news/content
پیوندهای مرتبطبياناتبياناتفيلمفيلمصوتصوتصوتصوت
نسخه قابل چاپ
1379/01/26

اقامه نماز جمعه‌ تاسوعای‌ حسینی‌ به‌ امامت‌ رهبر انقلاب‌

نماز جمعه‌ این‌ هفته‌ تهران‌ همزمان‌ با تاسوعای‌ حسینی‌ با حضور پرشور عزاداران‌ ابی‌ عبدالله‌ الحسین‌ (ع) در دانشگاه‌ تهران‌ و خیابانهای‌ اطراف‌ آن، به‌ امامت‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و امام‌ جمعه‌ تهران‌ برگزار شد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در خطبه‌ اول‌ نماز به‌ تشریح‌ اهداف‌ نهضت‌ عظیم‌ حسینی‌ پرداختند و حرکت‌ بر علیه‌ جهل‌ و زبونی‌ انسان‌ را مهمترین‌ هدف‌ قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) برشمردند.

امام‌ جمعه‌ تهران، نهضت‌ حسینی‌ را از دو نگاه‌ قابل‌ ارزیابی‌ دانستند و فرمودند: یک نگاه، نگاه‌ حرکت‌ ظاهری‌ حسین‌ بن‌علی‌ است‌ که‌ حرکت‌ علیه‌ یک حکومت‌ فاسد، منحرف، ظالم‌ و سرکوبگر یزید است‌ و نگاه‌ دوم‌ که‌ در واقع‌ باطن‌ این‌ حرکت‌ نهضت‌ است، حرکت‌ بر علیه‌ جهل‌ و زبونی‌ انسان‌ است.

رهبر فرزانه‌ انقلاب‌ افزودند: در حقیقت، امام‌ حسین‌ گرچه‌ با یزید مبارزه‌ می‌کند اما مبارزه‌ گسترده‌ و تاریخی‌ امام‌ حسین‌ با جهل، پستی، گمراهی، زبونی‌ و ذلت‌ انسان‌ است.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای، انحراف‌ حکومت‌ اسلامی‌ ۵۰ سال‌ پس‌ از تأسیس‌ آن‌ را از مهمترین‌ دلایل‌ قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) عنوان‌ کردند و فرمودند: وقتی‌ پیامبر(ص) از دنیا رفت، حکومت‌ اسلامی‌ یک حکومت‌ مستقری‌ بود که‌ می‌توانست‌ الگوی‌ همه‌ بشریت‌ در طول‌ تاریخ‌ باشد و اگر آن‌ حکومت‌ با همان‌ جهت‌ ادامه‌ پیدا می‌کرد، بدون‌ هیچ‌ تردیدی، تاریخ‌ عوض‌ می‌شد و دنیای‌ سرشار از عدالت‌ و پاکی‌ و راستی‌ و معرفت‌ و محبت‌ که‌ قرار بود قرنها بعد از آن‌ در زمان‌ ظهور امام‌ زمان‌ پدید آید، همان‌ زمان‌ تحقق‌ می‌یافت‌ و فرجام‌ کار بشری‌ و زندگی‌ حقیقی‌ انسان‌ مدتها جلو می‌افتاد، اما این‌ کار به‌ دلایلی‌ نشد.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ افزودند: خصوصیت‌ حکومت‌ پیامبر این‌ بود که‌ به‌ جای‌ ابتنای‌ بر ظلم، پایه‌ آن‌ بر عدالت‌ استوار بود، به‌جای‌ شرک و تفرقه‌ فکری‌ انسان‌ متکی‌ بر توحید و تمرکز در عبودیت‌ ذات‌ مقدس‌ پروردگار بود، به‌ جای‌ جهل، بر علم‌ و معرفت‌ تکیه‌ داشت‌ و به‌ جای‌ کینه‌ورزی‌ انسانها متکی‌ بر محبت، ارتباط و رفق‌ و مدارا بود و این‌ یعنی‌ حکومتی‌ که‌ ظاهر و باطن‌ آن‌ آراسته‌ است.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تصریح‌ کردند: انسانی‌ که‌ در چنین‌ حکومتی‌ پرورش‌ می‌یابد، انسانی‌ با تقوا، پاکدامن، عالم، با بصیرت، فعال، پرنشاط و رو به‌ کمال‌ است.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ یادآور شدند: با گذشت‌ ۵۰ سال‌ از دوران‌ پیامبر، تنها اسم‌ اسلام‌ بر حکومت‌ ماند و نام‌ آن‌ اسلامی‌ بود اما در باطن‌ اثری‌ از آن‌ وجود نداشت. به‌ جای‌ حکومت‌ عدل، حکومت‌ ظلم‌ بر سر کارامد، بجای‌ برادری‌ و برابری، تبعیض‌ و دودستگی‌ و شکاف‌ طبقاتی‌ به‌ وجود آمد و بجای‌ معرفت، جهل‌ حاکم‌ شد و سلطنت‌ جای‌ امامت‌ را گرفت.

ایشان، امامت‌ و سلطنت‌ را "دو نقطه‌ مقابل‌ یکدیگر" و از نظر ماهیتی‌ کاملا مغایر، متفاوت‌ و حتی‌ ضد هم‌ معرفی‌ کردند و فرمودند: امامت‌ یعنی‌ پیشوایی‌ روحی‌ و معنوی‌ و پیوند عاطفی‌ و اعتقادی‌ با مردم‌ در حالی‌ که‌ سلطنت‌ یعنی‌ تسلط با زور و قدرت‌ و فریب‌ بر جامعه‌ بدون‌ هیچگونه‌ علقه‌ معنوی، عاطفی‌ و ایمانی‌ با مردم. امامت‌ یک حرکت‌ در میان‌ امت، برای‌ امت‌ و در جهت‌ خیر امت‌ است، در حالی‌ که‌ سلطنت‌ یک سلطه‌ مقتدرانه‌ بر علیه‌ مصالح‌ مردم‌ است‌ که‌ منافع‌ طبقات‌ خاص‌ و ثروت‌اندوزی‌ و شهوت‌ رانی‌ گروه‌ حاکم‌ را تضمین‌ می‌کند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ فرمودند: یزید حکومت‌ اسلامی‌ را به‌ سلطنت‌ تبدیل‌ کرد.

او نه‌ با مردم‌ ارتباط داشت، نه‌ علم‌ داشت، نه‌ پرهیزکاری‌ و پاکدامنی‌ و پارسایی، او نه‌ سابقه‌ جهاد در راه‌ خدا داشت، نه‌ ذره‌ای‌ به‌ معنویات‌ اسلام‌ اعتقاد داشت، نه‌ رفتار او رفتار یک مؤمن‌ بود و نه‌ گفتار او، گفتار یک حکیم. او هیچ‌ چیزش‌ شباهتی‌ به‌ پیغمبر نداشت.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای، این‌ امر را موجب‌ قیام‌ حسین‌ بن‌ علی‌ (ع) که‌ "در واقع، امامی‌ است‌ که‌ باید جای‌ پیامبر قرار بگیرد"، دانستند و افزودند: "به‌ تحلیل‌ ظاهری‌ این‌ قیام‌ که‌ نگاه‌ کنیم، می‌بینیم‌ قیام‌ علیه‌ حکومت‌ فاسد و ضد مردمی‌ یزید است‌ اما در باطن، یک قیام‌ برای‌ ارزشهای‌ اسلامی، معرفت، ایمان، عزت‌ و نجات‌ مردم‌ از فساد، زبونی، پستی‌ و جهالت‌ است. " خطیب‌ نماز جمعه‌ تهران، قیام‌ امام‌ حسین‌ را دارای‌ دو نتیجه‌ احتمالی‌ دانستند و فرمودند: یک نتیجه‌ احتمالی‌ از مبارزه‌ امام‌ آن‌ بود که‌ بتواند بر حکومت‌ یزید، پیروز و قدرت‌ را از چنگ‌ کسانی‌ که‌ با قدرت‌ بر سر مردم‌ می‌کوبیدند و سرنوشت‌ آنان‌ را تباه‌ می‌کردند، خارج‌ کند و حکومت‌ را در مسیر صحیح‌ خود بیندازد. اگر اینطور می‌شد، مسیر تاریخ‌ به‌ نفع‌ استقرار حاکمیت‌ واقعی‌ اسلام‌ در همان‌ زمان‌ تغییر می‌یافت.

ایشان‌ افزودند: وجه‌ دیگر این‌ بود که‌ امام‌ نتواند به‌ هر دلیل‌ پیروزی‌ سیاسی‌ و نظامی‌ را به‌ دست‌ آورد. آن‌ وقت، امام‌ حسین‌ (ع) نه‌ با زبان‌ بلکه‌ با خون، مظلومیت‌ و با زبانی‌ که‌ تاریخ‌ آن‌ را تا ابد فراموش‌ نخواهد کرد، حرف‌ خود را مثل‌ یک جریان‌ مداوم‌ غیرقابل‌ انقطاعی‌ به‌ جریان‌ می‌اندازد. حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ فرمودند: به‌ خاطر کوتاهی‌ دیگران، مقصود اول‌ حاصل‌ نشد اما امام‌ (ع) به‌ مقصود خود رسید یعنی‌ چیزی‌ که‌ هیچ‌ قدرتی‌ نمی‌توانست‌ آن‌ را از امام‌ بگیرد و آن، قدرت‌ رفتن‌ در میدان‌ شهادت‌ و تقدیم‌ جان‌ و عزیزان‌ بود.

خطیب‌ نماز جمعه‌ تهران، همین‌ ویژگی‌ را موجب‌ شناخت‌ بیش‌ از پیش‌ امام‌ حسین‌ (ع) در جهان‌ عنوان‌ کردند و فرمودند: امروز بیش‌ از گذشته، حسین‌ بن‌ علی‌ در دنیا شناخته‌ شده‌ است. متفکران، روشنفکران‌ و آنها که‌ بی‌غرضند، وقتی‌ به‌ تاریخ‌ اسلام‌ و ماجرای‌ امام‌ حسین‌ برمی‌خورند، احساس‌ غرور می‌کنند.

ایشان‌ افزودند: آنها که‌ اسلام‌ را نمی‌شناسند اما مفاهیم‌ آزادی، عدالت‌ عزت‌ و ارزشهای‌ والای‌ انسانی‌ را می‌فهمند، امام‌ حسین‌ را امام‌ خود در آزادیخواهی، عدالت‌طلبی‌ و در مبارزه‌ با بدیها، زشتیها و جهل‌ و زبونی‌ انسان، می‌یابند.

ولی‌ امر مسلمین، ریشه‌ تمامی‌ مشکلات‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ امروز بشر را "جهل‌" و "زبونی‌" خواندند و فرمودند: ضربه‌های‌ سیاسی، نظامی‌ و اقتصادی، که‌ به‌ بشر وارد شده‌ است‌ ریشه‌ در جهل‌ یا زبونی‌ دارد. یا نمی‌دانند و جهالت‌ دارند یا اگر معرفت‌ و شناخت‌ دارند خود را ارزان‌ فروخته‌ و جای‌ آن، زبونی، پستی‌ و دنائت‌ را خریده‌اند.

ایشان‌ تسلیم‌ شدن‌ در مقابل‌ صاحبان‌ زر و زور را ناشی‌ از عدم‌ شناخت‌ انسان‌ از ارزش‌ خود بیان‌ کردند و افزودند: خیلی‌ از سیاستمداران‌ دنیا خود را فروخته‌اند. عزت‌ فقط این‌ نیست‌ که‌ آنان‌ روی‌ تخت‌ سلطنت‌ یا ریاست‌ بنشینند چه‌ بسا، فردی‌ روی‌ تخت‌ سلطنت‌ نشسته‌ و به‌ هزاران‌ نفر زور می‌گوید اما در عین‌ حال، زبون‌ و اسیر یک مرکز و یک قدرت‌ دیگر و اسیر تمایلات‌ نفسانی‌ خویش‌ است. آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ افزودند: قبل‌ از انقلاب‌ مردم‌ می‌بایست‌ در مقابل‌ حکومتی‌ خم‌ می‌شدند و تعظیم‌ می‌کردند که‌ خود زبون‌ و تسلیم‌ دیگران‌ بود و هر زمان‌ سفیر آمریکا می‌خواست‌ می‌توانست‌ هر مسأله‌ای‌ را به‌ شاه‌ دیکته‌ کند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ فرمودند: امروز کسی‌ نمی‌تواند ادعا کند که‌ دستگاههای‌ سیاسی‌ ایران‌ از هیچ‌ قدرتی‌ در دنیا فرمان‌ می‌برد. امروز همه‌ دنیا عزت‌ و عظمت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را قبول‌ دارند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ خطبه‌ اول‌ نماز در مورد دو خصوصیت‌ بصیرت‌ و وفاداری‌ حضرت‌ ابوالفضل‌ العباس‌ (ع) سخن‌ گفتند و در این‌ زمینه‌ به‌ بیان‌ مصیبت‌ واقعه‌ کربلا پرداختند.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ در ابتدای‌ خطبه‌ دوم‌ به‌ جایگاه‌ وحدت‌ ملی‌ و امنیت‌ ملی‌ به‌ عنوان‌ نیاز امروز ملت‌ و جامعه‌ اشاره‌ کردند و با تبیین‌ شرایط جامعه‌ و اوضاع‌ بین‌المللی‌ و ضرورت‌ توجه‌ مسؤولان‌ و مردم‌ به‌ این‌ دو شعار مهم، گفتند: اگر وحدت‌ ملی‌ و امنیت‌ ملی‌ تأمین‌ شود دولت‌ نیز فرصت‌ خواهد یافت‌ تا وظایف‌ بزرگ‌ خود را به‌ انجام‌ رساند و برنامه‌های‌ سازنده‌اش‌ را اجرا کند.

ایشان‌ فرمودند: اگر اختلافات‌ و جنجالها و تشنجهای‌ سیاسی‌ جایگزین‌ امنیت‌ و وحدت‌ در جامعه‌ شود، اولین‌ مجموعه‌ای‌ که‌ از این‌ فضا متضرر خواهد شد، دولت‌ است. دولت‌ در چنین‌ فضایی‌ قادر به‌ انجام‌ وظایفش‌ نخواهد شد و وضعیت‌ جوانان‌ و تمامی‌ کسانی‌ که‌ تشنه‌ اقدامات‌ دستگاههای‌ مسؤول‌ کشور هستند، اصلاح‌ نخواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با تأکید بر ضرورت‌ حفظ وحدت‌ ملی‌ خاطرنشان‌ کردند: وحدت‌ ملی‌ و امنیت‌ ملی‌ دو شعار برای‌ جامعه‌ امروز ما است. اما روی‌ شعار وحدت‌ ملی‌ تأکید بیشتری‌ دارم، اگر وحدت‌ نباشد امنیت‌ ملی‌ نیز به‌ خطر می‌افتد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای، سپس‌ به‌ تشریح‌ واژه‌ وحدت‌ ملی‌ پرداختند و گفتند: وحدت‌ ملی‌ به‌ این‌ معنا نیست‌ که‌ همه‌ مردم‌ یکنوع‌ فکر کنند و سلیقه‌ یا حزب‌ سیاسی‌ خاصی‌ حاکم‌ باشد، بلکه‌ مفهوم‌ آن، پرهیز و نبود تفرقه، نفاق، درگیری‌ و کشمکش‌است.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ خاطرنشان‌ کردند: یکی‌ از مواردی‌ که‌ وحدت‌ ملی‌ را خدشه‌دار می‌کند، مفاهیم‌ شبهه‌انگیزی‌ است‌ که‌ دائما به‌ فضای‌ فکری‌ مردم‌ پرتاب‌ می‌شود. این‌ مفاهیم‌ گاهی‌ اختلافات‌ غیر لازم‌ را در جامعه‌ ایجاد می‌کند که‌ تنها به‌ سود دشمنان‌ است‌ و گاهی‌ احتمال‌ داده‌ می‌شود که‌ دشمنان‌ در ایجاد آنها دست‌ دارند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنان‌ خود با تبیین‌ مفاهیم‌ خشونت‌ در فرهنگ‌ اسلامی‌ تصریح‌ کردند که‌ خشونت‌ غیر قانونی‌ که‌ فردی‌ خودسر و خود رای، بر خلاف‌ قانون‌ به‌ آن‌ دست‌ بزند، جنایت‌ و امری‌ زشت‌ است.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در جمع‌ هزاران‌ نمازگزار تهرانی‌ در دانشگاه‌ تهران‌ فرمودند: اسلام، استفاده‌ از خشونت‌ را اصل‌ قرار نداده‌ اما در موارد قانونی، اعمال‌ خشونت‌ را نفی‌ نکرده‌ است.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ به‌ مباحث‌ برخی‌ روزنامه‌ها درباره‌ خشونت‌ اشاره‌ کردند و با تقسیم‌بندی‌ خشونت‌ در دو قالب‌ قانونی‌ وغیر قانونی، اظهار داشتند: خشونت‌ قانونی‌ که‌ در مقابل‌ انسانهای‌ بی‌قانون‌ و متجاوز اعمال‌ می‌شود، خشونتی‌ بد نیست‌ چراکه‌ در غیر این‌ صورت‌ تجاوز و متجاوز در جامعه‌ زیاد می‌شود.

ایشان‌ با استناد به‌ آیاتی‌ از قرآن‌ کریم‌ درباره‌ استفاده‌ یا عدم‌ استفاده‌ از خشونت‌ گفتند: اسلام‌ دین‌ جامعی‌ است‌ و یک بعدی‌ نیست، آنجا که‌ در مقابل‌ تجاوز، زور و اغتشاش‌گر و تعدی‌ از قانون‌ قرار می‌گیرد، استفاده‌ از خشونت‌ و قاطعیت، تجویز می‌شود.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ مرز استفاده‌ و عدم‌ استفاده‌ از خشونت‌ را قانون‌ دانستند و فرمودند: مرزی‌ که‌ اسلام‌ معین‌ می‌کند نحوه‌ قانونی‌ یا غیر قانونی‌ نبودن‌ اعمال‌ خشونت‌ است. خشونت‌ قانونی‌ نه‌ فقط خوب‌ بلکه‌ لازم‌ است‌ و خشونت‌ غیر قانونی‌ نه‌ تنها بد بلکه‌ جنایتی‌ است‌ که‌ باید با آن‌ مقابله‌ شود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ به‌ نقش‌ دشمنان‌ در ایجاد شکاف‌ و دودستگی‌ در میان‌ مردم‌ با بهره‌گیری‌ از برخی‌ مباحث‌ درون‌ جامعه‌ پرداختند و در خصوص‌ موضوع‌ خشونت‌ که‌ اخیرا در برخی‌ از روزنامه‌ها به‌ آن‌ پرداخته‌ می‌شود، گفتند: این‌ بحث‌ که‌ گاهی‌ حتی‌ با تحریف‌ سخنان‌ بزرگان‌ انجام‌ می‌گیرد، جدل‌ ندارد البته‌ دشمنانی‌ که‌ مایلند مردم‌ درگیر این‌ بحثها شوند دنبال‌ اهداف‌ خاصی‌ هستند. آنان‌ حتی‌ با اعمال‌ خشونت‌ قانونی‌ نیز در کشور مخالفند و می‌خواهند اگر کسی‌ در جامعه‌ اغتشاش‌ به‌ راه‌ انداخت‌ و امنیت‌ جامعه‌ را با خطر مواجه‌ ساخت، در مقابل‌ او سکوت‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شیوه‌ دوگانه‌ صاحبان‌ رسانه‌های‌ استکباری‌ در عمل‌ و تبلیغات‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: صاحبان‌ رسانه‌های‌ استکباری‌ که‌ پیوسته‌ شعار مدارا و ضد خشونت‌ سر می‌دهند در عمل‌ همگان‌ شاهدند که‌ خشن‌ترین‌ خشونتها را در مقابله‌ با ملل‌ جهان‌ از جمله‌ در فلسطین‌ و لبنان‌ اعمال‌ می‌کنند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای، به‌ شهادت‌ شهید اسدالله‌ لاجوردی‌ و نحوه‌ انعکاس‌ خبر ترور این‌ شهید بزرگوار در امپراتوری‌ خبری‌ استکبار جهانی‌ اشاره‌ کردند و گفتند: هنگامی‌ که‌ شهید لاجوردی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از مجاهدان‌ و چهره‌های‌ درخشان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ترور شد و به‌ فیض‌ شهادت‌ نائل‌ آمد یکی‌ از روزنامه‌های‌ آلمانی‌ نوشت‌ که‌ ترور لاجوردی، ترور نیست. آنها حتی‌ عنوان‌ ترور را عوض‌ کردند، این‌ نحوه‌ برخورد امپراتوری‌ خبری‌ استکبار است.

ایشان‌ با تأکید بر حفظ استقلال‌ بویژه‌ استقلال‌ فکری، به‌ بیان‌ ترفندهای‌ تبلیغاتی‌ رسانه‌های‌ استکباری‌ پرداختند و فرمودند: رسانه‌های‌ استکباری‌ امروز مبارزه‌ مردم‌ فلسطین‌ و لبنان‌ را در تبلیغات‌ خود نمودی‌ از تروریسم‌ نشان‌ می‌دهند اما در مقابل، یورش‌ جنایتکاران‌ صهیونیست‌ به‌ روستاهای‌ لبنان‌ و کشتار مسلمانان‌ و ویران‌ کردن‌ خانه‌های‌ آنان‌ را نمودی‌ از تروریسم‌ تلقی‌ نمی‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ که‌ بیاناتشان‌ با شعارهای‌ نمازگزاران‌ تأیید می‌شد، تأکید کردند: جوانان، مؤمنین‌ و متدینین‌ ایرانی‌ اهل‌ خشونت‌ نیستند اما آنجا که‌ قانون‌ از آنها اعمال‌ خشونت‌ را بخواهد، دریغ‌ نخواهند کرد.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ به‌ صدور حکم‌ قتل‌ برخی‌ افراد از سوی‌ پیامبر(ص) در صدر اسلام‌ و صدور حکم‌ ارتداد سلمان‌ رشدی‌ از سوی‌ حضرت‌ امام‌ (ره) اشاره‌ کردند و فرمودند که‌ پیامبر و حضرت‌ امام‌ این‌ احکام‌ را "درگوشی‌" به‌ کسی‌ نگفتند، امام‌ در قضیه‌ رشدی‌ مرتد صریحا گفت‌ که‌ هر کس، رشدی‌ را پیدا کرد او را بکشد.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ تصریح‌ کردند: امروز هم‌ رهبری‌ اگر طبق‌ احکام‌ اسلام‌ یک جا تکلیفش‌ اقتضا کند، علنی‌ این‌ موضوع‌ راخواهد گفت‌ و مخفیانه‌ و "درگوشی‌" نیست.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، توجه‌ مردم‌ را به‌ حضور و آمادگی‌ دشمن‌ برای‌ بهره‌گیری‌ از فرصتها معطوف‌ کردند و فرمودند: متأسفانه‌ امروز گروهی‌ نسبت‌ به‌ بیان‌ واژه‌ دشمن، حساس‌ شده‌اند، اما دشمن‌ وجود دارد و نمی‌شود او را نادیده‌ گرفت‌ و یقینا ملتی‌ که‌ اسلحه‌ و توطئه‌ دشمنانش‌ را نبیند، ستایش‌ نخواهد شد.

مقام‌ معظم‌ رهبری، غفلت‌ و کوتاهی‌ را دو عنصر اساسی‌ در موفقیت‌ برنامه‌ها و طرحهای‌ دشمنان‌ دانستند و تصریح‌ کردند: دشمن‌ هست، خود او می‌گوید که‌ ما برای‌ براندازی‌ شما بودجه‌ و رادیو اختصاص‌ داده‌ایم، در چنین‌ شرایطی‌ سخن‌ گفتن‌ از نبود دشمن، ساده‌ لوحی‌ است‌ اما اگر ما بیدار باشیم‌ و غفلت‌ و اشتباه‌ نکنیم، دشمن‌ نمی‌تواند در رسیدن‌ به‌ اهداف‌ و خواسته‌هایش، موفق‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ در ادامه‌ سخنانشان، مفهوم‌ اصلاحات‌ را از دیدگاه‌ اسلام‌ و انقلاب‌ تبیین‌ کردند و فرمودند: حرف‌ قاطع‌ در زمینه‌ اصلاحات‌ این‌ است‌ که‌ اصلاحات، یا اصلاحات‌ اسلامی، انقلابی‌ و ایمانی‌ است‌ که‌ همه‌ مسؤولان‌ کشور، مردم‌ مؤمن‌ و همه‌ صاحبنظران‌ با آن‌ موافقند و یا اصلاحات، اصلاحات‌ آمریکایی‌ است‌ که‌ همه‌ مسؤولین‌ کشور، مردم‌ مؤمن‌ و آحاد هوشیار ملت‌ با آن‌ مخالفند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با افشای‌ نقش‌ دشمن‌ در شبهه‌افکنی‌ پیرامون‌ این‌ مفهوم‌ فرمودند: تبلیغات‌ امپراطوری‌ خبری‌ دشمن‌ باشبهه‌افکنی‌ و غبارآلود کردن‌ فضای‌ کشور در صدد است‌ تا کاری‌ کند که‌ عده‌ای‌ با طرح‌ شعار اصلاحات‌ و عده‌ دیگری‌ با نفی‌ آن‌ در مقابل‌ یکدیگر بایستند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ایجاد اصلاح‌ در میان‌ امت‌ و کشور اسلامی‌ را شعار اصولی‌ و اساسی‌ امام‌ حسین‌ (ع) برشمردند و با بیان‌ مواردی‌ از اصلاحات‌ ضروری‌ در کشور فرمودند: اصلاح، مفهومی‌ جز تبدیل‌ خرابی، نارسایی‌ و فساد به‌ یک وضعیت‌ صحیح‌ ندارد و انقلاب‌ در اصطلاح‌ اسلامی‌ آن، خود یک اصلاح‌ بزرگ‌ است‌ زیرا ادامه‌ و تداوم‌ اصلاحات‌ در ذات‌ و هویت‌ انقلاب‌ نهفته‌ است‌ و یک ملت‌ انقلابی، هوشیار و شجاع، پیوسته‌ در صدد بر طرف‌ کردن‌ و اصلاح‌ فسادهایی‌ است‌ که‌ در طول‌ زمان‌ و بر اثر غفلتها، سوء مدیریتها، سوء تدبیرها و تجاوزها به‌ وجود آمده‌اند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اصلاحات‌ را مستلزم‌ انقلاب‌ و هر جامعه‌ انسانی‌ دانستند و فرمودند: از آغاز انقلاب‌ تا کنون‌ همه‌ مردم‌ آرزو داشتند که‌ اصلاحات‌ به‌ وجود آید و هر کس‌ نیز به‌ قدر همت‌ خود در این‌ زمینه‌ کار کرده‌ است‌ و من‌ می‌دانم‌ که‌ مسؤولان‌ دولت‌ کنونی‌ و از جمله‌ رئیس‌ جمهور محترم‌ که‌ شعار اصلاحات‌ را داده‌اند چه‌ مقصودی‌ را دنبال‌ می‌کنند. آنها خواهان‌ اصلاحات‌ اسلامی‌ و انقلابی‌ هستند و بدیهی‌ است‌ که‌ در جامعه‌ ما مواردی‌ وجود دارد که‌ باید اصلاح‌ شود.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ بر ضرورت‌ اصلاح‌ اداری، اقتصادی، قضایی‌ و امنیتی‌ در کشور تأکید کردند و فرمودند: مقررات‌ دستگاه‌ اداری‌ کشور باید عادلانه‌ و برای‌ همه‌ یکسان‌ باشد و رشوه‌ و ارتشاء در آن‌ وجود نداشته‌ باشد، چه‌ در غیر این‌ صورت‌ فساد است‌ و باید اصلاح‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ ضرورت‌ مشروع‌ بودن‌ راههای‌ کسب‌ ثروت‌ و اهمیت‌ برخورد با ثروتهای‌ باد آورده‌ و غیر مشروع‌ را مورد تأکید قرار دادند و با بیان‌ مواردی‌ از فساد که‌ باید اصلاح‌ شود فرمودند: ایجاد امتیازات‌ انحصاری‌ در جامعه‌ که‌ مانع‌ از استفاده‌ همگان‌ از فرصتهای‌ برابر می‌شود، نبود امنیت‌ شغلی‌ و ثبات‌ مقررات، فراهم‌ نبودن‌ فرصت‌ کار و تلاش‌ برای‌ آحاد مردم، وجود گرایش‌ مصرفی‌ رو به‌ رشد در جامعه، ترجیح‌ دلالی‌ بر تولید در تلاشهای‌ اقتصادی، ابتلاء مردم‌ و مسؤولان‌ بخشهای‌ مختلف‌ کشور به‌ حالت‌ بی‌انضباطی‌ و نبود انضباط اجتماعی‌ و احساس‌ مسؤولیت‌ از موارد فساد هستند و اگر جامعه‌ دچار آن‌ شده‌ باشد باید اصلاح‌ شود.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رشد نیافتن‌ ملکات‌ انسانی‌ در جوانان‌ نظر شجاعت، صفا، صدق، نشاط، فعالیت‌ و کار را یکی‌ از موارد فساد در جامعه‌ اسلامی‌ برشمردند و با تأکید بر ضرورت‌ اصلاح‌ آن‌ افزودند: اگر در جامعه‌ روابط جنسی‌ ناسالم‌ و اعتیاد وجود دارد، اگر سطح‌ معرفت‌ و شعور عمومی‌ در حد مطلوب‌ نیست‌ و مسؤولان‌ کشور وظیفه‌ شناس‌ نیستند، اگر کسانی‌ خانواده‌ها، شهرها، خیابانها، جاده‌ها و روستاها را ناامن‌ می‌کنند و به‌ ارتکاب‌ جرم‌ و جنایت‌ می‌پردازند و اگر رسیدگیهای‌ قضایی‌ طولانی‌ است‌ و پرونده‌های‌ قضایی‌ مدتها معطل‌ می‌ماند، اینها همه‌ از موارد فساد است‌ و باید اصلاح‌ شود.

اینها همان‌ اصلاحاتی‌ است‌ که‌ اسلام‌ و انقلاب، ما را به‌ انجام‌ آن‌ فرمان‌ می‌دهد.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ انجام‌ اصلاحات‌ را مستلزم‌ قاطعیت‌ و اقدام‌ و پرهیز از تعارف‌ دانستند و از اقدامها و تلاشهایی‌ که‌ مسؤولان‌ قضایی‌ و اجرایی‌ کشور تا کنون‌ در این‌ زمینه‌ انجام‌ داده‌اند تمجید کردند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ سپس‌ دیدگاه‌ دشمن‌ و از جمله‌ آمریکا را در مورد اصلاحات‌ تشریح‌ کردند و فرمودند: از نظر آمریکاییها، اصلاحات‌ به‌ مفهوم‌ از بین‌ رفتن‌ حجاب، شکسته‌ شدن‌ مرزهای‌ اخلاقی‌ و دینی‌ و نیز منطبق‌ نشدن‌ قوانین‌ کشور با احکام‌ اسلام‌ است.

امام‌ جمعه‌ تهران‌ افزودند: اصلاحات‌ آمریکایی‌ خواهان‌ آن‌ است‌ که‌ ملت‌ ایران‌ دستاوردهایش، یعنی‌ استقلال، رشد سیاسی‌ و شخصیتی‌ و عزت‌ خود را که‌ با پرداخت‌ قیمتی‌ گزاف‌ به‌ دست‌ آورده‌ است، از دست‌ بدهد. حمایت‌ آمریکاییها از شعار اصلاح‌ طلبی‌ به‌ معنای‌ حقیقی‌ کلمه‌ دروغ‌ است‌ و آنها با اصلاحات‌ واقعی‌ در این‌ کشور مخالفند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ هدف‌ دشمنان‌ اسلام‌ را از بین‌ بردن‌ روحیه‌ استقامت‌ و استقلال‌ ملت‌ ایران‌ برشمردند و با اظهار تأسف‌ از تکرار سخن‌ دشمن‌ از سوی‌ برخی‌ عناصر داخلی‌ فرمودند: این‌ مسأله‌ واقعا یک داستان‌ بسیار غم‌انگیز و تلخ‌ است‌ که‌ بعضیها به‌ دشمن‌ و بیگانه‌ بیشتر اعتماد می‌کنند و روی‌ خوش‌ نشان‌ می‌دهند تا به‌ دوست، و من‌ سر انجام‌ به‌ مردم‌ خواهم‌ گفت‌ که‌ برخی‌ افراد در کشور به‌ نفع‌ دشمن‌ و علیه‌ این‌ ملت‌ و به‌ نفع‌ متجاوز و علیه‌ مظلوم‌ چه‌ کارهایی‌ انجام‌ می‌دهند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در ادامه‌ سخنانشان‌ ملت‌ ایران‌ و از جمله‌ جوانان‌ روشنفکران‌ و مجموعه‌های‌ سیاسی‌ کشور را به‌ تقوای‌ الهی‌ و خدا ترسی‌ سفارش‌ کردند و با بیان‌ خواست‌ دشمن‌ در ایجاد تفرقه، اختلاف‌ و جنگ‌ داخلی‌ در ایران‌ فرمودند: از آنجا که‌ دشمن‌ نمی‌تواند شاهد این‌ واقعیت‌ باشد که‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ توانسته‌ است‌ ایران‌ را به‌ عنوان‌ کشوری‌ امن‌ و آرام‌ و در مسیر پیشرفت‌ و سربلندی‌ حفظ کند، هر جایی‌ و به‌ هر بهانه‌ای‌ و با استفاده‌ از جهالت‌ یا غرض‌ورزی‌ افرادی، می‌کوشد با درست‌ کردن‌ یک ماجرا، امنیت‌ مردم‌ را بر هم‌ بزند.

آیت‌الله‌ خامنه‌ای، شیشه‌ شکستن، آتش‌ زدن‌ و نابود کردن‌ اموال‌ دولتی‌ و خصوصی‌ در دو شهر کشور به‌ بهانه‌ انتخابات‌ را اقدامی‌ ناصحیح‌ و غیر عقلایی‌ و نیز ناشی‌ از جهالت‌ یا غرض‌ورزی‌ دانستند و با تأکید بر نقش‌ مشوقانه‌ دشمن‌ در ایجاد ناامنی‌ اظهار داشتند: در تابستان‌ گذشته‌ در خیابانهای‌ تهران‌ جنایت، ناامنی‌ و اغتشاش‌ به‌ وقوع‌ پیوست‌ و دشمن‌ آن‌ را تشویق‌ کرد اما هنگامی‌ که‌ دستگاه‌ قضایی‌ قصد داشت‌ با فرد جنایتکار و اغتشاشگر برخورد قاطع‌ قانونی‌ کند، دشمن‌ بمباران‌ تبلیغاتی‌ خود را علیه‌ دستگاه‌ قضایی‌ شروع‌ کرد.

امام‌ جمعه‌ تهران، گروهها و جمعیتهای‌ سیاسی‌ و آحاد مردم‌ را به‌ هوشیاری‌ در برابر ترفندهای‌ فریبکارانه‌ دشمن‌ فراخواندند و فرمودند: من‌ از ملت‌ ایران‌ و جوانان‌ خوب‌ کشور راضی‌ هستم‌ و امیدوارم‌ خداوند نیز از آنان‌ راضی‌ باشد زیرا حقیقتا نقش‌ خود را به‌ بهترین‌ وجه‌ ایفا کرده‌اند. شکوه‌ من‌ از کسانی‌ است‌ که‌ باید افکار مردم‌ را جهت‌ بدهند اما گاهی‌ به‌ وظایف‌ خود عمل‌ نمی‌کنند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ در پایان‌ سخنانشان، وحدت، اتحاد قلبی‌ و روحی، محبت‌ و وفاق‌ مردم‌ را حول‌ نظام‌ اسلامی، احکام‌مقدس‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسی‌ ضروری‌ دانستند و اظهار امیدواری‌ کردند که‌ مردم‌ و مسؤولان‌ کشور بتوانند اصلاحات‌ صحیح‌ اسلامی، انقلابی‌ و ایمانی‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ ممکن‌ به‌ انجام‌ برسانند.

پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی