news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسخاطراتخاطرات
نسخه قابل چاپ
1382/07/22

دیدار دانشجویان و دانشگاهیان استان زنجان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از دانشجویان پرشور و استادان دانشگاه‌های استان زنجان تصریح کردند: روح و اراده و نشاط جوانی در ایران جاری است و ملت بزرگ ایران در پرتو طراوت معنوی و ایمانی به مقاومت مدبرانه در برابر زیاده‌خواهان جهانی ادامه خواهد داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با دانشجویان آگاه، پرنشاط و مؤمن، حضور جوانان در عرصه‌های گوناگون کشور را از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی برشمردند و افزودند: ملت ایران نیز از لحاظ روحی جوان است و جوانان پرطراوت ما، با کار و تلاش خود، امید و تحرک و پویایی را در ملت افزایش می‌دهند.
ایشان جاری‌بودن روح امید در متن توده‌های مردم و نو شدن همت و اراده‌ی ملت را از دیگر نشانه‌های جوان‌بودن حقیقی ملت ایران خواندند و خاطرنشان کردند: این روح پرتحرک و پویا به برکت انقلاب اسلامی در ملت ایران وجود آمده و توطئه‌ها و تلاش‌های استکبار جهانی نخواهد توانست این ملت را فرتوت و ناامید و منفعل سازد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان تحلیلی تاریخی از شکل‌گیری دوران وابستگی در ایران افزودند: به‌موازات عصر دیکتاتوری و استبداد، عصر وابستگی به بیگانگان نیز در حکومت پهلوی، ایران را به مراحل خطرناکی کشاند، اما انقلاب با تکیه بر ایمان اسلامی مردم، دو پدیده‌ی دیرین و خطرناک استبداد و وابستگی را شکست داد و با ایده‌های نو، در افکار عمومی جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی نفوذ کرد و تأثیر‌گذار شد.
ایشان توحید به معنی حاکمیت ارزش‌های الهی بر جامعه و نفی حکومت‌های طاغوتی، کرامت انسان به معنی زندگی آزاد و مستقل و سرافرازانه‌ی مردم و احترام به رأی و خواست آنان، و عدالت اجتماعی به معنی تلاش بی‌وقفه برای پرکردن شکاف طبقاتی و از بین بردن فاصله‌ی فقیر و غنی را از جمله حرف‌های اساسی و تازه‌ی انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: انقلاب زمینه را برای تحقق این حرف‌های نو و جذاب فراهم کرد و امروز نیز هر قدر مسئولان از رفتار توحیدی، احترام به زندگی و شخصیت مردم و پرکردن شکاف‌های طبقاتی فاصله بگیرند، دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل‌گیری مردم‌سالاری دینی در ایران را پدیده‌ای متکی بر کرامت انسان و ایمان عمیق ملت ارزیابی کردند و افزودند: امروز بعضی‌ها می‌گویند ایران باید به سمت دموکراسی برود، در حالی که ملت ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی و لیبرالیزم، مردم‌سالاری -یعنی معیار بودن رأی مردم در شیوه‌ی سیاسی حکومت و اداره‌ی کشور- را با مبانی عمیق دینی خود درآمیخته و بهترین نوع مردم‌سالاری را به وجود آورده است.
ایشان رویارویی نظام اختاپوسی استکبار با انقلاب اسلامی را نوعی صف‌آرایی طبیعی خواندند و خاطرنشان کردند: حرف‌ها و ایده‌های نوین انقلاب، ذاتا با منافع و اهداف قدرتمندان جهان در تضاد بود، به همین علت استکبار از همان روز اول پیروزی انقلاب به رویارویی با انقلاب ملت ایران اقدام کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حوادث سال‌های اول انقلاب، توصیه‌های برخی افراد ساده‌اندیش را برای عقب‌نشینی در مقابل خواست‌های آمریکا یادآور شدند و افزودند: آن روز هم هیچ کس از طرفداران نظریه‌ی سازش حاضر نبود به این سؤال پاسخ دهد که ملت ایران تا کجا باید عقب‌نشینی کند تا امریکا راضی شود و آیا اصولاً استکبار به هیچ حدی از عقب‌نشینی ملت ایران قانع و راضی خواهد شد!؟
ایشان در همین زمینه به جنجال غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کردند و افزودند: در این ماجرای پرهیاهو، استکبار به‌تدریج خواست‌های خود را افزایش داد و اخیر ا اعلام کرد ملت ایران اصولاً نباید فناوری هسته‌ای داشته باشد که این‌گونه حوادث نشان می‌دهد که امریکا به هیچ چیز کمتر از بازگشت دوباره به ایران قانع نخواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پایداری مدبرانه در مقابل زیاده‌خواهان جهانی را تنها راه حفظ عزت و شرافت و آزادی ملت و استقلال کشور برشمردند و افزودند: امام راحل عظیم‌الشأن مظهر مقاومت و صبر و پایداری ملت ایران بود و این ملت قدرشناس با ادامه‌ی همین راه عزت‌بخش، امریکا و دیگر همدستان آن را در تحقق اهداف خود ناکام و ناامید خواهد ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده‌ی مسئولان اصلی کشور از دیدگاه‌های کارشناسانه در تصمیم‌گیری‌های کلان افزودند: بر خلاف برخی تبلیغات دشمنان و بلندگوهای آنان در داخل، مسئولان کشور در اتخاد سیاست‌های کلی و تصمیم‌گیری‌های اساسی، به طور مستمر با نخبگان و کارشناسان مشورت می‌کنند و این نشانه‌ای از مقاومت همراه با تدبیر نظام اسلامی و ملت ایران است.
ایشان همچنین با اشاره به همکاری تشکل‌های مختلف دانشجویی در برگزاری مراسم مذهبی نظیر اعتکاف خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی که ظاهراً با دیوارهای سیاسی از هم فاصله گرفته‌اند، در مقابل گرمای خورشید دین، این مرزهای مصنوعی را از یاد می‌برند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این واقعیات نشان می‌دهد کسانی که روی‌گرداندن جوانان از دین را تبلیغ می‌کنند و یا به دنبال تحقق این هدف هستند، سخت در اشتباهند و ناکام خواهند ماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشکل‌های دانشجویی با هر گرایش سیاسی توصیه کردند، با شناخت موقعیت کشور در نظام جهانی، درک تأثیر عظیم انقلاب در افکار عمومی ملت‌های مسلمان و هوشیاری در مقابل تلاش‌های دشمنان به وظایف خود در قبال جامعه و کشور عمل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خاطرنشان کردند: تشکل‌های دانشجویی باید با کمال ادب و متانت با هم برخورد کنند و از هر گونه فعالیت و حرکتی که نشانه‌ی بی‌نظمی و نداشتن منطق و استدلال است، خودداری کنند.
ایشان با ابراز خرسندی از سخنانی که وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد، افزودند: این دیدگاه‌ها ما را به آینده‌ی دانشگاه‌ها امیدوارتر می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأیید سخنان و خواسته‌هایی که یکی از استادان برگزیده‌ی استان زنجان، نماینده‌ی تشکل‌های دانشجویی و یکی از دانشجویان نخبه‌ی این استان بیان کردند، افزودند: به فضل پروردگار هر آن‌چه آرزو داشتیم در محیط‌های دانشگاهی به صورت تفکری عمومی درآید، امروز در دانشگاه‌ها حضوری پررنگ دارد و خدا را به خاطر این نعمت‌های زیبای خود شکرگزاریم.
 
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، وزیر جدید علوم تحقیقات و فناوری با بیان گزارشی از پیشرفت‌های آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب گفت: در سال ۵۷ فقط ۳۰ دانشگاه و مؤسسه‌ی آموزش عالی در کشور داشتیم که امروز به بیش از ۶۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی رسیده است.
آقای جعفر توفیقی با اشاره به استعدادهای اندیشمندان و دانشجویان ایرانی در دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته گفت: دانشجویان و دانشگاهیان به‌موازات فعالیت‌های علمی تحقیقاتی، در عرصه‌ی سیاسی نیز فعالند که این مسأله‌ زمینه‌ساز حضور مؤثرتر آنان در مدیریت کشور بوده است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: دانشگاهیان و دانشجویان در پرتو رهنمودهای مغتنم رهبر معظم انقلاب در مورد توسعه‌ی علمی و توجه خاص ایشان به شأن و منزلت دانشگاهیان و دانشجویان، به تلاش و فعالیت خود برای پیشرفت کشور شتاب می‌دهند.
پس از بیان گزارش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکترعسگری -رئیس دانشگاه زنجان- در گزارشی از وضع تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان زنجان گفت: تعداد دانشجویان استان بیش از ۳۰ هزار دانشجو می‌باشد که در مقایسه با قبل از انقلاب ۲۵۰ برابر رشد داشته است.
در ادامه‌ی این مراسم پروفسور ثبوتی -رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان- به نمایندگی از استادان به توان بالقوه‌ی جوانان استان زنجان اشاره کرد و با ضروری خواندن برنامه‌ریزی برای پرورش این استعدادها، خواستار توجه بیشتر مسئولان به مشکلات استان زنجان شد.
آقای فرهود آهنی -نماینده‌ی انجمن نخبگان استان زنجان و دانشجوی برگزیده‌ی جشنواره‌ی خوارزمی- نیز با بیان خواست‌های دانشجویان استان زنجان گفت: انتظار داریم برای حل این مشکلات و تأمین این خواست‌ها اقدامات مؤثری انجام شود.
یکی از خواهران دانشجوی رشته‌ی کشاورزی دانشگاه استان زنجان نیز به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی استان، ضمن برشمردن خواست‌های علمی و صنفی دانشجویان گفت: حضور دانشجویان در عرصه‌های سیاسی بدون وابستگی به گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها، باعث پویایی دانشجو و دانشگاه خواهد شد.

برچسب‌ها: سازش با آمریکا؛
آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی