news/content
نسخه قابل چاپ
1380/05/11

برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در حضور رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در مراسمی‌ سرشار از شکوه‌ و معنویت‌، با تجلیل‌ از حضور شورانگیز مردم‌ در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، رأی‌ ملت‌ را به‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ سیدمحمد خاتمی‌ تنفیذ و ایشان‌ را به‌ ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ منصوب‌ کردند.

در این‌ مراسم‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ بعنوان‌ آخرین‌ رئیس‌ جمهور قبل‌ از آقای‌ خاتمی‌ ضمن‌ تبریک این‌ روز بزرگ‌ به‌ رهبری‌ معظم‌ انقلاب‌، مردم‌ فهیم‌ ایران‌ و رئیس‌ جمهور، حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در تنفیذ رأی‌ ملت‌ به‌ آقای‌ خاتمی‌ قرائت‌ کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در حکم‌ تنفیذ رأی‌ ملت‌ به‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ با تجلیل‌ از حضور سرنوشت‌ ساز ملت‌ در اداره‌ کشور، هشتمین‌ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ را تجلی‌ اقتدار ملی‌ نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و تصریح‌ کردند. با سپاس‌ خداوند متعال‌ و عرض‌ تبریک به‌ ملت‌ عزیز و با معرفت‌ به‌ مراتب‌ شایستگی‌ اندیشمند فرزانه‌ جناب‌ حجه‌الاسلام‌ آقای‌ حاج‌ سیدمحمد خاتمی‌ دامت‌ معالیه‌، رأی‌ ملت‌ را تنفیذ و ایشان‌ را به‌ ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ منصوب‌ می‌کنم‌. مقام‌ معظم‌ رهبری‌ خاطرنشان‌ کرده‌اند تنفیذ اینجانب‌ و رأی‌ ملت‌ تا زمانی‌ است‌ که‌ ایشان‌ به‌ تعهد خود و صراط مستقیمی‌ که‌ تاکنون‌ در پیش‌ داشته‌اند، یعنی‌ راه‌ اسلام‌ و احکام‌ نورانی‌ آن‌ و دفاع‌ از مستضعفان‌ و مظلومان‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمنان‌ مستکبر و حق‌ ستیز و زورگو پایبند باشند که‌ با توفیق‌ الهی‌ انشاءالله‌ همواره‌ چنین‌ خواهد بود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رأی‌ اکثریت‌ قاطع‌ و شورانگیز ملت‌ به‌ شخصیت‌ انقلابی‌ و فرزانه‌ و منتسب‌ به‌ بیت‌ سیادت‌ و علم‌ و تقوا، آقای‌ خاتمی‌ را نشاندهنده‌ پایبندی‌ ملت‌ به‌ دین‌ و اخلاق‌ و معنویت‌ و روحانیت‌ خوانده‌ و تصریح‌ کرده‌اند در این‌ فرصت‌ تازه‌ و فضای‌ پرنشاط، لحظه‌ لحظه‌ وقت‌ مسؤولان‌ و نخبگان‌ و امناء ملت‌ باید به‌ خدمت‌ و تلاش‌ مخلصانه‌ سپری‌ شود و عزم‌ و همت‌ همگان‌ بسوی‌ بسط عدالت‌ و ارتقاء معرفت‌ و معنویت‌ و گشایش‌ امر اقتصاد و معیشت‌ عمومی‌ معطوف‌ شود تا فقر و فساد و تبعیض‌ از صفحه‌ی‌ زندگی‌ ملت‌ ایران‌ زدوده‌ شود.

ایشان‌ با قدردانی‌ از هوشیاری‌ و پایبندی‌ ملت‌ به‌ برافراشته‌ نگه‌ داشتن‌ پرچم‌ حاکمیت‌ اسلامی‌، رئیس‌ جمهور محترم‌ را به‌ یاد خدا، اخلاص‌ در عمل‌، قدردانی‌ از ملت‌، مراقبت‌ از منافع‌ ملی‌، اولویت‌ دادن‌ به‌ نیاز قشرهای‌ مستضعف‌ و گرامی‌ شمردن‌ ارزشهای‌ والای‌ دین‌ و انقلاب‌ توصیه‌ کرده‌اند و برای‌ آقای‌ خاتمی‌ و همه‌ مسؤولان‌ کشور توفیق‌ و هدایت‌ و کمک الهی‌ مسئلت‌ نموده‌اند.

در این‌ مراسم‌ که‌ با حضور مقامات‌ کشوری‌ و لشکری‌ و جمعی‌ از شخصیتهای‌ سیاسی‌ مذهبی‌ و سفیران‌ و نمایندگان‌ سیاسی‌ کشورهای‌ خارجی‌ در ایران‌ برگزار شد حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در سخنانی‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ را حقیقت‌ زنده‌ و درخشان‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ خواندند و از پروردگار مسئلت‌ کردند دوره‌ جدید ریاست‌ جمهوری‌ آقای‌ خاتمی‌ را برای‌ ملت‌ ایران‌ و برای‌ رئیس‌ جمهور محترم‌ دوره‌ای‌ پر خیر و برکت‌ قرار دهد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ را راقی‌ترین‌ و والاترین‌ نوع‌ مردمسالاری‌ در جهان‌ برشمردند و افزودند: در جامعه‌ اسلامی‌، مردم‌ با توجه‌ به‌ شأن‌ و جایگاهشان‌ در قوانین‌ الهی‌، و در پرتو نور هدایت‌ پروردگار و در چارچوب‌ احکام‌ قرآن‌ و اسلام‌ سرنوشت‌ اداره‌ کشور را بدست‌ می‌گیرند.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ چارچوبهای‌ متفاوت‌ مردمسالاری‌ در نظامهای‌ مختلف‌ سیاسی‌ افزودند: در دموکراسی‌های‌ غربی‌ رأی‌ و خواست‌ مردم‌ در عمل‌ تنها در چارچوب‌ منافع‌ و خواست‌ صاحبان‌ ثروت‌ و سرمایه‌داران‌ اعتبار دارد و در کشورهای‌ سوسیالیستی‌ سابق‌ هم‌ تنها تمایلات‌ و سیاستهای‌ حزب‌ حاکم‌ محدوده‌ رأی‌ مردم‌ را مشخص‌ می‌کرد اما در مردم‌سالاری‌ دینی‌، انوار هدایت‌ الهی‌ و عنصر معنویت‌ خواستهای‌ مردم‌ را جهت‌ صحیح‌ می‌دهد و ملت‌ ضمن‌ حضور در صحنه‌ و اداره‌ کشور از طریق‌ منتخبان‌ خود، هیچگاه‌ به‌ خارج‌ از مسیر صلاح‌ و فلاح‌ قدم‌ نمی‌گذارد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ را هدیه‌ انقلاب‌ و اسلام‌ به‌ ملت‌ ایران‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: این‌ تجربه‌ جدید و جوان‌ برای‌ همه‌ ملتهایی‌ که‌ به‌ فضیلتهای‌ انسانی‌ و جامعه‌ای‌ سعادتمند می‌اندیشند قابل‌ پیروی‌ و الگو گرفتن‌ است‌.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ حضور ملت‌ ایران‌ در کلیه‌ انتخابات‌ ۲۲ سال‌ اخیر از جمله‌ ۸ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ خاطرنشان‌ کردند: دشمنان‌ با نفی‌ این‌ واقعیات‌ تنها به‌ مردم‌ سالاری‌ در ایران‌ از انتخابات‌ سال‌ ۷۶ به‌ بعد اشاره‌ می‌کنند اما همه‌ می‌دانند که‌ در تمام‌ سالهای‌ انقلاب‌، مردم‌ با حضور در همه‌ انتخابات‌، محور تصمیم‌گیریها بوده‌اند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامی‌ تأکید کردند همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ این‌ است‌ که‌ خود را کمر بسته‌ دین‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسی‌ و موظف‌ به‌ تأمین‌ خواستهای‌ مردم‌ بدانند و اگر هر یک از مسؤولان‌ در هر رده‌ای‌ از این‌ مسیر منحرف‌ شود بدلیل‌ آنکه‌ فاقد شروط مسؤولیت‌پذیری‌ در جامعه‌ اسلامی‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ می‌شود و این‌، سنگینی‌ بار مسؤولیت‌ در اسلام‌ را آشکار می‌سازد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سعادت‌ دنیا و آخرت‌ مردم‌ را در گرو اجرای‌ احکام‌ اسلامی‌ دانستند و افزودند: در نظام‌ اسلامی‌، مسؤولان‌ بدون‌ مردم‌ هیچند و ارزش‌ و اقتدار و توانایی‌ آنها در داخل‌ و خارج‌، به‌ حضور و پایداری‌ مردم‌ بستگی‌ دارد که‌ این‌ حضور و ایستادگی‌ نیز مرهون‌ ایمان‌ ملت‌ است‌ بنابراین‌ باید ایمان‌ مردم‌ را حفظ و تقویت‌ کرد و اجازه‌ نداد از هیچ‌ طریقی‌ این‌ عامل‌ سعادت‌بخش‌ مورد تهاجم‌ قرار گیرد.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ شروع‌ و استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ کار دولت‌، بر تشکیل‌ هرچه‌ سریعتر کابینه‌ و همکاری‌ کامل‌ مجلس‌ با دولت‌ در این‌ زمینه‌ تأکید کردند و افزودند: فوری‌ترین‌ کاری‌ که‌ در این‌ دوره‌ جدید باید به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ایجاد اشتغال‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با توصیه‌ به‌ رئیس‌ جمهور و همکاران‌ آینده‌ آقای‌ خاتمی‌ برای‌ از دست‌ ندادن‌ فرصتها خاطرنشان‌ کردند باید نیازها را بطور صحیح‌ اولویت‌بندی‌ کرد و با آگاهی‌، شتاب‌ لازم‌ و تدبیر مقتضی‌ به‌ تأمین‌ آنها همت‌ گماشت‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تلاشهای‌ سیاسی‌ و تبلیغاتی‌ دشمنان‌ را برای‌ فلج‌ کردن‌ کشور از طریق‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ یادآور شدند و افزودند: برغم‌ این‌ تلاشها منابع‌ بزرگ‌ ثروت‌ و نیروی‌ فراوان‌ کار، زمینه‌ مساعد شکوفایی‌ اقتصادی‌ کشور و زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ایران‌ را فراهم‌ کرده‌ است‌.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، تلاش‌ هماهنگ‌ همه‌ دست‌اندرکاران‌ ستادی‌ و اجرایی‌ بخش‌ اقتصادی‌ دولت‌ را کاملا ضروری‌ خواندند و خاطرنشان‌ کردند: باید ضمن‌ پرهیز از شعار، با جدیت‌ و نوگرایی‌ بگونه‌ای‌ عمل‌ شود که‌ پس‌ از مدتی‌ نه‌ چندان‌ طولانی‌ مردم‌ مژده‌ تغییر در وضع‌ معیشتی‌ و اقتصادی‌ را در عمل‌ احساس‌ کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ توجه‌ به‌ فرهنگ‌ عمومی‌ کشور را از دیگر مسائل‌ مهم‌ و ضروری‌ برشمردند و افزودند: دشمن‌ تلاش‌ می‌کند با تبلیغ‌ اباحی‌گری‌ اعتقادی‌ و عملی‌، باورها و تکیه‌گاههای‌ اعتقادی‌ مردم‌ را سست‌ کند که‌ در داخل‌ هم‌ عده‌ای‌ غافل‌، در حرف‌ و عمل‌ همین‌ کار را می‌کنند.

ایشان‌ افزودند: ترویج‌ فساد و تشویق‌ جریانهای‌ خلاف‌ اخلاق‌ از دیگر روشهای‌ دشمنان‌ برای‌ ترویج‌ اباحی‌گری‌ است‌ که‌ مسؤولان‌ باید با کمال‌ توجه‌ در مقابل‌ اینگونه‌ تهاجمات‌ به‌ فرهنگ‌ عمومی‌ بایستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ جریانی‌ که‌ برای‌ شیوع‌ مفاسد اخلاقی‌ و منکرات‌ در جامعه‌ تلاش‌ می‌کند خاطرنشان‌ کردند: اسلام‌ مرتکب‌ منکر را نصیحت‌ و هدایت‌ می‌کند اما برای‌ او حد و مجازات‌ هم‌ تعیین‌ کرده‌ است‌ بنابراین‌ مسؤولان‌ باید با قدرت‌ جلوی‌ جریان‌ فساد و منکرات‌ را بگیرند و اجازه‌ ندهند عده‌ای‌ بنام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ را در جامعه‌ ترویج‌ کنند. ایشان‌ بی‌اعتنایی‌ مسؤولان‌ به‌ جریان‌ فساد اخلاقی‌ را موجب‌ بدبین‌ شدن‌ و کنار نشستن‌ متدینین‌ و در نهایت‌ تضعیف‌ و شکست‌ نظام‌ ارزیابی‌ کردند و افزودند: مسؤولان‌ باید بگونه‌ای‌ عمل‌ کنند که‌ اعتماد مردم‌ مؤمن‌ سلب‌ نشود. البته‌ سلب‌ اعتماد به‌ هیچ‌ وجه‌ مجوز قانون‌ شکنی‌ نیست‌ چرا که‌ قانون‌ شکنی‌ جرم‌ است‌ و بجز در نهی‌ از منکر بصورت‌ زبانی‌ که‌ در همه‌ احوال‌ واجب‌ است‌ در برخورد با منکرات‌ دیگر باید همه‌ تابع‌ قانون‌ باشند چرا که‌ اگر روزی‌ لازم‌ شد مردم‌ وارد عمل‌ شوند رهبری‌ به‌ مردم‌ خواهد گفت‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ مقابله‌ با مفاسد مالی‌ و اقتصادی‌ را از بزرگترین‌ وظایف‌ مسؤولان‌ خواندند و افزودند: همانگونه‌ که‌ در نامه‌ ۸ ماده‌ای‌ به‌ رؤسای‌ قوا گفته‌ شد مقابله‌ با این‌ مفاسد کار بسیار دشواری‌ است‌ و باید با همکاری‌ قوای‌ مقننه‌ و قضاییه‌ در دستور کار دولت‌ قرار گیرد و نتایج‌ عملی‌ آن‌ خود را نشان‌ دهد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ همه‌ فعالین‌، مسؤولین‌ سیاسی‌ و کسانی‌ را که‌ به‌ تریبونهای‌ عمومی‌ دسترسی‌ دارند به‌ پرهیز از تهیج‌ و تشنج‌آفرینی‌ توصیه‌ کردند و افزودند: کسانی‌ که‌ به‌ منبرها، روزنامه‌ها، تریبون‌ نماز جمعه‌، صدا و سیما، مجلس‌ و دیگر تریبونها دسترسی‌ دارند باید فضا را کاملا آرام‌ و متعادل‌ نگه‌ دارند.

ایشان‌ با تأکید بر وحدت‌ کلمه‌، تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ را از بدترین‌ کارها خواندند و تصریح‌ کردند نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ کلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نکردن‌ یک حکم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حکمی‌ که‌ صادر می‌شود کل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ کرد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ را نعمتی‌ الهی‌ برشمردند و همه‌ مسؤولان‌ را به‌ شکرگزاری‌ این‌ نعمت‌ بزرگ‌ و حرکت‌ مصمم‌، متحد و جدی‌ بسمت‌ اهداف‌ انقلاب‌ توصیه‌ کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور در این‌ مراسم‌ در سخنانی‌ با گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ امام‌ راحل‌ عظیم‌الشأن‌ و شهدای‌ گرانقدر انقلاب‌ اسلامی‌ و تسلیت‌ ایام‌ فاطمیه‌، مراسم‌ تنفیذ حکم‌ ریاست‌ جمهوری‌ از جانب‌ رهبری‌ بعنوان‌ محور نظام‌ را نماد مردم‌سالاری‌ دینی‌ و سازگاری‌ جمهوریت‌ با موازین‌ دین‌ اسلام‌ دانست‌ که‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تحقق‌ یافته‌ و تصریح‌ کرد: امروز خداوند را سپاسگزاریم‌ که‌ رهبری‌ امام‌ خمینی‌ در وجود رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تداوم‌ یافته‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مستحکم‌ بسوی‌ اهداف‌ انقلاب‌ در حرکت‌ است‌.

آقای‌ خاتمی‌ با یادآوری‌ مسؤولیت‌ سنگین‌ رئیس‌ جمهور در مقابل‌ خداوند متعال‌ به‌ مسؤولیت‌ها و وظایف‌ رئیس‌ جمهور در قانون‌ اساسی‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: رئیس‌ جمهور در درجه‌ اول‌ در مقابل‌ رهبری‌ نظام‌، سپس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بعنوان‌ نماینده‌ حاکمیت‌ ملی‌ و در مقابل‌ مردم‌ بعنوان‌ صاحبان‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و نظام‌ مسؤول‌ است‌.

رئیس‌ جمهور، پرسشگری‌، انتقاد، نظارت‌ و مطالبه‌ حقوق‌ خود را براساس‌ استقلال‌ و آزادی‌ بعنوان‌ دو پایه‌ نظام‌ اسلامی‌، حق‌ مردم‌ دانست‌ و تصریح‌ کرد: از آنجا که‌ رئیس‌ جمهور، رأی‌ خود را مستقیما از مردم‌ می‌گیرد، مظهر مطالبات‌ مردم‌ و مظهر اراده‌ ملی‌ است‌.

حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ با اشاره‌ به‌ مسؤولیت‌ سنگینی‌ که‌ بواسطه‌ رأی‌ مردم‌ و تنفیذ رهبری‌، از لحاظ شرعی‌، اخلاقی‌، قانونی‌ و ملی‌ برعهده‌ رئیس‌ جمهور قرار می‌گیرد خاطرنشان‌ کرد: رئیس‌ جمهور بعنوان‌ رئیس‌ قوه‌ مجریه‌ برای‌ انجام‌ این‌ مسؤولیت‌ سنگین‌ نیازمند هدایت‌ رهبری‌، همکاری‌ و پشتیبانی‌ دیگر قوای‌ کشور و همدلی‌ و همراهی‌ همه‌ جناحها و گروهها است‌.

در این‌ مراسم‌ آقای‌ موسوی‌ لاری‌ وزیر کشور نیز در سخنانی‌، گزارشی‌ از روند برگزاری‌ هشتمین‌ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ ارائه‌ کرد و اعتبار نامه‌ رئیس‌ جمهور را که‌ از جانب‌ شورای‌ نگهبان‌ مورد تأیید قرار گرفته‌ است‌، قرائت‌ نمود. وزیر کشور در سخنان‌ خود، آرامش‌ سیاسی‌ جامعه‌ در ایام‌ انتخابات‌، توجه‌ مردم‌ به‌ برنامه‌های‌ نامزدها، نظارت‌ احزاب‌ بر انتخابات‌ و تشکیل‌ میز احزاب‌ در ستاد انتخابات‌ و امکانات‌ گسترده‌ صدا و سیما برای‌ نامزدها را از جمله‌ ویژگیهای‌ هشتمین‌ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ بیان‌ کرد.

خاطرنشان‌ می‌شود در این‌ مراسم‌ روسای‌ قوای‌ مقننه‌ و قضائیه‌. وزراء، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، نمایندگان‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، نمایندگان‌ ولی‌ فقیه‌ در مراکز استانها و نهادها، استانداران‌ سراسر کشور، اعضای‌ شورای‌ نگهبان‌، اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، مسئولین‌ قوه‌ قضائیه‌، اعضای‌ شورایعالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌، حجت‌الاسلام‌ سیدحسن‌ خمینی‌ و بیت‌امام‌(ره‌)، فرماندهان‌ عالیرتبه‌ نظامی‌ و انتظامی‌، جمعی‌ از خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا، جمعی‌ از افرادی‌ که‌ نشان‌ لیاقت‌ دریافت‌ کرده‌اند، مسئولین‌ فرهنگستانها و سفرا و نمایندگان‌ کشورهای‌ خارجی‌ در تهران‌ حضور داشتند.

برچسب‌ها: تنفیذ؛
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی