news/content
نسخه قابل چاپ
1388/02/23

دستور رهبری برای پخش اذان اهل سنت ازسیمای کردستان درنگاه کارشناسان/ گفت و گو

دستور رهبری برای پخش اذان اهل سنت ازسیمای کردستان درنگاه کارشناسان

رهبر معظم انقلاب ظهر روز چهارشنبه و در اولین روز از سفر خود به کردستان، سیمای مرکز سنندج را موظف کردند تا از این پس اذان را بر اساس فقه جعفری و فقه شافعی به صورت جداگانه پخش کند. این اقدام با استقبال وسیع مردم و روحانیون کردستان مواجه شد.

کارشناسان در گفت وگوهایی با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

**صدیقی: تصمیم رهبر معظم انقلاب، سلاح دنیای استکبار را زنگ زده کرد

حجت الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درباره پخش اذان از سیمای مرکز کردستان خاطرنشان کرد: با این تصمیم، سلاح دنیای خطرناک استکبار که حربه‌اش ایجاد اختلاف بین تشیع و تسنن است، زنگ زده شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با تاکید بر اینکه قرآن وجه مشترکی بین مسلمانان شیعه و سنی است گفت: قرآن می‌فرماید‌ «واعتصموا بحبل اللّه جمعیا و لاتفرقوا» و دستور اکید می‌دهد به تمامی مسلمانان که همه باهم به حبل الله چنگ زنند.

استاد صدیقی افزود: این حبل الله در جمهوری اسلامی ایران همان وحدت و رهبری است و می‌بینیم که رهبری داریم که تمام اقوام کشور زیر پرچم این رهبری در جبهه حضور پیدا می‌کنند و رای می‌دهند و در تمام صحنه‌ها حاضر هستند.

وی ادامه داد: اتحاد تشیع و تسنن در نظام جمهوری اسلامی به حدی است که وقتی رهبر معظم انقلاب در کردستان حضور پیدا می‌کنند براداران اهل تسنن، در مقایسه با سایر اقوام کشور، ذره ای از ابراز محبت و اشتیاق کم نمی‌گذارند و حماسه حضور را به دنیا اعلام می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: رهبر معظم انقلاب در این سفر فرصت و فضا را غنیمت شمرده و ایران را به عنوان الگو و سمبل اتحاد تشیع و تسنن معرفی کردند.

 

**مبلغی: نگاه مبتنی بر مبانی فقهی رهبر معظم انقلاب، ترفندهای مخالفان اسلام را خنثی کرد

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق تاکید کرد: دستور رهبر معظم انقلاب برای پخش اذان اهالی تسنن و تشیع از سیمای مرکز کردستان تصمیمی بسیار هوشمندانه و مبتنی بر مبانی فقهی و شرعی است.

حجت الاسلام احمد مبلغی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کردستان خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمنان جهان اسلام مترصدند تا از آنچه که نیست منشایی برایجاد تفرقه بین تشیع و تسنن استفاده کنند، قطعا نگاه عمیق رهبر معظم انقلاب می‌تواند ترفندهای مخالفان اسلام را خنثی کند.

وی افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب در این استان به موازات پرحجم شدن تبلیغات دشمنان و سواستفاده آنها از اختلافات جزئی که توجیهات شرعی دارد، از نگاه هوشمندانه و بسیار دقیق ایشان حکایت داشت که در جهت قوی‌تر کردن تعامل شیعه و سنی ایراد شد.

مبلغی با تاکید بر اگر تصمیمات مبانی فقهی داشته باشد تعامل شیعه و سنی را مستحکم تر می‌کند، گفت: طبیعی است با اتخاذ اینگونه تصمیمات فضای وحدت تشیع و تسنن وارد فاز جدیدی می‌شود که تمام رخنه‌‌ها را برای نفوذ دشمن سد می‌کند.

رئیس پژوهشکده فقه و حقوق ضمن اشاره به این نکته که مذاهب شیعه و تسنن اجازه تعامل سازنده را به یکدیگر داده‌اند،‌ یادآورشد: جامعه اسلامی می‌تواند با بهره گیری از این فرصت، تعامل قومیت‌های متنوع را آنچنان برجسته نشان دهد که این تعامل سازنده، راه را برای توصیف‌ها و قرائت‌های منفی دشمنان اسلام ببندد.

 

 

**ماندگاری: رویکرد رهبری به مساله تشیع و تسنن مبتنی بر باور وحدت است

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر پخش اذان اهالی تسنن و تشیع از سیمای مرکز استان کردستان گفت: رویکرد امام و رهبری به مساله تشیع و تسنن، مبتنی بر باور وحدت است نه شعار وحدت، لذا بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کردستان تفرقه افکنی وهابیون و سلفی‌ها را محکوم می‌کنند و حکم شرعی می‌دهند که این افراد مزدور دشمن هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما منادی وحدت در بین تشیع و تسنن زیاد داریم. اما نکته‌ای که قابل تامل است بعضی‌ها اتحاد وحدت شیعه و سنی را فقط در شعار می‌بینند اما عده ای دیگر به این وحدت باور دارند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کردستان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) و باور به تقریب مذاهب دارند و این اعتقاد از آن جا سرچشمه می‌گیرد که برای جهان اسلام اهداف مشترک و دشمن مشترک متصور هستند.

ماندگاری ادامه داد: اگر کسی دشمن و اهداف مشترک را خوب بفهمد به حکم تعقل اختلافات جزئی را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب دستور پخش اذان اهالی تسنن و تشیع را از سیمای مرکز استان می‌دهند، بدان معناست که اهالی تشیع مسلمانی اهل تسنن را قبول کنند و اهل تسنن مسلمانی اهل تشیع را. نه آنها ما را تکفیر کنند و نه ما، آنها را.

ماندگاری تاکید کرد: پیام رهبر معظم انقلاب در این سفر برای اهالی تشیع و تسنن این بود که شیعه و سنی هر دو، پاره تن اسلام هستند و دشمن و هدف مشترک دارند. هدف مشترکشان تعالی اسلام است و دشمن مشترکشان آمریکا و اسرائیل و لذا باید در تقویت یکدیگر بکوشند.

 

**جلالی: رهبر معظم انقلاب به جد به دنبال وحدت امت اسلامی هستند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با پخش اذان اهل سنت از سیمای استان کردستان، گفت: این نشانگر دیدگاه وسیع رهبر معظم انقلاب است و ثابت می‌کند که ایشان به جد به دنبال وحدت امت اسلام هستند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: این طبیعی است که اختلاف میان شیعه و سنی در عرصه مسائل مختلف وجود داشته باشد اما مهم این است که نباید به این اختلافات دامن زد.

وی تصریح کرد: با اینکه نمی‌توان اساس اختلاف‌های میان شیعه و سنی را نادیده گرفت اما جامعه ما می‌تواند یک جامعه واحد تکثرگرا باشد، یعنی ضمن اینکه وحدت در میان امت اسلامی وجود دارد همه قومیت‌ها و مذاهب هم در کنار هم زندگی کنند.

جلالی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال وحدت حقیقی دنیای اسلام است نه وحدت صوری، گفت: همه باید نوع نگاهشان به موضوع اختلافات شیعه و سنی از جنس همین نگاه باشد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی به فرمان مقام معظم رهبری برای پخش اذان اهل سنت اشاره کرد و گفت: این یک فرمان حکیمانه است و نشان می‌دهد نظام اسلامی ما از وسعت نظر برخوردار است و تمامی مذاهب آزادند که مناسک خودشان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی همه مذاهب و پاره فرهنگ‌ها در اجرای دستورات و تعالیم خود آزاد هستند، تصریح کرد: گاهی نادیده گرفتن همین اختلافات است باعث ایجاد تفرقه می‌شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی