news/content
1367/10/25

قرآن، جامع اسرار معارف الهیّه ـ ارزش کتب عرفا

عنوان: قرآن، جامع اسرار معارف الهیّه ـ ارزش کتب عرفا
تاریخ: ۱۳۶۷/۱۰/۲۵
محل: تهران، جماران
موضوع: قرآن، جامع اسرار معارف الهیّه ـ ارزش کتب عرفا
مناسبت:  
طباطبایی، فاطمه[۶۲]
 

بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم

الحمدللّه‌ رب العالمین والصلوة والسلام علی محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین واللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین. یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «فصوص الحکم»[۱]و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشته‌‌اند در خدمت بعض از مشایخ اهل عرفان[۲]ـ رضوان اللّه‌ علیه ـ استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بی‌بضاعت خواستند چیزی بنویسم باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزنده‌ای به معرفت قرآن کریم ـ سرچشمه فیّاض معرفة‌اللّه‌ و کتب ادعیۀ ائمه معصومین، صلوات اللّه‌ و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد[۳]باید خواند و احادیث آن بزرگواران ـ می‌کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند.

فی‌المثل سورۀ مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسندۀ دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَمعارف و اسرار غیرقابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری دراَلْحَمْدُلِلّهِبا قدم صاحب ولایت غور[۴]کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از اللّه‌ چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند.

تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمۀ شریفۀ جامعه. خداوند تعالی تو و احمد عزیزم و فرزندان عزیزت را که نور چشمان من هستید حفظ کند، و از شماها انتظار دعای خیر دارم بویژه پس از موتم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.

یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۶۷ / ۷ ج۲۱۴۰۹

روح‌‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

 
۱ـ «فصوص الحکم» کتابی است در عرفان، تألیف أبی عبداللّه‌ محمّد بن علیّ معروف به محی الدّین ابن عربی متوفّای سال ۶۳۸ هجری قمری.
۲ـ عارف بزرگ: میرزا محمدعلی شاه‌آبادی، استاد امام خمینی.
۳ـ قرآن کریم را کتاب نازل و ادعیۀ وارد شده از ناحیۀ پیامبر اکرم ص و ائمۀ اطهار (ع) را که در حقیقت بازگوی مفاهیم قرآنی به زبان بشر است «قرآن صاعد» گویند. صاعد: بالارونده.
۴ـ تفکر و اندیشه و به دقت نگریستن.

برچسب‌ها: قرآن صاعد؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی