news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتعکسعکسصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/06/30

دیدار جمع کثیری از زنان‌ و دختران‌ مسلمان‌ و انقلابی‌ با رهبر انقلاب به مناسبت میلاد حضرت‌ زهرا (س‌)

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز تأکید کردند: زن‌ ایرانی‌ باید با بازیابی‌ و تأمل‌ در هویت‌ اسلامی‌ خود، در تمامی‌ عرصه‌های‌ معنوی‌، خانوادگی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌ و علمی‌، الگوی‌ زنان‌ جهان‌ باشد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در دیدار هزاران‌ تن‌ از زنان‌ و دختران‌ مسلمان‌ و انقلابی‌، با تبیین‌ جایگاه‌ والای‌ زنان‌ در اسلام‌ افزودند: اسلام‌ بت‌ جاهلانه‌ مردگرایی‌ را شکسته‌ است‌ و ضمن‌ احترام‌ کامل‌ به‌ خصوصیات‌ و عواطف‌ و احساسات‌ زنان‌، راه‌ رشد و تعالی‌ آنان‌ را در تمامی‌ عرصه‌ها گشوده‌ است‌.

ایشان‌ با انتقاد از نگرش‌ مبتذل‌ و سودجویانه‌ تمدن‌ غرب‌ به‌ مقوله‌ زن‌ افزودند: رسانه‌های‌ غربی‌ با نگاه‌ سوداگرانه‌ خود به‌زن‌، جامعه‌ بشری‌ را در مقابل‌ گمراهی‌ بزرگی‌ قرار داده‌اند و زنان‌ ایرانی‌ باید با تأمل‌ در مفاهیم‌ و ارزشهای‌ اسلامی‌ و با استدلال‌ و اندیشه‌ و عمل‌، جایگاه‌ زن‌ در اسلام‌ را در مقابل‌ سفسطه‌ها و وسوسه‌های‌ رسانه‌های‌ سرمایه‌داری‌ جهانی‌ به‌ دنیا ارائه‌ کنند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ زنان‌ را جزو پیشگامان‌ حرکت‌ معنوی‌ انسان‌ برشمردند و با استناد به‌ آیات‌ قرآنی‌ خاطرنشان‌ کردند: در عرصه‌ کسب‌ فضائل‌ معنوی‌ و تقرب‌ به‌ پروردگار هیچ‌ تفاوتی‌ میان‌ زن‌ و مرد وجود ندارد و زنان‌ دوش‌ به‌ دوش‌ مردان‌، به‌ پیش‌ می‌روند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر حقوق‌ کامل‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ زنان‌ در اسلام‌، به‌ حضور خردمندانه‌ و با معرفت‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) در مرکز همه‌ حوادث‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ دوران‌ پیامبر اشاره‌ کردند و افزودند: پیامبر عظیم‌الشأن‌ اسلام‌ بر لزوم‌ بیعت‌ مستقل‌ زنان‌ تأکید می‌نمودند و این‌ نشان‌ می‌دهد که‌ اسلام‌ از 1400 سال‌ پیش‌، برای‌ زنان‌ در قبال‌ حکومت‌ و نظم‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌ همچون‌ مردان‌ نقش‌ مهمی‌ قائل‌ بوده‌ است‌.

ایشان‌ محروم‌ بودن‌ زنان‌ غربی‌ از مالکیت‌ و حق‌ رأی‌ دادن‌ و انتخاب‌ را تا دهه‌های‌ اول‌ قرن‌ بیستم‌، نشان‌دهنده‌ حداقل‌ 1300 سال‌ عقب‌ماندگی‌ غربیها از اسلام‌ برشمردند و خاطرنشان‌ کردند: تمدن‌ غربی‌ با چنین‌ دیدگاهی‌ اکنون‌ خود را مدافع‌ حقوق‌ زنان‌ تبلیغ‌ می‌کند در حالی‌ که‌ غربیها به‌ دلیل‌ خیانت‌ به‌ حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ زنان‌ و نگرش‌ کاملا انحرافی‌ به‌ جنس‌ زن‌ باید در مقابل‌ جامعه‌ بشری‌ پاسخگو باشند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ حضور زن‌ در خانواده‌ را به‌ گل‌ تشبیه‌ کردند و افزودند: پیامبر گرامی‌ اسلام‌، این‌ مسأله‌ را که‌ زن‌ در داخل‌ خانواده‌ موظف‌ به‌ خدمت‌ به‌ مرد است‌، رد می‌کند و از دیدگاه‌ اسلام‌ مرد موظف‌ است‌ ضمن‌ خودداری‌ از اعمال‌ جاهلانه‌ و زورگویی‌ از همسر خود مانند یک‌ گل‌ مراقبت‌ کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ بی‌بدیل‌ و تعیین‌کننده‌ زنان‌ کشور در مراحل‌ و عرصه‌های‌ گوناگون‌ افزودند: اگر حضور عظیم‌ و پیشرو زنان‌ در راهپیماییها و مبارزات‌ زمان‌ انقلاب‌ نبود، اگر مادران‌ و همسران‌ شهیدان‌ در مقابل‌ شوق‌ فرزندان‌ و همسران‌ خود برای‌ جهاد و شهادت‌ در راه‌ خدا، ایمان‌ و صبر و استقامت‌ نشان‌ نمی‌دادند و اگر زنان‌ در عرصه‌های‌ اجتماعی‌ ـ سیاسی‌ 20 سال‌ اخیر از جمله‌ در انتخابات‌ شرکت‌ نمی‌کردند بی‌تردید انقلاب‌ به‌ ثمر نمی‌رسید، دفاع‌ مقدس‌ با پیروزی‌ همراه‌ نمی‌شد و نظام‌ اسلامی‌ نیز اینگونه‌ مقتدر تداوم‌ پیدا نمی‌کرد.

ایشان‌ با اشاره‌ به‌ الگوپذیری‌ زنان‌ روشنفکر و دختران‌ مسلمان‌ دانشجو در کشورهای‌ مختلف‌ از حجاب‌ اسلامی‌ زنان‌ ایرانی‌ افزودند: زن‌ مسلمان‌ ایرانی‌ می‌تواند الگوی‌ همه‌ زنان‌ عالم‌ باشد که‌ برای‌ تحقق‌ این‌ هدف‌ متعالی‌، زنان‌ کشور، بویژه‌ زنان‌ جوان‌ و دختران‌ دانشجو و دانش‌آموز باید ضمن‌ حفظ طبیعت‌ و فطرت‌ زنانه‌ خود در عرصه‌های‌ علم‌ و معنویت‌ و اخلاق‌ پیشرفت‌ کنند، با تکیه‌ بر درک‌ و هوش‌ سیاسی‌ ـ اجتماعی‌، شناخت‌ روشها و اهداف‌ دشمن‌، و حضور و خواست‌ سیاسی‌ در پدیده‌ها و رویدادها، برای‌ تحقق‌ اهداف‌ بزرگ‌ جامعه‌ اسلامی‌ تلاش‌ نمایند و محیط خانواده‌ را به‌ محیطی‌ سرشار از عدل‌ و آرامش‌ مبدل‌ سازند.

در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ خجسته‌ ایام‌ میلاد بانوی‌ دو عالم‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا(س‌) صورت‌ گرفت‌ پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، خانم‌ خالقی‌ پور، مادر شهیدان‌ داود، رسول‌ و علیرضا خالقی‌ پور خاطرنشان‌ کرد: زنان‌ ایران‌ با تأسی‌ به‌ حضرت‌ صدیقه‌ کبری‌(س‌) با حضور در تمامی‌ عرصه‌ها، به‌ ایفای‌ وظایف‌ تاریخی‌ خود ادامه‌ خواهند داد.

این‌ گزارش‌ حاکی‌ است‌، در این‌ دیدار، جمعی‌ از خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا و همسران‌ جانبازان‌ سراسر کشور، خواهران‌ مجامع‌ فرهنگی‌ امور مساجد کشور، طلاب‌ خواهر مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ قم‌، جمعی‌ از دانشجویان‌ خواهر علوم‌ پزشکی‌ و غیرپزشکی‌ و پرستاران‌ از سراسر کشور، جمعی‌ از فرهنگیان‌ و معلمان‌ آموزش‌ و پرورش‌، جمعی‌ از خواهران‌ شاغل‌ در صدا و سیما و فرودگاه‌ و جمعی‌ از اقشار مختلف‌ بانوان‌ از سراسر کشور حضور داشتند.

آخرین‌ها
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی