news/content
نسخه قابل چاپ
1359/02/15

تجلیل از مقام حضرت فاطمۀ زهرا (س) و جایگاه زن

عنوان: تجلیل از مقام حضرت فاطمۀ زهرا (س) و جایگاه زن
تاریخ: ۱۳۵۹/۰۲/۱۵
محل: تهران، شمیران، دربند
موضوع: تجلیل از مقام حضرت فاطمۀ زهرا (س) و جایگاه زن
مناسبت:  
ملت ایران
 

بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمۀ زهرا ـ سلام‌اللّه‌ علیهاست. زنی که افتخار خاندان وحی[است]و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی‌نهایت پیغمبراکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش دربارۀ او گفتاری دارد و از عهدۀ ستایش او بر نیامده ـ که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازۀ فهم مستمعان بوده ـ و دریا را در کوزه‌ای نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته‌اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازۀ مرتبت او.

پس اولی آنکه از این وادی شگفت در گذریم و به فضایل زن رو آوریم که قلمهای مسموم خطا کار و گفتار گویندگان بی‌‌فرهنگ در این نیم قرن سیاه اسارت‌بار عصر ننگین پهلوی، زن را به منزلۀ کالایی خواستند درآورند و آنان را که آسیب‌پذیر بودند به مراکزی کشیدند که قلم را یارای ذکر آن نیست. هر کس بخواهد شمه‌ای از آن جنایات مطلع شود، به روزنامه‌ها و مجله‌ها و شعرهای اوباش و اراذل زمان رضاخان از روزگار تباه کشف حجاب الزامی به بعد مراجعه کند و از مجالس و محافل و مراکز فساد آن زمان سراغ بگیرد. رویشان سیاه و شکسته باد قلمهای روشنفکرانۀ آنان. و گمان نشود که آن جنایات با اسم «آزاد زنان و آزاد مردان» بدون نقشۀ جهانخواران و جنایتکاران بین‌المللی بود. یکی از نقشه‌های آنان، کشیدن جوانان به مراکز فحشا بود که موفق شدند و کشور ما را از جوانانی که عضو فعال جامعه‌اند، تهی کردند و مغزهای آنان را از قوۀ تفکر، خلع سلاح نمودند که هر چه از این کشور آفتزده و غربزده بچاپند و به یغما ببرند، همگان بی‌تفاوت باشند.امروز به برکت نهضت اسلامی، زن عضو مؤثر جامعه تا حدودی مقام خود را یافته است. از یک عدۀ معدود در ردۀ بالا که میراث زمان سیاه رژیم منحط سابق است و مقام زن را به خودآرایی و حضور در مجالس عیش و عشرت می‌دانند، و خود را به صورت کالایی درآورده‌اند و پیرو و عمال همان رژیم هستند و پیاده کنندگان همان نقشۀ اجانب می‌باشند و کمک‌کاران سیا و ساواک هستند که بگذریم، دیگر زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته؛ چنانکه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته‌اند. و شما شهر و روستایی را نمی‌یابید جز آنکه در آنها جمعیت‌هایی فرهنگی و علمی از زنهای متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است. و نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد جامعه به وجود آورده که ره صد ساله را یکشبه طی نموده است. و شما ملت شریف دیدید که زنهای محترم متعهد ایران، پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و ما و همه مرهون قیام و اقدام آنان هستیم؛ و پس از شکست ابرقدرت‌ها و ریشه‌های فاسد آنان می‌توانیم بحق، روزی را روز زن قرار دهیم و به جهان و جوامع بشری با افتخار و سرفرازی از زن و پیشرفت آن در جمهوری اسلامی گفتگو کنیم. امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزاد زنان و آزاد مردان. نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته می‌شد، که آزادی آنان در حبس و اختناق و آزار و شکنجه بود.

اینجانب به زنان توصیه می‌‌کنم که رفتار زمان طاغوت را فراموش کنند و ایران عزیز را که از خودشان و فرزندانشان است، به طور شایسته بسازند که با همت همۀ قشرها از وابستگی‌ها به تمام ابعادش نجات یابیم. من به زنان متعهد، روز بیستم جمادی‌الثانی را که روز مبارک زن است تبریک عرض می‌کنم، و از خداوند متعال سلامت و سعادت آنان و عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم.

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

 

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی