newspart/index2
عدالت و پیشرفت
طراحی این صفحه تغییر کرده است، برای ارجاع به صفحه‌ی قبلی اینجا کلیک کنید.
عدالت و پیشرفت

جناب آقای خاتمی - ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران‏



اینک به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیةاللَّه‏الاعظم (ارواحنافداه) سیاستهای کلّی برنامه پنجساله‏ی سوم برابر اصل یکصد و دهم قانون اساسی ابلاغ میگردد. این سیاستها با هدف: استقرار عدالت اجتماعی، ارتقاء دینی و علمی و فرهنگی، امنیت و رفاه اقتصادی، افزایش عزت و اعتبار بین‏المللی که در مدّت برنامه‏ی سوم از اولویت برخوردار است، با اصرار مؤکّد بر حضور و مشارکت مردم تنظیم شده و میتواند پایه و چهارچوب متین و قابل تحققی برای پیشرفت و توسعه‏ی کشور باشد، ان‏شاءاللَّه.



بیشک مراقبت و دقت نظر جنابعالی و دیگر مسؤولان محترم در مجلس و دولت خواهد توانست با بهره‏گیری از تجارب گذشته، تحقق این سیاستها را در سرتاسر برنامه و قوانین‏ومقررات‏مترتب برآن تضمین‏کند. همچنانکه‏نظارت مستمر مجمع تشخیص مصلحت بعنوان یکی از وظائف آن مجمع محترم، اطمینان لازم برای پیاده شدن این سیاستها در مراحل تنظیم و اجرای برنامه را تأمین خواهد کرد.



لازم می‏دانم قدردانی و خرسندی خود را از تحول مثبتی که در روند تعیین سیاستهای کلان پدید آمده ابراز دارم و از همه‏ی دستگاههای تخصصی و کارشناسی که در رده‏های گوناگون دراین امر شرکت کرده‏اند، بویژه از مجمع تشخیص مصلحت، هیئت دولت، سازمان برنامه و دبیرخانه‏ی مجمع تشخیص تشکر نمایم.



نسخه‏ی حاوی مجموعه‏ی سیاستها همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع‏تشخیص مصلحت ارسال می‏گردد.



والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته - سیدعلی خامنه‏ای - 30/02/1378



اقتصادی:



1- تمرکزدادن همه فعالیتهای مربوط به رشد و توسعه‏ی اقتصادی به‏سمت‏وسوی «عدالت اجتماعی» و کاهش فاصله میان درآمدهای طبقات، رفع محرومیت از قشرهای کم‏درآمد



2- ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی برای حمایت از حقوق محرومان و مستضعفان و مبارزه با فقر و حمایت از نهادهای عمومی و مؤسسات و خیریه‏های مردمی با رعایت ملاحظات دینی و انقلابی‏



3- تلاش برای مهار تورم و حفظ قدرت خرید گروههای متوسط و کم‏درآمد جامعه و کمک به سرمایه‏گذاری و ایجاد اشتغال برای آنان.



4- اصلاح نظام مالیاتی درجهت : برقراری عدالت درگرفتن مالیات، توجه به ضرورت تولید و سرمایه‏گذاریهای تولیدی، و ایجاد انگیزه‏های مردمی در پرداختن مالیات و افزایش نسبت مالیات در درآمدهای دولت‏



5- اهتمام به توسعه و عمران روستاها و توجه ویژه به معیشت روستانشینان‏



6- فراهم‏آوردن زمینه‏های اشتغال بیشتر با ایجاد انگیزه‏های مناسب و حمایت و تشویق سرمایه‏گذاری و کارآفرینی و توسعه فعالیتهای اشتغال‏زا درجهت کاهش بیکاری، بخصوص در بخشهای کشاورزی و صنایع تبدیلی و کارگاههای متوسط و کوچک‏



7- اصلاح مقرراتی که انحصارهایی در فعالیتهای اقتصادی بوجودآورده یا خواهدآورد با رعایت موارد پیش‏بینی شده در قانون اساسی و مصالح کشور.



8- عدم ترجیح بخشهای دولتی و عمومی که فعالیت اقتصادی دارند نسبت به بخشهای خصوصی و تعاونی در برخورداری از امتیازات و دسترسی به اطلاعات‏



9- رعایت مندرجات بند 8 از سیاستهای برنامه‏ی دوم در امر واگذاری مؤسسات اقتصادی دولت به بخشهای تعاونی و خصوصی‏



10- حفظ امنیت سرمایه‏گذاری، و ارج‏نهادن به سازندگی و کارآفرینی، و حفظ حرمت دارائیهای ناشی از راههای قانونی و مشروع‏



11- برنامه‏ریزی جامع برای دستیابی به جهش در صادرات غیرنفتی، و کاستن از تکیه بر درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام.



12- استفاده‏ی مطلوب از موقعیت و مزیت جغرافیایی کشور بویژه در امر بازرگانی‏



13- فراهم‏ساختن امنیت غذایی و خودکفایی در کالاهای اساسی، بوسیله‏ی افزایش تولید داخلی بویژه در زمینه‏ی کشاورزی‏



14- اصلاح نظام پولی و سامان‏بخشیدن به بازارهای مالی کشور درجهت : حفظ ارزش پول ملی، و تجهیز منابع مالی برای سرمایه‏گذاری مولد و اشتغال‏آفرین‏



15- رعایت‏دقیق‏منافع‏ملی‏واصول‏قانون‏اساسی‏وپرهیز ازسلطه‏ی‏بیگانگان‏درجذب‏منابع خارجی.



16- آموزش و بازآموزی نیروی انسانی درسطوح گوناگون، برای پاسخگویی به نیاز بنگاههای اقتصادی، و فراهم‏ساختن مهارتها و تخصصهای لازم در همه‏ی سطوح.



فرهنگی



17- اعتلاء و عمق‏بخشیدن به معرفت و بصیرت دینی و قرآنی، و تحکیم‏فکری و عملی ارزشهای انقلاب اسلامی، و مقابله‏ی با تهاجم فرهنگی بیگانه.



18- زنده و نمایان نگاهداشتن اندیشه‏ی دینی و سیاسی حضرت امام‏خمینی رحمةاللَّه‏علیه در همه‏ی سیاستگذاریها و برنامه‏ریزیها، و برجسته‏کردن نقش آن بعنوان یک معیار اساسی.



19- رعایت آراستگی سیمای‏جامعه وکشور و محیط سازندگی به ارزشهای اسلامی و انقلابی‏



20- جهت‏دهی رسانه‏ها بخصوص صداوسیما به‏سمت سالم‏سازی فضای عمومی و رشد آگاهیها و فضائل اخلاقی و اطلاع‏رسانی صحیح و تحقق سیاستهای کلی برنامه توسعه‏



21- توجه به پرورش و شکوفایی استعدادها، تشویق خلاقیت و نوآوری علمی، و تقویت امر پژوهش، و بالابردن توان علمی و فناوری کشور.



22- معرفی و ترویج فرهنگ و ارزشهای والای اسلام و ایران اسلامی به جهانیان و تبیین شخصیت و مبانی سیاسی و فکری امام‏خمینی رحمةاللَّه‏علیه به آنان و توجه به تجربه‏ی دیگر کشورها - بویژه کشورهاییکه مشترکات بیشتری با ما دارند - در برنامه‏ی توسعه و شناسایی نکاتی که به موفقیت یا ناکامی آنان انجامیده‏است.



اجتماعی، سیاسی، دفاعی، امنیتی



23- گسترش و عمق‏بخشیدن روحیه‏ی تعاون و مشارکت عمومی، و بهره‏مند ساختن دولت از همدلی و توانائیهای عظیم مردم‏



24- اهتمام به موضوع «جوانان»، ایجاد زمینه‏های‏مساعد برای‏پیشرفت‏معنوی و علمی و مسؤولیت‏پذیری، وتلاش برای رفع دغدغه‏هایی ازقبیل‏ازدواج وآینده‏ی‏شغلی وعلمی آنان.



25- تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و در صحنه‏های اجتماعی، و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه‏ی عرصه‏ها، و توجه ویژه به نقش سازنده‏ی آنان.



26- اولویت‏دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی در عرضه‏ی منابع مالی و فرصتها و امکانات دولتی در صحنه‏های مختلف فرهنگی و اقتصادی.



27- اهتمام به نظم، قانونگرایی، روحیه کار و تلاش، خوداتکایی، قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر در سطح جامعه، بویژه در کارگزاران و مسؤولان نظام و مبارزه با فساد.



28- اصلاح نظام اداری درجهت : افزایش تحرک و کارآیی، بهبود خدمت‏رسانی به مردم، تأمین کرامت و معیشت کارکنان، به‏کارگیری مدیران لایق و امین و تأمین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریتهای موازی، تأکید بر تمرکززدایی در حوزه‏های اداری و اجرایی، پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن، و تنظیم قوانین موردنیاز.



29- تقویت و کارآمد کردن نظام بازرسی و نظارت، و اصلاح قوانین و مقررات درجهت رفع تداخل میان وظایف نهادهای نظارتی و بازرسی.



30- آمایش سرزمینی بعنوان چارچوب بلندمدت در برنامه‏ریزی‏ها مبتنی بر اصول ذیل:



- ملاحظات امنیتی و دفاعی.



- کارآیی و بازدهی اقتصادی.



- وحدت و یکپارچگی سرزمین.



- گسترش عدالت اجتماعی و تعادلهای منطقه‏یی.



- حفاظت محیط زیست و احیاء منابع طبیعی.



- حفظ هویت اسلامی، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی.



- تسهیل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصاد کشور.



- توجه به توسعه متکی بر منابع داخلی و رفع محرومیتها خصوصاً در مناطق روستایی کشور.



31- ثبات در سیاست خارجی براساس اصول : عزت، حکمت و مصلحت و تعقیب هدفهای‏زیر:



- گسترش همکاری‏های دوجانبه و منطقه‏یی و بین‏المللی‏



- ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورهای غیرمتخاصم‏



- بهره‏گیری از روابط برای افزایش توان ملی‏



- مقابله با افزون‏خواهی و اقدام متجاوزانه در روابط خارجی‏



- تلاش برای رهایی منطقه از حضور نظامی بیگانگان‏



- مقابله با تک‏قطبی‏شدن جهان‏



- حمایت از مسلمانان و ملتهای مظلوم و مستضعف‏



- تلاش برای ایجاد نزدیکی بیشتر میان کشورهای اسلامی‏



- تلاش برای اصلاح ساختار سازمان ملل‏



32- افزایش اقتدار دفاعی و امنیتی و انتظامی بمنظور بازدارندگی و پاسخگویی مؤثر به تهدیدها، و تأمین منافع ملی و امنیت عمومی، و پشتیبانی از سیاست خارجی و گسترش صلح و ثبات و امنیت در منطقه با بهره‏گیری از همه‏ی امکانات.



33- توجه جدی در تخصیص منابع، به وظایف مربوط به اعمال حاکمیت دولت، بهبود امنیت عمومی و پیشگیری و مقابله مؤثر با جرائم و مفاسد اجتماعی و امنیتی از طریق تقویت و هماهنگی دستگاههای قضایی، امنیتی، انتظامی.



34- بهبود و تکمیل سازمانی و توزیع جغرافیایی نیروهای مسلح، متناسب با اندازه و نوع تهدیدها و آمایش سرزمینی.



35- تقویت و توسعه و نوسازی صنایع دفاعی کشور با تأکید بر گسترش تحقیقات و سرعت دادن به انتقال فناوریهای پیشرفته.



36- توجه ویژه به حضور و سهم نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور و انقلاب با تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین.1378/02/30

لینک ثابت
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی