news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/12/26

اقامه نماز آخرین‌ جمعه‌ سال‌ امیر‌المؤمنین‌(ع‌) به امامت رهبر معظم‌ انقلاب‌

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در خطبه‌های‌ نماز آخرین‌ جمعه‌ سال‌ امیر مؤمنان‌ حضرت‌ علی‌ (ع‌) که‌ با حضور انبوه‌ مردم‌ در حرم‌ مطهر امام‌ خمینی‌ (ره‌) برگزار شد، با تأکید بر لزوم‌ پیروی‌ آحاد ملت‌ و مسؤولان‌ نظام‌ از عدالت‌ فردی‌ و اجتماعی‌ مولای‌ متقیان‌ افزودند: جامعه‌ اسلامی‌ بویژه‌ مسؤولان‌ و مدیران‌ حکومتی‌، باید با هوشیاری‌ کامل‌ در مقابل‌ روشهای‌ پیچیده‌ دشمنان‌، تلاش‌ بیشتر برای‌ وحدت‌ عمومی‌ و امنیت‌ ملی‌ را سرلوحه‌ اهداف‌ خود قرار دهند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با قدردانی‌ از تلاشهایی‌ که‌ در سال‌ جاری‌ برای‌ ایجاد وحدت‌ عمومی‌ و بخصوص‌ امنیت‌ ملی‌ انجام‌ شده‌ است‌، تصریح‌ کردند: دشمن‌ با توجه‌ به‌ اقتدار نظام‌ که‌ ناشی‌ از آراء، عواطف‌ و ایمان‌ ملت‌ است‌، روشهای‌ خود را مدام‌ تغییر می‌دهد و در موقعیت‌ کنونی‌ ایجاد شکاف‌ در میان‌ مسؤولان‌ را شیوه‌ اصلی‌ خود قرار داده‌ است‌.
ایشان‌ با تجلیل‌ از هوشیاری‌ و حساسیت‌ عمومی‌ مردم‌ به‌ مسائل‌ مختلف‌، به‌ تبیین‌ روشهای‌ اصلی‌ دشمن‌ در قبال‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پرداختند و خاطرنشان‌ کردند: تلاش‌ دشمنان‌ برای‌ نفوذ در ارکان‌ حاکمیت‌ ناکام‌ مانده‌ و به‌ نتایج‌ مورد انتظار آنان‌ نرسیده‌ است‌، بنا بر این‌ ایجاد شکاف‌ در بدنه‌ نظام‌ را از طریق‌ طرفداری‌ و تمجید از برخی‌ مسؤولان‌ و حمله‌ و انتقاد به‌ دیگران‌، جدی‌تر از قبل‌، در دستور کار خود قرار داده‌اند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ هوشیاری‌ رؤسای‌ جمهور قبلی‌ و فعلی‌ در برابر این‌ روش‌ افزودند: بسیاری‌ از مسؤولان‌ خردمندانه‌ درک‌ کرده‌اند که‌ زبان‌ چرب‌ دشمن‌ یک‌ دام‌ است‌، همچنانکه‌ رئیس‌ جمهور محترم‌ نیز از همان‌ ابتدا در برابر ترفند دشمنان‌ و دستگاههای‌ تبلیغاتی‌ غرب‌ مبنی‌ بر طرفداری‌ از ایشان‌ موضع‌ گرفتند و نقشه‌ آنان‌ را ناکام‌ گذاشت‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ منطق‌ امام‌ خمینی‌ (رض‌) در برابر این‌ ترفند دشمنان‌ خاطرنشان‌ کردند: امام‌ همواره‌ با تأکید بر یک‌ قاعده‌ کلی‌ می‌فرمودند: هر وقت‌ دشمن‌ از کسی‌ تعریف‌ کرد به‌ او طمع‌ کرده‌ است‌ و آن‌ شخص‌ باید با تأمل‌ در رفتار و مواضع‌ خود، زمینه‌های‌ این‌ طمع‌ورزی‌ را از بین‌ ببرد.
ایشان‌ در همین‌ زمینه‌ تأکید کردند: اکنون‌ نیز راه‌ مقابله‌ با ترفند دشمن‌ برای‌ ایجاد دو دستگی‌ در میان‌ مسؤولان‌ و بدنه‌ حاکمیت‌ این‌ است‌ که‌ هرگاه‌ رسانه‌های‌ بیگانه‌، از مسؤولی‌ ، شخصی‌ و یا جناحی‌ تعریف‌ کردند، این‌ عناصر و جریانها به‌ صراحت‌ و روشنی‌ کامل‌، از دشمن‌ برائت‌ بجویند و آنها را در تحقق‌ اهدافشان‌ ناکام‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ متوقف‌ شدن‌ تمامی‌ کارهای‌ اساسی‌ را از جمله‌ نتایج‌ اجتناب‌ ناپذیر به‌ وجود آمدن‌ دودستگی‌ در مسؤولان‌ کشور خواندند و افزودند: همانگونه‌ که‌ در موارد متعددی‌ دیده‌ شده‌ است‌ تفرقه‌ و تخاصم‌ باعث‌ می‌شود که‌ هر کار خوب‌ و حرف‌ مفیدی‌، بلافاصله‌ با مخالفت‌ عده‌ای‌ زیر سؤال‌ برود و بسیاری‌ از کارها عملا متوقف‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با انتقاد از برخی‌ موضعگیریها که‌ عملا به‌ نفع‌ دشمن‌ تمام‌ می‌شود، افزودند: باید زمینه‌ای‌ فراهم‌ شود که‌ سه‌ قوه‌ و تمامی‌ دستگاههای‌ کشور با قدرت‌، جسارت‌ و اعتماد به‌ نفس‌، برنامه‌ها را به‌ پیش‌ ببرند.
ایشان‌، ناکامی‌ دشمنان‌ را در ایجاد دودستگی‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ یادآور شدند و افزودند: دنباله‌های‌ ضد انقلاب‌ و عوامل‌ سرویسهای‌ جاسوسی‌ خارجی‌ در داخل‌ نیز همین‌ هدف‌ دشمن‌ را دنبال‌ می‌کنند، بنا بر این‌ همه‌ باید در برابر این‌ توطئه‌ هوشیار باشند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از خطبه‌ دوم‌ نماز با تجلیل‌ از شخصیت‌ مرحوم‌ حاج‌ احمد آقا، فرزند امام‌ راحل‌ عظیم‌الشأن‌، خاطرنشان‌ کردند: این‌ مرد صبور، فداکار و حقیقتا خدمتگزار، به‌ تصریح‌ امام‌، عزیزترین‌ شخص‌ امام‌ راحل‌ محسوب‌ می‌شد و امام‌ به‌ ایشان‌ اعتماد کامل‌ داشتند بنا بر این‌ تجلیل‌ از او برای‌ همه‌ یک‌ فریضه‌ به‌ شمار می‌آید.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ پایداری‌ و استواری‌ مرحوم‌ حاج‌ احمد آقا در راه‌ اسلام‌ و انقلاب‌ و امام‌، افزودند: برخیها به‌دلیل‌ همین‌ وفاداری‌ کامل‌ حاج‌ سید احمد خمینی‌، کینه‌ او را به‌ دل‌ گرفتند و اکنون‌ نیز در ورای‌ برخی‌ دشمنیهایی‌ که‌ با این‌عزیز سفر کرده‌ می‌شود ، ضربه‌ زدن‌ به‌ امام‌ و انقلاب‌ هدفگیری‌ شده‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ تأکید کردند: مرحوم‌ حاج‌ سید احمد آقا، پس‌ از رحلت‌ امام‌ نیز بر خلاف‌ انتظار برخیها به‌ دفاع‌ از اصول‌ و ارزشها ادامه‌ داد و همین‌ مسأله‌ در برخی‌ مسائل‌ که‌ این‌ روزها بعضیها مطرح‌ می‌کنند، تأثیر داشته‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌ اول‌ نماز جمعه‌ با اشاره‌ به‌ نامگذاری‌ امسال‌ به‌ عنوان‌ سال‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌(ع‌) و توجه‌ دلها به‌ آن‌ حضرت‌ در این‌ سال‌، همه‌ روزها، سالها و تاریخ‌ را متعلق‌ به‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌ (ع‌) دانستند و افزودند: مهمترین‌ مسأله‌ آگاهی‌ و معرفت‌ واقعی‌ به‌ شخصیت‌ امام‌ علی‌ (ع‌) و نزدیک‌ شدن‌ عملی‌ به‌ آن‌ حضرت‌ است‌.
ایشان‌ سعادت‌ واقعی‌ انسانها و جامعه‌ را در گرو پیروی‌ عملی‌ از راه‌ و خط حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ علی‌ (ع‌) دانستند و با اشاره‌ به‌ برجستگی‌ مفهوم‌ عدالت‌ در زندگی‌ و شخصیت‌ آن‌ حضرت‌ خاطر نشان‌ کردند: حضرت‌ علی‌ (ع‌) از نظر شخصیت‌، تربیت‌، اوج‌ مقام‌ و فرمانروای‌ حکومت‌ اسلامی‌، مظهر عدل‌ الهی‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ تجسم‌ واقعی‌ عدالت‌ فردی‌ و اجتماعی‌ در شخصیت‌ حضرت‌ علی‌(ع‌)، عدالت‌ فردی‌ را پشتوانه‌ تحقق‌ عدالت‌ اجتماعی‌ در جامعه‌ برشمردند و افزودند: از دیدگاه‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌) کسی‌ که‌ می‌خواهد مسؤولیت‌، ریاست‌ و فرمانروایی‌ مردم‌ را بر عهده‌ گیرد، باید ابتدا از اصلاح‌، تأدیب‌ و مراقبت‌ خود و عدالت‌ فردی‌ آغاز کند تا بتواند در جامعه‌ عدالت‌ را تحقق‌ بخشد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر این‌ که‌ در اسلام‌، قدرت‌ با اخلاق‌ پیوسته‌ است‌، تصریح‌ کردند: در اسلام‌ کسب‌ قدرت‌ به‌ هر قیمتی‌ وجود ندارد و روشهای‌ کسب‌ قدرت‌ و حفظ آن‌ باید با موازین‌ اخلاقی‌ سازگار باشد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ حکومت‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) را حکومتی‌ صد در صد عادلانه‌ و الگو و نمونه‌ای‌ والا برای‌ حرکت‌ به‌ سمت‌ آن‌ توصیف‌ و خاطر نشان‌ کردند: برای‌ تحقق‌ حکومت‌ اسلامی‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه‌، تکلیف‌ همه‌ مسؤولان‌ در بخشهای‌ مختلف‌ کشور، حرکت‌ به‌ سوی‌ این‌ الگوی‌ اعلی‌ و کم‌ کردن‌ فاصله‌ با حکومت‌ علی‌(ع‌) است‌.
ایشان‌ با تأکید بر این‌ که‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلام‌ ایران‌ با همت‌ مردم‌، بخشهایی‌ از عدالت‌ را که‌ قبل‌ از انقلاب‌ جزو محالات‌ به‌ حساب‌ می‌آمد، تحقق‌ بخشیده‌ است‌، تصریح‌ کردند: باید هدف‌ همه‌ مسؤولان‌ در قوای‌ سه‌ گانه‌ تحقق‌ عدالت‌ و روش‌ عادلانه‌ در ابعاد مختلف‌ باشد.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تحقق‌ واقعی‌ عدالت‌ در نظام‌ اسلامی‌ را زمینه‌ساز جذب‌ بیش‌ از پیش‌ مسلمانان‌ دنیا به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ الگوی‌ واقعی‌ حکومت‌ اسلامی‌ برشمردند و تأکید کردند: اگر مسؤولین‌ از امانت‌ حکومت‌ اسلامی‌، در جهت‌ مقاصد غیر الهی‌ و غیرعادلانه‌ استفاده‌ نمایند، مورد خشم‌ و نفرین‌ الهی‌ قرار خواهند گرفت‌.
ایشان‌ تصریح‌ کردند: در مورد انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، مطالبی‌ در آینده‌ بیان‌ خواهند کرد.
در نماز جمعه‌ امروز تهران‌، آقای‌ خاتمی‌ رئیس‌ جمهور، آقای‌ کروبی‌ رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، آقای‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌ و آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ نیز شرکت‌ داشتند.

برچسب‌ها: نماز جمعه؛
لطفاً نظر خود را بنویسید:

کدامنیتی : *
اعدادي را که مي بینيد ، وارد کنید
*
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی