news/content
نسخه قابل چاپ
1369/09/18

دیدار رهبران حرکت‌های اسلامی شرکت‌کننده در اولین کنفرانس اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امرمسلمین امروز (یکشنبه)‌ در دیدارهای جداگانه رهبران حرکتهای اسلامی با ایشان ضمن ارائه رهنمودهایی،‌ آنان را به حرکت در راه خدا و حفظ وحدت و انسجام فراخواندند و با استناد به تحولات جهانی ،‌‌‌‌ آینده حرکت اسلامی را بسیار درخشان توصیف کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جهاد برای آزادی فلسطین به عنوان یک اصل اولیه و مهم یاد کردند و فرمودند:‌ مسئله فلسطین برای ما اهمیت درجه‌ی اول را دارد لذا هرکس که برای نجات فلسطین و نابودی رژیم اشغالگر قدس اقدام کند او را از خود میدانیم. پشتیبانی از گروههای مسلمان و مجاهدان واقعی عمق استراتژی ما محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا برای تامین امکانات مورد نیاز جوانان مسلمان و مبارز فلسطین تمامی توان خود را بکار بندد. ما در برابر امت اسلام احساس تکلیف می‌کنیم زیرا مسلمانان،‌ جمهوری اسلامی ایران را ملجا،‌ و مرجع خود می‌دانند.
ولی امر مسلمین، ایرانِ اسلامی را صف مقدم مبارزه در برابر دشمنان اسلام دانستند و افزودند:‌ امروز تمامی جهان اسلام در التهاب و برانگیخته شدن قرارگرفته و مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان احساس شخصیت کرده و به اعتقادات خود افتخار می‌کنند. دستگاه استکبار به سرکردگی آمریکا تاکنون بیشترین حساسیت و خصومت را نسبت به جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته و تحمیل جنگ،‌ تحریم اقتصادی و حمایت گسترده از عناصر ضدانقلاب نشانه‌ی روشن آن است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین ضرورت حضور مسلمانان در حج امسال را مورد تاکید قراردادند و فرمودند:‌ این مسئله باید به مسلمانان تفهیم شود که امسال در کنار خانه خدا انزجار خویش را از حضور دشمن در منطقه اسلامی ابراز کنند و احساسات ضد آمریکایی خود را نشان دهند. شعارهایی که در تونس،الجزایر و دیگر کشورهای اسلامی علیه آمریکا سر داده می‌شود باید در مراسم حج امسال تکرار شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از لبنان به عنوان دریچه‌ای برای تداوم جهاد فلسطین از خارج سرزمینهای اشغالی نام بردند و فرمودند:‌ لبنان در آستانه‌ی یک تحول جدید قرار گرفته و گروههای مسلمان ،‌ مبارز و آگاه لبنانی با درک شرایط کنونی کشورشان باید حیات و بالندگی اسلام در لبنان را تقویت کرده و جهاد علیه رژیم غاصب صهیونیستی را تداوم بخشند زیرا مسئله فلسطین یک مسئله اساسی،‌ دینی و تکلیف شرعی بوده و مهمتر از هرگونه ملاحظات سیاسی است.
ولی امر مسلمین دوران امپراطوری آمریکا را همانند امپراطوری پایان یافته شوروی رو به اضمحلال خواندند و با اشاره به حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس فرمودند:‌ آمریکا با تبلیغات دروغین و غیرواقعی،‌ قدرت خود را بیش از آنچه که در توان اوست نشان می‌دهد اما واقعیت اثبات کرده که آمریکا یک قدرت محدود است. امروز با قدرت کامله‌ی خداوند، آمریکا در دام خلیج فارس گرفتار آمده و تحولات جهانی نیز افق و آینده درخشانی را برای عالم اسلام و تفکرات اسلامی بشارت می‌دهد.
مقام معظم رهبری به گسترش روزافزون نهضت اسلامی اشاره کردند و فرمودند: با استنباط از اوضاع جهانی نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم. دوران امپراطوریهای قدرت و سیادت آمریکا و اروپا در جهان به سر آمده است و محاسبات نیز همین امر را اثبات می‌کند. وعده الهی در حال تحقق است و مسلمانان بیدار و بپا خواسته کلام خدا را سرلوحه حرکت خود قرار داده‌اند. آینده حرکت اسلامی روشن است و مصالحه با استکبار ممکن نیست.
این گزارش حاکیست در این دیدار که به طور جداگانه انجام گرفت، علامه سید محمدحسین فضل‌الله از علمای برجسته لبنان، شیخ عبدالعزیز عوده و دکتر فتحی شقاقی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین،‌ سیدعباس موسوی و شیخ محمد یزبک و ابوهشام و سید ابراهیم از رهبران حزب الله لبنان ،‌ احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق آزادیبخش فلسطین فرماندهی کل و تنی چند از رهبران ،‌ راشد الغنوشی رهبر حرکت نهضت اسلامی تونس،‌ کلیم صدیقی رئیس مؤسسه اسلامی لندن، شیخ احمد زین قاضی شرع صیدا همراه تنی چند از اعضاء‌ تجمع علماء‌ مسلمین لبنان حضور داشتند و هریک از آنان گزارشی از موقعیت مسلمانان و حرکت اسلامی در منطقه‌ی خود را به استحضار ولی امر مسلمین رساندند.
رهبران جهاداسلامی فلسطین در سخنان خود از جمهوری اسلامی ایران به عنوان معجزه‌ی عصر حاضر و ملجاء‌ و پناه عموم مسلمین به ویژه ملت مسلمان فلسطین یاد کردند و اظهار داشتند: تا زمانی که اسلام انتفاضه را رهبری می‌کند قیام مردم فلسطین در سرزمینهای اشغالی هرگز متوقف نخواهد شد و مجاهدین مسلمان فلسطینی که مالک ایمان هستند مبارزات خود را تا برافراشتن پرچم اسلام در قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهندداد.»
آنان همچنین برگزاری اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران را نشانه‌ی آشکاری از صدق گفتار و عمل جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسئله فلسطین دانستند و تاکید کردند که اسلام سرانجام فلسطین را از اشغال صهیونیست‌ها نجات خواهد داد.
دبیرکل جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین (فرماندهی کل) نیز در سخنان خود به برگزاری اولین کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران اشاره کرد و آن را دلیلی بر جدایی‌ناپذیر‌ بودن مسئله فلسطین از اهداف ثابت جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.
وی خشنودی ملت فلسطین از اهتمام جدی ملت ایران به نابود ساختن رژیم صهیونیستی را اعلام داشت و گفت: در میان اعراب هیچ کشوری حاضر به برگزاری چنین کنفرانسی نبود زیرا آنها از شیطان بزرگ ، آمریکا وحشت دارند اما جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به ایمان و اسلام قدرت و شجاعت خود را نشان داد و ملت فلسطین را خوشحال و امیدوار و دشمن صهیونیستی را مأیوس کرد.
رهبران حرکتهای اسلامی در لبنان نیز در سخنان خود ضمن تاکید بر اطاعت و تبعیت از فرامین و رهنمودهای ولی امر مسلمین نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در متوقف ساختن درگیری میان برادران مسلمان لبنان را مورد تمجید قرارداده و مراتب قدردانی خود را از تلاش مسئولان و مقامات کشورمان دراین رابطه اعلام داشتند.
همچنین رهبر حرکت نهضت اسلامی تونس در این دیدار بر بیعت و همپیمانی خود با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تاکید کرد و ضرورت مقابله با نیروهای متجاوز آمریکایی در منطقه‌ی خلیج فارس را یادآور شد.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی