news/content
نسخه قابل چاپ
1368/03/20

دیدار نمایندگان ویژه شوروی، اتیوپی، غنا، سریلانکا و رهبران ائتلاف هشتگانه افغانستان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز بطور جداگانه معاون رئیس جمهوری اتیوپی، رئیس دینی مسلمانان ماورای قفقاز و عضو پارلمان شوروی، رهبران ائتلاف هشتگانه مجاهدین مسلمان افغانستان مقیم ایران، نماینده ویژه رئیس جمهوری غنا و وزیر خارجه سریلانکا را به حضور پذیرفتند.
بنا بر همین گزارش، رهبران ائتلاف هشتگانه مجاهدین مسلمان افغانستان در دیدار خود با رهبر انقلاب اسلامی ایران، هر یک ضمن عرض تسلیت از طرف خود و مسلمین کشورشان به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی قدس سره، با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بیعت شرعی کرده و مراتب اطاعت خود را از رهنمودها و نصایح رهبر معظم انقلاب اعلام داشتند.
بنا بر این گزارش، نماینده ویژه رئیس جمهوری غنا و معاون رئیس جمهوری اتیوپی و وزیر خارجه سریلانکا، با تقدیم پیام های کتبی رؤسای جمهوری کشورشان، ضایعه‌ی اسف انگیز ارتحال حضرت امام خمینی رضوان الله علیه را از طرف رئیس جمهوری، دولت و ملت خود، به حضور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، تسلیت گفته و مراتب تبریک و تهنیت رؤسای کشورهایشان را به مناسبت انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، ابراز داشتند.
بنابر همین گزارش در پیام کتبی رئیس جمهوری اتیوپی آمده است: حضرت امام خمینی(ره) رهبری بزرگ برای جهان اسلام بود که به ملت ایران توانائی به دست گرفتن سرنوشت خود را داد. همچنین رئیس دینی مسلمانان ماورای قففاز و عضو پارلمان شوروی در دیدار خود با رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت از طرف آقای گورباچف رهبر شوروی و اعضای پارلمان این کشور و با بیان این مطلب که همه مسلمین شوروی در این مصیبت بزرگ عزادار شده‌اند، مراتب خوشحالی مسلمین کشورش را از اینکه فردی همچون آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دهنده راه حضرت امام‌خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران شده است را ابراز داشت.
بنابر همین گزارش در ادامه این دیدارها سخنگوی ائتلاف هشتگانه مجاهدین مسلمانان افغانستان گفت: رحلت حضرت امام خمینی(ره) برای هر مسلمانی جانگداز است ولی برای ملت مظلوم و به خون غلطیده افغانستان که حرکت خود را با الهام از دستورات حضرت امام خمینی(ره) شروع کرده بودند، جانگداز تر. آرزوی قلبی مسلمین افغانستان همیشه این بود که همانطور که حضرت امام در مصیبت ها و غم های آنان شریک بودند، در شادی پیروزی انقلاب اسلامی ملت افغانستان نیز شریک می شدند. ولی تقدیر الهی مجال نداد و ما به عنوان ادامه دهندگان راه امام خمینی(ره) با اتکال به خدای متعال به تکلیف خود عمل خواهیم کرد.
همچنین نماینده ویژه رئیس جمهوری غنا در دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت ما در سوگ از دست دادن امام خمینی(ره) با ملت ایران شریک هستیم زیرا راهی که این مرد الهی در برابر ما قرار داد راهی بزرگ بود که همه ی اصولی را که ملت های تحت ستم می بایستی اجرا کنند در آن جمع آوری شده بود.
بنابر همین گزارش وزیر خارجه سریلانکا در دیدار خود با رهبری انقلاب اسلامی ایران گفت: ملت ما همواره برای رهبر فقید ایران احترام زیادی قائل بودند، زیرا حرکتی را که امام خمینی(ره) در جهان آغاز کردند، در زمانی اتفاق افتاد که ملت‌ها مذهب را به دست فراموشی سپرده بودند و امام خمینی(ره) بار دیگر با زنده کردن اسلام، مذهب را در میان ملت‌های جهان عزت و عظمت بخشید.
بنابر گزارش رسیده، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ایران ضمن اظهار تشکر متقابل از ابراز هم‌دردی‌های صمیمانه و دوستانه روساء، دولت‌ها و مسلیمن این کشورها، فقدان حضرت امام خمینی(ره) را برای ملت ایران و جهان اسلام حادثه بسیار سنگین و تلخی توصیف کردند و اظهار داشتند: امام خمینی(ره) برای مردم ما نه تنها یک رهبر بلکه معلمی بزرگ، پدری مهربان و مرشدی حکیم به حساب می آمدند. زیرا که ایشان ملت زیر ستم و کشور مظلوم و عقب افتاده ما را به ملتی انقلابی و پیشرو در جهان تبدیل کردند.
رهبری انقلاب اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما ادامه دهندگان راه امام خمینی(ره)، امیدواریم که با مجاهدت‌ها و عمل به وظایف خود بتوانیم خلاء بزرگ فقدان آن معظم له را پر کنیم افزودند: رهبر فقید ما همواره شریک مصیبت‌ها و غم‌های ملتهای اسیر، فقیر و مبارز دنیا بودند و تمام طول عمرشان با زورگوئی و قلدری قدرت‌های استکباری سازش نکردند و همواره به مبارزه با آنان پرداختند.
بنابر همین گزارش، در کلیه این دیدارها آقایان دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و میرسلیم مشاور عالی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی