news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبيانات
نسخه قابل چاپ
1375/09/20

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان طی سخنانی بر اهمیت ارزش‌گذاری به مسائل فرهنگی به عنوان مسأله اول کشور تأکید کردند و ایجاد یک ستاد مرکزی مدیریت فرهنگی را برای مقابله برنامه‌ریزی شده با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و هدایت دستگاههای مسؤول کشور در مسائل فرهنگی ضروری دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، از اعضای قدیمی این شورا به سبب انجام کارها و تلاشهای مخلصانه آنان در زمینه مسائل فرهنگی تقدیر و تشکر کردند و افزودند: با افزایش تعداد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه این شورا اهمیت بیشتری خواهد یافت و باید متناسب با توقعات زیادی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود، دبیرخانه آن نیز به صورتی فعال و با یک مدیریت مباشر و کاملا ناظر در صحنه حضور داشته باشد و اینجانب از زحمات جناب آقای میرسلیم به عنوان یک شخصیت فرهنگی و فهیم در اداره دبیرخانه این شورا صمیمانه تشکر می‌کنم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان اهمیت مسائل فرهنگی فرمودند: اینجانب به مسائل فرهنگی بهای زیادی می‌دهم و اعتقاد راسخ دارم که قوام یک کشور و ملیت یک ملت به فرهنگ آن ملت است و بیش از هر چیز فرهنگ یک ملت وجه تمایز او را با سایر ملتها نشان می‌دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت سرمایه‌گذاری ویژه در امور فرهنگی را برای حفظ استقلال، رسیدن به خودکفایی، تأمین رفاه عمومی، تحکیم تدین مردم و تحقق یک تمدن بزرگ اسلامی خاطر نشان کردند و فرمودند: مسأله فرهنگ را باید مسأله اول این کشور به حساب آورد و بدون تردید با پشتیبانی و تقویت بنیه‌های فرهنگی، پیشرفت این کشور در تمامی زمینه‌ها تضمین خواهد شد. اما اگر فرهنگ کشور اصلاح و پایه‌های آن مستحکم نشود، به احتمال زیاد برنامه‌ریزی در همه کارها ابتر خواهد بود و به نتایج قطعی آن نمی‌توان امیدوار بود.
مقام معظم رهبری حاکم بودن ایمان اسلامی و روحیه انقلابی در تمامی تصمیمات فرهنگی کشور را ضروری خواندند و فرمودند: در تمامی تصمیمات فرهنگی و در هدایت و اداره امور فرهنگی باید روحیه اسلامی و انقلابی مورد توجه قرار بگیرد. گرایش انقلابی و حرکت اسلامی را نیز می‌توان با یک مدیریت و هدایت صحیح، دقیق و حساب شده تضمین کرد، بنا بر این هدایت فرهنگی جامعه براساس گرایشهای انقلابی یک ضرورت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تهاجم و مبارزه فرهنگی دشمنان اسلام علیه انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک مسأله واقعی و جدی یاد کردند و فرمودند: دشمنان جمهوری اسلامی ایران باورهای سیاسی و دینی و نیز عادات حسنه ملت ما را با تکیه بر ابزارهای فرهنگی هدف گیری کرده‌اند و این کار را بسیار دقیق انجام می‌دهند و اکنون فرهنگ اسلام ناب که انقلاب اسلامی براساس آن بنیان نهاده شده است، دقیقا هدف تهاجم دشمنان اسلام قرار دارد بنا بر این برای مقابله اصولی و برنامه‌ریزی شده با این تهاجم دشمن، لازم است مدیریت متمرکز و هدایت‌کننده‌ای در امور فرهنگی به وجود آید و با توسل به ابزار و نیروی فرهنگی، تهاجم دشمن را علاج و تأثیر آن را خنثی کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره گرفتن از نیروهای ارزشمند فرهنگی در کشور را برای تغذیه جامعه و دستگاههای مسؤول از تفکرات صحیح، ضروری خواندند و فرمودند: در ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفکرات اسلامی و انقلابی باید مورد توجه مضاعف قرار گیرد و حقیقتا برای اعتلای آن برنامه‌ریزی و کار شود. ملت ایران و نظام اسلامی به مفهوم پایبندی به اصول ارزشی و اصول اسلامی و انقلابی اصولگراست و شورای انقلاب فرهنگ باید اصولگراترین دستگاه نظام اسلامی ایران باشد.
مقام معظم رهبری اساس کار شورای عالی انقلاب فرهنگی را در آینده، پافشاری بر اصول دانستند و فرمودند: مبنای کار این تشکیلات باید تکیه بر اصول و ارزشها باشد. این مسأله به مفهوم تعصب، تحجر، زیاده‌روی و انجام کارهای بی‌رویه نیست، بلکه پافشاری بر اصول ارزشی متکی به یک فکر و اندیشه ناب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درک تأثیر مسائل فرهنگی را در بلند مدت ممکن دانستند و فرمودند: فرهنگ مسأله بسیار مهمی است که ضایعات آن را به تدریج و با گذشت یک زمان طولانی می‌توان فهمید، بنا بر این درمان این ضایعات نیز به همین نسبت دشوار است. رژیمهای دیکتاتوری و استبدادی پادشاهی در ایران، مانع از آموزش و ترویج انضباط صحیح در میان مردم و جامعه شدند، بنا بر این انضباط کاری و اجتماعی به عنوان دو خصوصیت اجتماعی و اخلاقی در زمره نیازهای فرهنگی کشور است که ایجاد آن ممارست و انجام یک کار مستمر فرهنگی را طلب می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت بکار انداختن قدرت ابتکار و بروز شجاعت و شهامت در انجام کارهای بزرگ را به عنوان یک نیاز فرهنگی به معنای عام آن مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: این کشور نیازمند یک تصحیح فرهنگی است و علاج مشکلات آن نیز تنها با اصلاح فرهنگی امکان‌پذیر است، بنا بر این باید مسائل فرهنگی با یک دید وسیع و عمیق مورد توجه قرار گیرد و از تعهد اسلامی، روحیه انقلابی و آمادگی ملت ایران به عنوان یک فرصت ارزنده در جهت انجام اصلاحات فرهنگی و اخلاقی استفاده شود.
مقام معظم رهبری توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به ضرورت پرهیز از درگیرشدن در مسائل جزئی و دست و پاگیر جلب کردند و فرمودند: از این شورا با ترکیب جدید آن، انتظار می‌رود که اولویتهای فرهنگی را در مقاطع خاص مشخص کنند و براساس آن برنامه‌ریزیهای لازم را انجام دهند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت جدی، مسائل اساسی فرهنگی را به طور دقیق و مرزبندی شده مطرح کند و آن را تا رسیدن به یک نتیجه عملی و سپس اجرای آن دنبال نماید، زیرا هیچ یک از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید معلق و متوقف بماند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مطرح شدن مسائل جدید در ارتباط با گسترش دانشگاهها و افزایش بسیار زیاد شمار دانشجویان اشاره کردند و فرمودند: جامعه‌ای که در آینده نزدیک ، بیش از دومیلیون دانشجو خواهد داشت، باید برای مسائل اخلاقی، سیاسی، فکری و نیز ازدواج آنان چاره‌اندیشی کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این مسأله از جهات مختلف توجه نماید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مکمل دولت و مجلس یاد کردند و ضرورت اجرای تصمیمات این شورا را مورد تأکید قرار دادند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کوتاهی را در مورد روند عملکرد این شورا در سال گذشته ارائه کرد.
 

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی