها را امضاء میکند. بزرگترین اجری که در این دنیا به شهید داده میشود، بقاء و استحکام آن حقیقتی است که شهید جان خود را برای آن حقیقت فدا کرده است. خدای متعال آن حقیقت را به برکت خون شهید حفظ میکند. سازوکار منطقی و عقلائىِ این هم معلوم است؛ وقتی یک جامعهای از جان خود، از هستی خود، از راحتی خود، برای یک ارزشی، یک حقیقتی میگذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات میرساند؛ و حقانیت است که میماند، حق است که باقی میماند؛ این سنت الهی است.
 شهدای عزیز ما و ایثارگران ما کسانی هستند که از همهی خواستههای شخصی خود دل بریدند. این به زبان آسان است. فقط دل بریدن از پول و مال و سرمایه نیست؛ دل بریدن از عواطف است. شهید از مهر مادر، از سایهی پدر، از لبخند کودک، از عشق همسر دل میبُرد و به سوی انجام وظیفه حرکت میکند. این جانبازان هم شهیدند. ایثارگران در هر جمعی از جمعهای ایثارگران که هستند، در واقع قدم در وادی شهادت گذاشتند. خدای متعال عدهای را انتخاب کرد، رفتند، عدهای هم ماندند برای امتحانهای بعدی؛ لیکن رتبهی شهید و رتبهی شهادت برای ایثارگران وجود دارد.

 من یک نکتهی دیگر را هم اضافه کنم بر آنچه که عزیزان ما در اینجا بیان کردند. گفتند: «آن کسانی که در دوران جهاد مقدس و دفاع مقدس، در جبهههای جنوب و غرب رفتند وارد میدانها شدند و جان خود را کف دست گرفتند، به سه دسته تقسیم میشوند: بعضیها از گذشتهشان پشیمان میشوند، بعضیها بیتفاوت میمانند، بعضیها پایبند میمانند. آنهائی که پایبند میمانند، باید از غصه دق کنند». این جملهی اخیر را من قبول ندارم. آنهائی که پایبند میمانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. اینجور نیست که با روی گرداندن کسانی، این حرکت عظیم، این بنای معْظم و شامخ تکان بخورد. با برگشتن یک عدهای از این قافلهی عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمی‌ماند؛ «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه» ؛ (۱) این را خدای متعال در قرآن فرموده است به مسلمانان صدر اسلام، به آن کسانی که در رکاب پیغمبر جهاد کردند و جنگیدند و جان خودشان را فدا کردند؛ قرآن در واقع همین حقیقت را برای آنها بیان میکند.

 دلها را باید نگه داشت. بعضی از دلها میلرزند، میلغزند، نمیتوانند خودشان را بر آن لبهی مرتفع نگه دارند و حرکت را ادامه دهند؛ لذا سقوط میکنند. قرآن از اینها تعبیر کرده است به: «من یرتدّ منکم عن دینه». ارتداد، به طور مطلق همه جا به معنای برگشتن از دین نیست؛ پشت کردن به دین نیست؛ معنایش این است که از آن راهی که در گذشته میرفت، برمیگردد. بله، یک عدهای در انقلاب ما هم بودهاند، در صدر اسلام هم بودند؛ راهی را که در کنار پیغمبر حرکت میکردند، ادامه ندادند؛ اما آیا راه متوقف ماند؟ آیا راه متوقف میمانَد؟ آیا قافله در جای خود میایستد؟ قافله حرکت میکند: «فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه»؛ رویشهائی به وجود خواهد آمد. یکی از این رویشها، خود شما جوانها هستید. شما که دوران جنگ را ندیدید، شما که امام را ندیدید، شما که در عرصههای جنگ نبودید؛ اما امروز سرتاسر کشور اسلامی و انقلابی ما از روحیهی ایستادگی و ثبات و افتخار و احساس عزت، لبریز است.

 یک روزی گردانهای منطقهی شما -خراسان شمالی- در جبهه خطشکنی میکردند؛ امروز هم شماها خطشکنی میکنید. امروز هم ایستادگی شما در مقابلهی با زیادهخواهی و افزونطلبی و تجاوزطلبی قدرتهای سلطهگر عالم، خطشکنی است. امروز ملت ایران دارد خطشکنی میکند. انقلابهائی که در منطقه، در بیداری اسلامی پیروز شدند -که البته ما به همهی این انقلابها احترام میگذاریم و قدر آنها را میدانیم- اینها را مقایسه کنید با جمهوری اسلامی و نظام اسلامی و انقلاب اسلامی؛ ببینید این ایستادگی، این اقتدار، این اعتمادبهنفس در ملت ایران، دیگر کجا پیدا میشود؟ اینها خطشکنی است.

 قدرتمندان عالم و سلطهگرهای دنیا خودشان را عادت دادهاند که از طرف همهی مردم دنیا حرف بزنند، به نفع منافع حقیر خودشان، به نفع سرمایهدارانشان؛ عادت کردهاند که در همهی امور کشورها دخالت کنند، به نفع خواستههای فزونخواهانه و مستکبرانهی خودشان. ملتها گاهی یک نالهای میکنند، گاهی یک فریادی میزنند؛ اما در مقابل نهیب قدرتمندها، چه کسی میتواند ایستادگی کند؟ کدام ملت است که با منطق، با استدلال و با استحکام نشان دهد که در مقابل زیادهخواهیهای استکبار ایستاده است؟ جز ملت ایران؟ دیگران هم هر کاری میکنند، رتبههای فروتر از ملت ایران است. خدا کند آنها از ما جلو بزنند -حرفی نداریم- چه بهتر که ملتهای مسلمان و ملتهای دیگر پیش بیایند، از ما هم جلوتر بروند؛ اما واقعیت قضیه این نیست؛ امروز ملت ایران جلو است، ملت ایران خطشکن است.

 جوانهای ما که آن روز نبودند، اما امروز هستند؛ این مژده است، این بشارت است. اهل فکر و اهل تأمل، بر روی این پدیدهی شگفتآور تکیه کنند که در نظام جمهوری اسلامی، با وجود همهی کجتابیهائی که از گوشه و کنار دیده شده، امروز این انگیزه، این ایستادگی، این آگاهی، این عزم راسخ، بین جوانهای ما، از دوران دفاع مقدس اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست.

 چطور میشود که رویشها در یک ملت از ریزشها بیشتر است؟ بله، ریزشهائی وجود دارد؛ کسانی هستند که از راه برمیگردند، کسانی هستند که احساس خستگی میکنند، کسانی هستند که به گذشتهی خودشان شک میکنند، کسانی هستند که به لبخند دشمنان و فریب دغلکاران از راه در میروند؛ اما در مقابل، مردان و زنان شجاعِ آگاهِ آشنا با حقایق زمانه و مسلط بر بسیاری از مسائل گوناگون سیاسی -که آن روز مطرح نبود و وجود نداشت- در جامعهی ما حضور دارند؛ اینها رویشهای جدیدند. امروز وضع ما اینجوری است. یک عدهای به بعضی از ظواهر نگاه میکنند، قضاوتهای غلط میکنند؛ خیال میکنند که جوانها از دین برگشتهاند. نخیر؛ جوانها علاقهمند به این راهند، علاقه‌مند به آن چیزی هستند که ایمان به آن در دل آنها راسخ است؛ و این مربوط به اکثریت جوان این کشور است؛ و این از برکت خون شهداست؛ و این به برکت فداکاری عزیزان شما و جوانهای شماست.

 شما جوانانتان را بزرگ کردید، زحمت کشیدید، تربیت کردید، مثل دستهی گل به جامعه تحویل دادید؛ آنها رفتند در راه خدا شهید شدند. همهی ملت ایران باید سپاسگزار شما باشد. همه باید یاد شهیدان را گرامی بدارند. فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند. فرزندان شهدا باید راه و میراث پدران خود را به نسلهای بعدی بسپرند. ملت ایران به شهیدان خود افتخار میکند. ما به ارادت و اخلاص به خانوادههای شهیدان افتخار میکنیم و معتقدیم شهدا در خط مقدم حرکت کردند؛ پشت سر آنها بلافاصله پدران و مادران و همسرانند؛ ایستادگی کردند، ایثار کردند. امروز به برکت این ایثار، حرکت عظیم انقلابی ملت ما برقرار است و انشاءالله روزبهروز مستحکمتر و باثباتتر خواهد بود.

 از خدای متعال مسئلت میکنیم رحمت و برکت و فضل خود را بر شهیدان عزیز، بر خانوادههای آنها، بر جانبازان عزیز، بر خانوادههای آنها و بر آزادگان و همهی ایثارگران نازل فرماید و قلب مقدس ولیعصر از همهی شما راضی باشد.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
 
۱) مائده: ۵۴

پیامک‌های این دیدار
  • رهبرانقلاب دردیدار خانواده های شهدای خراسان شمالی:امروز ملت ایران درحال خط شکنی است.این انقلابهایی که درمنطقه پیروز شدند را با نظام وانقلاب ما مقایسه کنید،ببینید این اقتدار و ایستادگی جایی پیدا نمیشود.
  • دیدار رهبر انقلاب با جمعی از خانواده‌های شهدای استان خراسان شمالی آغاز شد.
  • رهبر انقلاب ضمن حضور در گلزار شهدای اسفراین با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای این منطقه ادای احترام کردند.
  • سخنرانی رهبر انقلاب در شهرستان اسفراین دقایقی پیش پایان یافت.
  • رهبرانقلاب: وحدت ملت ایران و اتحاد کلمه مسئولان کشور و همکاری دستگاههای مختلف و وظیفه شناسی آحاد مردم میتواند ما را به پیشرفتهای بیشتری برساند و ملت ما را به آنچه که شایسته آن است برساند.
  • رهبرانقلاب درجمع مردم اسفراین:ملت ایران این استعداد را دارد آنقدر پیشرفت کند که بعنوان الگو درجهان مطرح باشد/از شاخصهای مهم پیشرفت،عدالت است،ما در این زمینه پیش رفته ایم اما نه به قدری که اسلام میخواهد
  • رهبر انقلاب: ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم در درجه اول یکی از شاخصه های مهم عدالت است. ما در این زمینه پیشرفت کردیم اما نه به قدری که می خواستیم.
  • رهبرانقلاب: هدف، پیشرفت است؛ پیشرفت به معنای تحرک دائمی / ملت ایران این استعداد را دارد آنقدر پیشرفت کند که بتواند به عنوان یک الگو در جهان مطرح باشد.
  • رهبر انقلاب در شهر اسفراین: شور و نشاط یک ملت سرمایه‌ای بزرگ و زمینه اصلی پیشرفت یک ملت است / نباید گذاشت که عوامل گوناگون این نشاط همگانی را ضعیف کند / صدها شبکه تلویزیونی و سایبری تلاش می‌کنند که امید را در ملت ایران از بین ببرند.
  • رهبرانقلاب در جمع مردم اسفراین: اسفراین در طول تاریخ، خاستگاه بزرگان علمی و فرهنگی و سیاسی متعددی بوده است / نام اسفراین در میان بزرگان تاریخ، نام مکرری است.
  • دقایقی پیش سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع مردم شهرستان اسفراین، در استادیوم تختی این شهر آغاز شد.
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی