news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتنقشه راهنقشه راهعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1380/03/14

برگزاری مراسم سالگرد رحلت امام‌ خمینی‌(ره) با حضور رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز در اجتماع‌ میلیونی‌ سوگواران‌ امام‌ خمینی‌(رض‌)، اسلام‌، مردم‌، قانونگرایی‌ و سلطه‌ستیزی‌ و بیداری‌ در مقابل‌ دشمن‌ را چهار عنصر اصلی‌ و مورد تأکید امام‌ راحل‌ در مهندسی‌ ساختار نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و با اشاره‌ به‌ اهمیت‌ حقیقی‌ مردم‌ در دیدگاه‌ امام‌ خمینی‌ افزودند: انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ آزمایشی‌ الهی‌ است‌ و حضور هرچه‌ گسترده‌تر و آگاهانه‌ مردم‌ در این‌ عرصه‌، باعث‌ عزت‌ اسلام‌ و افتخار و اقتدار نظام‌ اسلامی‌ خواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تجلیل‌ از امام‌ راحل‌ عظیم‌ الشأن‌ بعنوان‌ "جانشین‌ پیامبران‌ الهی‌ و پیشوای‌ هدایت‌ جوامع‌ اسلامی‌ بویژه‌ ملت‌ ایران‌" تصریح‌ کردند: امام‌ خمینی‌ نه‌ در لفظ بلکه‌ در معنای‌ حقیقی‌ برای‌ مردم‌ شأن‌ و منزلت‌ و حق‌ و نقش‌ قائل‌ بودند و اتکاء به‌ آرای‌ ملت‌ را محور حرکت‌ نظام‌ می‌دانستند و بهمین‌ علت‌ همواره‌ حضور مردم‌ در تمامی‌ انتخابات‌ را حق‌ و تکلیف‌ آنها برمی‌شمردند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، انتخابات‌ را مظهر خواست‌ و اراده‌ مردم‌ خواندند و تصریح‌ کردند نظام‌ اسلامی‌ بدون‌ حمایت‌ و رأی‌ مردم‌ در حقیقت‌ "هیچ‌" است‌ و حضور گسترده‌ آحاد ملت‌ در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، باعث‌ خواهد شد که‌ نظام‌ اسلامی‌ در مقابل‌ چشم‌ دشمنان‌ و دوستان‌ خود، سرافراز شود و توطئه‌ دشمن‌ که‌ اسلام‌ را به‌ جدایی‌ از مردم‌ متهم‌ می‌کند باطل‌ گردد.

ایشان‌ شرکت‌ در انتخابات‌ روز جمعه‌ را، دفاع‌ از اسلام‌ و انقلاب‌ و ایران‌ دانستند و افزودند: رأی‌ دادن‌ در انتخابات‌ باید با آگاهی‌ عمیق‌ و شناخت‌ دقیق‌ توأم‌ باشد و هرکسی‌ براساس‌ حجت‌ بین‌ خود و خدا رأی‌ دهد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر لزوم‌ برگزاری‌ انتخابات‌ در کمال‌ آرامش‌، و متانت‌ افزودند: دشمنان‌ همواره‌ در تلاش‌ بوده‌ و هستند که‌ انتخابات‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بی‌رونق‌ باشد و یا با آشوب‌ و درگیری‌ همراه‌ شود اما مردم‌ همواره‌ دشمن‌ را با حضور گسترده‌ و همراه‌ با آرامش‌ خود ناکام‌ گذاشته‌اند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، در تبیین‌ عناصر چهارگانه‌ و اصلی‌ مورد نظر امام‌ خمینی‌ در برپایی‌ و تداوم‌ نظام‌ شامخ‌ اسلامی‌، اسلام‌ را اصلی‌ترین‌ عنصری‌ برشمردند که‌ حضرت‌ امام‌ همواره‌ بر آن‌ تأکید می‌کردند. ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ افزودند: ملت‌ ایران‌ براساس‌ ایمان‌ عمیق‌ دینی‌ خود، امام‌ بزرگوار را که‌ با هدف‌ برافراشتن‌ پرچم‌ عزت‌ اسلام‌ قیام‌ کرده‌ بودند یاری‌ کردند و در تمام‌ مراحل‌ انقلاب‌ نیز ایمان‌ دینی‌ مردم‌ مانع‌ از صدمه‌ دیدن‌ انقلاب‌ شده‌ است‌.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ جریانی‌ که‌ از اول‌ انقلاب‌ مخالف‌ اسلامیت‌ حقیقی‌ نظام‌ و خواستار نظام‌ لائیک‌ با ظاهری‌ اسلامی‌ بود خاطرنشان‌ کردند: این‌ جریان‌ که‌ قائل‌ به‌ تأمین‌ حقوق‌ شرعی‌ مردم‌، مبارزه‌ با سلطه‌گران‌ و حفظ استقلال‌ کشور نمی‌باشد در زمان‌ تدوین‌ قانون‌ اساسی‌ نیز همواره‌ با اصول‌ مربوط به‌ حضور اسلام‌ در جامعه‌ و حکومت‌، بویژه‌ اصل‌ ولایت‌ فقیه‌ مخالفت‌ می‌کرد.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ ایستادگی‌ امام‌ در مقابل‌ این‌ جریان‌ افزودند: امام‌ معتقد بودند سعادت‌، رفاه‌، آزادگی‌ و عزت‌ ملت‌، عدالت‌ و مردم‌سالاری‌ واقعی‌ در سایه‌ احکام‌ اسلامی‌ تأمین‌ می‌شود. مقام‌ معظم‌ رهبری‌، دلیل‌ پیشرفت‌های‌ نظام‌ و یا ناکامی‌ در برخی‌ مسائل‌ را پایبندی‌ صادقانه‌ به‌ اسلام‌ و یا بی‌توجهی‌ به‌ آنها برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: تأکید امام‌ خمینی‌ (رض‌) بر اسلامیت‌ نظام‌ و ایمان‌ دینی‌ عمیق‌ مردم‌ موجب‌ عزت‌ نظام‌ اسلامی‌ و بوجود آمدن‌ حرکت‌ اسلامی‌ در جهان‌ شد.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تبیین‌ اهمیت‌ مردم‌ در دیدگاه‌ امام‌ خمینی‌ افزودند: مردم‌گرایی‌ در نظام‌ ما، ریشه‌ اسلامی‌ دارد و پایه‌ و اساس‌ حقوق‌ مردم‌ در نظام‌ اسلامی‌ و نقش‌ بارز و تعیین‌ کننده‌ آنها، بر مبانی‌ بسیار مستحکم‌ اسلامی‌ استوار است‌.

ایشان‌ خاطرنشان‌ کردند: امام‌ راحل‌ عظیم‌الشأن‌ نیز با توجه‌ به‌ مبانی‌ عمیق‌ اهمیت‌ مردم‌ در اسلام‌، نقش‌ مردم‌ را در مهندسی‌ نظام‌ اسلامی‌، اهمیت‌ ساختاری‌ بخشید و ماندگار کرد. ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ افزودند: در دیدگاه‌ امام‌، مسؤولان‌ در قبال‌ دنیا و دین‌ مردم‌ و تأمین‌ خواستهای‌ آنها مکلفند و در این‌ زمینه‌، باید ضمن‌ رسیدگی‌ به‌ همه‌ طبقات‌ ملت‌ به‌ کسانیکه‌ از حقوق‌ طبیعی‌ و اجتماعی‌ خود دور مانده‌اند و دچار محرومیتهای‌ مختلف‌ هستند توجه‌ بیشتری‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ افزودند: امام‌ کار برای‌ مردم‌ را وظیفه‌ اساسی‌ مسؤولان‌ می‌دانستند و در این‌ عرصه‌ بر رسیدگی‌ به‌ کسانیکه‌ بیشتر از دیگران‌ در دفاع‌ از کشور و انقلاب‌ و اسلام‌، سختی‌ها را تحمل‌ کرده‌اند یعنی‌ محرومان‌ و مستضعفان‌ و پابرهنگان‌ تأکید فراوان‌ می‌کردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پرورش‌ استعدادهای‌ مردم‌، ایجاد و تعمیق‌ خود باوری‌ در ملت‌ و آگاه‌ سازی‌ دائم‌ مردم‌ را از دیگر نکات‌ مورد تأکید امام‌ در قبال‌ مردم‌ دانستند و تصریح‌ کردند: امام‌ در قبال‌ تلاش‌ دشمنان‌ برای‌ تحریف‌ واقعیتها از هر فرصتی‌ برای‌ بیان‌ حقایق‌ و تبیین‌ مسائل‌ در اذهان‌ عمومی‌ استفاده‌ می‌کردند. ایشان‌ افزودند: امروز نیز دشمن‌ و بلندگوهای‌ تبلیغاتی‌ سیاسی‌ برای‌ تحریف‌ حقایق‌ اسلام‌ و انقلاب‌، مخدوش‌ کردن‌ ارزشهای‌ اسلام‌ و زیر سؤال‌ بردن‌ مجاهدتهای‌ ملت‌ در تلاش‌ است‌ و عناصری‌ را که‌ در داخل‌ در همین‌ مسیر گام‌ برمی‌دارند تشویق‌ می‌کند لذا همه‌ وظیفه‌ دارند با تبیین‌ حقایق‌ اسلام‌، تاریخ‌ انقلاب‌ و دفاع‌ مقدس‌ با این‌ توطئه‌ مقابله‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تکیه‌ بر عنصر نظم‌ و قانون‌ را از دیگر شاخصه‌های‌ تلاشهای‌ ساختاری‌ حضرت‌ امام‌ خواندند و با اشاره‌ به‌ تأکید امام‌ راحل‌ در مورد تحقق‌ هرچه‌ سریعتر نظم‌ و قانون‌ در تمامی‌ مراحل‌ انقلاب‌ افزودند: این‌ منطق‌ مستحکم‌ باید در همه‌ موقعیتها، مورد توجه‌ کامل‌ همه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ قرار داشته‌ باشد و همه‌ خود را به‌ حدود وظایف‌ و اختیاراتی‌ که‌ قانون‌ اساسی‌ تعیین‌ کرده‌ است‌ ملزم‌ ببینند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تبلیغات‌ تحریک‌آمیز دشمنان‌ برای‌ تعرض‌ به‌ حدود قانونی‌ دستگاهها و قوای‌ سه‌گانه‌ در نظام‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند همه‌ باید در مقابل‌ قانون‌ تسلیم‌ باشند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تأکید مؤکد امام‌ (ره‌) مبنی‌ بر هوشیاری‌ در مقابل‌ دشمن‌ بعنوان‌ یکی‌ دیگر از عناصر چهارگانه‌ و اساسی‌ نظام‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند: امام‌ خمینی‌ (ره‌) یک‌ لحظه‌ از کید دشمن‌ غفلت‌ نکرد و دیگران‌ را نیز از غفلت‌ برحذر داشت‌ و برهمین‌ اساس‌ همواره‌ اعلام‌ می‌کردند: هرچه‌ فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید. ایشان‌ با اشاره‌ به‌ سلطه‌ قدرتهای‌ استکباری‌ بر ایران‌ و غارت‌ منافع‌ و تحقیر مردم‌ در زمان‌ رژیم‌ فاسد پهلوی‌ و برچیده‌ شدن‌ منافع‌ نامشروع‌ آنها بواسطه‌ استقرار نظام‌ اسلامی‌، دشمنی‌ مستمر سلطه‌گران‌ جهانی‌ را با ایران‌ اسلامی‌، طبیعی‌ دانستند و افزودند: امروز متأسفانه‌ برخی‌ مطابق‌ خواست‌ دشمن‌، وجود دشمن‌ را توهم‌ می‌خوانند، در حالیکه‌ غفلت‌ از دشمن‌ بزرگترین‌ خطر است‌ و باید دشمن‌ و شیوه‌های‌ دشمنی‌ آن‌ را شناخت‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در پایان‌ تأکید کردند: امروز نیز همه‌ ملت‌ و مسؤولان‌ باید با هوشیاری‌، چهار عنصر مورد تأکید امام‌ راحل‌ یعنی‌ اسلام‌، تکیه‌ بر مردم‌، قانونمداری‌ و بیداری‌ و هوشیاری‌ در مقابل‌ دشمن‌ را بعنوان‌ رمز پایداری‌، موفقیت‌ و پیشرفت‌ نظام‌ و کشور، مورد توجه‌ کامل‌ قرار دهند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی