news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1381/01/09

سخنرانی رهبر انقلاب در پادگان دوکوهه در جمع کثیری از اقشار مختلف مردم

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، صبح‌ امروز در پادگان‌ دو کوهه‌ و در جمع‌ دهها هزار نفر از راهیان‌ نور و قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ منطقه‌، تأکید کردند: ملت‌ بزرگ‌ ایران‌، با استمرار هوشیاری‌، استقامت‌ و فداکاری‌ خود، پرچم‌ عزت‌ و افتخار حسینی‌ را که‌ در نهضت‌ سیدالشهدا برافراشته‌ شد، همچنان‌ در اهتزار نگه‌ خواهد داشت‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ نامگذاری‌ امسال‌ به‌ نام‌ سال‌ عزت‌ و افتخار حسینی‌، «مبارزه‌ انقلابی‌ حق‌ با باطل‌»، تبلور «معنویت‌ و پیروزی‌ عقل‌ بر جهل‌» و «فجایع‌ و مصیبتهای‌ عاشورا» را سه‌ بعد قیام‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسین‌ (ع‌) برشمردند و تصریح‌ کردند: پاسداری‌ از عزت‌ و افتخار حسینی‌، نیازمند درک‌ و شناخت‌ نهضت‌ حضرت‌ حسین‌ بن‌ علی‌ (ع‌) است‌.

ایشان‌ در تبیین‌ بعد انقلابی‌ و اصلاحی‌ حرکت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) تصریح‌ کردند یزید، امامت‌ اسلامی‌ یعنی‌ هدایت‌ تعالی‌ بخش‌ قافله‌ بشری‌ را به‌ سلطنت‌ یعنی‌ سلطه‌ ظالمانه‌ و زورگویی‌ بر انسانها تبدیل‌ کرده‌ بود و امام‌ حسین‌ (ع‌) در مقابل‌ این‌ انحراف‌ عمیق‌ و تاریخی‌، پرچم‌ عزت‌ حق‌ و امامت‌ را برافراشت‌ و با پایداری‌ در این‌ راه‌، به‌ مظهر افتخار و سربلندی‌ نیز تبدیل‌ شد و راه‌ عزت‌ و افتخار یعنی‌ استقامت‌ و ایستادگی‌ را به‌ ملتها نشان‌ داد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در همین‌ بحث‌ و در تبیین‌ بیشتر مفهوم‌ سلطنت‌ بعنوان‌ نظام‌ حکومتی‌ یزید در برابر نظام‌ حکومتی‌ اسلام‌ افزودند: دولتهای‌ مستکبر و ظالم‌ تاریخ‌ از جمله‌ دولت‌ امروز آمریکا، هر نامی‌ بر خود بگذارند، حکومت‌ سلطنتی‌ هستند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، صف‌ آرایی‌ پیروزمند لشکر عقل‌ در برابر لشکر جهل‌ و غلبه‌ فضایل‌ اخلاقی‌ بر رذائل‌ شیطانی‌ و نفسانی‌ را از دیگر ابعاد نهضت‌ حسینی‌ خواندند و افزودند تمامی‌ کسانی‌ که‌ سیدالشهدا را در آن‌ حرکت‌ عظیم‌ و تاریخ‌ساز همراهی‌ کردند، در مبارزه‌ درونی‌ و باطنی‌ بر جهل‌ و شیطان‌ پیروز شدند و با حضور عزتمند و افتخار آفرین‌ در میدان‌ شرف‌، انسانها را به‌ رستگاری‌ و سعادت‌ فراخواندند.

ایشان‌ با یادآوری‌ افتخارات‌ عزتمند ملت‌ ایران‌ در حماسه‌ دفاع‌ مقدس‌ و دیگر میادین‌ مبارزه‌ با دشمنان‌ افزودند جوانان‌ رزمنده‌ ما و این‌ مردم‌ مؤمن‌ که‌ معنویت‌ و پایداری‌ را از امام‌ حسین‌ (ع‌) و اصحابش‌ آموخته‌اند، امروزه‌ خود به‌ الگویی‌ افتخارآفرین‌ برای‌ ملتها از جمله‌ ملت‌ فلسطین‌ تبدیل‌ شده‌اند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بعد سوم‌ قیام‌ عاشورا را، سرشار از مصیبت‌ و فاجعه‌ و درد خواندند و خاطرنشان‌ کردند: شهادت‌ هریک‌ از یاران‌ وفادار و فرزندان‌ مظلوم‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسین‌، مصیبتی‌ جانسوز اما تبلور و تجسم‌ عزت‌، بزرگواری‌ و افتخار بود و امام‌ حسین‌ (ع‌) با پایداری‌ در این‌ مصائب‌ عظیم‌، پرچم‌ سربلندی‌ اسلام‌ را برافراشته‌ نگه‌ داشت‌ و مرز حق‌ و باطل‌ و امامت‌ اسلامی‌ با سلطنت‌ طاغوتی‌ را روشن‌ ساخت‌.

ایشان‌ درسهای‌ نهضت‌ حسینی‌ را نیاز امروز و فردای‌ بشر خواندند و افزودند: امروز که‌ خودخواهیهای‌ حاکمان‌ مستکبر، بیشتر از هر زمان‌ شده‌ است‌، این‌ درسهای‌ ماندگار، بشدت‌ مورد نیاز انسان‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ با تأکید بر لزوم‌ استمرار توجه‌ کامل‌ همه‌ مسؤولان‌ به‌ رفتار علوی‌ خاطرنشان‌ کردند: حکومت‌ علوی‌ الگوی‌ «حل‌ مشکلات‌ و رنجهای‌ بشر» و تأمین‌ کننده‌ «عدالت‌ و صلح‌ و آرامش‌ حقیقی‌» است‌ و باید در تمامی‌ سالها و در کلیه‌ اقدامات‌ و برنامه‌ریزیها، مورد توجه‌ و دقت‌ کلیه‌ مسؤولان‌ باشد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، تلاش‌ برای‌ ایجاد اشتغال‌ و مبارزه‌ با فساد را دو حرکت‌ نشأت‌ گرفته‌ از رفتار علوی‌ برشمردند و افزودند: مسؤولان‌ و دستگاههای‌ ذیربط باید با همه‌ وجود و بطور شبانه‌ روزی‌ برای‌ ایجاد اشتغال‌ فعالیت‌ کنند و هیچ‌ مسئله‌ داخلی‌ یا تهدید خارجی‌ نباید مانعی‌ در این‌ راه‌ بوجود آورد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با انتقاد از برخوردهای‌ افراطی‌ یا تفریطی‌ با مسئله‌ مبارزه‌ با فساد افزودند: برخلاف‌ تصور برخی‌، این‌ حرکت‌، بهانه‌ای‌ سیاسی‌ برای‌ برخورد با بعضی‌ها نیست‌ بلکه‌ حرکتی‌ حقیقی‌ و لازم‌ است‌ ایشان‌ جهت‌ و برنامه‌ اصلی‌ کشور را برنامه‌ صلاح‌ و پیشرفت‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: برخلاف‌ برداشتهای‌ افراطی‌، فساد در کشور فراگیر نیست‌ بلکه‌ انگیزه‌ نظام‌ از مقابله‌ با فساد، شناسایی‌، کنترل‌ و قلع‌ و قمع‌ هرگونه‌ فساد است‌ چرا که‌ در غیراینصورت‌، فساد محدود و معدود، ممکن‌ است‌ رشد و گسترش‌ یابد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ استقلال‌طلبی‌ و غیرتمندی‌ ملت‌ ایران‌ افزودند: این‌ ملت‌ از تهدید دشمن‌ نمی‌هراسد و ایجاد اختلاف‌، بی‌ایمانی‌ و ناامیدی‌ از آینده‌، القاء وجود دوگانگی‌ در کشور، القاء احساس‌ ضعف‌ در برابر دشمن‌ و یا تبلیغ‌ احساس‌ ناتوانی‌ مسؤولان‌ کشور را خطری‌ جدی‌ می‌داند که‌ متأسفانه‌ برخی‌ از روی‌ نادانی‌ یا غرض‌ورزی‌ مشغول‌ اینگونه‌ امور هستند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ایام‌ محرم‌ و نهضت‌ عظیم‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) و تقارن‌ آن‌ با بهار طبیعت‌ و آغاز سال‌ جدید شمسی‌ افزودند: حضور مردم‌ قدرشناس‌ ایران‌ در چنین‌ ایامی‌ در مناطق‌ دوران‌ دفاع‌ مقدس‌، از لحاظ تقارن‌ زمانی‌ و مکانی‌ از جمله‌ پدیده‌های‌ کم‌یاب‌ دوران‌ زندگی‌ است‌.

ایشان‌ تأکید کردند: حضور قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ در مناطق‌ برجسته‌ و فراموش‌ نشدنی‌ دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ به‌ معنای‌ قدرشناسی‌ آنان‌ از رزمندگان‌ و دلاورمردانی‌ است‌ که‌ کشور، ملت‌ و تاریخ‌ همواره‌ مدیون‌ آنان‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حضور خود را در پادگان‌ دوکوهه‌ اظهار ارادت‌ و اخلاص‌ به‌ رزمندگان‌ و شهداء دانستند و با یادآوری‌ ظهور و بروز ایمان‌ها، فداکاریها، اخلاصها و صفا و طراوت‌ جوانان‌ مؤمن‌ و بسیجی‌ در این‌ مکان‌ تصریح‌ کردند: وظیفه‌ همه‌ است‌ که‌ اینگونه‌ مکانها و خاطرات‌ را همیشه‌ زنده‌ بدارند.

در این‌ مراسم‌، پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، در سوگ‌ سیدالشهدا و یاران‌ مظلومش‌، عزاداری‌ و نوحه‌سرایی‌ شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، پس‌ از این‌ مراسم‌ به‌ تهران‌ بازگشتند.

در این‌ مراسم‌، علاوه‌ بر کاروانهای‌ راهیان‌ نور که‌ از سراسر کشور، برای‌ بازدید از مناطق‌ جنگی‌، به‌ منطقه‌ جنوب‌ رفته‌اند، شماری‌ از مردم‌ اندیمشک‌، دزفول‌، شوش‌، شوشتر و برخی‌ نقاط دیگر استان‌ خوزستان‌ حضور داشتند.

«نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ خوزستان‌ و امام‌ جمعه‌ اهواز»، استاندار خوزستان‌ و فرماندهان‌ عالیرتبه‌ سپاه‌ و ارتش‌ نیز در این‌ دیدار حضور داشتند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی