news/content
نسخه قابل چاپ
1375/02/29

دیدار مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز در دیدار وزیر و مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی با ایشان، طی سخنان مهمی وجود علم و ایمان و اقتدار را در مسؤولین مراکز آموزش عالی کشور اتمام حجتی از جانب خدای متعال دانستند و مسؤولیت خطیر و وظیفه عظیم تاریخی اداره‌کنندگان مراکز علمی کشور در استفاده از این امکانات را برای رشد و تعالی کشور و ملت مورد تأکید قرار دادند.
مقام معظم رهبری در این دیدار حضور افرادی عالم و مؤمن و مقتدر در آموزش عالی کشور را یک فرصت مغتنم دانستند و فرمودند: در این کشور دورانی بود که ما از وضعیت دانشگاهها و آموزش عالی و روند دانش پژوهی کشور گله‌مند بودیم ولی امروز خدای متعال حجت را بر ما تمام کرده است و اگر نتوانیم آن وظیفه عظیم تاریخی یعنی حرکت ملت به سوی تکامل و اهداف انبیاء الهی و دین مقدس اسلام را با استفاده از ابزار علم و دانش به انجام برسانیم، در پیش خدای متعال هیچ جوابی نخواهیم داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رشد قابل توجه دانشگاهها در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: اینجانب از راههای گوناگون از حقایق محیطهای علمی و دانشگاهی کسب اطلاع می‌کنم و با طبیعت دانشگاه نیز آشنایی دارم و بر همین اساس با همه وجود معتقدم که در ایران اسلامی، دانشگاهها به لحاظ علمی، روشن‌بینی دینی و عمق ایمان مذهبی، رشد زیادی کرده، اما در عین حال هنوز دانشگاههایمان، اسلامی نشده است.
مقام معظم رهبری با اشاره به تأکیدات مکرر در خصوص اصلاح روند دانشگاهها در کشور، افزودند: اکنون زمان عمل است و باید با حکمت و تدبیر حرکت کرد. اگر چنین نکنید ملت چند سال به عقب خواهد افتاد و خسارت خواهد دید و افتخار انجام این کار از شما سلب خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این که اسلامی شدن دانشگاهها کاری ظریف، دقیق و علمی است، فرمودند: کار درست این است که با حفظ هویت علمی دانشگاه، در جهت اسلامی شدن آن حرکت کنید و بدانید که اگر درست عمل کنید دیگران از شما تقلید خواهند کرد و بشریت از آن منتفع خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت پرداختن به جنبه‌های تربیتی، سازماندهی و تشکیلاتی در دانشگاهها را خاطر نشان کردند و فرمودند: عناصر مؤمن و معتقد به اسلام و نظام اسلامی که انقلاب و آرمانهای انقلابی را با همه وجود باور کرده‌اند، باید در دانشگاهها توان کار پیدا کنند و برای این منظور بخش مدیریتی و تشکیلاتی در تعیین مسیر حرکت دانشگاهها نقش مؤثر و مهمی را عهده‌دار است.
مقام معظم رهبری برای اسلامی کردن دانشگاهها، تکلیف را متوجه مسؤولان و دست‌اندرکاران وزارت فرهنگ و آموزش عالی دانستند و فرمودند: اسلامی کردن دانشگاهها به مفهوم یک تحول بنیادین است که در تاریخ این کشور، ماندگار خواهد شد و تحقق این مهم مستلزم یک تصمیم‌گیری کلان و عملی و نیز اجرای یک روش صحیح، مدون، قانونی، منطقی و حساب شده است. دانشگاه امروز ما اسلامی نیست و باید اسلامی شود و برای این منظور یک تحول عمیق، بنیادین، دلسوزانه، بلند مدت، برنامه‌ریزی شده و همه‌جانبه، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت تقویت حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جهت تقویت روند کار و فعالیت این شورا تلاش کنند و همت خود را فقط برای به انجام رساندن این وظیفه اساسی بکار گیرند. در راس شورای انقلاب فرهنگی، شخصیتی مانند آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان یک عنصر صد در صد فرهنگی قرار دارد که این شورا با اتکاء به آن می‌تواند منشاء تصمیمات و خدمات بزرگی برای مسائل فرهنگی کشور باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضع خصوصی‌سازی آموزش عالی قویا مخالفت کردند و فرمودند: در شرایط امروز کشور و با وجود دشمنان خارجی و نیز ضعف دستگاه فرآورده‌های علمی و تبلیغی در کشور، خصوصی‌سازی آموزش عالی، عملی و جایز نیست و هیچکس نباید برای آن برنامه‌ریزی کند.
مقام معظم رهبری با اشاره به این که مسأله اعزام به خارج از کشور از سوی کسانی که دارای فکر و اندیشه دانشگاهی‌اند، زیر سؤال است، فرمودند: اینجانب نسبت به این قضیه دچار تردید هستم، زیرا جوانی که می‌تواند در کشور زیر دست اساتید برجسته، دوران عالی را طی کند چرا باید در خارج از کشور زیر دست افراد مبتدی دوره دکترای خود را بگذراند. از اینرو مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی، برای ادامه این کار باید استدلال لازم را ارائه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهانت برخی از اساتید و یا دانشجویان بی‌اعتقاد و لاابالی را به دانشجویان بسیجی و تلاشگر دوران دفاع مقدس را کاری مذموم و ناپسند دانستند و فرمودند: مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید کسانی را که در سمت استاد دانشگاه با مقدسات نظام اسلامی مبارزه می‌کنند کنار بگذارند و به جای آنان، افراد مؤمن و معتقد که ارزشها و آرمانهای ملت مسلمان ایران را قبول دارند به کار گمارده شوند. امروز در برخی دانشگاهها به عناصر مؤمن جفا می‌شود و شما باید جلوی آن را بگیرید و دانشگاه را با حفظ هویت علمی آن به سمت هدفهای اسلامی بکشانید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان وجود دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها را برای رشد و تعالی آموزش عالی، ضروری خواندند و اهمیت یگانگی دست‌اندرکاران آموزش عالی و مسؤولان دانشگاهها با این دفاتر را مورد تأکید قرار دادند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر هاشمی گلپایگانی وزیر فرهنگ و آموزش عالی گزارشی را از عملکرد و روند فعالیت آموزش عالی در کشور به استحضار رساند و طی آن تصریح کرد که مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی محور اصلی توسعه علمی و تحقیقاتی در کشور محسوب می‌شوند و با آینده نگری، حرکت علمی را به صورت جدی دنبال می‌کنند.
 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی