news/content
پیوندهای مرتبطعکسعکس
نسخه قابل چاپ
1383/09/04

دیدار رئیس‌جمهور سریلانکا با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  رهبر معظم انقلاب اسلامی  عصر امروز در دیدار خانم چاندریکا باندرانایکه -رئیس‌جمهور سریلانکا- و هیأت همراه، با اشاره به روابط خوب دو کشور و زمینه‌های موجود برای گسترش روابط در ابعاد مختلف خاطرنشان کردند: باید از ظرفیت‌های مختلف موجود برای همکاری دو کشور بیش‌از‌پیش استفاده شود.
ایشان وضعیت مسلمانان در سریلانکا و هم‌زیستی ادیان مختلف در این کشور را خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کردند: برخی مشکلات موجود در سریلانکا -از جمله مسأله‌ی‌ تامیل‌ها- به حل و فصل نهایی برسد.
رهبر معظم انقلاب  همچنین با اشاره به نزدیکی دیدگاه دو کشور در خصوص مسائل سیاسی و بین‌المللی -از جمله اوضاع فلسطین و عراق- تأکید کردند: ما با هرگونه توسل به زور در مسائل بین‌المللی مخالفیم و از وضعیت تأسف‌بار ملت‌های فلسطین و عراق و کشتار این مردم به‌شدت نگرانیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  مسأله‌‌ی عراق را پیچیده و بخشی از یک نقشه‌ی بزرگ‌تر آمریکا در منطقه دانستند و افزودند: امریکا فعلاً در این مرحله از اجرای نقشه‌ی خود  دچار اشتباه و گرفتار شده، به گونه‌ای که باقی ماندن در عراق و یا خروج از این کشور برای آمریکا زیان‌بار است.
ایشان با اشاره به کشتار مردم بیگناه فلوجه و ادعای دروغین آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم  خاطرنشان کردند: نتیجه‌ی قهری اقدامات جنایت‌کارانه و خشونت‌بار آمریکا در عراق، سوق‌دادن مردم این کشور به مقاومت بیشتر در مقابل نظامیان آمریکایی است.
 
در این دیدار که آقای خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، خانم باندرانایکه با اظهار خرسندی از سفر به ایران و یادآوری سابقه‌ی دیرینه‌ی روابط دو کشور ایران و سریلانکا، گزارش کوتاهی از مذاکرات انجام‌گرفته ارائه کرد و با اشاره به اوضاع داخلی سریلانکا افزود: در سریلانکا ادیان و قومیت‌های مختلف و از جمله مسلمانان، در کمال هم‌زیستی با یکدیگر زندگی می‌کنند و مسلمانان در دولت و مراکز مهم حضور دارند.
وی همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات بین‌المللی و از جمله اوضاع فلسطین و عراق گفت: دولت سریلانکا همواره معتقد بوده که مشکلات بین‌المللی باید به صورت عادلانه و از طریق گفت‌وگو  حل و فصل شوند و خشونت نمی‌تواند راه حل دائمی مشکلات باشد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی